Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #1 Skrevet 1. juli 2016 Har sett veldig mange ganger at folk her inne skriver "rumpen" i ulike sammenhenger. Men sier dere det? Jeg tror faktisk, i hele mitt liv, at jeg bare har møtt en person som sier det, og han er kav bergenser. Jan sier "kuen" og "jenten" også. Så hvis dere også sier det - hvor er dere fra? Anonymous poster hash: bae37...de6
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #2 Skrevet 1. juli 2016 Jeg sier det ikke, men lurer på om dere med rumpen prumper med den også. Anonymous poster hash: 5ad42...261
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #4 Skrevet 1. juli 2016 Heilt vanleg i Bergen i allefall. Det vet jeg. Men er det det andre steder? Skriver folk det, men sier det ikke? Kun av nysgjerrighet! Anonymous poster hash: de092...5b1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #5 Skrevet 1. juli 2016 Sier rompa på dialekt til barna ellers er det ræva. Men tror jeg ville skrevet rompen hvis jeg skulle skrevet det i et innlegg. Anonymous poster hash: 11042...a3b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #6 Skrevet 1. juli 2016 Jeg gjør! ☺️ Kav bergenser 😉 Anonymous poster hash: dcbcd...240
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #7 Skrevet 1. juli 2016 Jeg skriver rumpe men sier rompe. Er fra Bergen. Anonymous poster hash: f3f0d...364
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #8 Skrevet 1. juli 2016 Jeg skriver rumpe men sier rompe. Er fra Bergen. Anonymous poster hash: f3f0d...364 Har aldri hørt noen si "rumpe" med u, det er jo bare stavemåten. Mente "en"-endingen. Alle jeg vet om, med unntak av en person, sier "rumpa". Anonymous poster hash: de092...5b1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #9 Skrevet 1. juli 2016 Har aldri hørt noen si "rumpe" med u, det er jo bare stavemåten. Mente "en"-endingen. Alle jeg vet om, med unntak av en person, sier "rumpa". Anonymous poster hash: de092...5b1 Jeg sier og skriver rumpen, kuen, jenten osv. Anonymous poster hash: f3f0d...364
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #10 Skrevet 1. juli 2016 Jeg skriver rumpe men sier rompe. Er fra Bergen. Anonymous poster hash: f3f0d...364 Samme her. Sier rompe Anonymous poster hash: 31047...d60
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #12 Skrevet 1. juli 2016 Det er forskjell på skriftspråk og dialekt. Hva sier og skriver du da HI? Er det alltid likt? Anonymous poster hash: d3588...a0e
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #13 Skrevet 1. juli 2016 Ser de som skriver smukk til smokk også. Anonymous poster hash: 7dc4e...aab
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #14 Skrevet 1. juli 2016 Det er forskjell på skriftspråk og dialekt. Hva sier og skriver du da HI? Er det alltid likt? Anonymous poster hash: d3588...a0e Nei, på ingen måte. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og har understreket dette flere ganger. Hvorfor oppfatter du det som kritikk? HI Anonymous poster hash: de092...5b1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #15 Skrevet 1. juli 2016 Er vel bare bergensere som sier rumpen? Jeg skriver rumpa, og sier rompa. Anonymous poster hash: 7123c...6b7
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #16 Skrevet 1. juli 2016 Nei, på ingen måte. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, og har understreket dette flere ganger. Hvorfor oppfatter du det som kritikk? HI Anonymous poster hash: de092...5b1 Hvorfor tror du det er kritikk? Jeg oppfattet det som at du trodde rumpa/rumpen var feil skrivemåte siden du spør om folk skriver det også. Greit at man kan skrive rumpa i stedet for rumpen, men det skrives jo med u selv om de fleste sier det med o.Skjønner du hva jeg mener? :-) Anonymous poster hash: d3588...a0e
Marriet Skrevet 1. juli 2016 #17 Skrevet 1. juli 2016 Skriver rumpa eller rumpen. Sier rompa. Men jeg får stavekontroll på rumpen og rompa, men ikke rumpa. Hva er rett?
soleia Skrevet 1. juli 2016 #18 Skrevet 1. juli 2016 Hvorfor tror du det er kritikk? Jeg oppfattet det som at du trodde rumpa/rumpen var feil skrivemåte siden du spør om folk skriver det også. Greit at man kan skrive rumpa i stedet for rumpen, men det skrives jo med u selv om de fleste sier det med o. Skjønner du hva jeg mener? :-) Anonymous poster hash: d3588...a0e Er ikkje u eller o som er poenget, men -en ending i staden for -a ending. I Bergen har ein berre hannkjønn og inkjekjønn, så her endar hokjønnsord på -en, og ein seier og en jente og en dame feks. Dette var vel og normert bokmål i gamle dagar, men no er det meir vanleg med -a endingar (trur eg, er ikkje så inni den der bokmålen )
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #19 Skrevet 1. juli 2016 Hvorfor tror du det er kritikk? Jeg oppfattet det som at du trodde rumpa/rumpen var feil skrivemåte siden du spør om folk skriver det også. Greit at man kan skrive rumpa i stedet for rumpen, men det skrives jo med u selv om de fleste sier det med o. Skjønner du hva jeg mener? :-) Anonymous poster hash: d3588...a0e Ja, jeg skjønner hva du mener. Men det jeg mente å spørre om var ikke om folk uttaler ordet med u eller o, men om de virkelig sier "rumpen, ikke "rumpa". Siden jeg så godt som aldri har hørt noen si det, så synes jeg det er rart at så mange skriver det. Jeg mener ikke at det ene er mer riktig eller feil enn det andre. Anonymous poster hash: de092...5b1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #20 Skrevet 1. juli 2016 Skriver rumpa eller rumpen. Sier rompa. Men jeg får stavekontroll på rumpen og rompa, men ikke rumpa. Hva er rett? Både rumpa og rumpen er riktig, det er valgfritt om man vil bøye det som hankjønn eller hunkjønn. Det er feil å stave det med o. Hi Anonymous poster hash: de092...5b1
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #21 Skrevet 1. juli 2016 Nei. Sier rompå/rompa. "Store rompa!" "Datt på rompå." Anonymous poster hash: 9e4ed...fb9
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2016 #22 Skrevet 1. juli 2016 Sier rumpen ( rompå) til barna og rauå til andre Anonymous poster hash: c3210...492
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå