Gå til innhold

Er babynest trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babynest var jo veldig "in" for noen år siden, sikkert mange babyer (og foreldre) som hadde nytte av det. Men jeg mener jeg har hørt noe om at det ikke anbefales mer, pga. økt fare for krybbedød? Er det riktig? Gjelder det "kanten" til sprinkelsenger også?

Anonymous poster hash: 12731...d27

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, både sengekant og babynest frarådes.

Skrevet

Det er helt trygt :) mye hysteri nå til dags

Skrevet

Min måtte sove i et "rede" sovnet ikke med mye luft rundt kroppen. Forsøkte teppe men hun fiklet det opp i ansiktet. Kjøpe babynest på babyshop. Der er det bare nest rundt kroppen og opp mot hodet flater den ut slik at det ikke er kanter rundt hodet.

Anonymous poster hash: 67519...0f6

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Det er trygt under tilsyn. Min baby sover i babynest på dagtid men ikke om natten. Har heller ikke sengekant.

Annonse

Skrevet

Jeg bruker det ikke selv siden det frarådes, men da vi var lagt inn på ahus hadde de "laget et" til lillegutt.. De ansatte der hadde ikke hørt at det frarådes i hvertfall.

Skrevet

Ser noen her refererer til lub. Håper de som refererer også har lest kildene til lub, og ikke bare foreningens egne påstander om hva kildene sier.

Nå har jeg ikke lest alt som står på deres sider i dag. Men for 3 mnd leste jeg absolutt alle kildene de refererte til, da det var en påstand jeg stusset på i forbindelse med samsoving. Det viste seg at det artikkelen sa, og det lub sa, var to svært ulike ting.

Jeg leste dermed flere saker til lub, og fant ut at det var ytterst få steder forskningen, og deres tolkning på den, stemte helt. Foreningen trekker ut det de vil av statistikken, og lager sine meninger (litt som enkelte politiske partier).

Noen av påstandene var så langt i fra kildene at de liknet på følgende:

Forskningsrapporten: en gjennomgang av 1003 forskningsrapporter har vist at det ikke finnes noen som helst sammenheng mellom antall trafikklys og mengden torden, med unntak undersøkelsen av Per og Pål, men denne undersøkelsen var mangelfull, da de sammenlinket to områder som var kjent for hhv lite og mye både trafikklys og torden (bygd på vestlandet mot storby på østlandet). Dette resultatet må dermed sees bort i fra.

Lubs nettside: TRAFIKKLYS MÅ FORBYS DA DET FØRER TIL TORDEN. En forskningsrapport, som har gjennomgått 1003 undersøkelser viser at det er en klar sammenheng mellom antall trafikklys og mengde torden. Trafikklys bør dermed forbys.

Skrevet

Det er trygt under tilsyn. Min baby sover i babynest på dagtid men ikke om natten. Har heller ikke sengekant.

Har lest rådene, og vurdert å droppe sengekanten selv. Men babyen min åler seg helt inn mot senga, og det er nærmest garantert at hun vil sette fast bena mellom sprinklene. Er ikke det også farlig? Kan jo ende opp med alvorlige skader av slikt?

Anonymous poster hash: 8402d...793

Skrevet

Vi har hatt sengekant fram til nå. Babyen er 8 mnd. Han setter ofte fast armer og ben i lekegrinda og gråter.

Brukte sammenrullet helseteppe rundt babyens hode i moseskurven.

Brukte babynest, dog bare i stua under tilsyn.

Har koseklut i senga.

Blir litt skremt av å lese dette! Bort med sengekant og koseklut i morgen?

Anonymous poster hash: 7059e...078

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Har lest rådene, og vurdert å droppe sengekanten selv. Men babyen min åler seg helt inn mot senga, og det er nærmest garantert at hun vil sette fast bena mellom sprinklene. Er ikke det også farlig? Kan jo ende opp med alvorlige skader av slikt?

Anonymous poster hash: 8402d...793

Keg tror det skal godt gjøres at de klarer å skade seg. I verste fall får de litt vondt hvis beinet setter seg fast, men da sier de jo ifra.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg har brukt et sammenleggbart "babynest" den første tiden hjemme med baby. Jeg kjøpte det brukt, men det er veldig greit med lave og luftige kanter. Vasker det før bruk og er veldig fornøyd med det da det er så lavt i kantene. 

Etter det samsover vi med babyen i senga og har gjort det med alle våre. 

Skrevet

Anonymous poster hash: 76f85...09f

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...