Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #1 Skrevet 29. juni 2016 Har du en oppskrift på verdens beste oppskrift? Som du vil dele? 😊 Anonymous poster hash: ca69b...7ba
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #2 Skrevet 29. juni 2016 Lager det ikke etter nøyaktig oppskrift, men freser 2-3 hakkede sjalottløk i en god dæsj smør. Tilsetter litt hvitvin (1-2 dl) og til slutt bittelitt fløte (noen ss). Så oppi med blåskjell og damper de:) Nydelig med hjemmelaget aioli til og godt brød eller foccacia. Anonymous poster hash: eabb8...a0c
Mammaaaa? Skrevet 29. juni 2016 #3 Skrevet 29. juni 2016 Surr finhakket rødløk på svak varme. Tilsett estragon, hvitvin og matfløte, litt salt og pepper til en himmelsk saus. Damp blåskjellene oppi gryta med lokk, og rør om av og til for å få sausen over skjellene. Rens skjellene godt først! Server med godt brød og smør, og nyyyyt! Husk nok hvitvin til sausen, alt trengs ikke nytes under tilberedning!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #4 Skrevet 29. juni 2016 Takk for oppskrifter. Hvor lenge ca damper dere blåskjellene? Står ovnen på svakt under damping? Anonymous poster hash: ca69b...7ba
Mammaaaa? Skrevet 29. juni 2016 #5 Skrevet 29. juni 2016 Damper dem til de trekker seg sammen, men tar dem bort før de blir gummi. Damper under kokepunktet. Husker ikke akkurat hvor lenge, men det kommer også an på hvor stor gryta er, hvor mye saus som er og mengde blåskjell.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #6 Skrevet 29. juni 2016 Damper dem til de trekker seg sammen, men tar dem bort før de blir gummi. Damper under kokepunktet. Husker ikke akkurat hvor lenge, men det kommer også an på hvor stor gryta er, hvor mye saus som er og mengde blåskjell. Hvordan ser man om de er ferdige? Anonymous poster hash: ca69b...7ba
Mammaaaa? Skrevet 29. juni 2016 #7 Skrevet 29. juni 2016 Hvordan ser man om de er ferdige? Anonymous poster hash: ca69b...7ba Når de er blitt faste. Prøvd deg litt frem. Ta ut ett og ett, ta på det og smak.
Mammaaaa? Skrevet 29. juni 2016 #8 Skrevet 29. juni 2016 Og husk å fjerne dem som ikke lukker seg når du kakker dem eller åpner seg i dampen.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #9 Skrevet 29. juni 2016 Og husk å fjerne dem som ikke lukker seg når du kakker dem eller åpner seg i dampen. Kaste de som er lukket etter damping? Anonymous poster hash: ca69b...7ba
Mammaaaa? Skrevet 29. juni 2016 #10 Skrevet 29. juni 2016 Friske blåskjell vil lukke seg med et par kakk i kummen før du damper dem. Noen er litt trege og da hiver jeg dem oppi. Noen er lukket før damping. Om disse ikke åpner seg, kaster jeg dem.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #11 Skrevet 29. juni 2016 Takk for svar. Da hiver jeg alle oppi etter skrubbing. Og de som ikke er åpen etter damping kaster jeg. Anonymous poster hash: ca69b...7ba
Iiiiik Skrevet 29. juni 2016 #12 Skrevet 29. juni 2016 Jeg freser sjalottløk, chili og hvitløk først, har deretter i estragon, salt og pepper, litt fløte, hvitvin og skjellene. Blir veldig godt!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #13 Skrevet 29. juni 2016 Jeg freser sjalottløk, chili og hvitløk først, har deretter i estragon, salt og pepper, litt fløte, hvitvin og skjellene. Blir veldig godt! Takk 😊 Anonymous poster hash: ca69b...7ba
MammantilNurket Skrevet 29. juni 2016 #14 Skrevet 29. juni 2016 Blåskjellgryte à la Familien Nurk: 1) Rør sammen noen rause spiseskjeer mykt meierismør med 1 finhakket kinesisk hvitløk og en neve finhakket bladpersille. Sett det kaldt. Finhakk to STORE, modne bifftomater og en raus neve dill. Sett dette til side så lenge 😊 2) Rens og skrubb ca.2 kg.blåskjell. Kast ødelagte og døde skjell, fjern rur og skjegg med en kraftig børste. 3) Varm litt olivenolje i en stor gryte. Tilsett 2-3 finhakkede sjalottløk og litt mer hvitløk. La det bli blankt. Pass på varmen her - ikke for varmt. 4) Tilsett et par sjenerøse glass hvitvin og ta et glass selv i samme slengen. Sett opp varmen. Kok opp og tilsett så mye fløte du synes er anstendig. Kok opp igjen. 5) Tilsett skjellene. Legg på lokk. Vent noen minutter til de har åpnet seg. HOLD ØYE MED DEM!!! 6) Ta kjelen til side. Fjern skjell som ikke har åpnet seg. Fordel klatter av urte/hvitløksmøret rundt om kring og inn i skjellene. Sett på lokket og la smøret smelte. 7) Strø over de hakkede tomaten og dillen. 8) Serveres med masse hvitvin og godt brød. Kos deg
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #15 Skrevet 30. juni 2016 Blåskjellgryte à la Familien Nurk: 1) Rør sammen noen rause spiseskjeer mykt meierismør med 1 finhakket kinesisk hvitløk og en neve finhakket bladpersille. Sett det kaldt. Finhakk to STORE, modne bifftomater og en raus neve dill. Sett dette til side så lenge 😊 2) Rens og skrubb ca.2 kg.blåskjell. Kast ødelagte og døde skjell, fjern rur og skjegg med en kraftig børste. 3) Varm litt olivenolje i en stor gryte. Tilsett 2-3 finhakkede sjalottløk og litt mer hvitløk. La det bli blankt. Pass på varmen her - ikke for varmt. 4) Tilsett et par sjenerøse glass hvitvin og ta et glass selv i samme slengen. Sett opp varmen. Kok opp og tilsett så mye fløte du synes er anstendig. Kok opp igjen. 5) Tilsett skjellene. Legg på lokk. Vent noen minutter til de har åpnet seg. HOLD ØYE MED DEM!!! 6) Ta kjelen til side. Fjern skjell som ikke har åpnet seg. Fordel klatter av urte/hvitløksmøret rundt om kring og inn i skjellene. Sett på lokket og la smøret smelte. 7) Strø over de hakkede tomaten og dillen. 8) Serveres med masse hvitvin og godt brød. Kos deg Takk for fristende og morsomt beskrevet oppskrift. Hvordan ser du om blåskjellene er døde? Anonymous poster hash: ca69b...7ba
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #16 Skrevet 30. juni 2016 Takk for fristende og morsomt beskrevet oppskrift. Hvordan ser du om blåskjellene er døde? Anonymous poster hash: ca69b...7ba Kast de som ikke lukker seg når du vasker dem og de som er lukket etter damping. Anonymous poster hash: e040b...d9e
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #17 Skrevet 30. juni 2016 Kast de som ikke lukker seg når du vasker dem og de som er lukket etter damping. Anonymous poster hash: e040b...d9e Kan jeg skrubbe de med oppvaskbørste? Så; jeg vasker og skrubber de i rennende vann? Og de som ikke lukker seg i vaskingen kaster jeg? Og de som ikke åpner seg i damping kaster jeg og? Anonymous poster hash: ca69b...7ba
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #18 Skrevet 30. juni 2016 Freser charlottløk, chili , litt fenikkel, sellerirot og chili i nøytral olje. Så tilsetter jeg et par dl hvitvin, koker opp og tilsetter blåskjellene. Når når blåskjellene er klare, tar jeg de opp, siler av kraften, tilsetter fløte og koker opp, har opp i hakkede urter ( basilikum, bladpersille og gressløk) og heller over blåskjellene. Serveres med foccacia og aioli Anonymous poster hash: 9eb40...5e3
MammantilNurket Skrevet 30. juni 2016 #19 Skrevet 30. juni 2016 Takk for fristende og morsomt beskrevet oppskrift. Hvordan ser du om blåskjellene er døde? Anonymous poster hash: ca69b...7ba Bare bank litt på dem hvis de er åpne / halvåpne - lukker de seg er de levende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå