GĂ„ til innhold

Noen som har hatt baby med forstoppelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

SÞnnen min er litt over 7 mÄneder gammel og jeg fullammer han fortsatt. Har lest at det er svÊrt skjeldent at barn som fullammes fÄr forstoppelse og at det ikke er unormalt Ä gÄ ett par uker uten avfÞring.

Jeg begynte for ett par uker siden Ă„ gi han litt fingermat. Men ikke stort han har fĂ„tt i seg. 2-3 bitte smĂ„ biter hver dag. Jeg sĂ„ i avfĂžringen at de kom ut igjen nesten like hele. 😝 Men plutselig sĂ„ slutter han Ă„ ha avfĂžring. Det har nĂ„ gĂ„tt en uke. Og da blir jeg litt bekymret. Kan det vĂŠre pga maten han har fĂ„tt, eller er det bare tilfeldig at det stoppet litt opp nĂ„ nĂ„r jeg gav han litt mat? PĂ„ 3.dagen uten avfĂžring turte jeg ikke gi han annet enn mm. SĂ„ de siste dagene har han kun fĂ„tt mm og vann. I dag har han prompa skikkelige illeluktende stinkbomber. Har blitt sĂ„ glad hver gang, for var sikker pĂ„ at det var avfĂžring, men nei da! 😱 Foresten, det kom en Ăžrliten stripe med avfĂžring for to dager siden.

Noen som har erfaring med forstoppelse? Han virker ikke til Ä ha vondt. Trodde man ville merke det pÄ ungen da?

Anonymous poster hash: 5ae38...bb1

Skrevet

Jenta mi fikk forstoppelse nÄr hun var 6 mnd i forbindelse med innfÞring av mat. Vi mÄtte til lege for pirke ut kulene hun ikke klarte presse ut selv. MÄtte ogsÄ gi duphalac i en periode, samt gi en god del maltekstrakt og svisker i kosten frem til hun var 9-10 mnd og systemet hennes hadde vent seg til fast fÞde.

Anbefaler Ä Äpne bleien nÄr du ser at han prÞver Ä fÄ ut avfÞringen og hjelpe til med Ä presse beina opp mot magen, smÞre litt babyolje i Äpningen, evt ta litt olje pÄ en qtip og prÞve Ä lirke ut kulene...

Anonymous poster hash: ae411...dcf

Skrevet

Jenta mi fikk forstoppelse nÄr hun var 6 mnd i forbindelse med innfÞring av mat. Vi mÄtte til lege for pirke ut kulene hun ikke klarte presse ut selv. MÄtte ogsÄ gi duphalac i en periode, samt gi en god del maltekstrakt og svisker i kosten frem til hun var 9-10 mnd og systemet hennes hadde vent seg til fast fÞde.

Anbefaler Ä Äpne bleien nÄr du ser at han prÞver Ä fÄ ut avfÞringen og hjelpe til med Ä presse beina opp mot magen, smÞre litt babyolje i Äpningen, evt ta litt olje pÄ en qtip og prÞve Ä lirke ut kulene...

Takk for svar!

Jeg har ikke lagt merke til at han prĂžver Ă„ trykke. Gjorde jenta di det? Skal prĂžve olje for Ă„ se om det hjelper.

Skrevet

Vi mÄtte til legevakt med forstoppelse pÄ baby 4 mnd. Babyen fikk feber og var i ordentlig dÄrlig form.

Fikk klyx og ble seg selv igjen med én gang!

Babyen har vÊrt hard i magen hele tiden etterpÄ, men det hjelper med litt malt(i vann) og pÊremos hver dag (Forebyggende)

Anonymous poster hash: 6b6a1...946

Skrevet

Fullammet forrestenđŸ‘†đŸ»

Anonymous poster hash: 6b6a1...946

Skrevet

VÄr gikk en gang 10 dager uten avfÞring. SÄ kom det plutselig en dag, helt normalt og uten ubehag. Merkelig.

Anonymous poster hash: a5b5e...6ca

Skrevet

Ja, vĂ„r er veldig plaget. Sier bare sviske, sviske og sviske 👍. Har det stoppet helt opp og baby har tydelig vondt nĂ„r han skal fĂ„ det ut og det ikke kommer noe sĂ„ ville jeg gitt en runde klyx for Ă„ lĂžse opp. Av og til hjelper det Ă„ mĂ„le feber ogsĂ„. Men er det lenge siden avfĂžring og han har tydelig vondt. Gi klyx og etterkant vĂŠr forebyggende med vann med malt i og sviskemos eller sviskesaft i tillegg til den faste fĂžden du introduserer.

(gjerne forhĂžr deg med lege fĂžr du gir klyx)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ikke lagt merke til at han prĂžver Ă„ trykke. Gjorde jenta di det? Skal prĂžve olje for Ă„ se om det hjelper.

Ja, hun trykket tydelig for Ä fÄ det ut. Legen anbefalte ikke klyx i fÞrste omgang fordi det kan oppleves ganske traumatisk for barnet og kan gi bÊsjevegring. SÄ han tok det ut "manuelt", men da kunne vi se avfÞringen ligge inni der.

Men har hÞrt om mange som har brukt miniklyx pÄ barn med godt resultat, sÄ det er sikkert ikke sÄ farlig. Men det er vel en slags nÞdlÞsning som ikke bÞr benyttes ofte.

Skrevet

VÄr gikk en gang 10 dager uten avfÞring. SÄ kom det plutselig en dag, helt normalt og uten ubehag. Merkelig.

Hadde barnet ditt fÄtt noe ekstra mat i tillegg?

Skrevet

VÄr har slitt litt med forstoppelse. NÄr det er sÄnn at hun viser ubehag gir jeg laktulose (duphalac). Om hun bare er treg i magen og har gÄtt noen dager gir jeg mye pÊremos sÄ kommer det som regel dagen etter. For noen virker svisker, andre har bedre virkning av aprikos eller pÊre. Mye vann eller morsmelk er viktig. Malt kan gjÞre vondt verre, det samme med banan og blÄbÊr. Fullkorn er tungt for magen, viktig at du begynner med lettfordÞyelige ting nÄr du innfÞrer fast fÞde. NÄr du lager fruktmos av eks. pÊre og eple sÄ kok det gjerne litt fÞr det moses, sÄ er det mildere for magen :) 

Skrevet

VÄr har slitt litt med forstoppelse. NÄr det er sÄnn at hun viser ubehag gir jeg laktulose (duphalac). Om hun bare er treg i magen og har gÄtt noen dager gir jeg mye pÊremos sÄ kommer det som regel dagen etter. For noen virker svisker, andre har bedre virkning av aprikos eller pÊre. Mye vann eller morsmelk er viktig. Malt kan gjÞre vondt verre, det samme med banan og blÄbÊr. Fullkorn er tungt for magen, viktig at du begynner med lettfordÞyelige ting nÄr du innfÞrer fast fÞde. NÄr du lager fruktmos av eks. pÊre og eple sÄ kok det gjerne litt fÞr det moses, sÄ er det mildere for magen :)

Da skal jeg prþve péremos. Takk for tips! 😊

Skrevet

Da skal jeg prþve péremos. Takk for tips! 😊

Bruker du foresten rein pĂŠremos, eller blander du i morsmelk eller vann?

Skrevet

Bruker du foresten rein pĂŠremos, eller blander du i morsmelk eller vann?

Bare kokt pÊre som moses. Det blir veldig vannete, sÄ man trenger ikke spe med noe :) 

Skrevet

Hadde barnet ditt fÄtt noe ekstra mat i tillegg?

Det er en stund siden, sÄ jeg er litt usikker. Tror det var omtrent da hun begynte med fast mÄltid med grÞt.

Hu har for Ăžvrig generelt slitt litt med treg mage. Vi har gitt en del sviske og yoghurt for Ă„ holde det i sjakk. Sviskemos var omtrent det eneste hun likte da vi begynte med annet enn melk.

Skrevet

Bare kokt pÊre som moses. Det blir veldig vannete, sÄ man trenger ikke spe med noe :)

Ok, takk! 😊

Skrevet

SÞnnen min er litt over 7 mÄneder gammel og jeg fullammer han fortsatt. Har lest at det er svÊrt skjeldent at barn som fullammes fÄr forstoppelse og at det ikke er unormalt Ä gÄ ett par uker uten avfÞring.

Jeg begynte for ett par uker siden Ä gi han litt fingermat. Men ikke stort han har fÄtt i seg. 2-3 bitte smÄ biter hver dag. Jeg sÄ i avfÞringen at de kom ut igjen nesten like hele. Men plutselig sÄ slutter han Ä ha avfÞring. Det har nÄ gÄtt en uke. Og da blir jeg litt bekymret. Kan det vÊre pga maten han har fÄtt, eller er det bare tilfeldig at det stoppet litt opp nÄ nÄr jeg gav han litt mat? PÄ 3.dagen uten avfÞring turte jeg ikke gi han annet enn mm. SÄ de siste dagene har han kun fÄtt mm og vann. I dag har han prompa skikkelige illeluktende stinkbomber. Har blitt sÄ glad hver gang, for var sikker pÄ at det var avfÞring, men nei da! Foresten, det kom en Þrliten stripe med avfÞring for to dager siden.

Noen som har erfaring med forstoppelse? Han virker ikke til Ä ha vondt. Trodde man ville merke det pÄ ungen da? Anonymous poster hash: 5ae38...bb1

Hva fikk ungen Ä spise? Du mÄ ikke slutte Ä gi fast fÞde. Gi avokado og eller fruktmos de fÞrste par ukene fÞr du innfÞrer grÞnnsaksmos. Lett for magen Ä fordÞye

Anonymous poster hash: 68db6...2ce

Skrevet

Hva fikk ungen Ä spise? Du mÄ ikke slutte Ä gi fast fÞde. Gi avokado og eller fruktmos de fÞrste par ukene fÞr du innfÞrer grÞnnsaksmos. Lett for magen Ä fordÞye

Han har fÄtt banan, eggeplomme, vannmelon, sÞtpotet og lapper laget av egg, banan og havregryn.

Skrevet

Han har fÄtt banan, eggeplomme, vannmelon, sÞtpotet og lapper laget av egg, banan og havregryn.

De lappene hĂžrtes noe heftige ut for en 7mnd mage!

Anonymous poster hash: 824c1...4c3

Skrevet

Han har fÄtt banan, eggeplomme, vannmelon, sÞtpotet og lapper laget av egg, banan og havregryn. Anonymous poster hash: 5ae38...bb1

Alt utenom vannmelon og sĂžtpotet er ikke mat som egner seg som det fĂžrste man gir.

Skrevet

Jeg syns iallefall det er sprĂžtt Ă„ anbefale dupholac til en liten baby uten Ă„ vurdere hva man gir/gi andre matvarer/mer vann/fysiske Ăžvelser osv. Ikke glem at tarmene lett blir avhengige av denne typen behandling.

Ta bort lappene og gi lettere fordĂžyelig matđŸ‘đŸŒ Eventuelt prĂžv Ă„ holde han over do. Rett trykk og tyngdekraften kan gjĂžre underverkerâ˜ș

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...