Gå til innhold

Bør man kunne be om rabatt på synstest hvis mange tester samtidig?

Anbefalte innlegg

Alle i en familie på fire trenger synstest. Båe far, jeg og det eldste barnet har synsavvik, og må få testet om det har endret seg. Den yngste bør testes for sikkerhets skyld, selv om ingen ting tyder på at hun ser dårlig. 

Vi har dårlig råd for tiden, av flere årsaker. Fire synstester er for øyeblikket en stor utgift. Kan man be om rabatt når man bestiller fire på en gang, eller er det slikt man bare ikke gjør?

Trenger ikke spydige svar, jeg lurer rett og slett på om dette er akseptabel praksis. Husker for eksempel fra studiedagene i butikk at det ikke var uvanlig at noen ba om en bedre pris hvis de kjøpte mange like produkter på en gang. Ofte fikk de det også. 

Anonymous poster hash: beaa6...bbc

Fortsetter under...

Synstest er somregel gratis når man kjøper briller/linser. Ellers så vil jeg tro at man kanskje kan spørre pent om kvantumsrabatt😊 Min optiker spurte hvor jeg jobbet og da fikk jeg rabatt på grunn av avtale med etaten jeg jobber i. Husker ikke hva det var, men det var rundt 20%

Anonymous poster hash: d020a...77d

Synstest er somregel gratis når man kjøper briller/linser. Ellers så vil jeg tro at man kanskje kan spørre pent om kvantumsrabatt Min optiker spurte hvor jeg jobbet og da fikk jeg rabatt på grunn av avtale med etaten jeg jobber i. Husker ikke hva det var, men det var rundt 20%

Vi vet jo ikke om vi skal ha briller/linser før etter testen. Hvis synet til oss foreldre og den eldste er stabilt, så beholder vi jo de vi har, og den yngste trenger jo ikke hvis det viser seg at synet er normalt. 

HI

Synstest er somregel gratis når man kjøper briller/linser. Ellers så vil jeg tro at man kanskje kan spørre pent om kvantumsrabatt😊 Min optiker spurte hvor jeg jobbet og da fikk jeg rabatt på grunn av avtale med etaten jeg jobber i. Husker ikke hva det var, men det var rundt 20%

I hvilken butikk tilbyr de dette? Har hatt briller siden jeg var liten og har alltid måtte betale for synsprøven selv om jeg har kjøpt briller.

Anonymous poster hash: a7c9e...3f0

Annonse

Visste ikke at det kostet penger i Norge. Jeg har bodd i Tyskland og der er det gratis overalt, selv om du ikke kjøper briller der. Må passe på å ta ny synstest da neste gang jeg reiser dit.

Anonymous poster hash: ddb22...045

Mer tidkrevende, men gratis for ungene. Legetime for henvisning til øyelege - kr 0

Time hos øyelege - kr 0

Anonymous poster hash: fd1ae...6bf

De trenger jo kun en synstest, ikke øyelege. Kan ikke tenke meg at en lege vil gi henvisning for noe slikt. Ville jo vært uetisk å oppta legetid for noe slikt også. 

HI

De trenger jo kun en synstest, ikke øyelege. Kan ikke tenke meg at en lege vil gi henvisning for noe slikt. Ville jo vært uetisk å oppta legetid for noe slikt også.

HI

Nei. Øyelegen ba meg skaffe henvisning til ene barnet fordi foreldre og søsken hadde dårlig syn (var der med søsken). Henvisningen gikk til øyelegen, men det var optiker/ortoptist som gjorde undersøkelsen.

Anonymous poster hash: fd1ae...6bf

Der jeg jobber koster det nesten 700 kr for en synstest for voksne, halv pris for barn. Tror ikke vi har anledning til å gi rabatt ved flere, men det skader jo ikke å spørre? Overrasket over at det er gratis så mange steder..

Anonymous poster hash: 1c45f...b36

Det er jo bare å spørre, men jeg må innrømme at jeg hadde vært skeptisk hvis de gir rabatt på synsundersøkelsen. Ved å gi rabatt eller gi den gratis viser de i alle fall at de ikke er stolte av faget sitt. Jeg vet bare om en kjede som gir bort synsundersøkelsen og de må leie inn optikere fordi de ikke finner noen som vil bli fast ansatt.

Anonymous poster hash: 6435d...c72

Annonse

Merkelig at det finnes gratis synstest, jeg lurer da på om den er fullstendig..En komplett synstest med alt av tester, tar ca en halv time. Ansatte i en brillebutikk, går inn under helsepersonell, og det er nesten som en legetime å regne, å ta en synstest. Det blir som å spørre legen om å få rabatt på legetimene, fordi hele familien trenger det.

Barn under 8 år bør dra til legen for å få henvisning videre til øyelege først, før de oppsøker optiker. Og det er rett og slett fordi de er så små, og ikke klarer å fullføre en ordentlig synstest, i noen tilfeller. 

Det er ikke LOV i Norge å reklamere for gratis synstest, da dette går under helsetjenester. Jeg vil aldri ha stolt på det resultatet, og ei heller tatt en slik. 

Det er mulig å søke NAV om hjelp til å dekke synstester hvis dere har trang økonomi. 

Hilsen optikerassistent.

Anonymous poster hash: 5a890...225

Merkelig at det finnes gratis synstest, jeg lurer da på om den er fullstendig..En komplett synstest med alt av tester, tar ca en halv time. Ansatte i en brillebutikk, går inn under helsepersonell, og det er nesten som en legetime å regne, å ta en synstest. Det blir som å spørre legen om å få rabatt på legetimene, fordi hele familien trenger det.

Barn under 8 år bør dra til legen for å få henvisning videre til øyelege først, før de oppsøker optiker. Og det er rett og slett fordi de er så små, og ikke klarer å fullføre en ordentlig synstest, i noen tilfeller. 

Det er ikke LOV i Norge å reklamere for gratis synstest, da dette går under helsetjenester. Jeg vil aldri ha stolt på det resultatet, og ei heller tatt en slik. 

Det er mulig å søke NAV om hjelp til å dekke synstester hvis dere har trang økonomi. 

Hilsen optikerassistent.

Vel i Tyskland er det f.eks vanlig praksis. Hvorfor skal man være skeptisk til det? Det er en del av servicen deres. Når man tar synstesten der, er det jo større sjanse for at man kjøper brillene der. Slik tjener de penger. Er man fornøyd med servicen, er det også større sjanse for at man kommer tilbake. Testene jeg har tatt har absolutt vært fullverdige/fullstendige.

Anonymous poster hash: ddb22...045

Hilsen optikerassistent.

Hva slags utdannelse har du som er optikerassistent? Jobber selv ved øyeavdeling på sykehus og hat aldri hørt om denne tittelen før. Hos oss har vi alt fra leger til sykepleiere og sykepleiere med videreutdannelse innenfor øyefaget i tillegg til optikere og ortoptister. Optikerassistent høres ut som en hjemmesnekret tittel til en assistent som får opplæring til å utføre synstest.

Har selv tatt synstest hos kjeder som tilbyr dette gratis og de utførte den helt etter boken.

Anonymous poster hash: d2931...52d

Hva slags utdannelse har du som er optikerassistent? Jobber selv ved øyeavdeling på sykehus og hat aldri hørt om denne tittelen før. Hos oss har vi alt fra leger til sykepleiere og sykepleiere med videreutdannelse innenfor øyefaget i tillegg til optikere og ortoptister. Optikerassistent høres ut som en hjemmesnekret tittel til en assistent som får opplæring til å utføre synstest.

Har selv tatt synstest hos kjeder som tilbyr dette gratis og de utførte den helt etter boken.

Anonymous poster hash: d2931...52d

Åj, så nesevis du hørtes ut! Jeg er optical dispenser, og jobber IKKE som optiker. Det er verken en bachelor- eller mastergrad. Men jeg har tatt mange kurs for å få denne tittelen, og jobber i tett samarbeid med optikeren.Har selvsagt lært meg ett og annet i faget på disse årene. 

Sier ikke at alle kjeder som tilbyr dette gratis er noe fusk med, men det er ikke LOV å reklamere for det i Norge. Flott at du hadde en opplevelse helt etter boken :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...