Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #1 Skrevet 23. juni 2016 Jeg kan det, men skriver endel med en som ikke har helt kontroll på det og han har bedt meg om å forklare Men jeg klarer ikke å gi en grei forklaring Anonymous poster hash: 8428d...657
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #2 Skrevet 23. juni 2016 å er infitivsmerke, så det skal kun brukes forann verb i infinitiv Å gå. jeg er ute og går. Anonymous poster hash: a79e5...7db
klg,2 boys now:) Skrevet 23. juni 2016 #3 Skrevet 23. juni 2016 Oversett til engelsk blir det "to" skal det være "å" blir det "and" skal det være "og"
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #4 Skrevet 23. juni 2016 Tenk setningen på engelsk. "Han ba meg om Å/OG sette meg" = He asked me TO/AND sit down. Anonymous poster hash: 031b8...641
Hjertefru Skrevet 23. juni 2016 #5 Skrevet 23. juni 2016 Og: tenk på at ordet brukes for å binde sammen to ting, kan gjerne være handlinger: " Hun satt og leste".
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #6 Skrevet 23. juni 2016 Ramse opp ting - og En hendelse, noe man "gjør" - å Anonymous poster hash: b7e68...875
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #7 Skrevet 23. juni 2016 Føyer på en til som du ikke spurte om jeg: Den gang da Hver gang når Utrolig mange som bommer på den! Anonymous poster hash: b7e68...875
Staark Skrevet 23. juni 2016 #8 Skrevet 23. juni 2016 Støtter engelsk-forslaget, da hører han hva som er korrekt med en gang :-)
Yellow Brick Road Skrevet 23. juni 2016 #9 Skrevet 23. juni 2016 Det finnes ingen grei huskeregel. Det er bare en ting som er sikkert, og det er at den eneste plassen man skal bruke Å er foran verb i infinitiv. Men OG kan også brukes foran verb i infinitiv i en del tilfelle. Nei, "engelsktesten" er ingen sikker metode. Det stemmer at og binder sammen ord, men i en del tilfeller krever det en del tenking for å se om vi snakker om sammenbinding eller ikke. Det stemmer ikke at man bruker Å i forbindelse med noe man gjør. Eller det stemmer forsåvidt det, men det er ikke så enkelt som å ha det som en regel. Det skal aldri være Å om vi ikke snakker om verb, men kun når verbet er i infinitiv, men som tidligere sagt, ikke alltid selv om verbet er i infinitiv. Så nei, det finnes ingen enkle regler.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #10 Skrevet 23. juni 2016 Hvis du kan bøye begge verbene i preteritum, skal det være og: Feks "de går og roper" kan bøyes til "de gikk og ropte". Dersom man ikke kan bøye begge verbene i preteritum, skal det være å: feks "de begynner å rope" blir "de begynte å rope". Det siste verbet er da likevel infinitiv selv om setningen omhandler noe som skjedde i fortid. Anonymous poster hash: aaf9d...703
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #11 Skrevet 23. juni 2016 Hjelpes! Anonymous poster hash: b7b05...660
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #12 Skrevet 23. juni 2016 Hjelpes! Anonymous poster hash: b7b05...660 Hvorfor "hjelpes"? Dette burde da være kjent stoff? Anonymous poster hash: c56b8...d33
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2016 #13 Skrevet 23. juni 2016 Det finnes ingen grei huskeregel. Det er bare en ting som er sikkert, og det er at den eneste plassen man skal bruke Å er foran verb i infinitiv. Men OG kan også brukes foran verb i infinitiv i en del tilfelle. Nei, "engelsktesten" er ingen sikker metode. Det stemmer at og binder sammen ord, men i en del tilfeller krever det en del tenking for å se om vi snakker om sammenbinding eller ikke. Det stemmer ikke at man bruker Å i forbindelse med noe man gjør. Eller det stemmer forsåvidt det, men det er ikke så enkelt som å ha det som en regel. Det skal aldri være Å om vi ikke snakker om verb, men kun når verbet er i infinitiv, men som tidligere sagt, ikke alltid selv om verbet er i infinitiv. Så nei, det finnes ingen enkle regler. Når er "engelsktesten" usikker? Kan du gi eksempel på et tilfelle der den er tvetydig eller gir feil resultat? Anonymous poster hash: c56b8...d33
Miss Chocolate Skrevet 24. juni 2016 #14 Skrevet 24. juni 2016 Å skal KUN foran verb i infinitiv (stammen av verbet), men unntaket er når man binder sammen to infinitiv. Eksempel: Jeg liker å lese Jeg liker å lese og skrive Alle andre steder skal det være "og". Er setningen i fortid skal det alltid være "og". Eksempel: Jeg løp for å gjemme meg (infinitiv) Jeg løp og gjemte meg (fortid) Binder man sammen to setninger er det alltid "og". Eksempel: Ola gikk en tur, og da han var ved broen plukket han med noen blomster. I setninger der man kan putte inn "for", skal det være "for å" eller "og" dersom man kutter ut "for". Eksempel: ut og søke tjeneste ut for å søke tjeneste
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2016 #15 Skrevet 24. juni 2016 Å, foran ting en gjør, da skriver du rett i 95% av tilfellene. Anonymous poster hash: 699f1...27b
Miss Chocolate Skrevet 24. juni 2016 #16 Skrevet 24. juni 2016 Å, foran ting en gjør, da skriver du rett i 95% av tilfellene. Anonymous poster hash: 699f1...27b Dessverre helt feil. "Jeg bader å spiser is hele sommeren" Hører du ikke at det blir feil?
Miss Chocolate Skrevet 24. juni 2016 #17 Skrevet 24. juni 2016 (endret) Å skal KUN foran verb i infinitiv (stammen av verbet), men unntaket er når man binder sammen to infinitiv. Eksempel: Jeg liker å lese Jeg liker å lese og skrive Alle andre steder skal det være "og". Er setningen i fortid skal det alltid være "og". Eksempel: Jeg løp for å gjemme meg (infinitiv) Jeg løp og gjemte meg (fortid) Binder man sammen to setninger er det alltid "og". Eksempel: Ola gikk en tur, og da han var ved broen plukket han med noen blomster. I setninger der man kan putte inn "for", skal det være "for å" eller "og" dersom man kutter ut "for". Eksempel: ut og søke tjeneste ut for å søke tjeneste Ble litt kluss der jeg skulle komme med eksempler på fortid.. 🙈 Endret 24. juni 2016 av chocolate
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå