Gå til innhold

Mannen kaster så mye mat!😬

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde taco i går. I dag gikk salat, kjøttdeig, skjell og lefser i søpla.. fulle, uåpnet melkekartonger tømmes i vasken pga at datoen er i dag.. pålegg kastes(spesielt kjøttpålegg) når det har vært åpnet i 3 dager.. lager jeg vaffelrøre og setter i kjøleskapet på kvelden tømmes den ut morgenen etter fordi "den har skilt seg"... frokostblandingen(!?!) kastes etter en uke fordi den slagner.. jeg tror jeg blir gaaaal! Han kaster jo mer mat enn hva vi spiser! Vi har et enormt matbudskjett oga dette...!

Måtte bare få ut litt irritasjon..

Anonymous poster hash: a1098...1ec

Fortsetter under...

Skrevet

For et sløseri og miljøsvin! Blir sint av å høre slikt :(

Anonymous poster hash: be739...c63

Skrevet

Da får du ta en allvårsprat med han om at det ikke bare han som bor i huset og kjøper og lager maten.

Det hadde jeg ikke funnet meg i.

Anonymous poster hash: f51a4...ec2
Skrevet

Sånt gjør meg bare sint og lei.

Skrevet

Blir rimelig forbanna jeg og, men jeg kan ikke sette hengelås på kjøleskapet for å hindre at han kaster mat heller.. han gjør det aldri forran meg, men jeg skjønner jo hva han har gjort når han går ut med 3 fulle poser med "søppel"😕

Hi

Skrevet

Har prøvd å snakke med han i mange år, men han kaster jo i smug!..😣

Annonse

Skrevet

Her kaster mannen aldri mat... Da hanbodde alene fant jeg mat i kjøleskapet som var gått ut for over 1 år siden... Usj!

Vi skulle hatt en mellomting av din og min ;)

Anonymous poster hash: 4ecec...d0b

Skrevet

Hadde taco i går. I dag gikk salat, kjøttdeig, skjell og lefser i søpla.. fulle, uåpnet melkekartonger tømmes i vasken pga at datoen er i dag.. pålegg kastes(spesielt kjøttpålegg) når det har vært åpnet i 3 dager.. lager jeg vaffelrøre og setter i kjøleskapet på kvelden tømmes den ut morgenen etter fordi "den har skilt seg"... frokostblandingen(!?!) kastes etter en uke fordi den slagner.. jeg tror jeg blir gaaaal! Han kaster jo mer mat enn hva vi spiser! Vi har et enormt matbudskjett oga dette...!

Måtte bare få ut litt irritasjon..

Hva betyr slagner?

Det er jo helt vilt og idiotisk å kaste så mye mat som ikke er dårlig. Tror aldri jeg har hørt om noen som kaster frokostblanding etter en uke. Og vet han ikke hvorfor vaffelrøre og pannekakerøre skiller seg. Hvorfor er han så hysterisk på dette, er det gammel vane eller er han redd for å bli syk.

Anonymous poster hash: db113...ce6

Skrevet

Kjøp inn mindre mat

Anonymous poster hash: aa47e...f60

Skrevet

Hva betyr slagner?

Det er jo helt vilt og idiotisk å kaste så mye mat som ikke er dårlig. Tror aldri jeg har hørt om noen som kaster frokostblanding etter en uke. Og vet han ikke hvorfor vaffelrøre og pannekakerøre skiller seg. Hvorfor er han så hysterisk på dette, er det gammel vane eller er han redd for å bli syk.

Anonymous poster hash: db113...ce6

Slagner betyr at det blir mykt. I følge han skjer det etter en uke.. er ikke mulig å kjøpe mindre mat heller, da hadde vi jo sultet! Har skjelden mer enn 2 typer pålegg åpnet pga dette, brød tar vi opp et visst antall skiver av hver dag, hvis ikke blir det kastet mot slutten av dagen, melk må vi ha pga barna, men det varierer hvor mye de drikker.. dette har irritert med lenge, men jeg får ikke endret det..

Hi

Skrevet

Slagner betyr at det blir mykt. I følge han skjer det etter en uke.. er ikke mulig å kjøpe mindre mat heller, da hadde vi jo sultet! Har skjelden mer enn 2 typer pålegg åpnet pga dette, brød tar vi opp et visst antall skiver av hver dag, hvis ikke blir det kastet mot slutten av dagen, melk må vi ha pga barna, men det varierer hvor mye de drikker.. dette har irritert med lenge, men jeg får ikke endret det..

Hi

HAr han tvangstanker?

Anonymous poster hash: 07ce7...841

Skrevet

Jeg er litt som din mann, det er fordi min mor sparte på rester som aldri ble brukt og som ble liggende lenge bakerst i kjøleskapet, usj. Derfor klarer jeg ikke mat som er utgått på dato, men frokostblandingen får stå altså 😀

Anonymous poster hash: 289fd...500

Skrevet

Om han har tvangstanker var det første jeg også lurte på... Det er ikke normalt å gjøre sånn! Vet du forresten hvordan foreldrene hans er ift kasting av mat? Er han ekstrem på hygiene ellers?

Hvis mannen min gjorde det tror jeg at jeg hadde klikket på han... Jeg elsker å spise rester til frokost eller kvelds dagen etter vi har hatt noe godt til middag, eller snope nystekte vafler for andre kveld på rad bare fordi det var mer røre igjen...

Vi bruker også gjerne melk eller fløte som har gått ut på dato, merker på lukt/smak om den er sur, og hvis den er ok bruker vi den i matlaging istedenfor som drikkemelk. Åpnet "spekepålegg" (fårepølse etc) kan bli litt hardt og tørt etter å ha vært åpnet hvis vi ikke legger den i pose etc (ikke farlig, men ikke det som frister å ha på brødskiva), men da fryser vi det og bruker i matlaging senere (pizzafyll, supper etc.)... Selv tørt brød kan vi bruke! Lager brødpudding (google it :P det er supergodt), eller pytt i panne feks.

For all del - vi kaster for mye mat vi også, som aaaltfor mange andre husstander. Men ikke så lenge den kan brukes.

Så det jeg prøver si et at mannen din kanskje har et reelt problem? Når han vet du vil beholde det ville det kanskje vært mest naturlig å la deg beholde maten også heller spise nyere mat selv hvis det bare var dét. Men noe gjør til at han må ha det ut av huset og i søpla - i smug! Og det får meg til å tenke at det ikke er helt sånn det skal være.

Anonymous poster hash: 72916...c40

Annonse

Skrevet

Foreldrene har et helt vanlig forhold til mat. Svigermor lukter på melka om den er over dato. Mannen er helt normalt renslig. Når jeg har tatt det opp med han sier han at han gjør det fordi han skal lage plass til den nye og ferske maten.. det henger jo ikke på greip i det heletatt!

Hi

Skrevet

Finn frem "søpla" han har kastet en dag og regn ut i rene kr hva han har kastet av penger.

Kanskje han faktisk ser hvor mye det blir i måneden/året.

Anonymous poster hash: 5e215...9aa
Skrevet

Datoen på melk er siste salgsdato - ikke siste forbruksdag eller "best før". Den skal stå seg ei ukes tid over, minst. Og ingen frokostblanding "slagner" etter ei uke om han pakker den i plast/tett boks.

Jeg ville forklart ham i skarpe ordelag at han er et miljøsvin og at om han vil kaste mat for tusenvis hver mnd så får han skaffe seg en ekstrajobb! Hvis ikke ville jeg demonstrativt kjøpt et eget kjøleskap med kjetting og lås på.

Skrevet

Datoen på melk er siste salgsdato - ikke siste forbruksdag eller "best før". Den skal stå seg ei ukes tid over, minst. Og ingen frokostblanding "slagner" etter ei uke om han pakker den i plast/tett boks.

Jeg ville forklart ham i skarpe ordelag at han er et miljøsvin og at om han vil kaste mat for tusenvis hver mnd så får han skaffe seg en ekstrajobb! Hvis ikke ville jeg demonstrativt kjøpt et eget kjøleskap med kjetting og lås på.

Helt enig. Jeg hadde kjøpt et kjøleskap til, og satt hengelås på det. Så skulle han selv fått fylle på sitt eget kjøleskap og betalt for det.

Skrevet

Oi! Regn på det og hvis hvor mye penger han kaster ut av vinduet!

Kanskje finne noe lesestoff om holdbarhet på mat som han kan få.

Dette høres veldig voldsomt ut!

Anonymous poster hash: 00582...bf2

Skrevet

Nå ble jeg så sint at pulsen økte!

Jeg kjefter mye på kjæresten min fordi han aldri gidder å pakke mat ordentlig inn, så blir den ødelagt og må kastes. Og jeg HATER å kaste mat. Og eksmannen som aldri sjekker om det allerede er en åpen rømme el.l., men alltid åpner ny.

Det er så utrolig stygt gjort å kaste mat, alle som har jobbet (og dyr som har lidd) for at vi skal kunne kjøpe sluttproduktet.

Hadde sagt at han skulle slippe å spise det han ikke anså som bra nok, men at dere andre kunne ta dere av resten.

Skrevet

Får helt vondt når jeg hører om folk som kaster så mye mat.

Spiste frokost hos noen venner og tok da makrell i tomat på en halv skive.

Ble litt sulten etter 3-4 timer og skulle ta en skive til med makrell. Men den hadde hun kastet.

Var ikke noe god etter den hadde vært åpnet en stund.

Ta en sort tusj og farg over datomerkingen så han ikke ser holdbarheten ;)

Anonymous poster hash: 509bf...4d3
Skrevet

Han høres psyk ut!

Anonymous poster hash: b22f0...9aa

Skrevet

Hihi han skulle spist hos oss. 50% av middagsmaten vi lager er 50%-varer fra meny/kiwi/Coop pga dato 😂

Anonymous poster hash: 7937d...baa

Skrevet

Mannen til HI er nok i overkant redd for matforgiftning, men her var det svar fra mange som nok gikk inn på tråden fordi de identifiserte seg med irritasjonen i overskriften, men som ikke kan nok om holdbarhet selv og totalt må mangle totalt luktesans....

Frokostblandinger blir myke dersom kjøkkenet har fuktig luft, men dette kan løses enkelt ved å oppbevare dem på glass.

Melkeprodukter og kjøtt er lett bedervelige, og melk lukter gjerne surt allerede 1- 2 dager etter datostemplingen.

Mange er heller ikke klar over at produkter som juice, vaniljesaus, hermetikk, creme fraiche, syltetøy, soyasaus med mer har kort holdbarhet etter at de er åpnet, og at datomerkingen på disse varene kun gjelder uåpnet emballasje.

Generelt er likevel luktesans og sjekk av konsistensen nok til å avgjøre om noe er spiselig.

Jeg lukter selv svært lett mugg på brød og grønnsaker, og kaster det dersom jeg er i tvil.

Jeg skal være enig i at mange av oss generelt kaster for mye mat, men OCD har ingenting med å kaste mat å gjøre. Tvert i mot kaster de med en slik lidelse sjelden noe, og tar alltid vare på absolutt alt av selv minimale rester og utgått mat. Det bør også sies at mange eldre som opplevde harde år og krigen, også har slike vaner av forståelige årsaker.

http://www.nettavisen.no/nyheter/hvor-lenge-holder-egentlig-maten/2856746.html

Anonymous poster hash: 5cb48...d74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...