Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har fått tilbud om en jobb med bedre lønn enn jeg har i dag, og har lyst til å takke ja. Stillingens innhold er stort sett det samme som den jeg har nå, og jeg vet det blir endel telefonering og kundekontakt. Bakdelen er at jeg er vant til eget kontor, og den nye jobben er i åpent kontorlandskap. Jeg er fryktelig skeptisk på om jeg klarer å trives med støy rundt meg hele tiden. Er det noen som har gått fra kontor til åpent landskap, og kan berolige meg...? Anonymous poster hash: 6f3b3...bd3
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Jeg ville aldri byttet en jobb med eget kontor mot en med åpent landskap. Aldri! Anonymous poster hash: a2397...c20
♥Coxinelle♥ Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Jeg gjør! Og foretrekker det! Har ledig kontor stående, men har ikke brukt det på et halvt år. Liker mulighet til kjappe avklaringer i teamet, liv og røre og kobler på headset (med eller uten musikk) hvis jeg vil ha ro.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har ikke gått fra kontor til åpent landskap, men jeg jobber i åpent landskap nå. Jeg liker å jobbe for meg selv og jeg liker ikke å snakke i telefonen når andre hører på. Likevel er det mindre problematisk enn jeg så for meg. Har riktignok flere rom å velge mellom om jeg trenger ro til en telefon eller har en avtale, så det er ikke krise. Egentlig ganske greit å ikke ha vegger, sånn at vi kan snakke åpent om både jobbrelatert og fritid. Anonymous poster hash: 01602...eb7
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Har jobbet i åpent kontorlandskap, selv om det var lite. Trivdes svært dårlig med det pga MYE bakgrunnsstøy hele tiden. Fikk mye hodepine og var "sliten" i hodet. Søkte meg bort fra jobben og har nå eget kontor. Er snakk om at vi skal få nye lokaler og at de da vurderer åpent landskap. Om min plass blir i åpent landskap igjen skal jeg gi det en sjangse, men antar at jeg kommer til å søke meg bort... Veldig synd da jeg trives godt i jobben min i dag og med mine flotte kolleger. Det er vanskelig å betjene tlf med åpent landskap, er ikke bare å gå en annen plass for å få det rolig da vi trenger PC for å kunne svare/sjekke det vi trenger ift tlfsamtalen (jobber på sykehus). Anonymous poster hash: 4840a...2ef
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Nei. Det skulle isåfall vært sinnsykt godt betalt. Jobbet på legekontor tidligere og ble helt tussete av å snakke i tlf mens kollegaer og pasienter prata overalt. Nå har jeg eget kontor og har sagt at jeg kommer til og slutte om jeg noensinne må dele med noen andre
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #7 Skrevet 7. juni 2016 Alle studier viser at åpent landskap er negativt for stressnivå, trivsel og effektivitet. Det er kun for å spare penger på lokale arbeidsgivere gjør det, og det er ikke sikkert at det er lønnsomt for alle. Veldig mange har (dessverre) åpent landskap i dag. Jeg ville kanskje godtatt det hvis lønn var betydelig høyere. Kommer også an på hvilen andre muligheter du ser der du er nå, og hva du ønsker videre i karrieren. Får gode headset som stenger ute støy, hjelper veldig. Anonymous poster hash: ba02c...dc0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #8 Skrevet 7. juni 2016 Alle studier viser at åpent landskap er negativt for stressnivå, trivsel og effektivitet. Det er kun for å spare penger på lokale arbeidsgivere gjør det, og det er ikke sikkert at det er lønnsomt for alle. Veldig mange har (dessverre) åpent landskap i dag. Jeg ville kanskje godtatt det hvis lønn var betydelig høyere. Kommer også an på hvilen andre muligheter du ser der du er nå, og hva du ønsker videre i karrieren. Får gode headset som stenger ute støy, hjelper veldig. Anonymous poster hash: ba02c...dc0 *hvilke Anonymous poster hash: ba02c...dc0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #9 Skrevet 7. juni 2016 Takk for svar, ser det er delte meninger her. Må tenke meg om en runde før jeg svarer .... HI Anonymous poster hash: 6f3b3...bd3
TPK Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Jeg deler kontor med én annen, og synes det er slitsomt nok! Men jeg er ikke så sosial av meg da, og liker ikke å snakke i tlf mens andre hører på. Jeg skulle nok hatt en god del høyere lønn for å bytte til åpent landskap.
Kira Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Jeg gikk fra eget kontor til åpent landskap, og trives absolutt best med eget kontor. Selv om det skal være stille i kontorlandskapet er det sjelden det. Hvis det var noe jeg måtte ha fullt fokus på tok jeg hjemmekontor for å kunne fokusere ordentlig.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 Jobber et sted som har gått fra cellekontor til landskap, med noen få som har beholdt cellekontor. Ledere fikk forresten ikke fortrinnsrett, er det noe fortrolig har vi småkontor/stillerom som de kan benytte. Cellekontor er for dem som av diverse grunner, gjerne helsemessige, ikke burde jobbe i landskap. Jeg er en av dem og er sjeleglad jeg slipper å sitte så tett oppå andre. Det skal sies at bedriften her ikke sparte på noe, lyddemping på høyt nivå og det er ganske trivelig for å være landskap, men likevel ville jeg ikke valgt det. Til tross for at det er forholdsvis stille ser jeg mange kolleger med høretelefoner i ørene store deler av dagen, om det går musikk eller noe vet jeg ikke, men hva er da poeng med landskap? Syns ikke at de arbeider bedre sammen, men det blir ganske mye småprat. Jeg ser selvsagt ulempen med å sitte alene, man er faktisk litt utenfor og jeg mistenker at noen er misunnelig og tviler på hvorfor noen har behov for eget kontor. All forskning viser at landskap har en kortvarig gevinst, men i lengda overveier negative effekter. Sykefravær går opp, produktivitet synker og ikke minst trivsel. Landskap var "in" på 70-tallet og nå igjen, men etter en stund ser man langvarig effekt og jeg spår at landskap forsvinner, i hvert fall utenfor de aller største byene der kontorplass er dyr. Anonymous poster hash: bc741...013
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #13 Skrevet 7. juni 2016 Jeg foretrekker landskap. Synes det er stusslig å sitt på kontor. Anonymous poster hash: 68ad6...026
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #14 Skrevet 7. juni 2016 Landskap er Ok så lenge jeg har aktive støykansellerende hodetelefoner tilgjengelige og det er sparsomt befolket i landskapet. Du aner ikke hvor mye det siste har å si, forskjellen på å sitte tett i tett og med bare noen få spredd rundt i et landskap er enorm. Anonymous poster hash: 546ea...e63
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #15 Skrevet 7. juni 2016 Hi, har du sittet i åpent landskap før? Noen liker det, noen hater det, noen elsker det, noen trives sånn passe. Det viktigste er hva du kommer til å synes. Trives du med støy rundt deg når du skal jobbe? Kan du f.eks. ha på radioen og konsentrere deg samtidig? Pleide du å ha på musikk når du leste til eksamen? Skrur du ned radioen i bilen når du skal lukeparkere? Klarer du å ha en samtale gående mens en annen, spennende samtale foregår rett ved siden av deg? Disse tingene kan gi en indikasjon på hvordan du vil håndtere åpent landskap. Jeg har hatt eget kontor, delt med to andre, og delt med 15 andre. Jeg HATER å ikke ha eget kontor. Jeg klarer ikke konsentrere meg, alt tar mye lengre tid, jeg må jobbe overtid for å kunne få noen timer alene på slutten av dagen til å faktisk jobbe, jeg blir sliten i hodet, osv. osv. Men det er egentlig ikke relevant for deg, det som betyr noe er hva du trives med! Anonymous poster hash: 757be...272
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #16 Skrevet 7. juni 2016 Jeg liker landskap. Føler meg litt ensom på kontor. Og utenfor. Men hater å ta telefonen. Anonymous poster hash: 268fc...923
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2016 #17 Skrevet 7. juni 2016 Dette kommer sikkert litt an på hvilken jobb man skal gjøre. Hos oss sitter alle - selv toppsjefen i åpent landskap. Og vi er en bedrift med 140 ansatte. Vi har møterom som brukes når det trengs. I det daglige arbeidet jobber vi så tett sammen og det er då mye beskjeder som gis hele tiden at jeg ikke klarer se for meg hvordan det kunne vært mulig med alle på egne kontorer. Til tider er det en del støy, men til gjengjeld er det også veldig sosialt og hyggelig. Mye latter og god stemning i vårt åpne landskap - og trivsel bidrar også til effektivitet. Anonymous poster hash: 65978...3b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå