Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #1 Skrevet 27. juni 2016 Sønnen min på 10 år fikk fler enn 5 feil på sykkelprøven. Det står ingenting om bestått eller ikke bestått, bare tall bak teori, fersighetssykling og sykling i trafikken. Han fikk 1 feil på teori, 6 feil på fersighetssykling og 1 feil på sykling i trafikk. Ingen annen informasjon. Vi har da sagt at han ikke får lov til å sykle til og fra skolen frem til han har bestått. Men verken han eller vi aner når de får mulighet til å ta sykkelprøven på nytt. Han sa at det var 5-klassinger sammen med de nå. Må han da vente et helt år?? Syns det er så rart at det ikke er mer info. Det står ikke engang på arket at man må ha mindre enn 5 feil. Dette er noe jeg har hørt fra andre barn.. Anonymous poster hash: 6e516...49f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #2 Skrevet 27. juni 2016 Aldri hørt om at det går an å stryke på sykkelprøven... Er det ikke lagt opp som et kurs da? De tingene han ikke kunne fra før lærte han jo og ferdighetene må jo bare trenes opp. Hadde tatt mange sykkelturer med han i sommer og latt han sykle til skolen til høsten. Anonymous poster hash: 2550d...a1f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #3 Skrevet 27. juni 2016 Aldri hørt om at det går an å stryke på sykkelprøven... Er det ikke lagt opp som et kurs da? De tingene han ikke kunne fra før lærte han jo og ferdighetene må jo bare trenes opp. Hadde tatt mange sykkelturer med han i sommer og latt han sykle til skolen til høsten. Anonymous poster hash: 2550d...a1f Når jeg googler sykkelprøven så står det slik "dette må de igjennom for å bestå sykkelprøven". Men ikke hva som skjer hvis de ikke består. De bruker jo order bestå. Anonymous poster hash: 6e516...49f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #4 Skrevet 27. juni 2016 Han mp selvsagt ikke vente et helt år, du lager bare en lignende prøve selv. Når DU synes han er flink nok kan han få sykle til skolen. Poenget må vel være at han har trafikkvett? Anonymous poster hash: c6f9e...b42
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #5 Skrevet 27. juni 2016 Jeg synes at hele sykkelprøven er tull. Jeg klarte det aldri og følte det var veldig stress og press. Politiet sto til og med og så på. Hjertet mitt dunket som besatt og jeg klarte ingenting. Men jeg klarte selvfølgelig å sykle til skolen likevel. La gutten din sykle til skolen. 👍 Anonymous poster hash: bd124...693
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #6 Skrevet 27. juni 2016 Det er foreldrene som bestemmer. Mener dere han har så dårlige sykkelferdigheter at det er fare for ham i trafikken så må dere si nei. Eller dere kan ta noen turer med ham, veilede og så bestemme at det er greit hvis dere ser han behersker det. Anonymous poster hash: dca4c...c65
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #7 Skrevet 27. juni 2016 Det er foreldrene som bestemmer. Mener dere han har så dårlige sykkelferdigheter at det er fare for ham i trafikken så må dere si nei. Eller dere kan ta noen turer med ham, veilede og så bestemme at det er greit hvis dere ser han behersker det. Anonymous poster hash: dca4c...c65 Se også her: https://www.nrk.no/norge/na-er-det-fritt-fram-for-a-sykle-til-skolen-1.12513362 Anonymous poster hash: dca4c...c65
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #8 Skrevet 27. juni 2016 Hæ?? Får han ikke lov til til å sykle til skolen fordi han ikke klarte sykkelprøven?? 😂😭 sier skolen eller du? Stakkars unge.han klarer jo å sykle selvom han kanskje var nervøs det og da .uff Anonymous poster hash: 2ff41...dd4
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #9 Skrevet 27. juni 2016 Takk for svar jenter :-) Syns han er flink i trafikken og på sykkel. Han fikk lov til å sykle til og fra skolen før sykkelprøven faktisk da de har bilfri vei til skolen og de sykler dit hele tiden i helgene. Var vanskelig å si hvorfor han ikke kunne til skolen når trafikkbildet ikke endrer seg i hverdagen pga bilfri vei. Men så greide han ikke prøven og jeg følte det burde gi en naturlig konsekvens. Det var da jeg trodde det ville være en ny prøve. Tror mye av grunnen var at han brukte sykkelen som han har hos Pappan sin. Det er en sykkel for voksen. Sønnen vår er høy så det går bra men den er gammel og tung som bly. Da er det ikke så enkelt å sykle over ramper etc. Han burde brukt junior sykkelen sin som han har hjemme her som er lettere å manøvrere og er mye lettere vektmessig. Var jo kun en feil i trafikken, alle de andre var det som foregikk mellom kjegler etc i skolegården. Da legger vi opp en prøve i ferien og lar han sykle til høsten 👍🏼 HI Anonymous poster hash: 6e516...49f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #10 Skrevet 27. juni 2016 Her må de ta sykkelprøven men de får lov å sykle til skolen uansett hvor mange feil de hadde Anonymous poster hash: c5587...847
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #11 Skrevet 27. juni 2016 Hæ?? Får han ikke lov til til å sykle til skolen fordi han ikke klarte sykkelprøven?? 😂😭 sier skolen eller du? Stakkars unge.han klarer jo å sykle selvom han kanskje var nervøs det og da .uff Anonymous poster hash: 2ff41...dd4 Syns du innlegget var så hårreisende at du ler seg ihjel og syns synd på barnet? Takk for konstruktivt innspill! Anonymous poster hash: 6e516...49f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #12 Skrevet 27. juni 2016 Hvorfor tok du ikke kontakt med skolen og spurte hva dere skulle øve på? Anonymous poster hash: 824b8...4ff
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #13 Skrevet 27. juni 2016 Hvorfor tok du ikke kontakt med skolen og spurte hva dere skulle øve på? Anonymous poster hash: 824b8...4ff Jeg har fått oversikten over feilene. En teori, en trafikk og 6 fersighetssykling. De fikk det utlevert fredagen før skoleslutt og læreren hans hadde fri mandagen og tirsdagen etter. Så er det sommerferie. Men sønnen min vet jo hva han selv fikk feil på. Han sa at han fikk 5 feil på en øvelse alene. Så det er vel den vi må øve på. Tror der var over en rampe. Hi Anonymous poster hash: 6e516...49f
Mamma_til_2 Skrevet 27. juni 2016 #14 Skrevet 27. juni 2016 Du vet at skolen ikke lengre kan hindre barn i og sykkle til og fra skolen om foreldrene mener de er flinke nok og sykkelen er i bra stand?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #15 Skrevet 27. juni 2016 Hæ? Barna kan da sykle til og fra skolen fra 1.klasse etter de reglene som nå er. Det er opp til foreldrene å bestemme. MEN det er klart, har barnet mange svakheter ved sykling, så er det jo kanskje greit å øve litt? Anonymous poster hash: b7711...985
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #16 Skrevet 27. juni 2016 Syns du innlegget var så hårreisende at du ler seg ihjel og syns synd på barnet? Takk for konstruktivt innspill! Anonymous poster hash: 6e516...49f Vel, jeg reagerte litt som denne, med vanntro. Anonymous poster hash: 03736...b1f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #17 Skrevet 27. juni 2016 Du vet at skolen ikke lengre kan hindre barn i og sykkle til og fra skolen om foreldrene mener de er flinke nok og sykkelen er i bra stand? Ja! Hvis du leser innleggene mine så ser du at han har fått lov før sykkelprøven. Han var en av de få som fikk liv av foreldrene de fleste andre ønsket å følge anbefalingene både fra skole og trygg trafikk som mener de ikke skal sykle før de har tatt sykkelprøven. Jeg trodde de måtte bestå for å følge anbefalingene. Vi sa til sønnen vår at vi trodde han var klar for å sykle og derfor har han fått lov siden april men sykkelprøven viste at han trengte mer øving. Sønnen syns det er helt fair så lenge ny sykkelprøve kom kjapt. Men ser nå at det ikke er noe bestått/ikke bestått og derfor øver vi hjemme selv i sommer og lar han sykle til høsten. HI Anonymous poster hash: 6e516...49f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 Vel, jeg reagerte litt som denne, med vanntro. Anonymous poster hash: 03736...b1f Ja det må være er sjokkerende å lese et innlegg hvor man ønsker å høre om anbefalingene for sykkelprøven og prøve å forholde seg til reglene fra skolen og trygg trafikk 😏 Anonymous poster hash: 6e516...49f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #19 Skrevet 27. juni 2016 resultatet av sykkelprøven hadde jeg ikke hengt meg opp i, dersom han var flink i trafikken ellers. Min sønn på 10 år er veldig flink til både å sykle og lese trafikken, men var ganske stresset når prøven skulle tas og han skulle bedømmes. ved at han han ikke får sykle til skolen etter prøven gjør det jo til et dobbelt nederlag. Du får sykle litt rundt med han selv, og la avgjørelsen være opp til deg, ikke en tilfeldig prøve. Anonymous poster hash: 2d90b...aea
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #20 Skrevet 27. juni 2016 Aldri hørt om at det går an å stryke på sykkelprøven... Er det ikke lagt opp som et kurs da? De tingene han ikke kunne fra før lærte han jo og ferdighetene må jo bare trenes opp. Hadde tatt mange sykkelturer med han i sommer og latt han sykle til skolen til høsten. Anonymous poster hash: 2550d...a1f Her strøk langt over 50% de siste to årene. Skolen har derfor bestemt at de skal slutte å teste elevene, bare gi undervisning og så la resten være opp til foreldrene. Anonymous poster hash: 7ad13...b23
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #21 Skrevet 27. juni 2016 Jeg synes at hele sykkelprøven er tull. Jeg klarte det aldri og følte det var veldig stress og press. Politiet sto til og med og så på. Hjertet mitt dunket som besatt og jeg klarte ingenting. Men jeg klarte selvfølgelig å sykle til skolen likevel. La gutten din sykle til skolen. 👍 Anonymous poster hash: bd124...693 Det er viktig å lære seg å prestere under press også. Som ungdom og voksen blir man utsatt for dette hele tiden. Muntlig eksamen, praktisk eksamen evt, oppkjøring for bil, flere jobbintervjuer samt det å prestere på arbeidsplassen. Like greit å lære seg dette som barn 😊 Anonymous poster hash: f853c...117
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #22 Skrevet 27. juni 2016 Det er viktig å lære seg å prestere under press også. Som ungdom og voksen blir man utsatt for dette hele tiden. Muntlig eksamen, praktisk eksamen evt, oppkjøring for bil, flere jobbintervjuer samt det å prestere på arbeidsplassen. Like greit å lære seg dette som barn 😊 Anonymous poster hash: f853c...117 Jeg er veldig enig i det. Tror forøvrig ikke nerver var hovedårsaken men sykkelen. Han var hos pappan sin da sykkelprøven skulle tas og syklet til skolen med sykkelen han har der. Det er en 10 år gammel voksensykkel. I god stand som bør godkjent sikkerhetsmessig, men stor og VELDIG tung. Han fikk 5 feil alene på manøvrering av sykkelen. Så det er nok der det ligger. Kun 1 feil på sykling i trafikken. Her hjemme har han en ny 24 tommers junior sykkel som er mye lettere å manøvrere. Pappan mente han kunne ta sykkelprøven på den store for han skal jo tross alt sykle til og fra skolen med den sykkelen når han er hos Pappan. Takk for alle tilbakemeldingene! Jeg har pratet med Pappan i dag og vi ble enige om å sykle mye sammen i sommer og ta en liten "sykkelprøve" mot slutten av ferien borte på skolegården. Mest for syns skyld da vi i utganspunktet sa at en naturlig konsekvens av å ikke greie lappen er å ikke få kjøre/sykle men det var i den tro at set faktisk var en ny prøve. Ny bad... HI Anonymous poster hash: 6e516...49f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #23 Skrevet 27. juni 2016 Jeg er veldig enig i det. Tror forøvrig ikke nerver var hovedårsaken men sykkelen. Han var hos pappan sin da sykkelprøven skulle tas og syklet til skolen med sykkelen han har der. Det er en 10 år gammel voksensykkel. I god stand som bør godkjent sikkerhetsmessig, men stor og VELDIG tung. Han fikk 5 feil alene på manøvrering av sykkelen. Så det er nok der det ligger. Kun 1 feil på sykling i trafikken. Her hjemme har han en ny 24 tommers junior sykkel som er mye lettere å manøvrere. Pappan mente han kunne ta sykkelprøven på den store for han skal jo tross alt sykle til og fra skolen med den sykkelen når han er hos Pappan. Takk for alle tilbakemeldingene! Jeg har pratet med Pappan i dag og vi ble enige om å sykle mye sammen i sommer og ta en liten "sykkelprøve" mot slutten av ferien borte på skolegården. Mest for syns skyld da vi i utganspunktet sa at en naturlig konsekvens av å ikke greie lappen er å ikke få kjøre/sykle men det var i den tro at set faktisk var en ny prøve. Ny bad... HI Anonymous poster hash: 6e516...49f Det skjønner jeg. Det er viktig at barna kjenner sykkelen og er godt forbredt på prøven de skal igjennom. Min datter tok nettopp sykkelenprøven selv og vi har brukt tid på at hun skal bli kjent med sykkelen samt at hun øvde en god del i forkant. Det er viktig for barna å føle seg trygge og oppleve mestring. På den andre siden må de lære og feile som alle andre 😊 syns forøvrig det er rart at de stryker sønnen din uten å gi han noen som helst sjans til å bestå. Alikevel så har liksom ingenting å si fordi vi foreldre bestemmer uansett. Da synes jeg heller de kunne fortalt hver enkelt hva de må trene på og fått det skriftlig med hjem. Ikke bare sagt stryk og hadet bra. Anonymous poster hash: f853c...117
kvirrevittt Skrevet 27. juni 2016 #24 Skrevet 27. juni 2016 Nye reglene er at skolen ikke kan legge seg opp i når barna sykler, det er opp til foreldrene. I vår klasse ble vi enige om å vente til etter sykkelprøven (fordi barna må krysse et par veier o.l). Men hos oss består alle sykkelprøven, de får altså prøve til de klarer det (dersom eg forstod lærer rett). De hadde også en sykkeltur uka etter, og det ville jo vært vanskelig å gjennomføre dersom det faktisk var et par elever som ikke hadde fått bestått. Ang din sønn ville eg gjort som du har skissert, bruke ferien på å øve litt, ha en "test", og deretter si at du og far er fornøgd med ferdighetene og at han får lov å sykle
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2016 #25 Skrevet 27. juni 2016 Det hadde aldri falt meg inn å gi konsekvenser for ikke bestått sykkelprøve. Ikke annet enn å sykle mer sammen hjemme. Men så må jeg innrømme at jeg tar den sykkelprøven på skolen ganske så uhøytidelig. Faktisk aner jeg ikke engang hva barna mine har klart og ikke på de prøvene. Vi har aldri fått tilbakemelding på det hjem. Anonymous poster hash: 0f232...8bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå