Gå til innhold

Noen som har tatt generell studiekompetanse som voksen?

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å få meg generell studiekompetanse, alternativet er å søke voksenopplæring høsten 2017 og gå på kveldstid, eller begynne allerede nå og ta det på nettet og betale selv.

Noen som har erfaringer? Hvordan gjorde du det og var det vanskelig?

Jeg er så redd for at jeg skal synes det er vanskelig, har jo ikke hatt slike fag på 20 år... Har aldri lært meg noen form for studieteknikk.

Anonymous poster hash: 7da0b...f10

Fortsetter under...

Jeg tok det da jeg ble alenemor, var 30 år. Jeg har aldri vært flink på skolen, så gruet meg veldig. Men skal si alder og erfaring hadde snudd på dette :)

Med strukturert hverdag, lesing og pugging, gikk jeg ut med toppkarakterer :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 092e8...9f5

Jeg tok norsk og naturfag på voksenopplæring, matte gjennom NKI nettstudier og leste resten på egenhånd.

Det gikk helt fint.

Grunnen til at jeg ikke tok alt på voksenopplæring er at her jeg bor setter de bare opp to fag hvert år, slik at det tar flere år å bli ferdig og jeg hadde ikke så god tid.

Kostet vel 1500 pr fag på voksenopplæring.

Planen din er vel å studere noe annet etterpå?

Da bør studiekompetanse være overkommelig, for høyskole er mer krevende syns jeg.

Anonymous poster hash: 76766...997

Jeg var og alenemor når jeg tok studiekompetanse. 34 år og delte det opp slik at jeg tok det over to år. For meg var dette det rette slik at jeg skulle klare å gjennomføre det. Det var flere som sluttet da det ble for tøft. Men som hun over skriver, har du viljen og struktur så klarer du det på 1 år. Fikk samfunnsfag fritak pga alder, barn og erfaring. Hjalp på med 1 fag mindre.

Om du virkelig vil det så klarer du det 😊

Anonymous poster hash: 64832...78d

Jeg tok det på sonans over 2 år. Det gikk veldig bra. Samfunnslære er enkelt, og det kan man ta på egenhånd. Og så kommer det an på, om det er noen fag du er flink i? Engelsk, norsk eller matte? Naturfag, så må du ha noen forsøk, så det vil jeg anbefale at du tar på skole, ganske vanskelig fag og. Var det faget de fleste slet mest med.

Anonymous poster hash: 6b36b...ba8

Annonse

Men hvordan vet man at man ikke har generell studiekompetanse? Jeg har yrkesfag jeg.

Anonymous poster hash: e01c4...994

Fantastisk. Skremmende at voksne mennesker kan være så fjerne.

Anonymous poster hash: e8eec...538

hva ønsker du oppnå med generellstudiekompetanse? skal du søke skole videre? når du har passert 25, kan man automatisk søke høgskoler, universitet uten å trenge studiekompetanse, da søker du på realkkompetanse.

jeg tenkte å ta generell studie kompetanse, men søkte sykepleiern uten og kom inn. sparte jeg meg for di årene.

for å spare tid og penger ville jeg bare meldt meg opp på di ulike eksamnene og tatt generell studiekompetanse som privatist.

Anonymous poster hash: 53ab3...62b

Takk for fine svar! Ser jo ut til at det kan være overkommelig :) Jeg har en jobb i dag, hvor jeg har jobbet meg opp og trives egentlig veldig godt. Men de neste årene står vi foran nedskjæringer, og jeg vet ikke om det vil ramme meg eller ikke. Jeg fullførte ikke videregående, droppet ut, så jeg har ingenting å vise til. Er jo umulig å få komme til intervju i dag uten videregående er mitt inntrykk. Selv for å søke seg til en slik jobb jeg har så krever de i dag 3 års videregående. Så jeg må ha litt mer å vise til hvis jeg plutselig må ut på arbeidsmarkedet.

Anonymous poster hash: 7da0b...f10

Anbefaler deg å ta 23/5-regelen. Jeg ble akkurat ferdig med denne på fredagen :) Jeg er 25.

Du trenger følgende fag:

- Samfunnsfag

- Naturfag

- Norsk

- Matematikk

- Historie

- Engelsk

Jeg tok engelsk, samfunnsfag og norsk som privatist. Har gått veldig bra :) Matematikk og naturfag kan være lurt å ta som elev, men de resterende fagene kan man ta som privatist - det er iallefall min erfaring. Det eneste er nynorsken da som kanskje kan bli en utfordring å gjøre på egenhånd siden man ikke får tilbakemelding på skrivefeil f.eks. 

Ønsker deg lykke til! :)

Anonymous poster hash: 06a61...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...