Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #1 Skrevet 30. juni 2016 Jeg har vært plaget med hoften i 6 år nå, siden jeg var 24 år. Det begynte da jeg gikk gravid. Etter fødselen var jeg på sikkert 20 behandlinger hos to forskjellige fysioterapauter og en homeopat, og det ble bra noen måneder. Siden har det vært opp og ned, men siste året har jeg hatt hvilesmerter og smerter på natten. Våkner av at det er så vondt jeg knapt klare å rikke meg! Jeg har en sittestillingen jobb men jeg klarer sjeldent sitte i 'korrekt' stilling, det har ført til plager i korsryggen også.. På nett står det om hofteoperasjon og jeg får helt hetta!!! er så redd for å bli krøpling.. Har somlet meg til legetime etter sommeren, gruer meg slik allerede:( Anonymous poster hash: 8bf7b...b40
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #2 Skrevet 30. juni 2016 Det er mulig, men da er det som regel skade eller sykdom som ligger bak. Noen kan ha en uoppdaget hofteleddsdysplasi, noen kan ha en aggressiv reumatisk sykdom, eller man kan i sjeldne tilfeller ha en slags infeksjon eller betennelse i ett ledd lokalt. Men det er langt større sjanse for at dette bare er muskulært, ev. at du også har låsning i bekken i tillegg. Smertene kan være store bare pga. det muskulære! Akkurat hvor sitter smertene dine, da? Hva gjorde du de månedene etter behandling når du var bra? Hva gjør du av trening og tøyninger? Og kosthold? Anonymous poster hash: e290b...f40
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Svært sjelden. Jeg anbefaler en privat lege som kan sette kortison. Hvor i landet bor du?
skjotta Skrevet 30. juni 2016 #4 Skrevet 30. juni 2016 Svært sjelden. Jeg anbefaler en privat lege som kan sette kortison. Hvor i landet bor du? Du anbefaler kortison? Uten en diagnose? Sprekt....
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #5 Skrevet 30. juni 2016 Hofteleddysplasi googlet jeg nå, fant ei som hadde et vridd leggbein for å kompensere, og det stemmer jo med meg også! Når jeg ligger så vender foten utover... Sliter skjev skoen min, det har jeg gjort i årevis.. Jeg bor i Ålesund. Vil til legen først for å få tatt røntgen av hofta mi. HI Anonymous poster hash: 8bf7b...b40
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. juni 2016 #6 Skrevet 30. juni 2016 Du anbefaler kortison? Uten en diagnose? Sprekt.... Nei, jeg anbefalte en privat lege som kan gjøre det. Altså en som har peiling. Hvorvidt man må ha kortison eller ei får være opp til legen å avgjøre. HI sine plager er klin like som mine egne, og det eneste som hjalp var å finne en ortoped (privat) som visste hva han drev med. Derfor spurte jeg hvor hun bodde så kunne jeg anbefale en. Det er ikke sånn at man bare ringer Volvat og sier man skal ha kortison uten holdepunkt for det. Antok det sa seg selv
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #7 Skrevet 30. juni 2016 Hofteleddysplasi googlet jeg nå, fant ei som hadde et vridd leggbein for å kompensere, og det stemmer jo med meg også! Når jeg ligger så vender foten utover... Sliter skjev skoen min, det har jeg gjort i årevis.. Jeg bor i Ålesund. Vil til legen først for å få tatt røntgen av hofta mi. HI Anonymous poster hash: 8bf7b...b40 Trenger ikke være hofteleddsdysplasi likevel, det kan være du har en annen vinkel i lårbeinet. Men når du har det slik så vil du gjerne være mer utsatt for muskulære problemer, noe som gjør det enda viktigere å trene og tøye nok og riktig. Få tatt et røntgenbilde av hoften din om nødvendig. Men uansett hva som er årsaken så er riktig trening og tøyning det viktigste. Samme gjelder uansett behandling. Du må trene og tøye riktig for å opprettholde god nok funksjon i en problematisk hofte, samme for å redusere smertene. Om du har en betent slimpose i hoften så kan kortison, som Sekretøsa nevner, være en quickfiks. Men det blir også sjelden vellykket om man ikke trener og tøyer riktig før/etter. Vær også oppmerksom på at det å ta en slik kortisonsprøyte ikke er helt risikofritt, og at risikoen øker for hver sprøyte som tas på samme sted. Man kan få varig muskelsvinn av det om man er uheldig. Gjentatte kortisonsprøyter vil uansett svekke vevet i området. Om det er slimposeproblematikk eller annen betennelsesproblematikk som er årsaken så ville jeg mye heller tatt trykkbølgebehandling fremfor kortison. Og om du likevel skal ta kortison, ikke gjør det hvis du ikke finner en lege som gjør det med hjelp av ultrylydapparat som sikrer at injeksjonen faktisk blir satt akkurat der den skal. Ikke overdramatiser noe, det er størst sjanse for at dette er noe mindre alvorlig Vær flink i sommer og tøy godt ut setemuskler og hoftebøyer daglig. Googler du tøyning + setemuskler eller hoftebøyer, så finner du gode tøyninger. Tøy begge deler hver kveld før du legger deg, da vil du trolig ikke ha så store smerter på natten. Siden du har stillesittende jobb er det ekstra viktig at du tøyer daglig, da det er lite som skaper så mye stram muskulatur i det området som stillesitting. Så ut og gå en tur daglig også. Anonymous poster hash: e290b...f40
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #8 Skrevet 30. juni 2016 Har du vært hos kiropraktor eller manuellterapeut? De har mye, virkelig MYE bedre peiling på slikt enn fastlegen. De kan også henvise til røntgen om nødvendig Jeg har slitasjegikt i hofta, men ingen operasjon nært forestående. Jeg er 42 år da, og behandlingen er tøying, bevegelse og trening. En kiropraktor eller manuellterapeut vil gi deg øvelser når rett diagnose er satt. Bestill time med en gang, ikkenoe å vente på, du trenger ikke henvisning Anonymous poster hash: 7afc3...188
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #9 Skrevet 30. juni 2016 Det er mulig, ved medfødte "skavanker" og feilbelastninger over lang tid. Jeg er 32 og har allerede slitt ned to nederste virvlene i ryggen aka. jeg er som en 80 åring... tragisk. Her er det en medfødt skjevhet som har gnissa og kost seg uten å bli oppdaga før det var for seint. Anonymous poster hash: 6554f...381
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #10 Skrevet 30. juni 2016 Tusen takk for utfyllende svar, setter pris på det! Jeg skal lære meg disse tøyeøvelsene, jeg skal tøye hver kveld før jeg legger meg!👍🏻 Har aldri tatt en kortisonsprøyte før, og det kommer ikke til å skje.. Da skal jeg være døden nær altså! Ekstremt skeptisk til kortisonbruk.. Jeg håper det bare er noe som kan holdes i sjakk med tøying, terning og kosthold. Tror uansett jeg vil ha en time hos fysioterapaut slik jeg får lært øvelsene skikkelig. Jeg har kun vært hos fysioterapaut og homeopat. Når dette ikke hjalp i lengden så gadd jeg ikke mer. Siden har det bare skuret og gått... HI Anonymous poster hash: 8bf7b...b40
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. juni 2016 #11 Skrevet 30. juni 2016 Tusen takk for utfyllende svar, setter pris på det! Jeg skal lære meg disse tøyeøvelsene, jeg skal tøye hver kveld før jeg legger meg!👍🏻 Har aldri tatt en kortisonsprøyte før, og det kommer ikke til å skje.. Da skal jeg være døden nær altså! Ekstremt skeptisk til kortisonbruk.. Jeg håper det bare er noe som kan holdes i sjakk med tøying, terning og kosthold. Tror uansett jeg vil ha en time hos fysioterapaut slik jeg får lært øvelsene skikkelig. Jeg har kun vært hos fysioterapaut og homeopat. Når dette ikke hjalp i lengden så gadd jeg ikke mer. Siden har det bare skuret og gått... HI Anonymous poster hash: 8bf7b...b40 Skjønner godt du er skeptisk til kortison og det bør man være. Jeg har vært hos lege,sykehus, fysio, naprapat, kiropraktor, flere fysio, etc etc. Jeg ble henvist til opphold på fysikalsk medisin og ikke engang de kunne hjelpe meg. Tok kontakt med Volvat,fikk kortison der for å lindre smertene, så begynte jeg behandling en fysio som er ekspert på bekken, så avsluttet jeg hos osteopat. Fra å ikke kunne gå til badet uten smerter kan jeg nå faktisk gå!! Etter å ha vært lenka til sofaen leeeeenge så er det het fantastisk! Jeg ga også opp når det ikke fantes noen kjapp løsning, men det er ikke så lurt desverre. Håper du finner noen som kan hjelpe deg! Og når du finner den rette så kanskje du slipper unna med ekstremt mange behandlinger! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå