Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 I min kontrakt så står det ingen ting om karantene ved oppsigelse. Jeg har jobbet 4,5 år på samme plass så jeg har 1 mnd oppsigelsestid. Jeg er bare rett sjefen plutselig kommer og sier at det er karantenetid da jeg skal begynne hos konkurrende bedrift.. Anonymous poster hash: 0779e...1ed
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Ja det har jeg. Er selger, så det sier seg selv egentlig. Anonymous poster hash: aefd5...328
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Ja det har jeg. Er selger, så det sier seg selv egentlig. Anonymous poster hash: aefd5...328 men da står det sikkert i kontrakten din? det står ingen ting i min kontrakt. Jeg jobber i dagligvarebransjen. Anonymous poster hash: 0779e...1ed
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 En hos oss ble eskortert ut fikk ikke tid til å ta med seg noe. Telefon og alt måtte ligge igjen (telefon fra jobb). Det er vanlig i veldig mange bransjer men vet ikke om det er det i dagligvarebransjen Anonymous poster hash: b3d3a...1cd
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Jeg trodde at om de opererte med karantenetid så måtte arbeidsgiverne sørge for dekking av tapt arbeidsinntekt i denne perioden. Er det feil? Anonymous poster hash: d84a1...ee1
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Jeg hadde i kontrakten at jeg innen et vist tidsrom ikke hadde lov å starte egen bedrift i samme bransje, eller jobb for konkurrenter samtidig. Hadde ingen karantene for å jobbe hos konkurent etter avsluttet arbeidsforhold. Anonymous poster hash: 82f0a...abb
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 karantene er vel om du som person kan ta med deg firmaets kunder over til den nye bedriften, i dagligvare er det ikke slik. folk handler ikke på Rema pga di som sitter i kassa men er du feks frisør hos Nikita og skal begynne å jobbe i en annen frisørsalong, så kan Nikitia ha i kontrakten sin at du må vente feks 6mnd, dette for å hindre at du tar med deg kunder over men i mange tilfeller vet jeg folk "kjøper" med seg kundekartoteket sitt. men som sagt dette gjelder ikke dagligvarebutikker osv. osv. Anonymous poster hash: 2c5c7...cc0
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 karantene er vel om du som person kan ta med deg firmaets kunder over til den nye bedriften, i dagligvare er det ikke slik. folk handler ikke på Rema pga di som sitter i kassa men er du feks frisør hos Nikita og skal begynne å jobbe i en annen frisørsalong, så kan Nikitia ha i kontrakten sin at du må vente feks 6mnd, dette for å hindre at du tar med deg kunder over men i mange tilfeller vet jeg folk "kjøper" med seg kundekartoteket sitt. men som sagt dette gjelder ikke dagligvarebutikker osv. osv. Anonymous poster hash: 2c5c7...cc0 takk for svar. :-) Jeg er pr nå vanlig ansatt i en dagligvarebutikk og skal til høsten begynne som daglig leder i en nyetablert dagligvarehandel like ved. (samme tettsted). men som jeg skrev over her, det står ingen ting i min kontrakt om dette. Så det var derfor jeg begynt eå lure. Anonymous poster hash: 0779e...1ed
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 Med mindre du har dette i kontrakten, så kan de ikke holde deg utover oppsigelsestiden. Videre sa min HR sjef hos forrige arbeidsgiver (som er en stor norsk bedrift) at en slik karantene aldri ville holdt dersom noen faktisk tok dette til retten. Det er i praksis jobbforbud og evt avtaler ang dette er en sk "gentlemen's agreement" der to parter er enige, men det ikke får konsekvenser, utover dårlig rykte, å bryte avtalen. Anonymous poster hash: 12e4e...e46
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2016 #10 Skrevet 21. juni 2016 takk for svar. :-) Jeg er pr nå vanlig ansatt i en dagligvarebutikk og skal til høsten begynne som daglig leder i en nyetablert dagligvarehandel like ved. (samme tettsted). men som jeg skrev over her, det står ingen ting i min kontrakt om dette. Så det var derfor jeg begynt eå lure. Anonymous poster hash: 0779e...1ed Hvis det ikke står spesifisert noe i kontrakten din så er ikke dette en problemstilling du trenger å tenke på! Be sjefen din om å lære seg kontraktskriving! Jeg har en slik "klausul" i min kontrakt, men det betyr at fra jeg sier opp blir jeg stengt ute fra kontoret og blir fratatt pc! Og så får jeg lønn ut oppsigelsestiden fra arbeidsgiver, men ikke lov til å begynne for den nye før oppsigelsestiden (3 mnd) er over! Dvs, jeg får lønn i 3 mnd for å være hjemme😂 Anonymous poster hash: b1032...ce2
Puppen og lillemor Skrevet 21. juni 2016 #11 Skrevet 21. juni 2016 deg må stå i kontakten hvis du har karantenetid! Står det ingenting har du ikke det! Og som en påpeker over - hvis det står i kontrakten og tidligere arbeidsgiver insisterer på at den skal overholdes så må tidligere arbeidsgiver dekke lønnen din i den perioden!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2016 #12 Skrevet 22. juni 2016 Dersom det er karantenetid, må det stå i kontrakten. Karantene kan kun innføres hvis det er fare for at du som arbeidstaker går til en konkurrent og kan ta med deg bedriftshemmeligheter, kunder osv fra den ene dagen til den andre I de fleste kontrakter med karantenetid som jeg har sett, er denne utformet slik at den ALDRI ville holde i retten. Karantene er i prinsippet jobbforbud. Det innebærer at karantenen ikke kan være urimelig, det skal ikke innebære lønnstap og dkal ikke forringe dine muligheter til å skaffe annet arbeid. Anonymous poster hash: ca66f...f75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå