Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Jeg har sendt en klage angående AAP som jeg ikke får. NAV satte seg selv en frist på at klagen skulle være behandlet innen 6 mnd, nå har det gått over 6 mnd og jeg har fått et brev hvor det står at de har flyttet fristen ytterlig 3 mnd til. Er dette virkelig lov? Jeg har stått uten inntekt i 11 mnd og det begynner å bli kritisk! Anonymous poster hash: cef00...d3d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Min erfaring er dessverre at de gjør akkurat hva de vil. Jeg kunne bevise at de hadde brutt loven på flere punkt, klaget til Fylkesmannen, som svarte et "goddag-mann-økseskaft"-svar, som ikke svarte på noe av det klagen konkret gikk på og som heller ikke kommenterte de dokumenterte lovbruddene. Og det "morsomste" ved det er at man heller ikke har klagerett på Fylkesmannens vedtak! Du vet at du skal kunne få sosialstønad hvis du ikke har annen inntekt? Når du ev. får innvilget aap vil sosialhjelpen du har fått bli trukket fra ev. etterbetaling du får. Har vært i samme situasjon som du er i, fikk stor gjeld pga. det som jeg sliter med fremdeles mange år etterpå. Anonymous poster hash: 2b3e8...e46
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 De kan dessverre gjøre det. De har ikke kapasitet, da skrider det over fristen. I utgangspunktet skal behandlingstiden være tre måneder etter loven. Du kan klage til fylkesmannen. Hvis alle som opplever utsatt frist hadde klaget hadde det fått fart på sakene. Anonymous poster hash: 7aef4...fdd
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Send en klage til fylkesmannen, alle som opplever slikt må klage. Kanskje skjer det ikke noe med en gang, men får de klager nok må det gjøres noe. Anonymous poster hash: a646f...dd9
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 11 Mnd uten inntekt? Hvordan får du råd til husleie, strøm, mat? Anonymous poster hash: 1600f...2a8
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 Har nav virkelig lov til å iverårøve legenes vurdering og nekte å gi aap altså? Hadde jeg stått uten inntekt i 11 måneder så hadde jeg gått konkurs Anonymous poster hash: c4b32...a19
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #7 Skrevet 11. juni 2016 11 Mnd uten inntekt? Hvordan får du råd til husleie, strøm, mat? Anonymous poster hash: 1600f...2a8 Vi har levd på mannens inntekt som består av litt strøjobber og stipend/lån. Han er student. Det er virkelig fra hånd til munn vi lever og det er steinhardt! Barnet vårt begynner på skolen til høsten og jeg bare grøsser over tanken på at hun trenger en ny garderobe slik at hun kan føle seg fin. Vi er lutfattig, men det skal nok gå på ett eller annet vis. Takk gud for at det finnes ett bruktmarked iallefall Har nav virkelig lov til å iverårøve legenes vurdering og nekte å gi aap altså? Hadde jeg stått uten inntekt i 11 måneder så hadde jeg gått konkurs Anonymous poster hash: c4b32...a19 Tydeligvis har de lov til det. Har uttalelse fra både lege, behandlere og ARK i NAV som sier at aap er nødvendig, men saksbehandleren min sier nei Send en klage til fylkesmannen, alle som opplever slikt må klage. Kanskje skjer det ikke noe med en gang, men får de klager nok må det gjøres noe. Anonymous poster hash: a646f...dd9 Mener du at jeg kan sende en klage på at de behandler for sent? HI Anonymous poster hash: cef00...d3d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #8 Skrevet 11. juni 2016 Vi har levd på mannens inntekt som består av litt strøjobber og stipend/lån. Han er student. Det er virkelig fra hånd til munn vi lever og det er steinhardt! Barnet vårt begynner på skolen til høsten og jeg bare grøsser over tanken på at hun trenger en ny garderobe slik at hun kan føle seg fin. Vi er lutfattig, men det skal nok gå på ett eller annet vis. Takk gud for at det finnes ett bruktmarked iallefall Tydeligvis har de lov til det. Har uttalelse fra både lege, behandlere og ARK i NAV som sier at aap er nødvendig, men saksbehandleren min sier nei Mener du at jeg kan sende en klage på at de behandler for sent? HI Anonymous poster hash: cef00...d3d Hva er ARK? Men det kan da ikke være sånn at det er 1 person uten medisinsk bakgrunn som bare kan bestemme seg for at nei, du får ikke aap. Anonymous poster hash: c4b32...a19
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #9 Skrevet 11. juni 2016 Da bytter du saksbehandler og skaffer advokat først som sist. Evt tropper opp der og sier at du ikke flytter deg før de får ræva i gir,nå!! Anonymous poster hash: f394a...781
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #10 Skrevet 11. juni 2016 Desverre kan NAV bruke den tiden de trenger på behandling av klager så lenge de varsler om at det tar lengre tid en antatt. Grunnen til at det tar lang tid er stor arbeidsmengde, lite folk og dårlig budsjett. Regjeringen har valgt å sette fokuset på dagpenger pga av situasjonen på arbeidsmarkedet. Andre ytelser må desverre vike. Det hjelper derfor lite å klage til nav, for jeg kan love deg at de som jobber på nedprioriterte ytelser er ikke fornøyd med denne situasjonen. Jeg tenker media, brev til politikere osv for å sette fokus på dette problemet. Anonymous poster hash: 4a2f8...082
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #11 Skrevet 11. juni 2016 Har du vært hos spesialist? Hverken fastlege eller saksbehandrer kan bestemme om du skal ha aap, de er bare en del av prossessen. Du kan be om ny saksbehandler, bare si du er nødt til å ha en du føler du har bedre kjemi med så kommunikasjonen kan gå lettere. At saksbehandleren din støtter deg i behovet om aap er til stor hjelp. Legen din må henvise til spesialist på din sykdom. Når en spesialist sier arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50% kan ikke nav uten videre overstyre det. Anonymous poster hash: a646f...dd9
Mamma_til_2 Skrevet 11. juni 2016 #12 Skrevet 11. juni 2016 Du kan jo søke sosial stønad ( livsopphpld, hus strøm) frem til de er ferdig med behandlingen av søknaden, er sikker på at du får hjelp
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #13 Skrevet 11. juni 2016 Har nav virkelig lov til å iverårøve legenes vurdering og nekte å gi aap altså? Hadde jeg stått uten inntekt i 11 måneder så hadde jeg gått konkurs Anonymous poster hash: c4b32...a19 Det er selvfølgelig ikke legen som vurderer en persons rettigheter etter folketrygdloven Legen skal kun vurdere medisinsk tilstand og behov for behandling. Det er nav som vurderer om en person fyller vilkårene til en gitt stønad etter folketrygdloven. Det handler ikke om å "overprøve legen". Det skal mer til enn en diagnose for å få stønad. Når det er sagt så kan man søke sosialstønad i påvente av annen ytelse. Anonymous poster hash: f7693...447
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #14 Skrevet 11. juni 2016 Hva er ARK? Men det kan da ikke være sånn at det er 1 person uten medisinsk bakgrunn som bare kan bestemme seg for at nei, du får ikke aap. Anonymous poster hash: c4b32...a19 Det er NAVs Arbeidsrådgiving. Altså et eget organ i NAV som skal utgreie funksjonsevne, kartlegge arbeids- og studieevne, avklare tiltak og behov på en eventuell arbeidsplass o.l. Fikk en uttalelse fra dem om at det var nødvendig med utdanning og at AAP var et alternativ som dem anbefalte. Da bytter du saksbehandler og skaffer advokat først som sist. Evt tropper opp der og sier at du ikke flytter deg før de får ræva i gir,nå!! Anonymous poster hash: f394a...781 Har bedt om å få ny saksbehandler grunnet at saksbehandler ikke sendte ut brev og opplysninger til meg, ringte ikke tilbake, oppførte seg mildt sagt dårlig ovenfor meg osv, men det fikk jeg ikke. Det er bestemt at avdelingsleder og saksbehandler skal være med på eventuelle møter for å "kvalitetssikre" møtene. Har du vært hos spesialist? Hverken fastlege eller saksbehandrer kan bestemme om du skal ha aap, de er bare en del av prossessen. Du kan be om ny saksbehandler, bare si du er nødt til å ha en du føler du har bedre kjemi med så kommunikasjonen kan gå lettere. At saksbehandleren din støtter deg i behovet om aap er til stor hjelp. Legen din må henvise til spesialist på din sykdom. Når en spesialist sier arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50% kan ikke nav uten videre overstyre det. Anonymous poster hash: a646f...dd9 Har vært til flere spesialisert som mener det samme, at nav må hjelpe meg økonomisk og med utdanning siden jeg må omskoleres. Men neida Anonymous poster hash: cef00...d3d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2016 #15 Skrevet 11. juni 2016 Hvorfor søker du ikke sosialstønad da? Eller får deg en minijobb? Anonymous poster hash: aa22a...221
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå