Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Er 9 uker på vei. Planen var å gå ned mer i vekt før jeg ble gravid, men slik ble det ikke. Har gått mye opp i vekt de siste årene pga jeg har vært deprimert og diverse og brukte mat som trøst. Men har i lang tid før jeg ble gravid spist sunt, fisk ihvertfall 2 ganger i uken, spiser mye makrell i tomat både til frokost og lunsj på knekkebrød. Drikker bare vann, er ikke så flink til å spise frukt men spiser grønnsaker eller salat til omtrent hver middag. Og har gått sakte ned 5 kg før jeg fant ut at jeg var gravid. Men når jeg leser på nettet angående overvektige kvinner som er gravide så er det snakk om svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes, svære barn, større sjangse for keisersnitt, dødfødsler og masse skremmende ting. Er sjangsen like stor hos sunne overvektige? Eller er det snakk om overvektige som er usunn i svangerskapet? Får jo helt panikk her nå, ja jeg vet jeg er feit, og at jeg burde veide mye mindre før jeg ble gravid, men nå er jeg gravid og kjempe redd. Er nesten som om jeg vurdere å slanke meg, men det er jo heller ikke bra når man er gravid leser jeg. Skal ikke til lege før om 4 uker til første kontroll. Anonymous poster hash: b1c15...7ce
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Det er nok ikke noe som heter sunn ig usunn overvekt. Overvekt er usunt uansett. Og faren for komplikasjoner er større enn hos normalvektige. Men.... hvis du har begynt med en sunnere livsstil, så er det jo ikke noe i veien for at du kan fortsette med det som gravid. Da kan du jo unngå å legge på deg veldig mye i svangerskapet. Og husk at faren for komplikasjoner uansett er veldig liten. Lykke til med svangerskapet :-). Anonymous poster hash: 7954c...e98
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Det er nok ikke noe som heter sunn ig usunn overvekt. Overvekt er usunt uansett. Og faren for komplikasjoner er større enn hos normalvektige. Men.... hvis du har begynt med en sunnere livsstil, så er det jo ikke noe i veien for at du kan fortsette med det som gravid. Da kan du jo unngå å legge på deg veldig mye i svangerskapet. Og husk at faren for komplikasjoner uansett er veldig liten. Lykke til med svangerskapet :-). Anonymous poster hash: 7954c...e98 Men hvorfor er sjangsen større hos en overvektig dame som spiser sunt å få et stort barn enn hvis hun var en normalvektig kvinne? Det er jo ikke sånn at fettet mitt flytter seg over på babyen.. Samme med svangerskapdiabetes, hvis jeg spiser sunt og regelmessig hvorfor er det da større sjangse for meg å få s.diabetes? Hi Anonymous poster hash: b1c15...7ce
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 Jeg hadde bmi på 33 da jeg ble gravid med siste. Gikk ikke opp noen ting, veide det samme den dagen jeg fødte (jeg var mye dårlig de første 4 mnd). Perfekt blodtrykk, ikke sv. diabetes, ikke noen form for plager. Rask og fin fødsel (måtte riktig nok settes i gang 11 dager over). Barnet var litt større enn gjennomsnittet. Legen jeg gikk til mente jeg ikke var stor nok til at det var et "farlig" svangerskap. Anonymous poster hash: 6513e...46e
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 Hei! Jeg hadde samme utgangspunkt for bmi som deg. Gikk opp 12 kg under hver graviditet, uten noen komplikasjoner hverken under svangerskapet eller fødsel. Så ja, det går an å være en frisk med overvektig gravdid, like mulig som det har vært for mine normalvektige venninner å få både svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og så videre. Er selvsagt forhøyet risiko, men ikke gitt at det blir komplikasjoner som følge av vekta. Anonymous poster hash: 47262...34b
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 Bmi en din er jo ganske høy, rett oppunder alvorlig fedme, så jeg vil jo tro at lege/jordmor kanskje tar opp det. Men vær ærlig så de vet at du er klar over det og be heller om råd og hjelp. Tenker du får god oppfølging og så lenge du viser deg villig til å ta i mot råd så går det her bra. Gratulerer med spiren! Anonymous poster hash: 33e69...5ed
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 Jeg synes du skal snakke med legen om dette. Med såpass stor overvekt bør du kanskje prøve å gå opp minst mulig, ned mot null. I samarbeid med lege selvsagt. Kan du be om henvisning til ernæringsfysiolog? Det er selvsagt mye bedre at du spiser sunt og trener i graviditeten, enn at du bare later deg, uavhengig av startvekt. Anonymous poster hash: 74efe...016
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 Jeg var omtrent like stor som deg under siste svangerskap. Var aktiv og tok sunne valg hver dag og fikk skryt av legen når jeg var på kontroll. Jeg hadde to glykosebelastningstester og de var helt fine og fødte en fin gutt på 3400 gram 4 dager før termin uten en eneste komplikasjon. Min erfaring er at svangskapsforgiftning og diabetes rammer de slanke også, i en termingruppe jeg var med i var det mange normalvektige som hadde større hyppighet av komplikasjoner enn oss "store". Jeg fikk inntrykk av at de var ekstra avslappet med både mat og aktivitet. Husker spesielt en bildetråd hvor man skulle legge ut hva man hadde til kveldsmat; mye iskrem rett fra boksen og smågodt for å si det slik Anonymous poster hash: 849d1...795
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå