Gå til innhold

Altfor varmt hus, redd for å ha nyfødt med hjem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin midt på sommeren og jeg bor i et hus som blir veldig varmt inni, ingen trær som skygger eller noenting.. vi har aircondition i stua nede for å avkjøle. Her om dagen ble jeg kjempe forkjøla og syk pgaairconditionet sto på. Er så redd for at en nyfødt vil reagere på samme måte og det er jo kjempe farlig!

Og opp i andre etg så blir hele øvre etg kjempevarmt og alle soverom blir glovarm. Det nytter ikke åpne vinduer for sola står og steker rett inn. Derfor har mannen min nyåret installert aircondition på vårt soverom der babyen skal ligge i vugga si ved siden av vår seng.

Og jeg er livredd for at babyen skal bli syk av den avkjølte lufta..

Hvordan i all verden skal jeg gjøre dette? :( Enten lir baby overopphetet eller så blir den for avkjølt og evt syk.

Er så redd for at det skal gå fryktelig galt det her..

Anonymous poster hash: 5eae3...c8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært usannsynlig at babyen din skal ta skade av varmen eller av aircondition. Babyer er robuste og tåler mye mer enn du tror. Folk får jo babyer både i svært varme land, og i svært kalde land.

Dersom babyen skulle bli forkjølet av å ligge i trekk fra aircondition, så overlever babyen det! Dersom du får til å amme så beskytter du babyen mot det aller meste de første seks månedene, ved at du gir dine antistoffer til babyen. Jeg har ammet i snart 8 mnd. nå og babyen vår har aldri vært syk.

Hvis du bekymrer deg over dette så synes jeg du skal snakke med jordmor eller fastlege om det på neste kontroll. De kan berolige deg!

Anonymous poster hash: 2382b...67e
Skrevet

Dere trenger jo ikke å ha på ac på det kaldeste? Still den inn på 23 grader, så blir det kjølig, men ikke kaldt hos dere. Og ikke la baby ligge rett i trekken fra ac. Det går nok bra, det vokser opp babyer i Sahara også.

Anonymous poster hash: 751cb...727

Skrevet

Jeg har termin midt på sommeren og jeg bor i et hus som blir veldig varmt inni, ingen trær som skygger eller noenting.. vi har aircondition i stua nede for å avkjøle. Her om dagen ble jeg kjempe forkjøla og syk pgaairconditionet sto på. Er så redd for at en nyfødt vil reagere på samme måte og det er jo kjempe farlig!

Og opp i andre etg så blir hele øvre etg kjempevarmt og alle soverom blir glovarm. Det nytter ikke åpne vinduer for sola står og steker rett inn. Derfor har mannen min nyåret installert aircondition på vårt soverom der babyen skal ligge i vugga si ved siden av vår seng.

Og jeg er livredd for at babyen skal bli syk av den avkjølte lufta..

Hvordan i all verden skal jeg gjøre dette? :( Enten lir baby overopphetet eller så blir den for avkjølt og evt syk.

Er så redd for at det skal gå fryktelig galt det her..

Hysteri på HØYT nivå!

Anonymous poster hash: c1514...57e

Skrevet

Det er sjelden farlig for en baby å bli forkjølet! Ubehagelig og plagsomt, men ikke farlig. Og ac trenger jo ikke å stå på iskaldt. Sett den på 23-25 grader, skru den av hvis dere blir kalde og på igjen når det blir for varmt. Du trenger ikke lage problemer av ingenting. Skulle dere bodd på hotell så lenge det er varmt da tenkte du?

Skrevet

Du kan kalle det hysteri men babyen til venninna mi lå på sykehuset 6 uker gammel pga den ble forkjølet og det takler ikke babyer bra, er derfor jeg er redd!

De har vært på sykehuset i to uker allerede..

Skrevet

Det er sjelden farlig for en baby å bli forkjølet! Ubehagelig og plagsomt, men ikke farlig. Og ac trenger jo ikke å stå på iskaldt. Sett den på 23-25 grader, skru den av hvis dere blir kalde og på igjen når det blir for varmt. Du trenger ikke lage problemer av ingenting. Skulle dere bodd på hotell så lenge det er varmt da tenkte du?

(Hotellrommet ville jo også vært varmt, og hvis det ikke var det, så ville det vært pga aircondition.)

Skrevet

Du kan kalle det hysteri men babyen til venninna mi lå på sykehuset 6 uker gammel pga den ble forkjølet og det takler ikke babyer bra, er derfor jeg er redd!

De har vært på sykehuset i to uker allerede..

Babyer ligger ikke på sykehus i to uker pga. forkjølelse? Da må det være noe annet, og mer alvorlig, galt. Uansett takler de fleste babyer forkjølelse helt greit, selv om venninnen din dessverre har hatt en trist og skummel opplevelse med babyen sin.

Fant litt nyttig info her:

https://www.libero.no/barnet-ditt/artiklar/?articleId=308136

"Under svangerskapet har alle barn de samme antistoffene som mammaen. Antistoffene blir værende i kroppen de første levemånedene og beskytter babyen mot mange sykdommer som mammaen tidligere har hatt. De beskytter imidlertid ikke mot vanlig forkjølelse. 

Risikoen for at babyen blir forkjølet, er derfor ganske stor. Det går som regel bra, men kan føre til at dere alle sover dårligere enn dere pleier. Prøv alltid å amme babyen selv om den er snørrete, siden det kan bidra til å forebygge infeksjoner i øre, nese og hals."

Skrevet

Babyer ligger ikke på sykehus i to uker pga. forkjølelse? Da må det være noe annet, og mer alvorlig, galt. Uansett takler de fleste babyer forkjølelse helt greit, selv om venninnen din dessverre har hatt en trist og skummel opplevelse med babyen sin.

Fant litt nyttig info her:

https://www.libero.no/barnet-ditt/artiklar/?articleId=308136

"Under svangerskapet har alle barn de samme antistoffene som mammaen. Antistoffene blir værende i kroppen de første levemånedene og beskytter babyen mot mange sykdommer som mammaen tidligere har hatt. De beskytter imidlertid ikke mot vanlig forkjølelse.

Risikoen for at babyen blir forkjølet, er derfor ganske stor. Det går som regel bra, men kan føre til at dere alle sover dårligere enn dere pleier. Prøv alltid å amme babyen selv om den er snørrete, siden det kan bidra til å forebygge infeksjoner i øre, nese og hals."

Ved RS-virus ligger babyer gjerne i 2 mnd. Men man får ikke RS av aircondition.

Kan dere ikke lage rommet svalt før dere legger dere? At aircondition ikke trenger å stå på. Dersom jeg bruker aircondition i syden, har jeg den aldri på veldig kaldt.

Anonymous poster hash: a800f...bb1

Skrevet

Men hva med å kjøle ned soverommet før legging, og så slå av aircondition? Det fungerer hvertfall fint her og vi sliter med det samme, et hus som fort når 30 Grader i 2,etasje på sommeren.

Anonymous poster hash: 7db96...e4d

Skrevet

Ok så det er ikke slik at en baby blir syk av et avkjølt rom som har blitt avkjølt av aircondition?

I og med at jeg selv ble spilt innmari syk av aircondition så ble jeg så nervøs...

Hva hvis det blir kjempevarmt i løpet av kvelden eller natta igjen?

Vet ikke hvordan denne sommeren blir men.. da må jeg ta ut ungen av rommet og kjøle det ned igjen tro?

På dagen når barnet skal sove, hva gjør jeg da midt i all varmen? Må ha på aircondition i stua. Er det vanlig å legge nyfødt i vogn ute eller la den sove ved siden av deg på sofa eller hva gjorde dere?

Skrevet

Dra for gardiner, luft om natten, skalk alle luker hele dagen. Eventuelt skaff markise.

Skrevet

Skaff dere utvendig solskjerming.

Anonymous poster hash: 307b9...a57

Skrevet

Ok så det er ikke slik at en baby blir syk av et avkjølt rom som har blitt avkjølt av aircondition?

I og med at jeg selv ble spilt innmari syk av aircondition så ble jeg så nervøs...

Hva hvis det blir kjempevarmt i løpet av kvelden eller natta igjen?

Vet ikke hvordan denne sommeren blir men.. da må jeg ta ut ungen av rommet og kjøle det ned igjen tro?

På dagen når barnet skal sove, hva gjør jeg da midt i all varmen? Må ha på aircondition i stua. Er det vanlig å legge nyfødt i vogn ute eller la den sove ved siden av deg på sofa eller hva gjorde dere?

Det er helt vanlig at baby ligger i vogn og sover i skyggen. Barn vokser opp i Hellas og Tyrkia og andre varmere land så de takler fint sommervarmen vi har her i Norge.

Baby kan fint være i stua også, kle av og ha på vifte som sirkulerer luften.

Må ikke lage problemer ut av alt.

Anonymous poster hash: 4497b...74c

Skrevet

Lurer på hvordan babyer overlever i Spania, Hellas, Tyrkia osv...

Anonymous poster hash: 4ab94...624

Skrevet

Ta service på aircondition og vask filter ofte, så får du et bedre inneklima og kan unngå infeksjoner. 

Anonymous poster hash: 57a50...820
Skrevet

Bor i spania og bruker ikke ac engang. Har liten baby som har kost seg i skyggen med varm luft rundt seg siden nyfødt. Bruker singlet body eller bare tynn muslin over seg. Ikke noe problem. Kulde er mye verre, det er grusomt syns jeg. Mer klær på baby og generellt mer stress enn varme. Babyen er ikke født enda. Ac er ekkelt syns jeg spesielt på soverom. I norge er det vel skjelden over 20 grader på natten uansett. Trekk gardinene for om dagen så solen ikke varmer opp rommet. Som jeg husker norske somre så er denne varmen du skriver om, ikke akkurat et stort problem 😂 i lengden. Gled deg til baby og ikke stress på forhånd.

Anonymous poster hash: 8c66a...02e

Skrevet

Forkjølelse er en virus, og aircondition lager ikke virus=) Kulden kan derimot svekke det ytre immunforsvaret , slimhinner osv. Så da vil man lettere bli smittet av en virus, som du kanskje gir babyen din... Hvis den ikke ligger rett i blåsten så går det nok ille fint :Nikke:

Skrevet

Persienner? Gardiner med solskjerming? Mørkleggingsrullgardin?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...