Gå til innhold

Kan noen gi meg en grei huskeregel ang og/å? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan det, men skriver endel med en som ikke har helt kontroll på det og han har bedt meg om å forklare :) Men jeg klarer ikke å gi en grei forklaring :P

Anonymous poster hash: 8428d...657

Skrevet

å er infitivsmerke, så det skal kun brukes forann verb i infinitiv :)

Å gå. jeg er ute og går.

Anonymous poster hash: a79e5...7db
Skrevet

Oversett til engelsk blir det "to" skal det være "å" blir det "and" skal det være "og"

Skrevet

Tenk setningen på engelsk. "Han ba meg om Å/OG sette meg" = He asked me TO/AND sit down.

Anonymous poster hash: 031b8...641

Skrevet

Og: tenk på at ordet brukes for å binde sammen to ting, kan gjerne være handlinger:

" Hun satt og leste".

Skrevet

Ramse opp ting - og

En hendelse, noe man "gjør" - å

Anonymous poster hash: b7e68...875
Skrevet

Føyer på en til som du ikke spurte om jeg:

Den gang da

Hver gang når

Utrolig mange som bommer på den!

Anonymous poster hash: b7e68...875
Skrevet

Støtter engelsk-forslaget, da hører han hva som er korrekt med en gang :-)

Skrevet

Det finnes ingen grei huskeregel. Det er bare en ting som er sikkert, og det er at den eneste plassen man skal bruke Å er foran verb i infinitiv. Men OG kan også brukes foran verb i infinitiv i en del tilfelle.  Nei, "engelsktesten" er ingen sikker metode. Det stemmer at og binder sammen ord, men i en del tilfeller krever det en del tenking for å se om vi snakker om sammenbinding eller ikke.  Det stemmer ikke at man bruker Å i forbindelse med noe man gjør.  Eller det stemmer forsåvidt det, men det er ikke så enkelt som å ha det som en regel.  Det skal aldri være Å om vi ikke snakker om verb, men kun når verbet er i infinitiv, men som tidligere sagt, ikke alltid selv om verbet er i infinitiv. 

Så nei, det finnes ingen enkle regler.

Skrevet

Hvis du kan bøye begge verbene i preteritum, skal det være og: Feks "de går og roper" kan bøyes til "de gikk og ropte". Dersom man ikke kan bøye begge verbene i preteritum, skal det være å: feks "de begynner å rope" blir "de begynte å rope". Det siste verbet er da likevel infinitiv selv om setningen omhandler noe som skjedde i fortid.

Anonymous poster hash: aaf9d...703

Skrevet

Hjelpes!

Anonymous poster hash: b7b05...660

Skrevet

Hjelpes!

Anonymous poster hash: b7b05...660

Hvorfor "hjelpes"? Dette burde da være kjent stoff?

Anonymous poster hash: c56b8...d33

Skrevet

Det finnes ingen grei huskeregel. Det er bare en ting som er sikkert, og det er at den eneste plassen man skal bruke Å er foran verb i infinitiv. Men OG kan også brukes foran verb i infinitiv i en del tilfelle. Nei, "engelsktesten" er ingen sikker metode. Det stemmer at og binder sammen ord, men i en del tilfeller krever det en del tenking for å se om vi snakker om sammenbinding eller ikke. Det stemmer ikke at man bruker Å i forbindelse med noe man gjør. Eller det stemmer forsåvidt det, men det er ikke så enkelt som å ha det som en regel. Det skal aldri være Å om vi ikke snakker om verb, men kun når verbet er i infinitiv, men som tidligere sagt, ikke alltid selv om verbet er i infinitiv.

Så nei, det finnes ingen enkle regler.

Når er "engelsktesten" usikker? Kan du gi eksempel på et tilfelle der den er tvetydig eller gir feil resultat?

Anonymous poster hash: c56b8...d33

Skrevet

Å skal KUN foran verb i infinitiv (stammen av verbet), men unntaket er når man binder sammen to infinitiv.

Eksempel:

Jeg liker å lese

Jeg liker å lese og skrive

Alle andre steder skal det være "og". Er setningen i fortid skal det alltid være "og".

Eksempel:

Jeg løp for å gjemme meg (infinitiv)

Jeg løp og gjemte meg (fortid)

Binder man sammen to setninger er det alltid "og".

Eksempel:

Ola gikk en tur, og da han var ved broen plukket han med noen blomster.

I setninger der man kan putte inn "for", skal det være "for å" eller "og" dersom man kutter ut "for".

Eksempel:

ut og søke tjeneste

ut for å søke tjeneste

Skrevet

Å, foran ting en gjør, da skriver du rett i 95% av tilfellene.

Anonymous poster hash: 699f1...27b
Skrevet

Å, foran ting en gjør, da skriver du rett i 95% av tilfellene.

Anonymous poster hash: 699f1...27b

Dessverre helt feil.

"Jeg bader å spiser is hele sommeren"

Hører du ikke at det blir feil?

Skrevet (endret)

Å skal KUN foran verb i infinitiv (stammen av verbet), men unntaket er når man binder sammen to infinitiv.

Eksempel:

Jeg liker å lese

Jeg liker å lese og skrive

Alle andre steder skal det være "og". Er setningen i fortid skal det alltid være "og".

Eksempel:

Jeg løp for å gjemme meg (infinitiv)

Jeg løp og gjemte meg (fortid)

Binder man sammen to setninger er det alltid "og".

Eksempel:

Ola gikk en tur, og da han var ved broen plukket han med noen blomster.

I setninger der man kan putte inn "for", skal det være "for å" eller "og" dersom man kutter ut "for".

Eksempel:

ut og søke tjeneste

ut for å søke tjeneste

Ble litt kluss der jeg skulle komme med eksempler på fortid.. 🙈 Endret av chocolate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...