Gå til innhold

Erfaringer med Sibirkatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen allergikere, eller noen som kjenner noen allergikere, som har erfaring med sibirkatt? Går det greit, eller blir det rekasjon på den også? Noen som har vært i (eller tilbyr selv) besøkshjem der man kan kose med en katt for å finne ut om man reagerer?

Anonymous poster hash: 851d8...21c
Skrevet

Dytter litt jeg :)

HI

Skrevet

Datteren min var i et besøkshjem for å teste seg. Reagerte dessverre kraftig.

Anonymous poster hash: 82935...30f
Skrevet

Eksen min er allergisk mot bla katt, men tålte sibirkatt :)

Anonymous poster hash: fad15...f3a

Skrevet

To helt ulike erfaringer altså. Sønnen min på 12 år har så veldig lyst på katt, men er allergisk. Da han ble testet slo det veldig ut, men når han er hos venner med katt reagerer han aldri med mindre han legger ansiktet helt ned i pelsen på katten. Det hadde vært fint å teste om han tåler Sibirkatt, men greit å høre om det faktisk er slik at noen tåler akkurat denne rasen eller om det er en "myte" at den er allergivennlig.

HI

Skrevet

Vi vurderer sibirkatt, men skal da først dra til et besøkshjem for å se om barna reagerer. Ville anbefalt dere å gjøre det. Sibirkatter mangler et enzym i spyttet om andre katter har. Derfor er det mange som tåler dem. Ville anbefalt besøkshjem.

Skrevet

Mannen min er veldig allergisk, og reagerer ikke på sibirkatt. Dvs han sitter jo ikke akkurat å koser med den. Men naboen har sibirkatt og den er støtt og stadig inne hos oss på uanmeldt besøk. Han reagerer hvis han besøker andre hjem med katt selv om han ikke tar på katten.

Jeg leste litt om det fordi vi vurderer det selv, og flere steder stod det at man bare må prøve. Katteallergi er ikke katteallergi, man reagerer på forskjellige ting.

Skrevet

To helt ulike erfaringer altså. Sønnen min på 12 år har så veldig lyst på katt, men er allergisk. Da han ble testet slo det veldig ut, men når han er hos venner med katt reagerer han aldri med mindre han legger ansiktet helt ned i pelsen på katten. Det hadde vært fint å teste om han tåler Sibirkatt, men greit å høre om det faktisk er slik at noen tåler akkurat denne rasen eller om det er en "myte" at den er allergivennlig.

HI

Det er ikke en myte :) Det mange reagerer på hos katt er et enzym i spyttet deres, og sibirkatten har ikke dette enzymet :) Andre raser har også lite og noen av dem ingenting av det, som perseren, men der må man prøver seg frem fra katt til katt :)

Skrevet

Det er ikke en myte :) Det mange reagerer på hos katt er et enzym i spyttet deres, og sibirkatten har ikke dette enzymet :) Andre raser har også lite og noen av dem ingenting av det, som perseren, men der må man prøver seg frem fra katt til katt :)

Er det ikke et protein? Har lest noe forskning på dette og de fleste sibirkatter har mindre av det, men de skal da ikke være helt fri for det?

Anonymous poster hash: 014c3...fff

Skrevet

Jeg er visst allergisk for katter

Vi har en vanlig korthåret huskatt - merker ingenting

Anonymous poster hash: 12102...6c4

Skrevet

Jeg er visst allergisk for katter

Vi har en vanlig korthåret huskatt - merker ingenting

Anonymous poster hash: 12102...6c4

Ja, jeg synes det er litt rart det der. I følge legen var han nærmest hyperallergisk, men han reager jo ikke på kattene til venner. Eneste gangen er en gang han hadde kost med noen kattunger, da ar han litt rød i øynene og klødde, men ellers ikke. Nå skal vi til noen som har fire (vanlige) katter og bo der noen dager, så det blir spennende å se hvordan det går.

HI

Skrevet

Vi fikk sibirkatt i februar, mannen er allergisk, men han reagerer ikke på katten i det hele tatt. Koser mye med henne.

Anonymous poster hash: c5258...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...