Gå til innhold

Noen tips? Problemer med sjefen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med sjefen min. Jeg merker veldig veldig godt at han misliker meg, og jeg misliker han for å være helt ærlig. Jeg har gjort jobben min hele tiden, men han finner stadig vekk ting å pirke på. Jeg søkte på en stilling internt, og fikk da beskjed om at jeg ikke ville bli vurdert pga. fraværet mitt. Jeg spurte hvilket fravær han pratet om siden jeg hadde hatt en sykedag de siste tre månedene. Da fant han brått på en annen årsak, nemlig at jeg virket usikker på meg selv ... Denne personen kjenner ikke meg, og siden jeg ikke er den som gaper høyest er jeg visstnok usikker på meg selv. Det har vært veldig mye annet også. Sjefen vil helst ikke prate med meg, og man merker hele stemningen blir dårlig om jeg forsøker å få han i tale.

Nå er det gått så langt at jeg snart ikke orker mer! Jeg ser daglig etter ny jobb, men det er trått i markedet. Hva kan jeg gjøre? Jeg orker virkelig ikke det her mer og gruer meg daglig til å komme på jobb :(

Anonymous poster hash: 31746...8df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med tillitsvalgt eller gå over hodet på han og til sjefene hans. Han saboterer jo din karriere med å lyve om deg.

Jeg virkelig HATER sjefer med trynetilleg!

Anonymous poster hash: a3f09...e77

Skrevet

Å gå til tillitsvalgt vet jeg ikke om jeg tør engang! Gjorde det en gang tidligere, og da ble jeg tatt med i møte senere pga. det siden jeg ikke hadde avklart med sjefen min først -.- Det er øverste sjef :(

Skrevet

Be om en samtale. Forbered deg godt. Si hvilke tanker du har om jobben din (oppgaver osv) og at du gjerne ønsker å utvikle deg. Se ham rett i øynene. Spør ham om det er ting han mener du bør forbedre deg på. SÅ får du se om han klarer å være like saklig som deg.

Det er en mulighet.

En annen mulighet er å passe på at du retter deg opp, at du bidrar aktivt i møter og diskusjoner osv. Kanskje han få et annet syn på deg.

Anonymous poster hash: 0cb8e...40f
Skrevet

Jeg hadde en gang et problem med en av de øverste lederens på min arbeidsplass. Det var ikke en jeg forholdt meg til mye, men jeg var i møter med henne hver 14. Dag ca, og så henne daglig på min arbeidsplass. Stemningen var trykket, der var fryktelig ubehagelig, og jeg kviet meg for å møtte henne hver dag. Jeg følte hun ave ute etter meg og ikke behandlet andre slik hun behandlet meg.

En dag fikk jeg nok og sendte henne en sakelig Mail om hvordan jeg følte det. Hun svarte meg ved å innkalle til et møte. Jeg gruet meg fryktelig til dette møtet, men stilte selvfølgelig.

Under dette møtet fikk vi avklart en hel del ting, vi hadde en ordentlig og saklig samtale uten avsporinger og personangrep, og ting har i ettertid blitt mye bedre. Hun er som sagt ikke den jeg omgås mest, men vi hilser høflig i gangene, smiler og klarer å ha en normal samtale om vær og vind. I møtevirksomhet er hun nå også mye enklere å ha med å gjøre.

Anonymous poster hash: 01307...b78

Skrevet

Kan det tenkes at sjefen din merker at du ikke liker ham?

Når han pirker på ting, hvordan håndterer du det? Tar du tyren ved hornene og møter ham med saklige svar? Står du opp for deg selv? Hvis du ikke gjør det, så vet han at han kan valse over deg. Kan det tenkes at han har rett noen ganger når han pirker? Klarer du å si til ham at du har gjort feil/kunne gjort noe bedre/at du setter pris på tilbakemeldinger fra ham?

Søkte du på stillingen internt? Ble du innkalt til intervju? De fleste bedrifter intervjuer alle interne kandidater, med mindre man søker på en stilling man overhodet ikke er kvalifisert for. Hvor stor er bedriften? Er det andre ledere på hans nivå?

Hva du bør gjøre avhenger av hvordan du ellers trives i bedriften, og hvilke muligheter du har til å komme over i en annen avdeling. Jeg synes du skal ta tyren ved hornene og be om et møte. Forbered deg godt. Vær ærlig. Fokuser på at dere skal jobbe bedre sammen heretter. Vær villig til å lytte til ham, også. Vær sterk, og tydelig.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6f753...ded
Gjest Antarctica
Skrevet

Å gå til tillitsvalgt vet jeg ikke om jeg tør engang! Gjorde det en gang tidligere, og da ble jeg tatt med i møte senere pga. det siden jeg ikke hadde avklart med sjefen min først -.- Det er øverste sjef :(

Hva du og tillitsvalgte snakker om har ledelsen INGEN TING med. Du har ikke meldeplikt til noen om ting dere har møte om. Det kan man si høyt når noen spør: møter mellom tillitsvalgte og arbeidstakere er konfidensielle. Og de er en rettighet du har! Ikke stå med lua i hånda!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...