GÃ¥ til innhold

Hva kan man ta med seg av norske "spesialiteter" til utenlandske slktninger?

Anbefalte innlegg

Mannen er nederlandsk, og når vi besøker familien hans pleier vi å ta med noe typisk norsk mat til dem. Til nå har det vært spekemat i ulike varianter - pølser og varmrøykt kjøtt og fenalår og denslags. Jeg mistenker at broren hans og familien ikke egentlig er så glade i spekemat, men ikke tør å si det. Skulle gjerne tatt med noe annet i år, men kommer liksom ikke på noe. Brunost er uaktuelt. Og hva slags typisk norsk godteri finnes, utenom melkesjokolade og seigmenn?

Anonymous poster hash: 03007...13d

Fortsetter under...

Mannen er nederlandsk, og når vi besøker familien hans pleier vi å ta med noe typisk norsk mat til dem. Til nå har det vært spekemat i ulike varianter - pølser og varmrøykt kjøtt og fenalår og denslags. Jeg mistenker at broren hans og familien ikke egentlig er så glade i spekemat, men ikke tør å si det. Skulle gjerne tatt med noe annet i år, men kommer liksom ikke på noe. Brunost er uaktuelt. Og hva slags typisk norsk godteri finnes, utenom melkesjokolade og seigmenn?

Anonymous poster hash: 03007...13d

Noe salt lakris? Flattbrød? Freia melkesjokolade tar vi alltid med og det er den som alltid blir satt mest pris på :-) Akevitt.. Tja. Smalhaue, pinnekjøtt..eller kanskje ikke :-)

Noe salt lakris? Flattbrød? Freia melkesjokolade tar vi alltid med og det er den som alltid blir satt mest pris på :-) Akevitt.. Tja. Smalhaue, pinnekjøtt..eller kanskje ikke :-)

Og hval marsipan..

Annonse

spekemat

brunost (hvorfor er det uaktuelt) server det på korno og presenter det på en skikkelig måte, lær dem å bruke det i sauser osv.

røkelaks

gravlaks

pultost

lomper/lefser

flatbrød (hjemmelaget)

tyttebærsyltetøy

kjøttkaker

rakfisk (tilvenningssak, men veldig norsk)

melkesjokolade

kvittlunsj

vaffeljern, så kan dere lage vafler.

grandiosa :P hehe

Anonymous poster hash: 203c0...c52

Lakris er vel en spesialitet i Nederland?

Anonymous poster hash: 84fab...f47

Eplemost fra Hardanger eller eple brennevin som nevnt, melkesjokolade, smørbukk, tørrfisk, så kan dere diske opp med bacalao :-) ville styrt unna røkelaks hvis dere ikke reiser med kjølebag..

Anonymous poster hash: 5f4d3...295

Annonse

Lakris er vel en spesialitet i Nederland?

Anonymous poster hash: 84fab...f47

Ja, men den smaker ganske annerledes enn norsk lakris. "Gammeldags" smak. Selv liker jeg den ikke noe særlig, verken den søte eller den salte (de har salt lakris i Nederland også), men mannen min elsker den og liker ikke norsk lakris. Han mener det ikke vil være en god gave. Hver sin smak, med andre ord ;)

HI

Anonymous poster hash: a3031...100

Her var det masse fine tips, take skal dere ha :) Kanskje det rett og slett er en ide å gi dem et skikkelig norsk vaffeljern? Må finne noen gode vaffeloppskrifter, i såfall. Brunost er uaktuelt fordi de har fått det før, og de brakk seg nesten. Nederlendere er glade i ost, og var helt klare på at den brune guffa IKKE er ost (og det er det vel strengt tatt ikke heller, pr definisjon). Akevitt kan vi prøve, og kanskje noe norsk øl? Har jo kommet mye godt de siste årene. Tror vi styrer utenom de særeste tingene, som pultost, gammelost, smalahove, rakfisk etc., vil jo ikke skremme dem. Men å lage et realt kjøttkakemåltid var ikke dumt :)

HI

Norsk chevre

Jarlsberg/Norvegia

Pålegg på tube er visst en norsk kuriositet

Sjokolade/karameller fra Nidar (Troika!)

Multebær

Blåbær

Walters mandler

Hylleblomstsaft

Anonymous poster hash: 4603e...4fb

Her var det masse fine tips, take skal dere ha :) Kanskje det rett og slett er en ide å gi dem et skikkelig norsk vaffeljern? Må finne noen gode vaffeloppskrifter, i såfall. Brunost er uaktuelt fordi de har fått det før, og de brakk seg nesten. Nederlendere er glade i ost, og var helt klare på at den brune guffa IKKE er ost (og det er det vel strengt tatt ikke heller, pr definisjon). Akevitt kan vi prøve, og kanskje noe norsk øl? Har jo kommet mye godt de siste årene. Tror vi styrer utenom de særeste tingene, som pultost, gammelost, smalahove, rakfisk etc., vil jo ikke skremme dem. Men å lage et realt kjøttkakemåltid var ikke dumt :)

HI

Jeg hadde faktisk stor suksess med brunost og franskmenn, og de er også ganske opptatte av ost. 😜

Lakris liker man gjerne bare hvis man er vant til det fra barndommen av.

Ting min amerikanske venninne har likt: Norsk sjokolade generelt, smash, daim, marsipan.

Moltesyltetøy er eksotisk, men ikke sikkert de liker det. Det krever også gjerne noe tilvenning.

Anonymous poster hash: 98d1a...02e

Nidar Seigmenn!  Det beste gelesnopen som finnes, har utrolig ren fruktsmak i forhold til det meste andre som lages.

Ellers tror jeg at cluet med Brunost er å ikke servere det som en ost, men som en norsk kuriositet.  Tror man at man får ost, er sjokket ganske stort.  Men servert som en "treat" (har vi noe godt norsk ord for det?), gjerne på litt søtt brød, har jeg erfart at mange liker det.  Men har de allerede hatt en negativ opplevelse med brunosten, er kanskje det løpet kjørt.

Jeg ville ha gått for noen lokale spesialiteter eller andre småprodusenter.  Ripsgele eller et annet syltetøy på glass, trenger ikke å være noe de ikke har i Nederland, kan jo være like kjekt med en norsk variant av ting, saft, lokalprodusert ost, flatbrød osv.  Jeg pleier å gå på jakt i de små "spennende" butikkene før vi reiser utenlands, eller i avdelingen på Meny eller andre steder hvor de har mat fra lokal produsenter / små-produsenter.  Og så har jeg med litt snop, gjerne sjokolade og seigemenn.  Ost på tube er muligens en norsk spesialitet, men aldri i verden om jeg hadde tatt med deg og gitt til andre.  Jeg spiser tube-ost fordi det er lettvindt å ha i kjøleskapet på jobb, men det er ikke akkurat noen stor matopplevelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...