Gå til innhold

Overreagerer jeg? Ang. 3-åring hos tannlege.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En treåring er liten. Og jeg hadde ikke likt den situasjonen du var oppe i. Det er ikke grei behandling av tannlegen!

Tvang kan brukes til nødvendige ting, men dette var en helt idiotisk handling!

Jeg hadde hull i ei tann som liten, jeg var nok i 3-4 årsalderen. Da møtte jeg en sånn tannlege. Min mor, som ønsket å bruke ett minutt på å forklare hva som skulle skje, fikk ikke være på samme rom. Og ei svær dame holdt meg nede, mens tannlegen skulle borre.

Jeg husker enda smaken av hansken, og skriket hans da jeg bet til av all min makt. 😊

Da fikk mor lov til å komme inn, prate med meg, og jeg tror tannlegen kanskje innså at hans taktikk ikke var den beste for vettskremte treåringer. Han fikk ihvertfall en smertefull påminnelse..

Denne hendelsen var ikke det som gjorde meg redd for tannlegen. Det var det skoletannlegen jeg møtte senere som gjorde..

Snakk med sønnen din om det som hendte. Slik at han ikke blir redd. Forklar ting for ham.

Det var feil behandling av tannlegen. Men det trenger ikke å gjøre sønnen din langvarig redd om du gjør en innsats for å hindre det.

Anonymous poster hash: 78bf4...779

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det sier jeg. En voksen person som må legges i narkose (!!!) for å få fikset et hull er svak.

Anonymous poster hash: 4a4bf...b55

Du hadde blitt skremt hvis du visste hvor mange barn som legges i narkose fordi foreldrene ikke gidder pusse tennene deres eller bare gir opp og sier- h*n vil ikke og da har jeg ikke lyst til å tvinge h*n til å pusse tenner. Ofte fjernes mange råtne tenner samtidig. Det er helt grusomt. Dessverre blir de færreste av dem meldt til barnevernet. Ang tannlegen din så høres det jo litt voldsomt ut, men noen fanger må vi gjøre ting vi ikke har lyst til. Og at det ikke ble premie når han ikke gapte, syns jeg er helt greit.

Anonymous poster hash: a6aa2...a0d

Skrevet

Sier du det til en person med angst og? Du er voksen, ta deg sammen.

Det finnes folk som kjører milevis i omveier for å unngå tuneller. Tror du det hadde hjulpet hvis du sto på sidelinjen og sa "ta deg sammen. Du er voksen, skjerp deg"?

Du vet det- vi er alle forskjellige.

At du takler å gå til tannlegen og bore, vil ikke si at alle andre takler det.

Det er faktisk ikke sånn at man trenger å degge for en som velger å la livet sitt styres av angst. Man må velge å la seg kurere også. Kjører du milevis for å slippe en tunnel trenger du å øve deg på tunneler!

Anonymous poster hash: ddfed...6f8

Skrevet

Du hadde blitt skremt hvis du visste hvor mange barn som legges i narkose fordi foreldrene ikke gidder pusse tennene deres eller bare gir opp og sier- h*n vil ikke og da har jeg ikke lyst til å tvinge h*n til å pusse tenner. Ofte fjernes mange råtne tenner samtidig. Det er helt grusomt. Dessverre blir de færreste av dem meldt til barnevernet. Ang tannlegen din så høres det jo litt voldsomt ut, men noen fanger må vi gjøre ting vi ikke har lyst til. Og at det ikke ble premie når han ikke gapte, syns jeg er helt greit.

Jeg snakker ikke om barn. Jeg snakker om en voksen person som åpenbart velger å la angsten styre livet sitt. Hun kunne valgt terapi, men hun velger narkose! Trodde faktisk ikke man la voksne i narkose for slikt tull, det er jo noe man er restriktiv med. Hun bor kanskje ikke i Norge. Uansett, godt å høre at hun må dekke det selv. Folk som bare gir seg over på den måten har jeg lite til overs for. 

Skrevet

I full narkose for å fikse hull? 

Det høres bare fjollete ut. Jada, man kan få tannlegeskrekk av ufølsomme tannleger. Fikk det selv som barn. Men narkose?? Som voksen må det gå an å ta seg ørlite sammen. Få deg noe beroligende hos legen, svelg ned og innstill deg på at dette skal du gjennom. Er liksom ikke snakk om kjevekirurgi, heller, men hull! Beklager, men det er ikke noe jeg klarer å ha sympati med. Du virker bare svak.

Nepeskrell!

Skrevet

Jeg snakker ikke om barn. Jeg snakker om en voksen person som åpenbart velger å la angsten styre livet sitt. Hun kunne valgt terapi, men hun velger narkose! Trodde faktisk ikke man la voksne i narkose for slikt tull, det er jo noe man er restriktiv med. Hun bor kanskje ikke i Norge. Uansett, godt å høre at hun må dekke det selv. Folk som bare gir seg over på den måten har jeg lite til overs for.

Jeg skjønte at du ikke mente barn, men allikevel. Det er også mange voksne som hver uke får narkose for å trekke tenner, bore hull. Du skulle bare visst

Skrevet

Jeg skjønte at du ikke mente barn, men allikevel. Det er også mange voksne som hver uke får narkose for å trekke tenner, bore hull. Du skulle bare visst

Og jeg står på mitt: Det er tver igjennom patetisk. 

Skrevet

Fy fader så intolerante mange av dere er!! Alle er forskjellige, barn også. Det er snakk om en treåring her og de første tannlegebesøkene handler mest om å gjøre barnet trygg ifølge min tannlege. Noen takler det med en gang, mens andre kanskje trenger litt mere tid på å bli trygg. Trodde ikke det var rart i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 53cd5...52a

Skrevet

I full narkose for å fikse hull? 

Det høres bare fjollete ut. Jada, man kan få tannlegeskrekk av ufølsomme tannleger. Fikk det selv som barn. Men narkose?? Som voksen må det gå an å ta seg ørlite sammen. Få deg noe beroligende hos legen, svelg ned og innstill deg på at dette skal du gjennom. Er liksom ikke snakk om kjevekirurgi, heller, men hull! Beklager, men det er ikke noe jeg klarer å ha sympati med. Du virker bare svak.

Når man sitter med angst pga det, så er det ikke bare å "ta seg sammen", når man reagerer med oppkast og besvimelse så fort man kommer inn på venterommet til en tannlege/tannpleie, så er det ikke snakk om mulighet for å ha en rasjonell tanke, og med det "ta seg sammen".. Jeg får allerede beroligende av legen, for å klare å sitte på vent hos tannlegen, uten å kaste opp/besvime.

Hadde du opplevd at bedøvelse ga null effekt, og som 8 åring måtte trekke en tann pga stor skade, så tannlegen velger å trekke tannen enda bedøvelsen ikke funker, så de setter inn redskap som holder munnen din åpen, og en tannpleier for å holde deg fast, så de kan dra ut tannen, hadde du nok hatt en helt annen tanke du også. (Ja, tannlegen mistet jobben sin pga denne hendelsen)

Anonymous poster hash: 2a2e3...67d

Skrevet

Ja, det sier jeg. En voksen person som må legges i narkose (!!!) for å få fikset et hull er svak. 

Synes ikke ordet svak er riktig i denne sammenheng, men jeg er enig med deg allikevel. Det er ingen som har angst for å gå til tannlege. Angst er å ha en følelse du ikke helt vet hvor kommer ifra/hvorfor. Det kalles frykt å være redd for tannlegen.  Og den må vi mennesker tørre å møte. Å få narkose for å borre hull, det tror jeg nesten ikke noen tannlege vil gjøre??? Det er jo da en stor prosess..

Det å få berolignede er jeg med på, men narkose? 

Skrevet

Når man sitter med angst pga det, så er det ikke bare å "ta seg sammen", når man reagerer med oppkast og besvimelse så fort man kommer inn på venterommet til en tannlege/tannpleie, så er det ikke snakk om mulighet for å ha en rasjonell tanke, og med det "ta seg sammen".. Jeg får allerede beroligende av legen, for å klare å sitte på vent hos tannlegen, uten å kaste opp/besvime.

Hadde du opplevd at bedøvelse ga null effekt, og som 8 åring måtte trekke en tann pga stor skade, så tannlegen velger å trekke tannen enda bedøvelsen ikke funker, så de setter inn redskap som holder munnen din åpen, og en tannpleier for å holde deg fast, så de kan dra ut tannen, hadde du nok hatt en helt annen tanke du også. (Ja, tannlegen mistet jobben sin pga denne hendelsen)

Men det du opplevde, det er selvfølgelig forferdelig. Men hvorfor drar du det med deg videre? Du vet jo at ikke dette skjer igjen. Hvis du blir kjent med tannlegen din, og forteller om opplevelsen, så vil han/henne være forsiktig.  Er det du som får narkose?

Skrevet

Synes ikke ordet svak er riktig i denne sammenheng, men jeg er enig med deg allikevel. Det er ingen som har angst for å gå til tannlege. Angst er å ha en følelse du ikke helt vet hvor kommer ifra/hvorfor. Det kalles frykt å være redd for tannlegen.  Og den må vi mennesker tørre å møte. Å få narkose for å borre hull, det tror jeg nesten ikke noen tannlege vil gjøre??? Det er jo da en stor prosess..

"Angst er å ha en følelse du ikke helt vet hvor kommer ifra/hvorfor".... Seriøst?

Jeg har sosial angst, jeg vet hvorfor jeg har angsten der, og angst for å gå til tannlege, veldig klart hvorfor jeg har angsten for det også.

Tannlegen jeg bruker har full forståelse for min angst, så det med narkose er ingen problem. Tørr å gå til tannpleieren nå, psykologen sier jeg allerede har kommet langt, siden jeg takler den delen.. Ja, tenke seg til, jeg går i terapi for både det med tannlege og andre grunner, men det tar tid, er ikke gjort på null komma niks.

Skrevet

Men det du opplevde, det er selvfølgelig forferdelig. Men hvorfor drar du det med deg videre? Du vet jo at ikke dette skjer igjen. Hvis du blir kjent med tannlegen din, og forteller om opplevelsen, så vil han/henne være forsiktig.  Er det du som får narkose?

Har du noen gang hatt ekte angst? Altså ikke bare "får angst av slikt" tull, men ekte angst, rasjonell tankegang henger ikke med når angsten griper tak i en, angsten min slår ut når jeg kommer inn på venterommet, hadde det ikke vårt for terapi, hadde jeg nok aldri turt å gå inn døren til tannlegen i det heletatt.

Tannlegen vet av min fortids opplevelse, har også vært i samtale med meg og psykologen min, da jeg først skulle starte å gå til tannlegen igjen, full forståelse fra hans side, og han er den som foreslo narkose i første omgang. Så det er ikke noe jeg kom løpende inn der og krevde..

Nå er jeg såpass påpasselig med tennene mine, at jeg har kun hatt 2 hull siden jeg var 8 år, det er litt over 20 år siden.

Skrevet (endret)

Spør psykologen din neste gang, det å være redd for tannlegen er en frykt, ikke en angst. Det å være redd for å holde tale er en frykt, ikke angst. Det er konkrete situasjoner.

Det å sitte hjemme i sofaen å få et voldsomt angstanfall er derimot angst. Vil jeg dø nå? Det å sitte på bussen å få hjerteklapp, føle du besvimer uten at du vet hvorfor er angst!

Kroppen din setter seg i total beredskap når du går til tannlegen, det er pga dårlige opplevelser. Pulsen stiger, du blir svimmel og kvalm. Kroppen din krever mye O2, så hjernen ikke får nok ( derfor svimmelhet).

Mekanismene i kroppen er de samme ved angst eller frykt. 

Endret av nasse nøffen
Skrevet

Spør psykologen din neste gang, det å være redd for tannlegen er en frykt, ikke en angst. Det å være redd for å holde tale er en frykt, ikke angst. Det er konkrete situasjoner.

Det å sitte hjemme i sofaen å få et voldsomt angstanfall er derimot angst. Vil jeg dø nå? Det å sitte på bussen å få hjerteklapp, føle du besvimer uten at du vet hvorfor er angst!

Kroppen din setter seg i total beredskap når du går til tannlegen, det er pga dårlige opplevelser. Pulsen stiger, du blir svimmel og kvalm. Kroppen din krever mye O2, så hjernen ikke får nok ( derfor svimmelhet)

Psykologen som har ført det opp som angst, så hva enn du sier, så nei, det er ikke frykt, jeg selv forsto ikke hvorfor jeg var redd første gangen jeg prøvde å komme meg til tannlege pga hull i en tann, det tok tid før jeg kontaktet psykolog, det var først et halvt år inn i terapi at jeg husket hendelsen fra jeg var 8 år, hjernen har blokkert mye, jeg husket minimalt fra jeg var 12 år og yngre.

Skrevet

All angst bunner i en grunn, en hendelse.

Skrevet

All angst bunner i en grunn, en hendelse.

Det er ikke riktig. Det er mange som utvikler angst, som ikke har opplevd noe som helst som skulle tilsi den voldsomme fæle opplevelsen de får. Såfremt du ikke mener at "grunnen" er kun det å være menneske

Skrevet (endret)

Psykologen som har ført det opp som angst, så hva enn du sier, så nei, det er ikke frykt, jeg selv forsto ikke hvorfor jeg var redd første gangen jeg prøvde å komme meg til tannlege pga hull i en tann, det tok tid før jeg kontaktet psykolog, det var først et halvt år inn i terapi at jeg husket hendelsen fra jeg var 8 år, hjernen har blokkert mye, jeg husket minimalt fra jeg var 12 år og yngre.

Nå forteller du jo det jeg sier: DU visste ikke hvorfor du ble redd... 

Endret av nasse nøffen
Skrevet

Nå forteller du jo det jeg sier: DU visste ikke hvorfor du ble redd... 

Fordi jeg ikke forsto det var angst, jeg trodde det var at jeg var redd, men psykologen fortalte, etter at jeg hadde forklart hendelsen, at det var angst, ikke redsel.

Skrevet

Alle fobier går det an å jobbe med, dersom man vil. Så en dokumentar om en som var så redd for frosker at hun ikke klarte å si ordet frosk. På slutten av dokumentaren holdt hun en skikkelig ekkel frosk i hendene (med hansker), det var utrolig imponerende. En annen var livredd for katter. I begge tilfellene begynte de veldig forsiktig. Si ordet man er redd for, gå med tøfler formet som frosker, se på tegneserie med frosk, se på bilde av frosk, se på film av frosk, være i samme rom med frosk i bur, gå nærmere buret, frosk ute av buret osv. Det tar lang tid og man må virkelig jobbe med seg selv, men man klarer det dersom man vil.

Anonymous poster hash: 5e23e...cea
Skrevet

Men nå var det ikke det denne treåringen opplevde. Så det er faktisk ikke relevant for tråden. Forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet.

Anonymous poster hash: ddfed...6f8

Skrevet

du overreagerer veldig, er jo ikke et leke sted

Skrevet

En treåring har ikke "angst". Det får være måte på å sykeliggjøre og gi diagnoser! En treåring slo seg vrang hos tannlegen, moren overreagerte, plutselig har treåringen "angst" og skal vel til psykolog for å snakke ut om traumene. *sukk*

Anonymous poster hash: 5e23e...cea
Skrevet

Det er en dårlig idé å love bort noe på andres vegne, feks at "du får en gave av tannlegen (uansett)". Hva viss tannlegen ikke har flere gaver igjen? Er det og da tannlegen sin feil, når det var noen andre som ga den lovnaden til barnet?

Anonymous poster hash: 04e48...dd3

Skrevet

Dere er begge skremmende uvitende

Anonymous poster hash: 36f73...6ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...