Gå til innhold

Hvilket avføringsmiddel når jeg ikke har hatt avføring på 5 dager? Operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok full bukplastikk med sammensying av magemusklene på onsdag og har ikke hatt avføring siden tirsdag. Jeg klarte ikke å få i meg mer enn en brødskive de to første dagene så ikke rart det har stoppet opp. Drikker mye vann, men kjenner ikke noe til at jeg må på do. Skjønner at det bare vil bli verre jo lengre jeg går. Det er ikke noe alternativ å sette miniklyster for det syns jeg er grusomt ubehagelig. Hvilket avføringsmiddel kan jeg bruke som myker opp hele veien nedover i tarmen og helst ikke gir for mye luft i magen? Blir jo ekstra vondt når det samles opp luft i tarmen også :)

Anonymous poster hash: 69ad7...93e

Fortsetter under...

Skrevet

Begynn med lactulose. Evt svisker, rosiner, linfrø osv. Viktig å drikke mye.

Anonymous poster hash: 745ac...ba5

Skrevet

Anbefaler Laxoberal dråper fremfor Duphalac, følg anvisning på flasken. De gir mye mindre luft i tarmen enn Duphalac. Drikk rikelig når du tar dem, selges reseptfritt på apoteket.

Sitter avf langt nede i tarmen kan du ta et Microlax.

Anonymous poster hash: f7b77...ba1

Skrevet

Jeg var lagt inn på sykehus over en lengre periode, og fikk kun sondemat. Da jeg begynte å spise fast føde igjen, var jeg steinhard i magen. Da hjalp det godt med svisker, faktisk. Spiste 3-4 stk i noen dager, og det løste seg opp. (Var vondt å gå på do, men det kom ut i hvertfall!). Tok i tillegg duphalac.

Anonymous poster hash: 63ad2...b92
Skrevet

Lactulose er det mildeste å starte med, men noen opplever å få litt gass av den, da. Hos meg fungerer kaffe ganske bra på tarmen. :P en operasjon der man er lenge i narkose fører veldig ofte til at tarmen går litt i "dvale" og det har ikke så mye si at du har spist lite. Det viktigste er å være i aktivitet, gå mange korte turer. Spis lettfordøyelig mat, gjerne bare flytende til du ser at tarmen kommer seg.

Anonymous poster hash: 1e77b...bab

Skrevet

Eller Dulcolax tabletter, men det er ganske hardt for magen. Men greit å bruke når det er så lenge siden du har hatt avf, vedlikehold med Laxoberal.

Anonymous poster hash: f7b77...ba1

Annonse

Skrevet

Anbefaler Laxoberal dråper fremfor Duphalac, følg anvisning på flasken. De gir mye mindre luft i tarmen enn Duphalac. Drikk rikelig når du tar dem, selges reseptfritt på apoteket.

Sitter avf langt nede i tarmen kan du ta et Microlax.Anonymous poster hash: f7b77...ba1

Enig i dette.

Anonymous poster hash: 59f98...640

Skrevet

Nå er det absolutt ikke anbefalt å bruke laxoberaldråper og andre sterkere laxantia gjennom munnen etter en slik operasjon. Det er godt mulig at tarmen til Hi står helt stille, og å inntak slike midler kan gjøre vondt verre(ja virkelig vondt...)  

Hi; Jeg anbefaler rikelig væskeinntak,  bevegelse,eks trappegåing,  kutte ned på evt sterke smertestillende du måtte bruke, duphalac og fiberrik kost kan også forsøkes. Fungerer ikke det prøver du microlax, dulcolax stikkpiller eller oljeklyx. Snakk med legen før du bruker noe annet. God bedring!

Anonymous poster hash: 11f19...5d5
Skrevet

Nå er det absolutt ikke anbefalt å bruke laxoberaldråper og andre sterkere laxantia gjennom munnen etter en slik operasjon. Det er godt mulig at tarmen til Hi står helt stille, og å inntak slike midler kan gjøre vondt verre(ja virkelig vondt...)

Hi; Jeg anbefaler rikelig væskeinntak, bevegelse,eks trappegåing, kutte ned på evt sterke smertestillende du måtte bruke, duphalac og fiberrik kost kan også forsøkes. Fungerer ikke det prøver du microlax, dulcolax stikkpiller eller oljeklyx. Snakk med legen før du bruker noe annet. God bedring!

Hun har jo ikke opr i tarmen da. Bare bukplastikk. Da er det ikke farlig med avføringsmidler.

Ved tarmoperasjon skal man ikke bruke slike midler. Bukpladtikk er jo bare hud, fett og muskler.

Anonymous poster hash: 2b7c5...3a9

Skrevet

Hun har jo ikke opr i tarmen da. Bare bukplastikk. Da er det ikke farlig med avføringsmidler.

Ved tarmoperasjon skal man ikke bruke slike midler. Bukpladtikk er jo bare hud, fett og muskler.

Anonymous poster hash: 2b7c5...3a9

Nei, men de har nok vært borti bukhinnen. Det er nok til at man kan få en postoperativ tarmparalyse det. 

Skrevet

Jeg glemte å sjekke innom forumet igjen. Takk for alle svar :) Jeg vil ikke ha microlax eller noe som skal opp den veien fordi det er så grusomt. Beklager detaljene, men jeg kjenner at det er harde kuler helt innenfor åpningen og jeg må faktisk på do. Klarer bare ikke å presse det ut heller :/ prøvde 3 kopper kaffe i går og skal nå prøve med enda mer for å se om det funker. Hvis ikke blir det en tur på apoteket! Får veldig luft i magen av det sukkervann som man drikker fra begeret som følger med. Er de dråpene bedre altså?

Anonymous poster hash: 69ad7...93e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...