Gå til innhold

Hvor sakte må man kjøre for å få bot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ulovlig å kjøre for sakte, hindre trafikkflyten, men hvis det er 80-grense. Hvor sakte må en kjøre for å få bot da? Det er så mange idioter som kjører i 60 når det er 80. Og de syklistene.... greit at de sykler, men da synes jeg de bør komme opp i fartsgrensen de og! Ellers kan de holde seg til skogsveier eller sykkelveier.

Anonymous poster hash: 4fd70...08e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så når jeg sykler til jobben min, så synes du at jeg kan ta en sykkelvei eller en skogsvei? Kunne du komme hit jeg bor og vise meg den veien er du grei?  

Som syklist har man faktisk like stor rett til å ferdes på veien som en bilist, og vi gjør det, ofte med hjertet i hasen fordi vettløse bilister sneier forbi oss som om vi var usynlige. De kjører forbi midt i svinger, på uoversiktlige steder og jeg vet at om det skulle dukke opp en trailer på andre siden av den svingen så ville bilisten automatisk ha valgt å kjøre ned meg framfor å fronte med en trailer. Seinest for to uker siden ble jeg sneiet av en bil som absolutt skulle presse seg forbi meg i 40 sona på et sted der det var trafikkøy og fotgjengerfelt, etterfulgt av dobbel sperrelinje. Hun (var det deg?) brøt så mange trafikkregler at hun antagelig ville mistet lappen på stedet om politiet var i nærheten, for hun kjørte forbi meg uten at det var plass, var borti sykkelveska og buksebeinet mitt, kjørte for fort i 40-sonen og krysset dobbelt sperrelinje. HUN burde holt seg på en skogsvei, for sånne som henne er livsfarlige i trafikken. Ikke jeg som sykler pent i kanten. 

Når det er sagt så er det ingen hastighetsgrense for når man blir bøtlagt for å kjøre for sakte. Fartsgrensene er maksimalfart, og om man får bot for å kjøre for seint så er det fordi man er til vesentlig hindring for trafikken. Tviler på at noen ville fått bot for å kjøre i 60 i 80-sonen, men de ville kanskje blitt stoppet og bedt om å øke farta om de skapte mye kø. 

http://www.abcnyheter.no/motor/2016/03/29/195207771/vinket-inn-de-som-kjorte-sakte

Skrevet

Som Himmel og hav sier, det finnes ingen absolutt grense for hva som er for sakte, eller fort nok. Fartsgrensene er en øvre grense, du har ikke lov å kjøre fortere. Men du skal tilpasse farten til forholdene og trafikken. Og det betyr at en dag kan det være helt fint å kjøre i 80 i 80-sonen, en annen dag kan 50 være riktig fart. Det kommer an på vær, føre og trafikk. Og du skal ta hensyn til øvrig trafikk og medtrafikanter, inkludert syklister.

Skrevet

Man kan tydeligvis miste lappen for å kjøre for seint

http://www.austagderblad.no/lokale-nyheter/mistet-lappen-for-a-kjore-for-sakte/s/1-39-2298188

Og jeg synes det er helt rett, for man blir en trafikkfare når man er en snegle i trafikken. Folk blir irriterte og utålmodige, og tar sjangser når de skal forbi. Mange av de som er virkelige sneglekjørere viker heller ikke

Anonymous poster hash: dfe18...78d
Skrevet

Man kan tydeligvis miste lappen for å kjøre for seint

http://www.austagderblad.no/lokale-nyheter/mistet-lappen-for-a-kjore-for-sakte/s/1-39-2298188

Og jeg synes det er helt rett, for man blir en trafikkfare når man er en snegle i trafikken. Folk blir irriterte og utålmodige, og tar sjangser når de skal forbi. Mange av de som er virkelige sneglekjørere viker heller ikke

Ser nå at den var fra 2006, ikke 2016 haha. Men farlige på veien er de uansett

Skrevet

Blir irritert på dem som kjører sakte og ikke vil slippe forbi. Da snakker vi om vanlige biler, mopeder, traktorer og syklister. Er ikke sjeldent at jeg ser syklister midt i veien slik at det nesten er umulig å kjøre forbi. Enkelte med traktor og moped har vett nok til å kjøre inn til siden når det blir lang kø eller folk ikke får kjørt forbi på en sikker måte over en viss tid, MEN dette er også av sjeldenhetene. Kjører man sakte (uansett årsak) bør man kjøre inn til siden og slippe forbi er min mening! Er det skikkelig glatt på vinteren eller ekstremt til snøfall har jeg null problemer med å kjøre sakte, men samtidig slippe bilene forbi om det er noen som vil holde en høyere hastighet. Enkelte vinterfører må man lirke seg sakte på hvis man absolutt må ut. Om andre da er villige til å kjøre raskere så skal de værsegod få lov til det, men da blir det uten at de må kjøre forbi og skape en farlig situasjon for alle parter. Da er det bedre å stoppe på nærmeste busslomme eller avkjøring :)

Anonymous poster hash: 0688d...e37

Skrevet

Det finnes ikke noen nedre fartsgrense, og det er ikke ulovlig i seg selv å kjøre langsomt. Men det finnes en regel om at man ikke skal være til unødig hinder for annen trafikk. Hvis man skal straffes for lav hastighet, må det være for brudd på denne.

Det mange ikke har fått med seg, er at fartsgrensen ikke sier noe om hvor fort man SKAL kjøre. Fartsgrense 80 km/t betyr ikke at man skal kjøre i 80, men at det alltid er forbudt å kjøre fortere enn 80. Fartsgrenseskiltene er utformet som forbudsskilt. Fartsgrense 80 km/t betyr heller ikke at det er lovlig å kjøre i 80 km/t. Hovedregelen om fart sier at man skal ha lav nok fart til at man kan stoppe på den strekningen av veien man har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring. Kan man ikke det, kjører man for fort og kan straffes, selv om man ligger under fartsgrensa.

Anonymous poster hash: c6aa3...1c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...