Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #2 Skrevet 19. juni 2016 Jordbær rr lite holdbart. Jo kortere tid det går fra høsting til ďe spises jo bedre er de. Hvis jordbær skal sendes langt må man ofte velge mer holdbare sorter og plukke dem tidligere for at de ikke skal råtne på veien. I tillegg må de kjøleskap ganske hardt noe som ytterligere reduserer smaken. Det påstås også at modning ved lange dager, mange lystige, gir større sukkerinnhold, men det vet jeg ikke om stemmer. Anonymous poster hash: 95838...2d9
Lurifaxa Skrevet 19. juni 2016 #3 Skrevet 19. juni 2016 Ikke ekspert, men jeg mener det har med at nederlandske jordbær f.eks blir plukket nesten hvite og de modner på veien til oss. Norske jordbær blir plukket når de er modene på busken. Jo lengre bæret henger på busk og modner, jo bedre blir de! 😊 (jeg har hørt at de som har plukket modene bananer fra trærne på sydenferie, spiser "aldri" bananer i Norge lengre.)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #4 Skrevet 19. juni 2016 Det høres jo logisk ut. Takk for svar 😁 Anonymous poster hash: acd59...96f
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #5 Skrevet 19. juni 2016 De er ikke dyrket i drivhus Det er kaldt her så de modnes sakte og får mye sol mens de modnes og blir derfor ekstra søte Norske bær er solmodne, kortreiste og har ikke blitt kjølt ned. Utenlandske bær henger kortere tid på busken og modnes bare delvis før de plukkes og har da bare hengt i kunstig lys Anonymous poster hash: 9dbf7...49c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #6 Skrevet 19. juni 2016 De er ikke dyrket i drivhus Det er kaldt her så de modnes sakte og får mye sol mens de modnes og blir derfor ekstra søte Norske bær er solmodne, kortreiste og har ikke blitt kjølt ned. Utenlandske bær henger kortere tid på busken og modnes bare delvis før de plukkes og har da bare hengt i kunstig lys Anonymous poster hash: 9dbf7...49c Det er bare utenlandske bær som blir eksportert som henger så kort tid på planten. De utskjelte belgiske bærene er kjempegode om du kjøper i Belgia, fordi de da er like kortreiste som de norske bærene er i Norge og har fått modne mer på planten. Anonymous poster hash: 291ad...bf9
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 Det er bare utenlandske bær som blir eksportert som henger så kort tid på planten. De utskjelte belgiske bærene er kjempegode om du kjøper i Belgia, fordi de da er like kortreiste som de norske bærene er i Norge og har fått modne mer på planten. Anonymous poster hash: 291ad...bf9 Det har jeg og tenkt på.. At stakkars de som bor i Belgia som bare har så dårlige bær... Men da har de gode og ja.. hehe.. Hi Anonymous poster hash: acd59...96f
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #8 Skrevet 19. juni 2016 Mye lys og lite varme. Jordbærene modnes sakte og utvikler mye sukker. Bærene er bedre jo lenger nord du kommer. Anonymous poster hash: a3a47...0e4
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #9 Skrevet 19. juni 2016 Det har jeg og tenkt på.. At stakkars de som bor i Belgia som bare har så dårlige bær... Men da har de gode og ja.. hehe.. Hi Anonymous poster hash: acd59...96f Jeg har slekt som bor i Belgia, og har spist belgiske jordbær i Belgia. De er kjempegode. Så jeg kan ved selvopplevelse bekrefte at det er slik. Anonymous poster hash: 291ad...bf9
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #10 Skrevet 19. juni 2016 Det er anderledes klima her. De plukkes når de er modene, ikke før de er modene slik som de utenlanske. Selv om de kjøles på vei til norge, kan de ikke være helt modene når de plukkes. Men for de som er vant med å spise jordbær som er plukket like før de spises smakes det forskjell på de norske også. De fleste butikker har nå jordbær som er plukket en dag før de selges i butikk (bama vil ha mest mulig gjennom de, da blir det ikke dagsferske jordbær i butikkene. Ferske er de, men det smakes at de har vært på kjøkerom ett døgn) Jeg er vant med å plukke jordbær i hagen, eller kjøpe fra bonden rett oppi gata. Så når jeg kjøper jordbær på butikken kjenner jeg forskjell. Nå har jeg fått mast meg til at vi får jordbær fra en bonde der jeg jobber og det kjennes på smaken. Lurt å kjenne noen bønder og vite bakveiene i en butikk. Men for de fleste er utenlanske jordbær, utenlanske jordbær og norske jordbær er norske jordbær. Anonymous poster hash: 81e6c...3d4
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #11 Skrevet 19. juni 2016 Langsom modning. Anonymous poster hash: 0b16f...339
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #12 Skrevet 19. juni 2016 Langsom modning pga kaldere temperaturer. Derfor er trønderjordbær bedre enn f. Eks sørlandsjordbær. 😀 Anonymous poster hash: a03e8...a97
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #13 Skrevet 19. juni 2016 Langsom modning pga kaldere temperaturer. Derfor er trønderjordbær bedre enn f. Eks sørlandsjordbær. 😀 Anonymous poster hash: a03e8...a97 Du har visst ikke smakt bærene fra Troms...? De er uovertrufne! Anonymous poster hash: 0b16f...339
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2016 #14 Skrevet 19. juni 2016 Mye lys og lite varme. Jordbærene modnes sakte og utvikler mye sukker. Bærene er bedre jo lenger nord du kommer. Anonymous poster hash: a3a47...0e4 Dette. Har kjøpt jordbær i utlandet (altså kortreiste), og de er på ingen måte like gode. Det er også forskjell på bær fra Trøndelag og bær fra Østlandet. Trønderbær er mye søtere. Anonymous poster hash: 093ca...d7f
aanonym Skrevet 19. juni 2016 #15 Skrevet 19. juni 2016 Du har visst ikke smakt bærene fra Troms...? De er uovertrufne! Anonymous poster hash: 0b16f...339 Stemmer det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå