Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #1 Skrevet 10. juni 2016 Har et barn på litt over 3 år (akkurat fylt år) og vi sliter med bleieslutt. Klistremerker funker ikke, for man kan ikke belønne noe som ikke skjer. Hva skal jeg gjøre, bare ta på en truse og si"ikke bæsj og tiss i bleia"? Vi har løpt til do og satt henne der når bæsjen er på vei ut (hun sier aldri ifra, har aldri gjort det). Har vist med dukken og poaa. Har belønnet hvis hun har tisset på do. Har kjeftet hvis hun har gjort i bleia. 1: hvordan få henne til å si ifra? (En toåring i bhg sier ifra, så jeg vet ikke hva som er gærent) 2: hvordan få henne til å tisse og bæsje på do? 3: skal jeg bare ta på truser og si at det ikke er lov å bæsje og tisse i trusa? Bhg er lite hjelpsomme, hun var på god vei i fjor høst, men da slurvet bhg så det gikk i dass eller, i bleia... Og siden har vi slitt med det. Ikke i nærheten av å slutte med bleie. Hjelp? Anonymous poster hash: 4b541...4bb
Optatium Skrevet 10. juni 2016 #2 Skrevet 10. juni 2016 Slutt med kjeftingen iallefall. Ta på truse og ta alle de skiftene i starten. Iløpet av en uke bør det ha blitt bedre, det er ekkelt å tisse i trusa.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #3 Skrevet 10. juni 2016 Jeg personlig er veldig avslappet til dette. Jeg tenker barnet får det til når hun er klar. Jeg har èn som ble renslig ved 2 år og 2 måneder (brukte nattbleie en stund til) og en som ble renslig dag og natt samtidig ved 3 år og 2 måneder. Barn er forskjellig og modnes forskjellig på alle områder. Noen er ivrige på å bli "stor" og andre bryr seg ikke om de må bruke bleie. Jeg ville bare oppmuntret til å prøve på do. Do hver morgen og kveld og hvis barnet har nogenlunde regelmessig avføring sette på do ved det tidspunktet. Har liten tro på at kjeft fordi de gjør i buksa fungerer på en som ikke viser interesse for do. Anonymous poster hash: f1629...814
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #4 Skrevet 10. juni 2016 Gå helt uten bukse nå i helgen. Hold dere hjemme. Hun blir fort oppmerksom på hva som kommer ut ila disse dagene. Mandag sender du med 5-6 skift i barnehagen og slik fortsetter du til hun er tørr. Vil vedde på at over neste helg har du en så og si tørr unge (forutsatt ar barnet er friskt og normalt utviklet). Bruk bleie på natt frem til hun er fullstendig tørr, men aldri ellers når du først har begynt. Ikke bry deg om barnehagen Anonymous poster hash: e8c50...50d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #5 Skrevet 10. juni 2016 Takk for råd Vi skal bort i helgen, men kan begynne med dette ved neste anledning. Hun er så stor og, så er ut som en 5-åring som bruker smokk og bleie. Flaut Anonymous poster hash: 4b541...4bb
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #6 Skrevet 10. juni 2016 Begynn å sette barnet på potte/do hver time. Gjør noe gøy mens dere er på do (lese en spesiell bok, blåse såpebobler e.l.) som forbindes kun med dobesøk. Dette er litt feil å si til deg, for det er for sent, men det kan hende at andre leser tråden også som trenger det: Dere begynte altfor sent. Bleieslutt er noe som må forberedes i laaang tid. Vi begynte å sette litt på potte allerede ved 10 mnd. Det var gøy en stund (ikke alltid resultat da), men så ville hun ikke mer. Da tok vi en pause til hun var ca 18 mnd. Da begynte vi å gjøre det en gang eller to om dagen og etterhvert flere. På vårt barn var det aldri vanskelig å se når det var store ting på gang og allerede før 2 år så sluttet vi å ha bæsjebleie. Hun merket selv at det var ekkelt å ha bæsj i bleie. Så kjørte vi på med bleieslutt ved første varme sommerdag ved 2 år og 3 mnd. Fortsatte litt med sovebleie og bilbleie og kuttet ganske fort ut i bilen og etterhvert ved soving når hun var klar for det (var vel da 3,5 år) Anonymous poster hash: 9a10e...0b5
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #7 Skrevet 10. juni 2016 Kjeftet når hun har gjort i bleia?? Wow.. Du risikerer å utløse "traumer" hos henne når du KJEFTER for noe så naturlig som bæsjing, som hun ikke klarer å kontrollere. Slutt med all kjefting, skryt masse de gangene det går, og gi henne positiv respons OGSÅ de gangene det ikke går; "det går bra, kanskje det kommer tiss i doen neste gang, det var fint at du prøve" - eller noe i den duren. Prøv potte - det er krevende å venne muskulaturen til å klare å slappe av, kanskje hun rett og slett ikke klarer det på do. Kjøp masse truser og bare belag deg på masse gris og søl de første dagene - sånn er det bare.. Og, igjen - IKKE kjeft når du oppdager bæsj på teppet! Hun gjør det jo ikke for å være slem eller terge deg.. Stakkars jente.. Lykke til! Anonymous poster hash: 8156d...f8f
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #8 Skrevet 10. juni 2016 Kjeftet når hun har gjort i bleia?? Wow.. Du risikerer å utløse "traumer" hos henne når du KJEFTER for noe så naturlig som bæsjing, som hun ikke klarer å kontrollere. Slutt med all kjefting, skryt masse de gangene det går, og gi henne positiv respons OGSÅ de gangene det ikke går; "det går bra, kanskje det kommer tiss i doen neste gang, det var fint at du prøve" - eller noe i den duren. Prøv potte - det er krevende å venne muskulaturen til å klare å slappe av, kanskje hun rett og slett ikke klarer det på do. Kjøp masse truser og bare belag deg på masse gris og søl de første dagene - sånn er det bare.. Og, igjen - IKKE kjeft når du oppdager bæsj på teppet! Hun gjør det jo ikke for å være slem eller terge deg.. Stakkars jente.. Lykke til! Anonymous poster hash: 8156d...f8f Bæsj på teppet!??!? Ja, det er jævlig synd på henne Kjenner jeg heller føler at det er synd på barna dine, du virker ikke helt god. "Wow" er litt avleggs Anonymous poster hash: 4b541...4bb
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #9 Skrevet 10. juni 2016 Begynn å sette barnet på potte/do hver time. Gjør noe gøy mens dere er på do (lese en spesiell bok, blåse såpebobler e.l.) som forbindes kun med dobesøk. Dette er litt feil å si til deg, for det er for sent, men det kan hende at andre leser tråden også som trenger det: Dere begynte altfor sent. Bleieslutt er noe som må forberedes i laaang tid. Vi begynte å sette litt på potte allerede ved 10 mnd. Det var gøy en stund (ikke alltid resultat da), men så ville hun ikke mer. Da tok vi en pause til hun var ca 18 mnd. Da begynte vi å gjøre det en gang eller to om dagen og etterhvert flere. På vårt barn var det aldri vanskelig å se når det var store ting på gang og allerede før 2 år så sluttet vi å ha bæsjebleie. Hun merket selv at det var ekkelt å ha bæsj i bleie. Så kjørte vi på med bleieslutt ved første varme sommerdag ved 2 år og 3 mnd. Fortsatte litt med sovebleie og bilbleie og kuttet ganske fort ut i bilen og etterhvert ved soving når hun var klar for det (var vel da 3,5 år) Anonymous poster hash: 9a10e...0b5 Hvordan så dere at det var ting på gang, da? Hun her kan stå rett foran meg og bæsje. Anonymous poster hash: 4b541...4bb
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #10 Skrevet 10. juni 2016 Bæsj på teppet!??!? Ja, det er jævlig synd på henne Kjenner jeg heller føler at det er synd på barna dine, du virker ikke helt god. "Wow" er litt avleggs Anonymous poster hash: 4b541...4bb Hmmmm. Vet det er lett å la seg hisse opp av enkelte svar. Dessverre er det bare du som taper på å svare slik tilbake. Og måten du svarer på her gjør at jeg faktisk nå synes bittelitt synd på barnet ditt også. Anonymous poster hash: f1629...814
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #11 Skrevet 10. juni 2016 Bæsj på teppet!??!? Ja, det er jævlig synd på henne Kjenner jeg heller føler at det er synd på barna dine, du virker ikke helt god. "Wow" er litt avleggs Anonymous poster hash: 4b541...4bb Her er det du som har problemer hi. Skjønner hvorfor jenta sliter med å gå på do når mamman er syk i nøtta. Anonymous poster hash: 32acc...c21
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #12 Skrevet 10. juni 2016 Hei jeg er hi fra den andre bleieslutt tråden for noen dager siden så fint å se at du ikke har fått så mange negative tråder enda, vi fikk mye negativt og det påvirket. Men slik må man vel forvente når man spørr på offentlig sted Så jeg kjenner meg igjen i det du skriver, vi har en gutt på 3,5 som heller ikke sir ifra, jeg tror han aldri har gjort det. Han har sittet på potte og do fra vi kjøpte den da han var 7 mnd å fikk leke med den. Da han ble 2,5 ble det mye gråt på do det mistenkes at han har falt ned i barnehagen uten at vi vet sikkert. Fikk da en pause til ca 3,1 år. Han har nå vært bleiefri i 12 dager, det er mye jobb barnehagen følger opp på den måten de ønsker selv, i mellom går han uten store delee i mellom har han hatt bleie hele dagen. Vi lærte i min utdanning at man forverret situasjonen når man forvirret barnet med bleie/ikke bleie. Indirekte sier man at jeg ikke har tro på at du klarer dette. Og prosessen stoppes når de har harde ting over som bleier ol. I min vennegjeng har alle vært tydelig på at det ikke skulle forvirres, man må heller skifte mer, vaske mer for å unngå forvirring og at de mister motivasjon og selvfølelse. Så riktignok her inne at de fleste foreldre tar på og av ettersom det passer dem og at det gikk bra for barnet så vi har forsøkt det. Merker at han glemmer at han slutter når han går langt tid med og han er ikke like int lenger om dette er en konsekvens av ustabile beskjeder fra oss og barnehage er vanskelig å si. Det går iallfall veldig bra hos oss, er ca tre uhell pr dag. Noen synes dette er mye, andre ikke. Slike prosesser tar flere mnd. Tror det er bare du som kan si om dere foreldre er klare for en slik hverdag. Vår merker nå at han tisser pga at bleien ikke fanger opp men at han kjenner det strømmer. Vi innser at han ikke var klar men ønsket å prøve sammen med han da han så gjerne ønsket dette selv, og vi nå går inn i sommer mnd. Jeg har ingenting positivt å si om bleieslutt på vinteren har opplevd barn som får spr av dette fordi de ikke sier ifra at uhellet har skjedd i 20 minus. Ønsker jenta de selv å slutte? Vi tar han på do tre- fire ganger fra 0630-0930 og fra 1430-1930 ja totalt altså og har ca 2 uhell på disse timene ink ett i barnehagen. Barn i barnehage mobber lite over slike ting, ser dette blir lagt mye vekt på i svarene jeg fikk. Tror ikke disse jobber i barnehage. Jeg har jobbet flere år med barn men aldri fått tatt del i bleieslutt så har lite erfaring der. Vi snakker med barna om dette med slutt og hvordan det er å slutte. Har aldri hørt barn i barnehage mobbe pga dette, de sier heller ifra og hjelper barnet med skift. Tror denne problemstillingen er mer vanlig i skolen. Så du skal ikke være redd for at hun skal bli mobbet av uhellene. Lykke til jeg heier på dere Anonymous poster hash: 6999e...95c
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2016 #13 Skrevet 10. juni 2016 Gå helt uten bukse nå i helgen. Hold dere hjemme. Hun blir fort oppmerksom på hva som kommer ut ila disse dagene. Mandag sender du med 5-6 skift i barnehagen og slik fortsetter du til hun er tørr. Vil vedde på at over neste helg har du en så og si tørr unge (forutsatt ar barnet er friskt og normalt utviklet). Bruk bleie på natt frem til hun er fullstendig tørr, men aldri ellers når du først har begynt. Ikke bry deg om barnehagen Anonymous poster hash: e8c50...50d Sånn gjorde vi med eldste når han var drøye 3 år. Tok 3 mnd før han var tørr... Anonymous poster hash: d40cd...076
februarprins2013 Skrevet 10. juni 2016 #14 Skrevet 10. juni 2016 det kommer når hun er klar,,uansett hvor mye dere prøver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå