Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God morgen!

Jeg står her og forbereder middagen til barna og mannen i ettermiddag. Planen var fiskegrateng. Alt var ferdig tilberedt det eneste som manglet var fisken. Mens jeg skjærer i fiskefileten som forøvrig er av type brosme, dukker det opp en svær feit kveis! Videre i fileten finner jeg en til. Jeg saumfarer alt det jeg allerede hadde kuttet, men fant altså bare disse to. Fjerna de bitene. Er det ok og spise? Fisken har vært fryst og blir jo stekt på over 200grader i ovnen så alt er jo dødt.

Skrevet

Ja, det er trygt så lenge det er varmebehandlet. Jeg har skjært bort partiet den ligger i.

Anonymous poster hash: 6d5b5...7ea
Skrevet

Det går fint.  Det er levande kveis som kan vere litt skummelt, men den døyr både ved frysing og steiking.

Skrevet

Hva i alle dager er kveis?

Anonymous poster hash: 5e2ac...c79
Skrevet

Hva i alle dager er kveis?

Anonymous poster hash: 5e2ac...c79

En mark. Den kan være ganske stor. Jeg fant to temmelig store i denns brosmefileten. Den ene var kanskje 4-5 cm og dem andre 3-4 cm og noe tynnere. De ruller seg sammen så de ligger nesten i en slags klump. Disse var burgunderrød/lysebrun. Det er ganske vanlig å finne i fisk, men jeg mister totalt apetitten av det og har derfor aldri spist fisk som jeg har funnet det i, selvom faren min bestandig har sagt at det er ok når fisken har vært fryst. Jeg stoler mer på svar herfra enn fra han 😂 så her blir det fiskegrateng på gjengen i ettermiddag. Jeg sier ikke noe om dette til ofrene.

Forresten dere som har peiling: levende kveis i f.eks sushi eller ikke godt nok varmebehandlet fisk er det farlig?

Skrevet

Hvis fisken har vært fryst ved 18 minusgrader eller lavere i minst fire dager er det ingen fare har jeg hørt 😊

Anonymous poster hash: 9b59b...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...