Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 Er det noe du og ditt barn kunne gått med? Tenker nå i ferietiden spesiellt. Kommer sikkert ut for både trengsel og mye mennesker. Og det er ikke alltid like lett. Anonymous poster hash: 810ab...7eb
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #3 Skrevet 19. juni 2016 Jeg ville sannsynligvis aldri sett hva som stod på dem.. Ser ikke at det vil hjelpe nevneverdig. Anonymous poster hash: 2cd86...2fe
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #4 Skrevet 19. juni 2016 Det syns jeg er å sette ungen i gapestokk. Hva med å legge opp ferien på en måte som er OK for et barn med autisme? Unngå trengselen og skjerme ham/henne fra konfrontasjoner og ubehageligheter? Anonymous poster hash: 1161c...762
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #5 Skrevet 19. juni 2016 Jeg har ikke barn med autisme selv, men jeg ville vist ekstra hensyn til et barn med en slik button, og i alle fall hatt ekstra takhøyde for oppførsel som kan virke merkelig. Jeg prøver forsåvidt alltid å ikke dømme ukjente ut fra enkelthendelser, men en slik påminnelse kan kanskje gi en ekstra påminnelse. Anonymous poster hash: 15ba5...eda
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #6 Skrevet 19. juni 2016 Jeg ville synes det var litt sært, men helt ok også. For min del ville jeg ikke brukt det eller latt barnet mitt bruke det (har en med TS og ADHD, men selv om vi er åpen om det trenger ikke alle å bli informert heller ...) Anonymous poster hash: c4233...497
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 HI her. Er i tvil. Ble anbefalt å se på dem. Vi tok toget for et par uker siden og da var det litt trengsel når vi skulle gå av. Barnet ble da utålmodig og begynte å dytte litt for å komme fram. En dame i 20-30 årene utbrøt da: Skjerp deg. Idet vi gikk ut av toget. Ble helt satt ut. Det er snakk om en 7 åring. Anonymous poster hash: 810ab...7eb
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #8 Skrevet 19. juni 2016 HI her. Er i tvil. Ble anbefalt å se på dem. Vi tok toget for et par uker siden og da var det litt trengsel når vi skulle gå av. Barnet ble da utålmodig og begynte å dytte litt for å komme fram. En dame i 20-30 årene utbrøt da: Skjerp deg. Idet vi gikk ut av toget. Ble helt satt ut. Det er snakk om en 7 åring. Anonymous poster hash: 810ab...7eb Skjønner at det er situasjoner hvor det oppleves nyttig. Men jeg ville nok landet på å la være, for å ikke "stemple" barnet mitt offentlig. Han er mer enn diagnosen sin, jeg vil at omverden skal se barnet, ikke merkelappen. Angående dama på toget, og andre lignende situasjoner, ville jeg nok laget meg et standardsvar, som "beklager, han har en diagnose som gjør slike situasjoner vanskelige å håndtere"... Anonymous poster hash: 52fc6...184
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #9 Skrevet 19. juni 2016 Skjønner at det er situasjoner hvor det oppleves nyttig. Men jeg ville nok landet på å la være, for å ikke "stemple" barnet mitt offentlig. Han er mer enn diagnosen sin, jeg vil at omverden skal se barnet, ikke merkelappen. Angående dama på toget, og andre lignende situasjoner, ville jeg nok laget meg et standardsvar, som "beklager, han har en diagnose som gjør slike situasjoner vanskelige å håndtere"... Anonymous poster hash: 52fc6...184 Eller hva med bare "Beklager." Ingen flere forklaringer. Bare nok med det. Anonymous poster hash: 1161c...762
Mandala Skrevet 19. juni 2016 #10 Skrevet 19. juni 2016 Jo, det kunne jeg absolutt vurdert! Jeg har stått etter en sikkerhetskontroll til fly med et barn som hylte som besatt og ville løpe til andre siden igjen fordi tingene hans skulle ligge i en rød boks, ikke blå. Da skulle jeg gjerne ha ropt ut at barnet ikke er en liten "drittunge", men har autisme. I slike situasjoner hadde det hjulpet for min egen selvfølelse med en slik button. Problemet er jo at sannsynligvis hadde ingen sett den, om jeg ikke hadde den plassert midt på ryggen der jeg satt på huk ved barnet mitt. Noen offentlig gapestokk synes jeg ikke det er. Barnas oppførsel er der okke som, og det er den som gjør barnet avvikende, ikke selve navnet på årsaken. Altså tenker jeg at en slik button kun gjør at folk dømmer mindre, ikke mer.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #11 Skrevet 19. juni 2016 Ville nok sagt nei til buttons, men heller lære barnet kjøreregler om og om igjen. Hvis noen klager (slik som hun i innlegget ditt) så ville jeg sagt følgende: Beklager, men mitt barn er autist. Han/hun føler seg stresset av at alle står så nærme, og han/hun vil ut så snart som mulig. Vi holder på med tilvenning av slike situasjoner slik at han/hun vil håndtere det bedre ved senere anledning. Jeg har et barn med asperger som ikke reagerer som andre barn. Jeg har måttet forklare fremmede at barnet er autist og er litt annerledes når folk ser rart på barnet eller kommenterer. De kommer ikke med negative kommentar eller blikk etter at de har fått forklaring. Tror de fleste er oppegående nok til å vite at autister har store utfordringer i en del situasjoner. Senere vil man (i en del tilfeller) kunne lære opp barnet til å selv si at de har autisme og at de reagerer annerledes, at de trenger hjelp eller at de trenger mer plass o.l. Folk ser rart på meg der jeg forklarer et relativt stort barn ulike regler, passer på, holder i hånda osv, men kommer det en kommentar har jeg jo svaret med en gang. Vi prenter inn regler hundrevis av ganger, og mange ganger får barnet det med seg etter x antall ganger og andre ganger ikke. Vi må øve på sosiale situasjoner og settinger kontinuerlig. Det som andre ser på som en selvfølge er kanskje et resultat av flere års arbeid og drilling. Ikke ta deg nær av den damen i 20-30 årene, men vit hva du kan si en annen gang Anonymous poster hash: 4c322...2dd
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #12 Skrevet 19. juni 2016 Jeg ville sannsynlig vis ikke lagt merke til skiltet om det ikke var digert og selvlysende. Om jeg hadde sette det ville jeg nok holde meg unna dere så langt det gikk, men jeg ville ikke sluppet dere foran meg i køen eller godtatt å bli slått aller dyttet. Anonymous poster hash: 45872...105
Merdee Skrevet 19. juni 2016 #13 Skrevet 19. juni 2016 Hvis det er et barn med svært sterk autisme, så hadde jeg nok tenkt at det kunne være en ide. Men eksempelet som ble trukket frem, mener jeg er å sykeliggjøre noe normalt.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #14 Skrevet 19. juni 2016 Hadde nok ikke sett en slik button, da må en jo stå oppi barnet. Kan godt skjønne folk kommenterer store unger som tilsyneslatende oppfører seg dårlig, men da er det bedre at dere beklager og sier ungen har autisme Anonymous poster hash: 58b15...5d8
Superdolly Skrevet 19. juni 2016 #15 Skrevet 19. juni 2016 Problemet med en button er at den er liten og du må veldig tett innpå for å klare å lese teksten. Og da har du vel allerede gjort det motsatte av det den oppfordrer til? Et annet problem er at en generell oppfordring som "vis hensyn" er litt vanskelig, fordi den forteller ikke hva man bør gjøre eller ikke bør gjøre. Det er ikke alle som vet det uten videre. Sånn ellers tenker jeg ikke at det blir en offentlig gapestokk eller uthenging, men at det kan gi en forklaring på noe folk ellers vil reagere på.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #16 Skrevet 19. juni 2016 Problemet med en button er at den er liten og du må veldig tett innpå for å klare å lese teksten. Og da har du vel allerede gjort det motsatte av det den oppfordrer til? Et annet problem er at en generell oppfordring som "vis hensyn" er litt vanskelig, fordi den forteller ikke hva man bør gjøre eller ikke bør gjøre. Det er ikke alle som vet det uten videre. Sånn ellers tenker jeg ikke at det blir en offentlig gapestokk eller uthenging, men at det kan gi en forklaring på noe folk ellers vil reagere på. Helt enig. Og det pga jeg sner ikke hva autisme er Og hadde ikke visst hva jeg skulle tatt hensyn til... Er nok desverre flere som meg Anonymous poster hash: 9096e...0dd
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #17 Skrevet 19. juni 2016 Er det noe du og ditt barn kunne gått med? Tenker nå i ferietiden spesiellt. Kommer sikkert ut for både trengsel og mye mennesker. Og det er ikke alltid like lett. Anonymous poster hash: 810ab...7eb Skal man le etter grine. Hvorfor ikke stemple "autisme" i panna... Like ille Anonymous poster hash: 32d27...6d0
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #18 Skrevet 19. juni 2016 Ingen ER autist,de HAR autisme. Jeg jobber med barn som har autisme og har gjort det i over 20 år. Vært i utallige ubehagelige situasjoner opp igjennom og mitt inntrykk er at folk forstår,kanskje ikke med en gang men det går som regel opp et lys ganske raskt. Personlig ville jeg ikke hatt sånt på mitt barn. Men HI,du kjenner ditt barn best,og gjør det du mener kan hjelpe på i krevende situasjoner. Anonymous poster hash: aeaf4...480
Mandala Skrevet 19. juni 2016 #19 Skrevet 19. juni 2016 Skal man le etter grine. Hvorfor ikke stemple "autisme" i panna... Like ille Anonymous poster hash: 32d27...6d0 Jeg er nysgjerrig på hvordan du tenker at informasjon om diagnose er negativt?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2016 #20 Skrevet 20. juni 2016 Jeg er nysgjerrig på hvordan du tenker at informasjon om diagnose er negativt? Jeg er nysgjerrig på hvorfor taushetsbelagt informasjon som barnet selv burde ha råderett over skal gjøres offentlig? Anonymous poster hash: 1161c...762
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå