Monajenten Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 I dag var den store dagen og vi hadde snakket mye om det, han gledet seg til å si aaaaaaa, til at tannlegen skulle telle tennene og han skulle få leke. Vel, hos tannlegen ville han dessverre ikke åpne munnen, jeg så at han var kjempenervøs og syns det var skummelt. Prøvde å overtale han men det gikk ikke. Tannlegen sa vi kunne komme igjen om et år og vi skulle til å gå, men da satte han seg på gulvet og sa: Jeg ville jo ha leke. Tannlegen svarte: Å nei, du får ikke noe leke for du åpnet jo ikke munnen! Stakkars lille gutten min ble så lei seg, og gikk selv opp i stolen igjen fordi han hadde så lyst på leke. Han åpnet munnen bittelitt, så tok tannlegen tak i kjeven og presset opp. Han ble så skremt og begynte å hylgrine. Da sa hun at han kunne få leke og åpnet skuffen, men siden han ikke klarte å bestemme seg på 10 sekunder, tok hun en bitteliten sprettball (type værsågod å sett den fast i halsen) og ga til meg, mens gutten fikk en tannbørste. Vi gikk derfra, og da gikk det opp for meg at dette egentlig var helt horribelt. Burde ikke første tannlegebesøk handle om å trygge barna? Ikke skremme vettet av dem? Og burde ikke alle 3-åringer få leke uansett? Hadde skjønt det om han var 10, men 3? Han er nå helt utmattet, snakker om at han ikke ville åpne munnen og er ganske forskrekket enda. Han sa han ikke var i forn og sovnet på sofaen nå nettopp... Overreagerer jeg eller var dette drøyt?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 Og sånn ellers går det greit med curlingen...? Anonymous poster hash: 5c881...849
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #3 Skrevet 1. juli 2016 Drøyt var det vel kanskje ikke, men det var upedagogisk. Tannlegen burde ha oppmuntret ham til å åpne munnen mer, å tvinge opp munnen til et redd barn er ikke greit. Mulig tannlegen var stresset eller hadde hatt ti vrange barn tidligere den dagen, men dette burde hun taklet bedre. Anonymous poster hash: 4a4bf...b55
Monajenten Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #4 Skrevet 1. juli 2016 Og sånn ellers går det greit med curlingen...? Anonymous poster hash: 5c881...849 Hvordan var dette å være curlingmamma? Syns du det er ok at tannlegen tar tak i kjeven på et tre år gammelt barn og presser munnen opp og fingrene inn?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 Drøyt var det vel kanskje ikke, men det var upedagogisk. Tannlegen burde ha oppmuntret ham til å åpne munnen mer, å tvinge opp munnen til et redd barn er ikke greit. Mulig tannlegen var stresset eller hadde hatt ti vrange barn tidligere den dagen, men dette burde hun taklet bedre. Anonymous poster hash: 4a4bf...b55 Må legge til at jeg synes det var helt riktig å si at han ikke kunne få leke hvis han ikke åpnet munnen. Men da burde jo understrekes at det å åpne munnen for tannlegen er helt trygt. Anonymous poster hash: 4a4bf...b55
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 Synes du gjør det veldig til "Dakar lille gutten min!" Ja det var upedagogisk, men trenger vel ikke å trykke selvmedlidenheten over ham? Anonymous poster hash: f63d9...2bb
MammantilNurket Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 Stakkars liten. Ikke OK av tannlege. Kanskje på din plass med en telefon til Tannlegeforeningen? Kan dere ev.finne en annen tannlege å gå til? Og du Anonyme m.kode 5c881: Den kommentaren om curling kunne du ha spart deg.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Blir ikke lett å få barnet i stolen til neste år, det er iallfall sikkert.. Det var en lite barnevennlig tannlege/tannpleier. Anonymous poster hash: e173d...b33
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 Hvordan var dette å være curlingmamma? Syns du det er ok at tannlegen tar tak i kjeven på et tre år gammelt barn og presser munnen opp og fingrene inn? Hvis det var så voldsomt at hun nesten brakk opp kjeven til ungen med tvang, så tenker jeg du ville reagert der og da, trolig også klaget inn tannlegen. Da ville jeg også tro at det at ungen ikke fikk leke for ikke-utført oppdrag var av så lite betydning at du ikke hadde tatt det opp engang. Var det derimot slik at tannlegen tok tak i kjeven for å hjelpe barnet/vise barnet at det skulle åpne munnen så skjønner jeg ikke problemet. Ungen din virker jo så vettskremt tannlegen at han sikkert hadde hylt uansett hva tannlegen hadde gjort. Anonymous poster hash: 5c881...849
Monajenten Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #10 Skrevet 1. juli 2016 Synes du gjør det veldig til "Dakar lille gutten min!" Ja det var upedagogisk, men trenger vel ikke å trykke selvmedlidenheten over ham? Anonymous poster hash: f63d9...2bb Takk for din mening. Det ser kanskje sånn ut i innlegget her, men jeg er ikke sånn mot ham, men jeg har skrytt av ham selvsagt. Jeg mener at det viktigste burde være å trygge barnet, og hun skremte ham istedenfor.
Monajenten Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #11 Skrevet 1. juli 2016 Hvis det var så voldsomt at hun nesten brakk opp kjeven til ungen med tvang, så tenker jeg du ville reagert der og da, trolig også klaget inn tannlegen. Da ville jeg også tro at det at ungen ikke fikk leke for ikke-utført oppdrag var av så lite betydning at du ikke hadde tatt det opp engang. Var det derimot slik at tannlegen tok tak i kjeven for å hjelpe barnet/vise barnet at det skulle åpne munnen så skjønner jeg ikke problemet. Ungen din virker jo så vettskremt tannlegen at han sikkert hadde hylt uansett hva tannlegen hadde gjort. Anonymous poster hash: 5c881...849 Han er ikke en vettskremt gutt i utgangspunktet nei, og jo, hun presset opp kjeven. Jeg reagerte der og da men jeg fikk sjokk og fikk ikke frem et ord.
Monajenten Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #12 Skrevet 1. juli 2016 Blir ikke lett å få barnet i stolen til neste år, det er iallfall sikkert.. Det var en lite barnevennlig tannlege/tannpleier. Anonymous poster hash: e173d...b33 Nei jeg tenker også at dette kommer han til å huske, og det syns jeg er utrolig kjedelig.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #13 Skrevet 1. juli 2016 Synes det er riktig å ikke gi leke, men hun kunne jo vært litt ekstra varsom når han satt seg opp andre gangen da. Anonymous poster hash: 3204c...503
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #14 Skrevet 1. juli 2016 Han er ikke en vettskremt gutt i utgangspunktet nei, og jo, hun presset opp kjeven. Jeg reagerte der og da men jeg fikk sjokk og fikk ikke frem et ord. Hvis hun virkelig gjorde det slik du beskriver, og presset opp kjeven hans med makt, så er en klage på sin plass. Men kjenner jeg tviler litt på at det faktisk var så voldsomt som dette. Har sett litt mange eksempler på at alt som ikke er silkehansker plutselig blir boksehanser, for å si det slik. Anonymous poster hash: 4a4bf...b55
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #15 Skrevet 1. juli 2016 Han er ikke en vettskremt gutt i utgangspunktet nei, og jo, hun presset opp kjeven. Jeg reagerte der og da men jeg fikk sjokk og fikk ikke frem et ord. Ok, da får du klage inn tannlegen da hvis du mener atferden hennes var så brutal at hun har skremt livet av gutten. Uansett virker det som om du stakkarsliggjør ham. "Han sa han ikke var i form og sovnet på sofaen"... Det hele virker litt drama på meg. Han har hatt en kjip opplevelse hos tannlegen, det er da ingen big deal. Hvordan reagerer han når han går skikkelig på tryne, blir stukket av veps eller får spysyka? Anonymous poster hash: 5c881...849
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #16 Skrevet 1. juli 2016 Hvordan var dette å være curlingmamma? Syns du det er ok at tannlegen tar tak i kjeven på et tre år gammelt barn og presser munnen opp og fingrene inn? Han skulle tatt seg en jafs av de fingrene. Det gjorde jeg, og jeg var 6 år Anonymous poster hash: 36f73...6ca
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #17 Skrevet 1. juli 2016 Du overreagerer. Anonymous poster hash: 86421...4c1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #18 Skrevet 1. juli 2016 Har ikke helt troen på at hun tok så hardt i som du sier. Og jeg skjønner godt hvorfor han ikke fikk leke . Når de er 3 år bør de lære seg at man ikke bare får premie hos tannlege uten å åpne munnen en gang . Og det at han ikke klarte å bestemme seg og hun gav deg en ting, er også forståelig om hun har brukt opp tiden hun har satt av til dere. Anonymous poster hash: a1d29...c21
Miss Chocolate Skrevet 1. juli 2016 #19 Skrevet 1. juli 2016 Skulle tro det var jeg som skrev dette, HI! Hadde nøyaktig lik opplevelse! Bare at her fikk han ingen leke! Virket som tannlegen ga opp før hun i det hele tatt gadd å prøve! 😡 En uke etter havnet vi på barneavdelingen på sykehuset.. Fikk meg en aha-opplevelse da! De ansatte strakk seg virkelig langt for å gjøre barna trygge og få dem til å veie seg, ta prøver osv. Tannlegene har virkelig noe å lære!!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #20 Skrevet 1. juli 2016 Jeg synes også du overreagerer.. Anonymous poster hash: 89f4f...8a6
Monajenten Skrevet 1. juli 2016 Forfatter #21 Skrevet 1. juli 2016 Takk for alle svar. Da overreagerer jeg sikkert, men jeg syns uansett ikke at det var en grei oppførsel. Jeg overdriver ikke, når hun presser opp kjeven sånn at han hylskriker, har hun jo tatt for hardt i, eller skremt ham? Han er ikke en som hylskriker døgnet rundt akkurat. Min mening er at det aller første tannlegebesøket burde hatt i fokus å trygge barna, men der har jeg tydeligvis en annen mening enn veldig mange. Det er forsåvidt helt greit.
*Lissi* Skrevet 1. juli 2016 #22 Skrevet 1. juli 2016 Synes ikke du overreagerer. Minste her er 5 år og er først nå hun turte å åpne munnen. Synes det er litt skummelt. Tannpleieren har likevel alltid tatt seg tid til å snakke mye med henne for å trygge henne. Og får alltid leke. Har ført til at hun nå sist åpnet munnen. Barn er forskjellige, og noen trenger litt tid.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #23 Skrevet 1. juli 2016 I dag var den store dagen og vi hadde snakket mye om det, han gledet seg til å si aaaaaaa, til at tannlegen skulle telle tennene og han skulle få leke. Vel, hos tannlegen ville han dessverre ikke åpne munnen, jeg så at han var kjempenervøs og syns det var skummelt. Prøvde å overtale han men det gikk ikke. Tannlegen sa vi kunne komme igjen om et år og vi skulle til å gå, men da satte han seg på gulvet og sa: Jeg ville jo ha leke. Tannlegen svarte: Å nei, du får ikke noe leke for du åpnet jo ikke munnen! Stakkars lille gutten min ble så lei seg, og gikk selv opp i stolen igjen fordi han hadde så lyst på leke. Han åpnet munnen bittelitt, så tok tannlegen tak i kjeven og presset opp. Han ble så skremt og begynte å hylgrine. Da sa hun at han kunne få leke og åpnet skuffen, men siden han ikke klarte å bestemme seg på 10 sekunder, tok hun en bitteliten sprettball (type værsågod å sett den fast i halsen) og ga til meg, mens gutten fikk en tannbørste. Vi gikk derfra, og da gikk det opp for meg at dette egentlig var helt horribelt. Burde ikke første tannlegebesøk handle om å trygge barna? Ikke skremme vettet av dem? Og burde ikke alle 3-åringer få leke uansett? Hadde skjønt det om han var 10, men 3? Han er nå helt utmattet, snakker om at han ikke ville åpne munnen og er ganske forskrekket enda. Han sa han ikke var i forn og sovnet på sofaen nå nettopp... Overreagerer jeg eller var dette drøyt? Nei, de burde ikke få leke uansett..!!!!! Anonymous poster hash: 1ab00...1c6
Gjest Minnieropptatt Skrevet 1. juli 2016 #24 Skrevet 1. juli 2016 Du overreagerer IKKE. Jeg tror det er mange barn som synes tannlegen er litt skummel. Og det vet de fleste tannleger. Det første møtet med tannlegen har mye å si. Voksne folk med tannlegeskrekk får spesialbehandling. De tannlegene jeg har vært hos gjør alt for å trygge meg når jeg er der. De forklarer og gjemmer bort disse store bedøvelsessprøytene sine. Hvorfor skal vi godta at det første møtet med en tannlege er så brutalt? At han følte seg dårlig og sovnet på sofaen, tenker jeg er pga utmattelse etter et, for han, heftig møte med tannlegen. Klag på tannlegen, hun må endre rutinene sine.
Appelsinpiken Skrevet 1. juli 2016 #25 Skrevet 1. juli 2016 Synes ikke du overreagerer nei. Var med 3åringtil tannlegen selv ifjor, og alt handler om å gjøre det til en hyggelig og ufarlig opplevelse for barnet. Vi går til privat tannlege. Har slitt med tannlegeskrekk selv siden jeg var barn, og det skal bsrns mine få slippe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå