Gå til innhold

Barn i forsete i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som er 131 cm lang. Vi skal snart på biltur og jeg fikk høre at hun kan sitte i fremsete med bilstol. (Har aktiv airbag fremme som ikke kan deaktiveres)

Stemmer dette? Og ville dere ha gjort det?

Anonymous poster hash: d581c...2c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Anbefaler å lese inne på tryggtrafikk.no

Hadde ikke gjort det. Hvertfall ikke med aktiv airbag, det kan bli dødelig i en kræsj.

Anonymous poster hash: ced7d...9bd
Skrevet

Nei, nei! Aldri barn i sete/stol foran airbag! Dessuten for kort til å sitte foran.

Anonymous poster hash: 2a97c...339

Skrevet

Var det jeg også fant ut. Hadde bare noen veldig overbevisende som sa det motsatte :)

Barnet sitter forovervent, så ingen fare med tanke på airbagen skal slå i setet.

Barnet blir sittende bake på tur ;)

Skrevet

Var det jeg også fant ut. Hadde bare noen veldig overbevisende som sa det motsatte :)

Barnet sitter forovervent, så ingen fare med tanke på airbagen skal slå i setet.

Barnet blir sittende bake på tur ;)

Opplegget er at airbag er farlig for et barn som sitter på pute/stol, selv om barnet sitter i kjøreretningen.

Anonymous poster hash: 2a97c...339

Skrevet

Er jo ikke setet som er farlig at airbagen treffer.. Men hodet\nakke på ungen som sitter der.. Nå husker jeg ikke hvor fort en airbag slår ut, men det er store krefter, og de kan knekke nakken.

Skrevet

det går fint

Skrevet

det går fint

?????

Anonymous poster hash: 09440...7fc

Skrevet

det går fint

Du kan jo ikke være helt riktig nagla? Du svarer i alle tråder som om du kan alt, men fremstår heller som litt kortere enn gjennomsnittet!

Anonymous poster hash: fce6f...e69

Skrevet

gammel er barnet? har litt å si det også. men i utgangspunktet nei.

kortvokste sitter jo i forsete liksom

Anonymous poster hash: c8a94...d86
Skrevet

gammel er barnet? har litt å si det også. men i utgangspunktet nei.

kortvokste sitter jo i forsete liksom

Anonymous poster hash: c8a94...d86

Hun er 5 år

Hadde vært kjekt og hatt henne i forsetet, men sikkerheten først så hun sitter pent bake enda ;)

Skrevet

Altså. Hva da med de som kun har varebil? Kan ikke de ha barn i bilen i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 50a40...53f

Skrevet

Nei, kun om airbagen er skrudd av!

Skrevet

Airbagen har en kraft på 300 km/t og kan gjøre store skader på barnet. Hvis dere kobler ut airbagen går det nok, men jeg hadde ALDRI satt en under 140 cm foran en aktiv airbag

Skrevet

Klart du kan deaktivere airbagen. Ta ut tilhørende sikring i bilens sikringsboks. Voila.

Anonymous poster hash: defd3...f3c

Skrevet

Du kan jo ikke være helt riktig nagla? Du svarer i alle tråder som om du kan alt, men fremstår heller som litt kortere enn gjennomsnittet! Anonymous poster hash: fce6f...e69

Og du fremstår som litt frekkere enn gjennomsnittet.Unødvendog å svare folk sånn!

Anonymous poster hash: b7593...e7f

Skrevet

Det er ikke ulovelig - det er det bare bakovervendte bilseter som er.

Men nakken til en 5-åring er ikke sterk nok, det har egentlig ikke så mye med høyde å gjøre. Og ingenting med bilstol/pute eller ei.

Grensen for hva som ansees som trygt er 140 cm, men det handler egentlig om hvor utviklet nakken og beinstrukturen er. Dess eldre, dess bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...