Gå til innhold

Farlig jobb og gravid.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i veldig tidlig stadie, og jobber på en plass med utagerende demente. Senest idag måtte vi være 3 på 1 fordi han slo og er veldig sterk. Noen som jobber med det samme? Hva er rutinene der?

Lest at mange blir sykemeldte tvert pga faren ved slag i magen. Men går det an å bli sykemeldt fra en institusjon men fortsette å jobbe andre plasser i samme kommune?

Bare for å ha det klart, så er jeg ikke sånn "når jeg er gravid er jeg syk og det er veldig synd på meg", altså. Men er litt ekstreme tilfeller på akkurat denne arb.plassen.

Anonymous poster hash: 918ed...0de

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144281558-farlig-jobb-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med utagerende psykisk utviklingshemmede. Har flere brukere hvor vi kan ha utagering i timesvis på en dårlig dag..
Jeg har blitt langtids-sykemeldt fra denne jobben, men jobber fortsatt i min andre jobb i hjemmetjenesten :) Ikke noe problem det. Som legen min sa er det null problem å sykemelde seg fra en jobb og jobbe i en annen, sålenge det er såpass tydelige forskjeller. Å stå med utageringer flere personale mot en sterk bruker er en stor påkjenning for kroppen, og som gravid bør man jo ta litt ekstra hensyn. 

Bare prat med legen din. Skulle ikke være noe problem. Viktig å lytte til kroppen i et svangerskap, uansett hvor langt eller kort man er på vei. 

Masse lykke til!

Klart du skal ta hensyn til at du er gravid! Dersom det er stor fare for barnet dersom du fortsetter som vanlig i din jobb skal du selvfølgelig ikke utsettes for dette. Arbeidsgiver er forpliktet til å tilrettelegge arbeidet slik at det ikke utgjør noen fare for fosteret. Dersom dette ikke kan gjøres er det naturlig at du midlertidig flyttes til en annen plass eller blir sykemeldt til svangerskapspermisjonen starter.

Snakk med din leder å hør med henne/han hvordan rutiner de har på din arbeidsplass!

• 2 uker senere...

Takk for svar :) Jeg skal jobbe der til uka igjen. Kvalmen er kommet for fullt og pulsen stiger når jeg tenker på at jeg skal jobbe der igjen snart! Sjefen er fortsatt i ferie og verken hun eller andre på jobb vet at jeg er gravid. Burde jeg sende henne en melding uansett? Kjipt å være den som "braser" inn i ferien hennes med sånne ting. Det virker også teit å komme på jobb og si "Forresten, jeg er gravid så jeg kan ikke være med på noen særlige stell fremover". Kapasiteten er allerede lav når de kommer til vikarer osv. Har ikke time hos legen før midt i august, og kan vel ikke spørre om sykemelding før jeg har avtalt noe med sjefen... Åh dette er vanskelig!

Jobber med funksjonshemmede og psykisk utviklingshemmede, som kan være aggressive. Men selv om jeg er tidlig på vei (8uker) så vet de fleste på jobb dette, så blir det utagering så går noen andre inn istedet for meg! Jeg vil være lengst mulig i jobb og med rett tilrettelegging er ikke dette noe problem!

Anonymous poster hash: ec42a...1f2

Jobber med funksjonshemmede og psykisk utviklingshemmede, som kan være aggressive. Men selv om jeg er tidlig på vei (8uker) så vet de fleste på jobb dette, så blir det utagering så går noen andre inn istedet for meg! Jeg vil være lengst mulig i jobb og med rett tilrettelegging er ikke dette noe problem!

Anonymous poster hash: ec42a...1f2

Vi er veldig underbemannet, med 6 beboere og 3 på jobb. Så når vi er 3 på 1 er det ingen andre å ta av. Pluss at sykepleierne (som regel alltid 1 på jobb) er ofte avgårde på administrative og medisinske ræarb.oppg. og da sitter vi igjen med 2.

Annonse

Der jeg jobba med utviklingshemmede med utagering, ble gravide tatt bort fra denne brukeren med en gang. Noen valgte å jobbe litt lenger ut i svangerskapet, men det virket som det var fordi det var ønskelig fra den gravide selv. Du burde absolutt holde deg unna slike brukere/pasienter. Plutselig får du et slag i magen, og da hjelper det ikke at noen kommer og tar over etterpå. Jeg ville hørt om mulighet for svangerskapspenger pga jobben du har, om ikke jobben kan ta dei ut av pleien f.eks. da😉

Der jeg jobba med utviklingshemmede med utagering, ble gravide tatt bort fra denne brukeren med en gang. Noen valgte å jobbe litt lenger ut i svangerskapet, men det virket som det var fordi det var ønskelig fra den gravide selv. Du burde absolutt holde deg unna slike brukere/pasienter. Plutselig får du et slag i magen, og da hjelper det ikke at noen kommer og tar over etterpå. Jeg ville hørt om mulighet for svangerskapspenger pga jobben du har, om ikke jobben kan ta dei ut av pleien f.eks. da😉

Har snakket med noen kolleger om dette (rett før jeg ble gravid) og de sa det er klart de tilrettelegger, men ser ikke helt hvordan de skal få det til uten å ha en ekstra der, og det vet jeg ikke kommer til å skje pga penger. Får prøve å komme meg til legen ila uka og høre da kanskje :)

Har snakket med noen kolleger om dette (rett før jeg ble gravid) og de sa det er klart de tilrettelegger, men ser ikke helt hvordan de skal få det til uten å ha en ekstra der, og det vet jeg ikke kommer til å skje pga penger. Får prøve å komme meg til legen ila uka og høre da kanskje :)

Ja, etter hva jeg har skjønt kan man få svangerskapspenger i tilfeller der jobben ikke greier å tilrettelegge.. Lykke til hos legen ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...