Gå til innhold

Får ikke komme til for tidlig ul

Anbefalte innlegg

Hei.

Må bare få ut litt frustrasjon og tårer.

Har prøvd å bli gravid siden mai og fikk det jeg trodde var mens 28. mai.

Den siste uken har jeg vært så plaget med kvalme at jeg i helgen tok en test for å sjekke, som var KLAR positiv. Med dette grunnlaget valgte jeg å kjøpe inn noen digitale for å se hva den mente siden jeg ikke skulle klare å få klar positiv 7dpo. Har tatt 3 stk og den ene var med kveldsurin, på tre forskjellige dager gjennom helgen og alle har vist 3+, noe som tilsier at jeg har kommet MYE lengre enn jeg trodde.

Har nå tatt kontakt med jordmor, fastlege og alle gynekologer i hele hjembyen min og pga ferieavvikling og lang ventetid har jeg ikke sjans for å få tidlig ul for å få en pekepinn på hvor jeg er i svangerskapet.

Tårene triller av frustrasjon (og hormoner) og jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Fikk anbefalt å ta kontakt med fastlege for å få komme til på sykehuset, men fastlege mente at dette ikke var mulig. Dessuten har ikke heller han ledig time før om 2 uker. Reiser på ferie om 4 og smålig stressa over å ikke vite hvor langt jeg er på vei.

Vi ville vente lengst mulig med å si noe til nærmeste familie, men nå når vi ikke engang vet hvor langt jeg er på vei, har dette blitt en byrde for meg. Synes det er veldig vanskelig å fortelle familien at vi venter barn uten å vite noe om lengden på svangerskapet, selv om det er en gledelig nyhet.

Må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg vil med dette innlegget, så beklager rotet. 

Anonymous poster hash: 2f989...3d9

Fortsetter under...

Det er jo det  jeg har prøvd på, men det er fult over alt. Eneste alternativet jeg fikk hos en av de private var uka etter jeg hadde dratt på ferie, altså om 5 uker! :(

Bor i en liten by, på Vestlandet og ikke så mange å henvende seg til her. 

Det er jo det jeg har prøvd på, men det er fult over alt. Eneste alternativet jeg fikk hos en av de private var uka etter jeg hadde dratt på ferie, altså om 5 uker! :(

Bor i en liten by, på Vestlandet og ikke så mange å henvende seg til her.

Da tar du timen om fem uker. For feriens del har det lite å si om du er fire uker eller åtte uker på vei.

Du kan jo evt se om det er mulig å ta ul mens du er på ferie? Spørs selvsagt hvor du drar.

Anonymous poster hash: 232b7...7a6

Vi reiser til Spania sammen med min side av familien, så det er derfor jeg ikke kan ta den om 5 uker for da er jeg jo ikke hjemme.

Nei, det er sant at det ikke spiller noen rolle hvor langt jeg har kommet for ferien sin del, men med tanke på informasjon til familien jeg gjerne skulle visst hvor langt jeg har kommet. 

Vi reiser til Spania sammen med min side av familien, så det er derfor jeg ikke kan ta den om 5 uker for da er jeg jo ikke hjemme.

Nei, det er sant at det ikke spiller noen rolle hvor langt jeg har kommet for ferien sin del, men med tanke på informasjon til familien jeg gjerne skulle visst hvor langt jeg har kommet.

Finn deg en gynekolog i Spania! 😃 Og selv om fastlegen hadde hatt tid til å ta deg inn, er det slett ikke sikkert sykehuset hadde prioritert deg til hastetime fordi du gjerne skulle visst hva du skulle si til familien... Prøv å slappe av! Akkurat nå har det ikke så mye å si. Og en privat gyn i Spania kan sikkert hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 232b7...7a6

Annonse

Hei.

Den siste uken har jeg vært så plaget med kvalme at jeg i helgen tok en test for å sjekke, som var KLAR positiv. Med dette grunnlaget valgte jeg å kjøpe inn noen digitale for å se hva den mente siden jeg ikke skulle klare å få klar positiv 7dpo. Har tatt 3 stk og den ene var med kveldsurin, på tre forskjellige dager gjennom helgen og alle har vist 3+, noe som tilsier at jeg har kommet MYE lengre enn jeg trodde.

Har nå tatt kontakt med jordmor, fastlege og alle gynekologer i hele hjembyen min og pga ferieavvikling og lang ventetid har jeg ikke sjans for å få tidlig ul for å få en pekepinn på hvor jeg er i svangerskapet.

Tårene triller av frustrasjon (og hormoner) og jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

Fikk anbefalt å ta kontakt med fastlege for å få komme til på sykehuset, men fastlege mente at dette ikke var mulig. Dessuten har ikke heller han ledig time før om 2 uker. Reiser på ferie om 4 og smålig stressa over å ikke vite hvor langt jeg er på vei.

Vi ville vente lengst mulig med å si noe til nærmeste familie, men nå når vi ikke engang vet hvor langt jeg er på vei, har dette blitt en byrde for meg. Synes det er veldig vanskelig å fortelle familien at vi venter barn uten å vite noe om lengden på svangerskapet, selv om det er en gledelig nyhet.

Må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg vil med dette innlegget, så beklager rotet.

Legen tar uansett utgangspunkt i mens termin. En test med ukeindikator kan være feil. Eventuelt er det flere der inne og HCG stiger da raskere, ellers er du en av de som produserer HCG raskt. De testene må desverre taes med en klype salt :-)

gud bedre for ett problem, du er gravid, spiller det noen rolle hvor langt du er? ta utgangspunkt i mens i mai, og fortell venner og kjente at du er feks 6uker på vei. også får man evt bare korrigere dette når ordinær UL er. værre er det ikke. herregud.

Anonymous poster hash: e5ec2...617

Hei.

Da tar du ein spansk ein.  Du LYGER jeg blør

Anonymous poster hash: 0a8df...400

Det har vell ingen ting å si hvor langt du er på vei! Dersom du drar på ultralyd annenhver uke fram til ordinær ultralyd vil du få ulik lengde på svangerskapet hver gang da embryoet vokser ulikt fram til uke 17. Dessuten vil legen gå ut i fra menstermin fram til du har vært på ordinær ul.

Anonymous poster hash: f7793...252

Forstår heller ikke hvorfor det er så viktig å vite nøyaktig. Hvis du vil skjule det for familien til uke 12 spiller det jo ingen rolle. Hvis du vil fortelle det snarest bare forteller du at du er gravid, men vet ikke hvor langt på vei du er og at du venter på UL for å få vite.

Annonse

Hei

Jeg skjønner veldig godt at du vil vite hvor langt du er på vei! For det første for din egen sjelefred, det er stor forskjell på for eksempel sjansen for at det skal gå bra i uke 6 og uke 11. Og i forhold til å fortelle det til familie. Vi må nok fortelle det til familien når jeg akkurat har blitt 8 uker på vei, fordi de vil merke det med en gang vi er på ferie sammen og ikke drikker en dråpe alkohol. Etter å ha gått gjennom MA hvor fosteret døde ved 8,5 uke, synes jeg det er skummelt å fortelle det før vi e rover den kneika denne gangen. Så jeg skjønner godt forskjellen på å skulle fortelle det ved 6 uker eller 12 uker for eksempel!

Kan du ikke ringe privat ul hver dag og høre om de har avbestillinger? Er du heldig så dukker det plutselig opp en ledig du kan kaste deg på! Evt kan lege måle hcg et par ganger for å indikere hvor langt du er på vei kanskje?

Hei

Jeg skjønner veldig godt at du vil vite hvor langt du er på vei! For det første for din egen sjelefred, det er stor forskjell på for eksempel sjansen for at det skal gå bra i uke 6 og uke 11. Og i forhold til å fortelle det til familie. Vi må nok fortelle det til familien når jeg akkurat har blitt 8 uker på vei, fordi de vil merke det med en gang vi er på ferie sammen og ikke drikker en dråpe alkohol. Etter å ha gått gjennom MA hvor fosteret døde ved 8,5 uke, synes jeg det er skummelt å fortelle det før vi e rover den kneika denne gangen. Så jeg skjønner godt forskjellen på å skulle fortelle det ved 6 uker eller 12 uker for eksempel!

Kan du ikke ringe privat ul hver dag og høre om de har avbestillinger? Er du heldig så dukker det plutselig opp en ledig du kan kaste deg på! Evt kan lege måle hcg et par ganger for å indikere hvor langt du er på vei kanskje?

Ja, det er mye tanken på SA som bekymrer meg. Føler meg trygger på å vite at jeg er nærmere uke 12 når jeg drar. Det er også dette med alkohol som gjør at jeg må si noe før vi drar ned, og det hadde trygget å si noe når en vet ting litt mer.

Og til dere som sier at det ikke spiller noen rolle, så nei, det gjør egentlig ikke det. Jeg ER kjempe glad for at jeg er gravid, og nei, jeg har ikke tenkt å ta UL annen hver uke for å vite hvor langt jeg er på vei. Men føler sjansen for SA er mindre jo lengre på vei jeg har kommet. 

Har forresten fått ul likevel. Fastlegen fikk dradd i noen tråer på sykehuset så har fått time 8 juli :D

Det har vell ingen ting å si hvor langt du er på vei! Dersom du drar på ultralyd annenhver uke fram til ordinær ultralyd vil du få ulik lengde på svangerskapet hver gang da embryoet vokser ulikt fram til uke 17. Dessuten vil legen gå ut i fra menstermin fram til du har vært på ordinær ul.Anonymous poster hash: f7793...252

Dette stemmer faktisk ikke. Om man tar tidlig UL på sykehuset, er det den terminen som gjelder, og ikke ordinær ultralyd. Jeg var på 2 tidlige UL på sykehuset, og det er den ene av de terminene jeg har fått som endelig termin.

Ja, det er mye tanken på SA som bekymrer meg. Føler meg trygger på å vite at jeg er nærmere uke 12 når jeg drar. Det er også dette med alkohol som gjør at jeg må si noe før vi drar ned, og det hadde trygget å si noe når en vet ting litt mer. Og til dere som sier at det ikke spiller noen rolle, så nei, det gjør egentlig ikke det. Jeg ER kjempe glad for at jeg er gravid, og nei, jeg har ikke tenkt å ta UL annen hver uke for å vite hvor langt jeg er på vei. Men føler sjansen for SA er mindre jo lengre på vei jeg har kommet.  Har forresten fått ul likevel. Fastlegen fikk dradd i noen tråer på sykehuset så har fått time 8 juli :DAnonymous poster hash: 2f989...3d9

Så bra! Jeg skjønner deg godt jeg, selv om det ikke spiller noe rolle er det godt å vite!

Dette stemmer faktisk ikke. Om man tar tidlig UL på sykehuset, er det den terminen som gjelder, og ikke ordinær ultralyd. Jeg var på 2 tidlige UL på sykehuset, og det er den ene av de terminene jeg har fått som endelig termin.

Jo, det stemmer faktisk at termin vil bli ulik for hver gang man er på ultralyd. Dersom du fikk samme termin på ordinær ultralyd som på tidlig, vil dette være så enkelt som at ordinær ultralyd viste nøyaktig lik lengde.Selvfølgelig vil ikke ultralyd tatt på privat klinikk gjelde som termin da din lege og sykehus ikke vil få oversendt legenotat fra privatklinikk når du oppsøker de uten henvisning.

Anonymous poster hash: f7793...252

.

Jo, det stemmer faktisk at termin vil bli ulik for hver gang man er på ultralyd. Dersom du fikk samme termin på ordinær ultralyd som på tidlig, vil dette være så enkelt som at ordinær ultralyd viste nøyaktig lik lengde.Selvfølgelig vil ikke ultralyd tatt på privat klinikk gjelde som termin da din lege og sykehus ikke vil få oversendt legenotat fra privatklinikk når du oppsøker de uten henvisning.Anonymous poster hash: f7793...252 [/

Terminen kan nok bli ulik for hver gang, men ikke nødvendigvis den terminen som teller :)

Terminen på tidlig ultralyd og på ordinær ultralyd var ikke den samme hos meg, og jeg fikk beskjed om at det var den fra tidlig ultralyd som gjaldt. Og den datoen ble skrevet på skjemaet mitt før jeg la meg på benken på ordinær. Dette er da på KK i Bergen.

I følge jordmor på legesenteret mitt er fosterene likest i størrelse tidlig, og det er derfor lettest å bestemme termin da. Men de velger å ha ordinær ultralyd i uke 18-20, fordi de også er ute etter å sjekke ulike organer. Er nok ikke uten grunn at det stadig vekk blir diskutert i media at alle gravide burde ha rett til en tidlig ultralyd også...

Men det har uansett ingenting med det HI lurer på, så jeg gir meg i denne diskusjonen:)

Skal ikke på ultralyd før neste uke. Men er voldsomt kvalm, så skal bli godt å vite om jeg kan slippe unna kvalmen (forhåpentligvis) om 4 eller 8 uker. Dere skal gå vite noe så snart jeg vet 😄

• 2 uker senere...

Når jeg ble gravid så tok jeg HCG tester for å fastsette sånn ca hvor langt på vei jeg er! Kan ikke du gjøre det? Trengte ikke time til fastlege, kun trekke kølapp til lab og så lå det jeg trengte der! Uansett lykke til

Anonymous poster hash: 4f2b9...8e4

Time hos UL viste at jeg var 1,5 uke lengre enn jeg trodde, med beregnet mens 17. mai, og befruktning rundt 30. mai.

Dette får jeg ikke helt til å stemme, da jeg VET jeg hadde blødning 28. mai. Om det så skulle stemme med en festeblødning, må jo den ha kommet samme dag som egget ble befruktet. Skjønner ingenting egentlig. 

• 2 uker senere...

Time hos UL viste at jeg var 1,5 uke lengre enn jeg trodde, med beregnet mens 17. mai, og befruktning rundt 30. mai.

Dette får jeg ikke helt til å stemme, da jeg VET jeg hadde blødning 28. mai. Om det så skulle stemme med en festeblødning, må jo den ha kommet samme dag som egget ble befruktet. Skjønner ingenting egentlig.

Kan blø ved eggløsning:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...