Gå til innhold

Kan en som bare har automatgir-lappen øvelseskjøre med en manuel gir?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, du som sjåfør skal kunne overta kjøringen om det skulle skje noe, har du lappen på automat har du ikke lov å kjøre bil med gir. og om noe skulle skje hvem skal da overta rattet?

har du lappen på automat, er det fordi du som regel ikke taklet giringa, som er vesentlig del av kjøringa med gir, hvordan skal du feks forklare bakkestart om du ikke kan kjøre bil med gir? ved automat, trenger du ikke tenke så mye på det, og ved bakkestart gjør jo bilen alt selv. 

Anonymous poster hash: 753ed...338

Om du har lappen med automat, og det er DU som skal øvelseskjøre med manuelt gir er svaret ja, så lenge den som er ledsager har lappen for manuelt gir. 

Men om du har lappen kun på automat og skal være ledsager for en som øvelseskjører er svaret nei. Du må kunne ta over dersom noe skulle skje. 

Anonymous poster hash: db970...350

Kjørelæreren min sier at de som har automatgirlappen kan øvelseskjøre i en bil med manuell gir. Han du øvelseskjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende for manuelt gir, bil må ha rød L bak og et ekstra indre speil i forruta.

Anonymous poster hash: 0a968...627

Annonse

Hæ? Finnes det egen automatgirlapp? Lærer stadig noe nytt

Anonymous poster hash: f6e16...811

Ja. Hvis du tar førerkort for bil med automatgir, får du ikke lov å kjøre med manuelt gir. Men du kan ha alle kjøretimer og oppkjøring i bil med automatgir.

Tar du kjøretimer og oppkjøring i bil med manuelt gir får du lov å kjøre begge deler.

Men om man har Utomatgirlappen så trenger man kun å bestå oppkjøring for manuellgir, man trenger ikke ta noen andre obligatoriske kjøretimer, for de obligatoriske kjøretimene du har hatt for å få automatgirlappen holder

Ledsager i en bil med manuelt gir må ha hatt førerkortet for manuell gir i minst 5 år sammenhengende og være over 25 år. Så en med automatgirlappen kan ikke være ledsager i en bil med manuell gir. Hvis det var det du lurte på.

Ja. Hvis du tar førerkort for bil med automatgir, får du ikke lov å kjøre med manuelt gir. Men du kan ha alle kjøretimer og oppkjøring i bil med automatgir.

Tar du kjøretimer og oppkjøring i bil med manuelt gir får du lov å kjøre begge deler.

Det stemmer. Det er også mulig å få vanlig førerkort redusert til å gjelde kun automatgir, dersom man på et senere tidspunkt får fysiske problemer som gjør det vanskelig å gire. Jeg kjenner en dame som hadde alle kjøretimer og oppkjøring med manuelt gir,kjørte bil med manuelt gir i flere år, men nå kun har lov til  å kjøre automat, fordi hun har redusert førlighet i venstre fot,og dermed ikke er i stand til å bruke klutchpedalen lenger.

Anonymous poster hash: 9c65a...b8f

Annonse

Tenk å være 34 år og ikke vite at det finnes automatgir lappen.. :o Aldri hørt om det en gang :D :biggrin:

Anonymous poster hash: e50ce...d7d

Jeg er 40 år og viste ikke dette. Fantes ikke slik da jeg tok lappen.

Anonymous poster hash: 9b7f7...300

Jeg er 40 år og viste ikke dette. Fantes ikke slik da jeg tok lappen.

Anonymous poster hash: 9b7f7...300

Joda, reglene var akkurat de samme, det var bare mye mindre vanlig med automatgir og dermed mindre aktuelt å kjøre opp til automat. Altså ikke noe du hørte om med mindre du hadde et fysisk handikap som gjorde automat nødvendig.

Anonymous poster hash: cde66...15e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...