Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #1 Skrevet 25. juni 2016 Vi vurderer å søke plass for datteren vår i steinerbarnehage, men er litt usikre. Er det noen som har eller har hatt barn i steinerbarnehage? Hva synes dere? Steinerbarnehagene er sikkert like ulike som alle andre barnehager, altså stor variasjon mellom de forskjellige, men tenkte likevel det kunne være interessant å høre! Anonymous poster hash: 16057...333
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #2 Skrevet 25. juni 2016 Sønnen min sin barnehage var en steinerbarnehage men fikk ny eier ca 6 mnd før sønnen min begynte der så da var det ikke steiner lenger når han begynte der. Mange av de ansatte fikk fortsette der og et par av de fortalte til meg når sønnen min begynte der at de er glad det ikke lengre er en steinerbarnehage. De fant det vanskelig å aktivere barna, barn er vant med leker og det hadde de ikke i barnehagen siden steiner er i mot leker. De hadde bare treklosser med merkelige former. Ingen bilder, plakater, tavler ol på veggene, de fikk kun henge opp barnas malerier om de kjøpte fine rammer til de. Så det var veldig "sterilt" der med e hvite veggene. Og mer de ikke likte, jeg huske ikke her og nå. Hun som var styrer var veldig "konservativ steiner", andre steinerbarnehager er kanskje ikke så strenge om sånt men jeg vet ikke. Er iallefall gla for at sønnen min slapp å gå i den steinerbarnehagen. Anonymous poster hash: b80d3...3c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #3 Skrevet 25. juni 2016 Vi har våre i steinerbarnehage. Er strålende fornøyd. Har ingen av erfaringene til den som skriver over meg. Ungene har plenty av leker. Alle er av såkalla naturmaterialer, tre, ull og bomull osv. Mange av de har tidligere ansatte laga. Men det er fullt av biler og tog, dukkesenger, gyngehester osv. Jeg har aldri kommet på at ungene har for lite leker i barnehagen. Utelekene er også mer naturlige enn sånn typisk svenskprodusert dissestativ. Her er det fullt av trær, og slengdisser, og små hus og hytter laga av de ansatte som innbyr til lek. Og selvfølgelig sandkasser med spann og spader. Det er vel en av få ting som er i plastikk. Men selve lekene er en bagatell, og ikke noe jeg hadde kommet på å nevne, om det ikke var for innlegget over. Ja, det er lite plakater på veggene. Men det er fullt av de ansattes og barnas tegninger og malerier. Hengt opp med lærertyggi. Det som skiller steinerbarnehagen mest fra de andre barnehagene vi har hatt barna i, er måten barnehagen skal være som et hjem. Avdelingen er sentrert rundt et kjøkken, og her foregår matlaging hver dag. Noen dager baker de brød, andre rundstykker, de lager middager til lunsj osv. De lager et skikkelig måltid hver dag, og barna er med på å lage maten, dersom de vil. Det er liksom alltid ei trygg kone på kjøkkenet man kan gå til om man ikke er i humør til å leke akkurat da, om du skjønner hva jeg mener. Det er så mye mer jeg kan si, men det er lettere om du spør om konkrete ting. 😊 Men som sagt. Vi er veldig fornøyde. Anonymous poster hash: a8007...053
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #4 Skrevet 25. juni 2016 Vi har våre i steinerbarnehage. Er strålende fornøyd. Har ingen av erfaringene til den som skriver over meg. Ungene har plenty av leker. Alle er av såkalla naturmaterialer, tre, ull og bomull osv. Mange av de har tidligere ansatte laga. Men det er fullt av biler og tog, dukkesenger, gyngehester osv. Jeg har aldri kommet på at ungene har for lite leker i barnehagen. Utelekene er også mer naturlige enn sånn typisk svenskprodusert dissestativ. Her er det fullt av trær, og slengdisser, og små hus og hytter laga av de ansatte som innbyr til lek. Og selvfølgelig sandkasser med spann og spader. Det er vel en av få ting som er i plastikk. Men selve lekene er en bagatell, og ikke noe jeg hadde kommet på å nevne, om det ikke var for innlegget over. Ja, det er lite plakater på veggene. Men det er fullt av de ansattes og barnas tegninger og malerier. Hengt opp med lærertyggi. Det som skiller steinerbarnehagen mest fra de andre barnehagene vi har hatt barna i, er måten barnehagen skal være som et hjem. Avdelingen er sentrert rundt et kjøkken, og her foregår matlaging hver dag. Noen dager baker de brød, andre rundstykker, de lager middager til lunsj osv. De lager et skikkelig måltid hver dag, og barna er med på å lage maten, dersom de vil. Det er liksom alltid ei trygg kone på kjøkkenet man kan gå til om man ikke er i humør til å leke akkurat da, om du skjønner hva jeg mener. Det er så mye mer jeg kan si, men det er lettere om du spør om konkrete ting. 😊 Men som sagt. Vi er veldig fornøyde. Anonymous poster hash: a8007...053 Med plakater så mente jeg sånne som ansatte lager med info, bilder av barna ol. Barnehagen lager nå hjemmelaget mat hver dag med barna, baker brød selv osv. Alt er fra bunnen av, ikke noe toro ol. De er også veldig opptatt av frukt, grønnsaker og salat. Maten skal være sunn. Mens når det var steinerbarnehage så var ikke maten like mye hjemmelaget. Så det er ikke bare en stienerting det med maten Anonymous poster hash: b80d3...3c7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #5 Skrevet 25. juni 2016 Tusen takk for svar! Dette var veldig nyttig å lese. Jeg har noen konkrete spørsmål: Er det sant at steinerforeldre er imot vaksiner? Tror dere at det er mange av barna som ikke er vaksinert? Vaksiner er jo ikke 100 % effektive, noen blir vaksinert med vaksinen "virker ikke". Synes det er skummelt at datteren vår skal gå i barnehage med mange uvaksinerte. Har lest om utbrudd av det ene og det andre i steinermiljøet på Nesodden. Er de ansatte egentlig imot at barna skal begynne før de er tre år? Har hørt at noen sier steinerpedagogikken starter fra tre år og at man egentlig bør være hjemme med dem til det. Er barna der i hele åpningstiden? Eller i alle fall noen av barna? Har hørt at de har kort åpningstid og at de fleste barna bare er der i kjernetiden. Kjipt hvis datteren vår er den eneste der om morgenen og ettermiddagen. Er det veldig mange fridager? Mange dugnader? Mer jobb for foreldrene? Sammenliknet med vanlig kommunal barnehage. Ser på hjemmesidene at det ser litt slik ut. Hva er deres erfaring med dette? Begynner barna som regel på steinerskole etter barnehagen? Eller begynner noen på nærskolen? Vil jo ikke at hun ikke skal kjenne noen når hun begynner på nærskolen. Tusen takk for hjelpen!! Anonymous poster hash: 16057...333
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #6 Skrevet 25. juni 2016 Tusen takk for svar! Dette var veldig nyttig å lese. Jeg har noen konkrete spørsmål: Er det sant at steinerforeldre er imot vaksiner? Tror dere at det er mange av barna som ikke er vaksinert? Vaksiner er jo ikke 100 % effektive, noen blir vaksinert med vaksinen "virker ikke". Synes det er skummelt at datteren vår skal gå i barnehage med mange uvaksinerte. Har lest om utbrudd av det ene og det andre i steinermiljøet på Nesodden. Er de ansatte egentlig imot at barna skal begynne før de er tre år? Har hørt at noen sier steinerpedagogikken starter fra tre år og at man egentlig bør være hjemme med dem til det. Er barna der i hele åpningstiden? Eller i alle fall noen av barna? Har hørt at de har kort åpningstid og at de fleste barna bare er der i kjernetiden. Kjipt hvis datteren vår er den eneste der om morgenen og ettermiddagen. Er det veldig mange fridager? Mange dugnader? Mer jobb for foreldrene? Sammenliknet med vanlig kommunal barnehage. Ser på hjemmesidene at det ser litt slik ut. Hva er deres erfaring med dette? Begynner barna som regel på steinerskole etter barnehagen? Eller begynner noen på nærskolen? Vil jo ikke at hun ikke skal kjenne noen når hun begynner på nærskolen. Tusen takk for hjelpen!! Anonymous poster hash: 16057...333 I enkelte steinermiljøer er det en del foreldre som er svært alternative. Det er de ikke i vår. Nesodden er ekstremt. Og har ingenting med steinerskolen i den virkelige verden å gjøre. Jeg kjenner mange som jobber i steinerbevegelsen, og alle tar sterkt avstand fra nesodden. Aner ikke hva dekningsgraden for vaksiner er i barnehagen vår, men jeg vet at den på barneskolen er tilsvarende som i offentlig skole. Våre barn er vaksinert, jeg fikk yngstemann til å få mmr-vaksina litt tidligere, slik at den var før barnehagestart. Men det hadde jeg fkort uavhengig av barnehage. Jeg aner ikke om de er i mot barn under 3 år starter, det har jeg aldri hørt noe om. Vår fikk plass fra rett før ettårsdagen, de hadde ledig før, men de hadde krav om at barna var ett år. Og aldersammensetningen er lik som i offentlig barnehage. Vår barnehage er åpen 7.45 til 16.15. De fleste ungene er der 7-8 timer (som i andre barnehager hvor en forelder leverer og en annen henter), så svært lite tidsrom barna evt er alene i barnehagen. Jeg er som regel første som leverer, men møter andre unger når jeg går ut døra. 😊 Det er mer jobb enn de offentlige barnehagene vi har hatt før. Men det er utelukkende positivt synes jeg. Det er tre dugnader i året. Høst og vår i barnehagen, og julemarked sammen med skolen. Dugnadene er supersosiale og ungene er med og jobber. Alle har med mat til felles bord, og så dekker vi langbord etter noen timers jobbing. Man blir dermed kjent med alle foreldrene på en helt annen måte. Og vi foreldre får et mer eierforhold til barnehagen. Vi er strålende fornøyd med dugnadene. Barnehagen har stengt mer enn offentlige barnehager. Ihvertfall i vårt område. Men selv er jeg lærer, så skoleferier har ungene mine uansett fri. Men jeg vet at mange sliter med å få feriene til å gå opp. Det er noe dere må se på. Jeg har inntrykk av rundt 50% går videre til skolen, og resten begynner på nærskolen. Det er flere steinerbarnehager i byen vår, så usikker på om fordelingen er lik overalt. Bare å spør om det er mer du lurer på. 😊 Anonymous poster hash: a8007...053
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #7 Skrevet 25. juni 2016 Sønnen min sin barnehage var en steinerbarnehage men fikk ny eier ca 6 mnd før sønnen min begynte der så da var det ikke steiner lenger når han begynte der. Mange av de ansatte fikk fortsette der og et par av de fortalte til meg når sønnen min begynte der at de er glad det ikke lengre er en steinerbarnehage. De fant det vanskelig å aktivere barna, barn er vant med leker og det hadde de ikke i barnehagen siden steiner er i mot leker. De hadde bare treklosser med merkelige former. Ingen bilder, plakater, tavler ol på veggene, de fikk kun henge opp barnas malerier om de kjøpte fine rammer til de. Så det var veldig "sterilt" der med e hvite veggene. Og mer de ikke likte, jeg huske ikke her og nå. Hun som var styrer var veldig "konservativ steiner", andre steinerbarnehager er kanskje ikke så strenge om sånt men jeg vet ikke. Er iallefall gla for at sønnen min slapp å gå i den steinerbarnehagen. Anonymous poster hash: b80d3...3c7 Jeg er steinerbarn på min hals. Gått i barnehage, skole, høyskole (utdannet eurytmist). Kjenner ikke igjen noe av det du beskriver til å passe med steinerpedagogikk eller antroposofi. Steiner i mot leker? Det er det rareste jeg har hørt. Hørt om vidaråsendukken? Så til hi. Noen, som kommer fra offentlige barnehager, opplever at personalet som litt tiltaksløse og uengasjerte. Dette fordi det er en del av pedagogikken at leken skal være fri Og minst mulig voksenstyrt. Anonymous poster hash: f9875...881
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2016 #8 Skrevet 25. juni 2016 Har min i Steinerbhg og søsken på Steinerskole. Kjempe fornøyd! Kjenner meg ikke igjen i den negative beskrivelsen til ene anonyme. Eneste som er litt negativt er det med vaksiner. Det er høyere andel ikke vaksinerte barn her på både skolen og bhg. Men det er ikke noe de ansatte/ styrer oppfordrer. Det er hver enkelt barns familie sin overbevisning. Anonymous poster hash: 9bbb8...be4
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #9 Skrevet 29. juni 2016 Hi her. Beklager sent svar, men tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg!! Dette har vært kjempenyttig å lese. Anonymous poster hash: 16057...333
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2016 #10 Skrevet 29. juni 2016 Har samme erfaring som 053 anonym over her har. Vår BHG har samme åpningstid og våre er der fra 8:45 til ca 15:40 (jeg jobber rett i nærheten og har 7,5 timers dager. Er sjelden jeg opplever at de er alene der. Ift leker virker dette å være en vanlig overbevisning at BHG ikke har leker -stemmer ikke her! Har leker i naturmaterialer (tog, lekekjøkken, biler, dukker, figurer, slott osv) og noen plastleker sammen med metall i sandkassen + trillebårer. De har også bøker med tekst og bilder. Er superfornøyd og selv om det var litt tilfeldig at vi valgte denne BHG (hadde ingen tidligere erfaring eller kjennskap til Steinerpedagogikk) har vi bestemt at barna skal få gå på Steinerskolen når den tid kommer. Er mer dugnader og slikt, men det bidrar også til at vi får mer "eierskap" ift BHG og blir mer kjent med de andre foreldrene. Har også hatt et barn i offentlig BHG og den store forskjellen vi opplevde var at den andre var en institusjon mens Steinerbarnehagene var et hjem nr. 2. Lykke til med valget Anbefaler å besøke alle BHGkandidatene før dere bestemmer dere! Anonymous poster hash: c52c0...f5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå