Gå til innhold

Når går en streptokokkinfeksjon over av seg selv?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en streptokokkinfeksjon i halsen i slutten av april. Fikk feber og dro til legen. Legen sa at antibiotika kun forkorter sykdomsperioden med 2-3 dager og kun er nødvendig ved feber og/eller at man ikke får i seg væske over lang tid. Er nye retningslinjer som sier at leger skal være strengere med å gi ut antibiotika sa han. Så han skrev en resept og ba meg hente ut antibiotikaen kun om feberen ble høyere og neste dag var den høyere.

Så i midten av mai kom streptokokker igjen. Jeg var hos legen igjen, en annen og han sa akkurat det samme. Og neste dag steg feberen. Begge legene var veldig opptatt av at antibiotikaen forkorter sykdomsperioden med bare 2-3 dager. Begge gangene på antibiotika ble jeg raskt bedre.

Sist søndag våknet jeg opp med veldig vondt i halsen igjen, tittet inn i halsen og så masse hvitt puss. Nok en runde med streptokokker. Men orker ikke nok en runde med antibiotika 4 ganger per dag i 10 dager, og siden jeg denne gangen knapt fikk feber så har jeg ikke vært hos legen. Men det er ennå veldig vondt. Jeg har ikke hatt så mange streptokokkinfeksjoner i mitt liv men har alltid fått antibiotika og smertene har vært borte etter maks 3 dager. Nå har jeg hatt vondt i 6 dager og er drittlei. Er ganske hoven nedi halsen, mandelene er digre. Ingen feber. Når går det over av seg selv?

Anonymous poster hash: c8a85...b39

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist kronisk streptokokkinfeksjon for noen år siden. Tok den ene kuren etter den andre, og det kom bare tilbake. Det viste seg at huset jeg bodde i var fullt av sopp og råte. Da jeg flyttet fra det huset ble jeg frisk i løpet av svært kort tid. Det er nå fem år siden jeg flyttet derfra og har ikke hatt streptokokker en eneste gang etter det.

Anonymous poster hash: f7103...6f9

Jeg fikk påvist kronisk streptokokkinfeksjon for noen år siden. Tok den ene kuren etter den andre, og det kom bare tilbake. Det viste seg at huset jeg bodde i var fullt av sopp og råte. Da jeg flyttet fra det huset ble jeg frisk i løpet av svært kort tid. Det er nå fem år siden jeg flyttet derfra og har ikke hatt streptokokker en eneste gang etter det.

Anonymous poster hash: f7103...6f9

Huset vi bor i er ganske nytt.

Tar de strep test av halsen din? De må sende inn prøve til dyrkning, antakelig er bakteriene resistente mot den antibiotikaene du har fått.

Strep test ble tatt den andre gangen. Jeg har vært helt frisk mellom alle 3 og halsen og feberen har forsvunnet raskt etter jeg har fått antibiotika så tviler for at bakteriene er resistente. Skal tilfeldig pga noe annet til legen på mandag.

------

Men når går dette over? Det var spm mitt :) Går ikke på antibiotika nå.

Strep test ble tatt den andre gangen. Jeg har vært helt frisk mellom alle 3 og halsen og feberen har forsvunnet raskt etter jeg har fått antibiotika så tviler for at bakteriene er resistente. Skal tilfeldig pga noe annet til legen på mandag.

------

Men når går dette over? Det var spm mitt :) Går ikke på antibiotika nå.

Det hår over på 7-10 dager, men blir du dårligere å får høyere feber MÅ du kontakte lege. Det kan spre seg og gi hjernhinnebetennelse...

Annonse

Jeg "pelte" bort pusset i halsen, spylte med saltvann mange ganger om dagen, og gurglet ofte sist gang jeg hadde. Fikk tilbud om AB, men takket nei. Tok vel en drøy uke.

Jeg var MYE plaget i tidlig 20-årene, men gikk helt over etter at jeg fjernet overflaten/gropene på mandlene med laser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...