Gå til innhold

Forlovelsesring... høyre eller venstre hånd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Høgre hand om du er norsk.  Det kjem visst av at avtalar altid vart signert med at ein tok kvarandre i handa, då med høgrehanda.  Forlovelse er jo ei avtale om giftarmål.  I mange land er det vanleg å ha forlovelsesringen på venstre hand, fordi ein meinte det går ein nerve frå handa og til hjarta. Det er iallefall det eg har høyrt som begrunnelse. 

Jeg hadde både forlovelsesringen og gifteringen på venstre. Liker den best der. Det finnes ingen regler for hvor man skal ha den. Ha den der det føles riktig.

Jeg har ihvertfall ikke ringen på samme hånd som jeg tørker meg med etter dobesøk. Og jeg synes det er ubehagelig å ha den på den hånden som er mest aktiv uansett.

Anonymous poster hash: 6a70a...af7

Jeg hadde både forlovelsesringen og gifteringen på venstre. Liker den best der. Det finnes ingen regler for hvor man skal ha den. Ha den der det føles riktig.

Jeg har ihvertfall ikke ringen på samme hånd som jeg tørker meg med etter dobesøk. Og jeg synes det er ubehagelig å ha den på den hånden som er mest aktiv uansett.

Anonymous poster hash: 6a70a...af7

Enig med deg 😊 tar av ringen hver gang går på toalettet 😁 har bikkjer også så liker ikke plukke bæsj med ringen heller selv om jeg aldri får noe på hånda. Uansett føler meg fristet til å ta den tilbake til venstre.

H.i

Anonymous poster hash: 45ff5...1ae

Det bestemmer du helt selv, men jeg ville gått ut ifra at du ikke var forlovet eller gift dersom du hadde ringen(e) på venstre hånd. Så det spørs om det er viktig for deg å vise at du er forlovet.

Og til den over her: Klarer du ikke tørke deg uten å få bæsj i gifteringen?! 💩 For da gjør du det feil!

Anonymous poster hash: 612d2...206

Annonse

Begrunnelsen for venstre hånd er at det er hjertesiden, begrunnelsen for høyre hånd er at man fra gammelt av la den hånden over hjertet når man sverget en ed. Noen bruker dessuten langfinger (venstre hånd), fordi man fra gammelt av mente at det går en blodåre direkte fra hjertet og ut i venstre langfinger. 

Anonymous poster hash: 5331d...9b6

Har du en forlovelsesring og en annen giftering? I så fall er det vanlig å ha forlovelsesringen på høyre hånd frem til man gifter seg, for så å flytte den over på venstre.

Anonymous poster hash: 7db95...2b2

Tradisjonen i resten av verden er på venstre hånd - hjertesiden, mens i Norge er det høyre.  Hvilken du vil ha den på, bestemmer du helt selv, men hvis det er viktig for deg å vise at du er forlovet/gift, så bør du velge høyre.

Anonymous poster hash: 4631a...55a

Når eg ser at folk ha

Tradisjonen i resten av verden er på venstre hånd - hjertesiden, mens i Norge er det høyre.  Hvilken du vil ha den på, bestemmer du helt selv, men hvis det er viktig for deg å vise at du er forlovet/gift, så bør du velge høyre.

Anonymous poster hash: 4631a...55a

Det har du nok rett i.  Når eg ser at folk (nordmenn) har giftering på venstre hand, så tenkjer eg at det gjerne er ein ring dei har arva, feks etter foreldre. Kjenner nokon som gjer det slik. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...