Gå til innhold

Skriver man virkelig "Kondolerer" når noen har mistet er kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt at det er et ord man bruker når mennesker dør, jeg bruker det ikke da engang siden det er stort og "fremmed" for meg å bruke. 

Men å skrive det når noen har lagt ut en status om at katten eller hunden er død av alderdom, er det vanlig ?

Anonymous poster hash: c81a3...125
Skrevet

Sett mange gjøre det. Jeg har selv hund og veldig knyttet til han og forstår veldig den sorgen man føler over tapet av et elsket dyr.

Jeg skriver likevel ikke kondolerer.

Jeg skriver noe som, så trist å høre og videre noe pent om dyret de har mistet.

Når jeg tenker meg om bruker jeg ikke kondolerer så ofte. Synes ikke det uttrykker min medfølelse godt nok.

Anonymous poster hash: 77560...377

Skrevet

Hvorfor er folk så "redd" for ordet kondolerer? Det er da et helt vanlig, og relativt mye brukt ord!

Selv har jeg ikke hatt behov for å kondolerer noen vedr en hund, men hadde noen følt på sorg over sin døde hund, kunne jeg kommet på å kondolere, ja.

Kondolerer er jo motsatt av gratulerer.

Anonymous poster hash: 383ae...da7

Skrevet (endret)

Jeg mistet nettopp en veldig kjær katt, det var kjempevondt, og jeg følte veldig sorg.

Det er allikevel ikke som å miste et menneske, og synes ikke kondolerer hører hjemme i en slik situasjon, og hadde nok følt at det var "sløsing" med uttrykket.

Når det er sagt, krøller det seg voldsomt mer inni meg når folk skriver rip/r.i.p. når folk går bort.

Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Jeg mistet nettopp en veldig kjær katt, det var kjempevondt, og jeg følte veldig sorg.

Det er allikevel ikke som å miste et menneske, og synes ikke kondolerer hører hjemme i en slik situasjon, og hadde nok følt at det var "sløsing" med uttrykket.

Når det er sagt, krøller det seg voldsomt mer inni meg når folk skriver rip/r.i.p. når folk går bort.

R.I.P er ille ja.

Skikkelig harry måte å kondolere på.

Skrevet

Jeg har mistet både mann og hund. Det er en sorg å miste noen uansett hvem og jeg synes kondolerer er passende ved begge.

Skrevet

R.I.P er ille ja.

Skikkelig harry måte å kondolere på.

Hvorfor det? Rip står jo for Rest In Peace, så ser ikke hvorfor det er harry! Men igjen, her inne er jo alt harry!

Anonymous poster hash: 368a7...761

Skrevet

Hvorfor det? Rip står jo for Rest In Peace, så ser ikke hvorfor det er harry! Men igjen, her inne er jo alt harry!

Fordi vi er norske, derfor heter det kondolerer.

R.I.P. er brukt i engelsk populærkultur, både i musikk, filmer og i daglig språk. Det er utvannet, og har mistet sin betydning, akkurat som love vs elsker. Det ene slenger man om seg med, det andre betyr noe mer.

Skrevet

R.I.P. er harry. Vi er norske, og vi har et flott norsk ord: kondolerer.

Jeg synes ikke kondolerer skal forbeholdes mennesker. Jeg har aldri skrevet det selv når noen har mistet et dyr, men det er fordi jeg ofte skriver litt mer, en litt lengre tekst. Jeg vet hvem av mine venner og bekjente som er svært, svært knyttet til dyrene sine og tilpasser det jeg skriver deretter.

Anonymous poster hash: b6341...847
Skrevet

synes ikke det er så unaturlig jeg

Skrevet

Jo, det er harry som fy. Synes det er på grensen til ufint, å bare vrenge av seg en forkortelse. Betyr ingen ting. Og "rest in peace"? Selvsagt hviler døde i fred. Det er de etterlatte man skal bry seg om, de døde er døde. Eller skal man antyde at den avdøde kanskje befinner seg i skjærsilden eller går igjen, og derfor ikke har fred? 

"Kondolerer" betyr "føler smerte", eller "medfølelse". 

Anonymous poster hash: 84952...dce

Skrevet

Sett mange gjøre det. Jeg har selv hund og veldig knyttet til han og forstår veldig den sorgen man føler over tapet av et elsket dyr.

Jeg skriver likevel ikke kondolerer.

Jeg skriver noe som, så trist å høre og videre noe pent om dyret de har mistet.

Når jeg tenker meg om bruker jeg ikke kondolerer så ofte. Synes ikke det uttrykker min medfølelse godt nok.

Helt enig med deg. Elsker dyrene mine, og blir helt knust når deres tid er kommet 😢

Men sier ikke kondolerer.

Men igjen - jeg sier heller ikke kondolerer npr mennesker dør. Det er så kaldt og upersonlig at jeg finner på noe annet å si.

Skrevet

Har tenkt at det er et ord man bruker når mennesker dør, jeg bruker det ikke da engang siden det er stort og "fremmed" for meg å bruke.

Men å skrive det når noen har lagt ut en status om at katten eller hunden er død av alderdom, er det vanlig ?

Anonymous poster hash: c81a3...125

For meg er det kvalmende. Det går ikke an å sammenligne et familiemedlem med et kjæledyr, samme hvor glade folk er i bikkja si. Men her på forumet fins det folk som ville gå i fakkeltog for en død hund, så her vil du få noen svar som er helt på sida...

Anonymous poster hash: e9329...876

Skrevet

Jeg har mistet både mann og hund. Det er en sorg å miste noen uansett hvem og jeg synes kondolerer er passende ved begge.

Det har jeg også, og å miste mannen var tiden millioner ganger verre enn å miste en hund. Man blir utrolig glad i en hund og det er forferdelig trist og tungt når de dør. Men da min fine, greie, kloke, kjekke,morsomme og bråkete mann, munn elskede venn og mine barns far døde, da var det som om hele universet sluttet å opphøre og alt som vart lyst i livet bare sluknet og alt ble mørkt og ondt.

Kondolerer passer når mennesker dør, men ikke så godt når man mister et dyr. Men jeg hadde nok uansett ikke reagert nevneverdig hvis noen hadde kondolert over en død hund, man får være litt overbærende med folk. Det fins verre blundere her i verden.

Anonymous poster hash: 20b1f...4c7

Skrevet

R.I.P. er harry. Vi er norske, og vi har et flott norsk ord: kondolerer.

Jeg synes ikke kondolerer skal forbeholdes mennesker. Jeg har aldri skrevet det selv når noen har mistet et dyr, men det er fordi jeg ofte skriver litt mer, en litt lengre tekst. Jeg vet hvem av mine venner og bekjente som er svært, svært knyttet til dyrene sine og tilpasser det jeg skriver deretter.

Anonymous poster hash: b6341...847

Kondolere er latinsk. Slett ikke norsk.

Anonymous poster hash: a5fe5...bbb

Skrevet

Jeg bruker ikke ordet kondolerer når noen har mistet et kjæledyr, jeg synes det virker litt rart. Men jeg skriver gjerne en hyggelig melding om at det var leit å høre og at dyret har vært heldigvis hatt et godt hjem hos dere, god klem fra meg. Noe i den stilen. Det er veldig trist å miste et kjæledyr, de er jo en del av familien de også .

Skrevet

Kondolere er latinsk. Slett ikke norsk.

Like norsk som gratulere, invitere, renovere, balansere, reformere...

Skrevet

R.i.p er på lik linje med andre engelske forkortelser som lol, lmao og andre. Vi sier ikke sorry når vi ber om unnskyldning fra hjertet. Da sier vi unnskyld, og jeg er lei for det.

Rip er kaldt, upersonlig og en hastet forkortelse som ikke etterlater fnugg av sympati. Vi går ikke bort å klemmer en sørgende og sier "rip til søstra di"... Hvorfor er det ok å skrive det?

Jeg skriver "min dypeste medfølelse". Har noen mistet et kjært kjæledyr sier jeg "jeg føler med deg".

Hadde jeg lest rip på min manns side da han døde hadde jeg blitt ganske skuffet.. Ta deg tid til å skrive noe skikkelig, eller la være. Ikkje skriv bare for å skrive! Du fremstår ikke som medfølende, sørgende, eller sympatisk ved å haste ned 3 bokstaver!

Sånn! Det var min mening om rip 👍🏻

Anonymous poster hash: 8e072...756

Skrevet

Like norsk som gratulere, invitere, renovere, balansere, reformere...

Takk for at du understreker poenget mitt 😊

Disse "gode" norske ordene folk ofte henviser til er slett ikke norske.

Skrevet

Takk for at du understreker poenget mitt

Faktisk er det så mye som ca 30% av det norske språket vårt som slett ikke er norsk. Veldig mange av de ordene du bruker på daglig basis er egentlig ikke norske, men de er blitt så inkorporert i språket vårt og fornorsket av vi definerer dem som norske. Kondolerer er et ord som nå defineres som norsk selv om det har opprinnelse fra et annet språk. Dersom en skal begynne å flisespikke på dette, bør man for eksempel slutte å si ord som "gaffel" (tysk), "buss" (latin og engelsk), "jakke" (tysk) og "genser" (engelsk), det er tross alt eller ikke norsk i den forstand. Dermed blir tankegangen din helt feil, og kondolerer er norsk på lik linje med de andre ordene jeg ramset opp. 

Anonymous poster hash: b00bc...a32

Skrevet

Takk for at du understreker poenget mitt 😊

Eh, jo. De kalles lånord fordi de opprinnelig kom fra latin. Men siden de har vært i språket i ca 1000 år, er de blitt norske.

R.I.P er også latin, requiescat in pacem, men siden vi ikke lenger dyrker katolske tradisjoner, har vi ikke noen praksis på å bruke det. Det er ellers ikke noe man "sier" til folk, det står på gravsteiner. At enkelte bruker det på sosiale medier er bare dårlig smak...

Skrevet

Ser det ofte på Facebook at når en legger ut bilde av dyret sitt som døde, at folk skriver "kondolerer".
Det går helt fint det.

Anonymous poster hash: ce7de...973

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...