Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Jeg er født på slutten av 70-tallet og har vokst opp med Emil-filmene. Det er for meg et kjært barndomsminne på lik linje som Pippi Langstrømpe, brødrene løvehjerte osv.. Mine barn har også vokst opp med Emil og gjengen, 6 åringen ser på filmene så ofte hun kan. Vi har nå vært på skoleavslutning og vi kom innpå Emilfilmene. Et par mødre var helt sjokkerte over at flere av oss lot barna våre se på dette. "Her snakker i grov omsorgsvikt i form av en far som roper og skriker til sønnen sin, løfter ham etter håret og ørene og fillerister ham. I tillegg stenger foreldrene gutten inni en bod. Mine unger skal da virkelig ikke trenge å se på det! Og det er IKKE verken morsomt eller underholdning!" Vi andre ble litt svar skyldig, vi hadde liksom ikke sett på det på den måten, eller, vi har bare ikke tenkt over det🙈 Så, hvordan er det hos dere? Får barna deres se på Emil? Anonymous poster hash: 601ae...0d9
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Herregud, ja selvfølgelig.. Blir helt oppgitt jeg. Anonymous poster hash: 83339...143
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Hehe Mine ser ja, historieleksjon i samme sleng. Det er ikke skadelig for dem å vite at barn levde under andre kår da oldeforeldrene deres var små. Anonymous poster hash: e99bf...56b
Kathrine. Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Ja. Klart det. Får være måte på overbeskyttelse. Dessuten så får ungene isåfall se kor godt dei har det. Ungene synes jo det er morsomt.
Fru vims Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Ja selvfølgelig. Men barna reagerte litt over at faren var så sinna. Da snakket jeg med de om at det var en annen tid og sånn var det ofte før, men sånt er ikke lenger lov å gjøre med barn. Og så var det problemet løst.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Selvsagt. Men to av dem turte ikke se det da de var yngre fordi faen var så sint. Men når de så tør, må man jo bare forklare. Jeg har også lest bøker av Mark Twain for dem, og gamle bøker om Tarzan, Robinson Crusoe og Mowglie. Veldig mye rasisme i de bøkene, og barna blir veldig sjokkerte over dette, men da må man jo også bare benytte sjansen til å lære dem ett og annet om historie, rasisme osv. Anonymous poster hash: 6bd23...d4f
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 Eldse sønnen min var vel 3 år da han så Emil første gang, han ble så redd at han begynte gråte, han hadde aldri hørt en voksen mann brøle av sinne på den måten 😉 Men mine barn har sett både Emil, Pippi, Madicken, Bråkmakergata og alle disse klassikerne. Selvfølgelig, jeg tror neppe det er mer skadelig enn disse hjernedøde dubbede seriene som går på barnekanalene i dag... Anonymous poster hash: 0b384...ef2
Gjest Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 Selfølgelig har de sett på Emil. Og minsten ser ennå. Som Anni 10.43 skriver.....alt er bedre enn det hjernedøde dubbede rælet som blir sendt i dag.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 Her er Astrid Lindgren på repeat! Gøy for både mor og barn 😃
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #10 Skrevet 21. juni 2016 Ja, selvfølgelig. Anonymous poster hash: 9ec84...fab
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #11 Skrevet 21. juni 2016 Jeg er VELDIG glad for å lese svarene deres! Da ser jeg at jeg ikke er helt ute og sykler her Hi Anonymous poster hash: 601ae...0d9
Iselilja Skrevet 21. juni 2016 #12 Skrevet 21. juni 2016 Hehe. Sånn har jeg aldri tenkt på det før. Synes tvert imot det er en del av allmenndannelsen å kunne sin Astrid Lindgren. Tror ikke barn har vondt av å se voksne på film bli sinte heller, så lenge det går bra til slutt (selv om jeg forstår at det kan være skremmende for en liten tass på tre år).
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #13 Skrevet 21. juni 2016 Ja, og det må være den gode gamle Emil, ikke tegneserie, eller norsk dialekt som for eksempel Bakkebygrenda. Jeg syns de har godt av å se det. De har ikke vondt av å se at pappaen kan bli sinna, så lenge man forklarer at det sånn var det før og sånn er ikke lov nå. Emil er morsomt. Ofte så ser de jo at han egentlig mener godt, men at det går galt. De elsker og pippi, Maricken og Lotta. En periode ville eldste at vi skulle rope hans navn som Emil, og så skulle han løpe i garasjen, akkurat som Emil.. Hahaha. Anonymous poster hash: ac860...1f8
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #14 Skrevet 21. juni 2016 Ja, og det må være den gode gamle Emil, ikke tegneserie, eller norsk dialekt som for eksempel Bakkebygrenda. Jeg syns de har godt av å se det. De har ikke vondt av å se at pappaen kan bli sinna, så lenge man forklarer at det sånn var det før og sånn er ikke lov nå. Emil er morsomt. Ofte så ser de jo at han egentlig mener godt, men at det går galt. De elsker og pippi, Maricken og Lotta. En periode ville eldste at vi skulle rope hans navn som Emil, og så skulle han løpe i garasjen, akkurat som Emil.. Hahaha. Anonymous poster hash: ac860...1f8 Enig! Elsker Bakkebygrenda, men det blir så totalt feil med den dialekten! Anonymous poster hash: 2d7bb...0f6
Mamma_til_2 Skrevet 21. juni 2016 #15 Skrevet 21. juni 2016 Ja de ser både, Emil, pippi, bakkebygenda alt av Astrid Lindgren ☺
Mumua Skrevet 21. juni 2016 #16 Skrevet 21. juni 2016 Åja, jeg har handlet inn alle filmene og her har vi sett de drøssevis av ganger. Husker selv at jeg leste bok om Madicken som hoppet fra taket med en paraply, dessverre leste jeg ikke lenger enn det så jeg prøvde det selv, bare med et flanelllaken. Har altså stiftet sammen hodet to ganger, så la nå for all del ungene lese\se ferdig boka\filmen så de ser at det ikke lar seg gjøre Her ser vi mye heller Astrid Lindgren, Mummitrollet og barnetv fra "min" tid enn det rælet de lager som barnetv nå.
soleia Skrevet 21. juni 2016 #17 Skrevet 21. juni 2016 Ja, det får dei sjølvsagt. Det var då helller ikkje akseptert barneoppdragelse då bøkene vart skrivne, eller då vi vaks opp, men det skjønte vi då. Ungane fekk forklaring på dette då vi byrja å lese om Emil.
soleia Skrevet 21. juni 2016 #18 Skrevet 21. juni 2016 Åja, jeg har handlet inn alle filmene og her har vi sett de drøssevis av ganger. Husker selv at jeg leste bok om Madicken som hoppet fra taket med en paraply, dessverre leste jeg ikke lenger enn det så jeg prøvde det selv, bare med et flanelllaken. Har altså stiftet sammen hodet to ganger, så la nå for all del ungene lese\se ferdig boka\filmen så de ser at det ikke lar seg gjøre Her ser vi mye heller Astrid Lindgren, Mummitrollet og barnetv fra "min" tid enn det rælet de lager som barnetv nå. Vi kom tilfeldigvis over "i Sandkassa" på nett-tv, som eg hugsar godt frå min oppvekst, og den har falle skikkeleg i smak hjå eldstemann. Han ser helst at vi installerer ein diger sandkasse feks i stova vår Gode gamle "kroppen" med Trond Viggo har vi og pløyd gjennom med den anatomiinteresserte yngstemann.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #19 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har vært i diskusjon med en dame som syntes det var feil å synge sangen "Lille Kattepus", for i siste verset får kattungen ris på rumpa... Tydeligvis skal man bare fortelle om snille og hyggelige figurer som gjør pene og dannede ting 😂 Anonymous poster hash: eda75...a09
Superdolly Skrevet 21. juni 2016 #20 Skrevet 21. juni 2016 Det får være grenser for å skåne unger og pakke dem inn i bomull, altså. Mine unger har fått se Emil, selvfølgelig har de det. Og Pippi og Madicken og Barna i Bakkebygrenda. Og vi leser Anne-Cath. Vestlys bøker om Lillebror og Knerten (dere vet, der Lillebror må være med mor på jobb, men han kan ikke bli med inn i butikken så han må stå utenfor helt til storebror kommer hjem med bussen). Mine unger har også klart å skjønne at det er ikke sånn livet er. I hvert fall ikke nå. Pappaen til Emil var fryktelig hissig, men det er ikke mine barns far. Pippi gikk helt på sjølstyr og måtte klare seg selv, det slipper mine barn. Lillebror sto utenfor butikken hver dag, i timevis. Mine barn har gått i barnehage. Og jeg tror ikke at det har vært skadelig for dem og se og lese om disse figurene, heller.
Mamsemums Skrevet 21. juni 2016 #21 Skrevet 21. juni 2016 Emil som er så god. Det er noe av det koseligste jeg vet om som jeg kan se på med barna mine. Jeg får tårer i øynene når han redder Alfred og når han kysser prestefrua. Så mye godhet:)
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. juni 2016 #22 Skrevet 21. juni 2016 Ja det får de. Vi forklarer de at dette er lenge siden og den gang var det sånn de oppdro barna, men at dette er ikke lov å gjøre lenger. Tror ikke de tar skade av å se litt Emil.
Giss Skrevet 21. juni 2016 #23 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har vært i diskusjon med en dame som syntes det var feil å synge sangen "Lille Kattepus", for i siste verset får kattungen ris på rumpa... Tydeligvis skal man bare fortelle om snille og hyggelige figurer som gjør pene og dannede ting Anonymous poster hash: eda75...a09 Da lillebror var liten og vi sang "Lille Kattepus" syntes han den pusen var så heldig, når den fikk risengrynsgrøt - men han skjønte ikke helt hvorfor den fikk det på halen..... Ingen av mine har skjønt den bruken av ordet "ris" uten å få det forklart, for det er jo slett ikke i bruk lengre.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #24 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har vært i diskusjon med en dame som syntes det var feil å synge sangen "Lille Kattepus", for i siste verset får kattungen ris på rumpa... Tydeligvis skal man bare fortelle om snille og hyggelige figurer som gjør pene og dannede ting 😂 Anonymous poster hash: eda75...a09 Svigermor jobber i bhg og der får de ikke synge "Nei nei, gutt,dette må bli slutt"-sangen lengre..... Anonymous poster hash: 83261...8e7
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #25 Skrevet 21. juni 2016 Her har de fått se alt av den samme barnetv som fra da vi var små. Aldri vært reaksjoner på det. Men jul i svingen endte gråt og måtte sitte på fanget. Mener den ene stjal en traktor. Min venninne som også lar ungene se Emil osv. lar ikke ungene se jul i svingen. På grunn av gråt. Uansett mener jeg ungene har godt av bli kjennt med alle følelsene. Fra tristhet til sinne og alt innimellom der. Vil at mine skal kunne kjenne på å være være sint ute at de skammer seg eller bli redd. Å føle er normalt. Har et par venninner som har vært helt skjermet for slikt i oppveksten. Ene er så konflikt sky at hun endte til psykolog for å takle motgang. Hun andre begynte å gråte med en gang hun eller noen rundt henne ble sint. Måtte virkelig jobbe med seg selv for å greie å ha noe så enkelt som en diskusjon. Anonymous poster hash: 48325...d50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå