Gå til innhold

Får deres barn lekevåpen?

Anbefalte innlegg

Inspirert av ei her inne som heiv en lekepistol rett i søpla foran den som ga det til barnet, applaus til deg! Jeg har aldri helt skjønt dette med at barn skal leke med våpen, og at de skal kose seg med å gå å "skyte" på andre. Hva tenker dere? 

Anonymous poster hash: c571b...eb6
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144280016-f%C3%A5r-deres-barn-lekev%C3%A5pen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke av meg nei, men det er et par sverd her, som brukes når sønnen min er ninja eller sjørøver. Skytevåpen bygger han selv av Duplo eller Lego, inspirert av andre gutter i bhg. Jeg forklarer ham hver gang at jeg hater skytevåpen, at det ikke er noe gøy eller lek osv, men husker jo selv hvor moro kruttlappistol og luftgevær var når jeg var liten, og at assosiasjonen til krig og drap var helt fjern.

Ja, her har vi hatt mye moro med både vannpistol er, kruttlappistoler og diverse efekter fra kaptein Sabeltann. Det farligste er egentlig pil og bue, men der har vi strenge regler for bruken.

L

Anonymous poster hash: 83be5...f4b

Nei, ikke vannpistol heller. Trenger ikke lære skyting med pistol/gevær før han er stor nok til å faktisk skjønne hva det betyr. Han er straks 3 år.

Nå har han riktignok et sabeltannsverd, men det ligger øverst på hylla og han får kun fekte med voksne. Ikke lov sammen med andre barn.

Når det gjelder vannpistol har vi kjøpt noen små sprutedyr på tgr, for er jo både gøy og behagelig med litt vannspruting på varme dager i hagen 😊 ordentlig vanngevær venter vi noen år med.

Anonymous poster hash: af864...25c

Annonse

Ja, vår eldste sønn på  8 år har i ca ett år lekt med lekepistol/gevær serien Nerf. Jeg var mer i mot det før, nå er jeg vel tatt litt av bølgen og lar han leke sammen med de andre barna i gata med disse Nerfene. Som en anne her skriver, leken de leker er veldig lik cowboy - indianer leken vi lekte som barn.

Jentungen har lekesverd.

Tror hun har hatt vannpistol også.

Hun har også lært å skyte med luftgevær.

Hun har egen kniv (hatt siden 4-årsdag).

Vi lærer henne respekt for både våpen og andre mennesker. Har aldri vært i nærheten av å gjøre noe som ligner på å skade noen.

Anonymous poster hash: 65077...69b

Ja da, både med vann i og skumkuler.

Barna er smarte nok til å se forskjellen på lek og ekte, saMT at vi har et par urokkelig regler; kun lov å skyte med vann på de som er med, og Nerfen skal ikke siktes på mennesker overhode, kun blink.

Å ikke gå ha en god gammeldags vannkraft med vsnnpistol/vanngevær er bare slemt.

Anonymous poster hash: 9d2dd...fb1

Annonse

Inspirert av ei her inne som heiv en lekepistol rett i søpla foran den som ga det til barnet, applaus til deg! Jeg har aldri helt skjønt dette med at barn skal leke med våpen, og at de skal kose seg med å gå å "skyte" på andre. Hva tenker dere? 

Nei, og det vet de godt hvorfor de ikke får heller. Gutten har et sabeltann sverd som han fikk da vi var i dyreparken. Ellers har de vannpistoler. Men ingentng som er i nærheten av å likne på "the real deal".

Anonymous poster hash: e8f91...63f

Min får ja, han LEKER! Og han har de ikke med seg ut blant folk, kun hjemme. Ser virkelig ikke problemet. Han har flere Nerfer og alskens pistoler, piratvåpen, sverd,vannpistoler og... Ja det meste 😌

Gode verdier læres også, han er ikke brutal og han vet forskjell på leker og ordentlige våpen.

Anonymous poster hash: 168b7...01d

Både ja og nei -

de får ha vannpistoler og kaptein sabeltann sverd. 

Men det stanser der. :-) 

Anonymous poster hash: 824a7...6f3

Ja, selvsagt.

Barn, og spesielt gutter, har lekt 'krig' i uminnelige tider. De skyter like godt med en pinne som med en lekepistol.

Vi har sheriffpistol, vanngevær og sabeltannsverd. Ingen av de blir lekt kjempemye med, men avogtil er det fin rollelek som inkluderer de.

Jeg sliter faktisk med å se hvorfor så mange har peoblemer med det? Tror dere at ungene kommer til å skaffe seg ekte våpen og skyte noen når de vokser til hvis de får leke politi og tjuv når de er små?

De er ikke så gamle før de skjønner forskjell på lek og alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...