Gå til innhold

Noen som har hatt baby med forstoppelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er litt over 7 måneder gammel og jeg fullammer han fortsatt. Har lest at det er svært skjeldent at barn som fullammes får forstoppelse og at det ikke er unormalt å gå ett par uker uten avføring.

Jeg begynte for ett par uker siden å gi han litt fingermat. Men ikke stort han har fått i seg. 2-3 bitte små biter hver dag. Jeg så i avføringen at de kom ut igjen nesten like hele. 😝 Men plutselig så slutter han å ha avføring. Det har nå gått en uke. Og da blir jeg litt bekymret. Kan det være pga maten han har fått, eller er det bare tilfeldig at det stoppet litt opp nå når jeg gav han litt mat? På 3.dagen uten avføring turte jeg ikke gi han annet enn mm. Så de siste dagene har han kun fått mm og vann. I dag har han prompa skikkelige illeluktende stinkbomber. Har blitt så glad hver gang, for var sikker på at det var avføring, men nei da! 😢 Foresten, det kom en ørliten stripe med avføring for to dager siden.

Noen som har erfaring med forstoppelse? Han virker ikke til å ha vondt. Trodde man ville merke det på ungen da?

Anonymous poster hash: 5ae38...bb1

Fortsetter under...

Skrevet

Jenta mi fikk forstoppelse når hun var 6 mnd i forbindelse med innføring av mat. Vi måtte til lege for pirke ut kulene hun ikke klarte presse ut selv. Måtte også gi duphalac i en periode, samt gi en god del maltekstrakt og svisker i kosten frem til hun var 9-10 mnd og systemet hennes hadde vent seg til fast føde.

Anbefaler å åpne bleien når du ser at han prøver å få ut avføringen og hjelpe til med å presse beina opp mot magen, smøre litt babyolje i åpningen, evt ta litt olje på en qtip og prøve å lirke ut kulene...

Anonymous poster hash: ae411...dcf

Skrevet

Jenta mi fikk forstoppelse når hun var 6 mnd i forbindelse med innføring av mat. Vi måtte til lege for pirke ut kulene hun ikke klarte presse ut selv. Måtte også gi duphalac i en periode, samt gi en god del maltekstrakt og svisker i kosten frem til hun var 9-10 mnd og systemet hennes hadde vent seg til fast føde.

Anbefaler å åpne bleien når du ser at han prøver å få ut avføringen og hjelpe til med å presse beina opp mot magen, smøre litt babyolje i åpningen, evt ta litt olje på en qtip og prøve å lirke ut kulene...

Takk for svar!

Jeg har ikke lagt merke til at han prøver å trykke. Gjorde jenta di det? Skal prøve olje for å se om det hjelper.

Skrevet

Vi måtte til legevakt med forstoppelse på baby 4 mnd. Babyen fikk feber og var i ordentlig dårlig form.

Fikk klyx og ble seg selv igjen med én gang!

Babyen har vært hard i magen hele tiden etterpå, men det hjelper med litt malt(i vann) og pæremos hver dag (Forebyggende)

Anonymous poster hash: 6b6a1...946

Skrevet

Fullammet forresten👆🏻

Anonymous poster hash: 6b6a1...946

Skrevet

Vår gikk en gang 10 dager uten avføring. Så kom det plutselig en dag, helt normalt og uten ubehag. Merkelig.

Anonymous poster hash: a5b5e...6ca

Annonse

Skrevet

Ja, vår er veldig plaget. Sier bare sviske, sviske og sviske 👍. Har det stoppet helt opp og baby har tydelig vondt når han skal få det ut og det ikke kommer noe så ville jeg gitt en runde klyx for å løse opp. Av og til hjelper det å måle feber også. Men er det lenge siden avføring og han har tydelig vondt. Gi klyx og etterkant vær forebyggende med vann med malt i og sviskemos eller sviskesaft i tillegg til den faste føden du introduserer.

(gjerne forhør deg med lege før du gir klyx)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ikke lagt merke til at han prøver å trykke. Gjorde jenta di det? Skal prøve olje for å se om det hjelper.

Ja, hun trykket tydelig for å få det ut. Legen anbefalte ikke klyx i første omgang fordi det kan oppleves ganske traumatisk for barnet og kan gi bæsjevegring. Så han tok det ut "manuelt", men da kunne vi se avføringen ligge inni der.

Men har hørt om mange som har brukt miniklyx på barn med godt resultat, så det er sikkert ikke så farlig. Men det er vel en slags nødløsning som ikke bør benyttes ofte.

Skrevet

Vår gikk en gang 10 dager uten avføring. Så kom det plutselig en dag, helt normalt og uten ubehag. Merkelig.

Hadde barnet ditt fått noe ekstra mat i tillegg?

Skrevet

Vår har slitt litt med forstoppelse. Når det er sånn at hun viser ubehag gir jeg laktulose (duphalac). Om hun bare er treg i magen og har gått noen dager gir jeg mye pæremos så kommer det som regel dagen etter. For noen virker svisker, andre har bedre virkning av aprikos eller pære. Mye vann eller morsmelk er viktig. Malt kan gjøre vondt verre, det samme med banan og blåbær. Fullkorn er tungt for magen, viktig at du begynner med lettfordøyelige ting når du innfører fast føde. Når du lager fruktmos av eks. pære og eple så kok det gjerne litt før det moses, så er det mildere for magen :) 

Skrevet

Vår har slitt litt med forstoppelse. Når det er sånn at hun viser ubehag gir jeg laktulose (duphalac). Om hun bare er treg i magen og har gått noen dager gir jeg mye pæremos så kommer det som regel dagen etter. For noen virker svisker, andre har bedre virkning av aprikos eller pære. Mye vann eller morsmelk er viktig. Malt kan gjøre vondt verre, det samme med banan og blåbær. Fullkorn er tungt for magen, viktig at du begynner med lettfordøyelige ting når du innfører fast føde. Når du lager fruktmos av eks. pære og eple så kok det gjerne litt før det moses, så er det mildere for magen :)

Da skal jeg prøve pæremos. Takk for tips! 😊

Skrevet

Da skal jeg prøve pæremos. Takk for tips! 😊

Bruker du foresten rein pæremos, eller blander du i morsmelk eller vann?

Skrevet

Bruker du foresten rein pæremos, eller blander du i morsmelk eller vann?

Bare kokt pære som moses. Det blir veldig vannete, så man trenger ikke spe med noe :) 

Annonse

Skrevet

Hadde barnet ditt fått noe ekstra mat i tillegg?

Det er en stund siden, så jeg er litt usikker. Tror det var omtrent da hun begynte med fast måltid med grøt.

Hu har for øvrig generelt slitt litt med treg mage. Vi har gitt en del sviske og yoghurt for å holde det i sjakk. Sviskemos var omtrent det eneste hun likte da vi begynte med annet enn melk.

Skrevet

Bare kokt pære som moses. Det blir veldig vannete, så man trenger ikke spe med noe :)

Ok, takk! 😊

Skrevet

Sønnen min er litt over 7 måneder gammel og jeg fullammer han fortsatt. Har lest at det er svært skjeldent at barn som fullammes får forstoppelse og at det ikke er unormalt å gå ett par uker uten avføring.

Jeg begynte for ett par uker siden å gi han litt fingermat. Men ikke stort han har fått i seg. 2-3 bitte små biter hver dag. Jeg så i avføringen at de kom ut igjen nesten like hele. Men plutselig så slutter han å ha avføring. Det har nå gått en uke. Og da blir jeg litt bekymret. Kan det være pga maten han har fått, eller er det bare tilfeldig at det stoppet litt opp nå når jeg gav han litt mat? På 3.dagen uten avføring turte jeg ikke gi han annet enn mm. Så de siste dagene har han kun fått mm og vann. I dag har han prompa skikkelige illeluktende stinkbomber. Har blitt så glad hver gang, for var sikker på at det var avføring, men nei da! Foresten, det kom en ørliten stripe med avføring for to dager siden.

Noen som har erfaring med forstoppelse? Han virker ikke til å ha vondt. Trodde man ville merke det på ungen da? Anonymous poster hash: 5ae38...bb1

Hva fikk ungen å spise? Du må ikke slutte å gi fast føde. Gi avokado og eller fruktmos de første par ukene før du innfører grønnsaksmos. Lett for magen å fordøye

Anonymous poster hash: 68db6...2ce

Skrevet

Hva fikk ungen å spise? Du må ikke slutte å gi fast føde. Gi avokado og eller fruktmos de første par ukene før du innfører grønnsaksmos. Lett for magen å fordøye

Han har fått banan, eggeplomme, vannmelon, søtpotet og lapper laget av egg, banan og havregryn.

Skrevet

Han har fått banan, eggeplomme, vannmelon, søtpotet og lapper laget av egg, banan og havregryn.

De lappene hørtes noe heftige ut for en 7mnd mage!

Anonymous poster hash: 824c1...4c3

Skrevet

Han har fått banan, eggeplomme, vannmelon, søtpotet og lapper laget av egg, banan og havregryn. Anonymous poster hash: 5ae38...bb1

Alt utenom vannmelon og søtpotet er ikke mat som egner seg som det første man gir.

Skrevet

Jeg syns iallefall det er sprøtt å anbefale dupholac til en liten baby uten å vurdere hva man gir/gi andre matvarer/mer vann/fysiske øvelser osv. Ikke glem at tarmene lett blir avhengige av denne typen behandling.

Ta bort lappene og gi lettere fordøyelig mat👍🏼 Eventuelt prøv å holde han over do. Rett trykk og tyngdekraften kan gjøre underverker☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...