Gå til innhold

Kan jeg gi en 18 måneder gammelt barn melatonin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å tørne for meg! Har en liten en som aldri finner roen. Verken på dagtid eller kveldstid. Er tydelig trøtt og gnir seg i øynene, blir mer og mer grinete og til slutt hyler seg i søvn. Jeg klarer snart ikke mer. Jeg gruer meg til hver eneste kveld. Har ingen overskudd til de andre barna. Har prøv alt av lure triks og tilnærminger som jeg har kommet over, men ingenting synes å virke.

Når hun endelig har sovnet etter flere timer med kamp så sover hun for natten. Men det er akkurat som hun ikke klarer å gire ned og intenst hater å måtte sove.

Er det mulig å gi melatonin til så små?

Anonymous poster hash: 4c908...749

Fortsetter under...

Skrevet

Følger. Har en slik på 10 mnd, bare at han aldri tar natta. Opp hver time.

Anonymous poster hash: 54653...86d

Skrevet

Prøv å få hjelp på annen måte først.

Anonymous poster hash: 07f18...298

Skrevet

Dette må du drøfte med lege og ikke på et anonymforum!!

Anonymous poster hash: 74e5f...333

Skrevet

Det må du snakke med legen om.

Du har min dypeste medfølelse. Det er et helvete.

For oss snudde det takk og lov rundt året. Ingen medisiner her.

Vi måtte rett og slett slavisk holde oss til rutiner. Fra klokken 16:00 og til leggetid måtte vi holde oss hjemme.

Mat, bad, pysj, lese bok og tannpuss. Legge seg til samme tidspunkt og fullstendig ro og nedtrapping fra kl 16:00 var det hun trengte.

Vi har møtt utrolig mange spydige kommentarer fordi vi er helt nazi på rutiner men det får være. Nå fungerer hun supert og er 18 måneder.

Vi skal snart på sommerferie, spent på om DET går bra.

Anonymous poster hash: a5647...9e1

Skrevet

Det er klart jeg skal drøfte det med legen. Er no tross alt han jeg må få resept fra. Men ønsker å høre om noen her har selv gitt til så små barn og om det er mulig?

Har flere venner med god erfaring med Melatonin, men da gitt til litt eldre barn.

Hi

Annonse

Skrevet

Nobody?

Skrevet

Vi gir til flere barn på jobb,alder 2 til 15,god effekt. Noen for en kort periode for å "lære" og falle til ro og sovne,andre står på det fast. Dere havner nok i første kategori. Lykke til

Anonymous poster hash: 9ace8...091

Skrevet

Vi gir til flere barn på jobb,alder 2 til 15,god effekt. Noen for en kort periode for å "lære" og falle til ro og sovne,andre står på det fast. Dere havner nok i første kategori. Lykke til

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva du jobber med og hvorfor dere gir det til barna?

Skrevet

Takk for svar!

Kan jeg spørre hva du jobber med og hvorfor dere gir det til barna?Anonymous poster hash: 4c908...749

Jobber med avlastning,både barn med spesielle behov og normalt fungerende barn med store søvnvansker. Familier har gjerne kommet inn i en ond sirkel når barnet ikke sover,de finner løsninger som virker der og da,men som forsterker problemet.

Som regel gir vi veiledning i hjemmet,eller er der hele netter. I ekstreme tilfeller kommer barnet til oss for å bryte ut av det negative mønsteret som er i hjemmet.

Skrevet

Ok.

Jeg tenker jo litt som du sier, at det blir midlertidig for å "lære" henne å finne roen og skjønne at det er natt. Bryte en vond sirkel.

Spent på om legen er enig da. Og synes det var litt skummelt med svaret til hun ene her oppe som sa hun hadde problemer med å snu hodet bort fra puten.

Hi

Skrevet

Ok.

Jeg tenker jo litt som du sier, at det blir midlertidig for å "lære" henne å finne roen og skjønne at det er natt. Bryte en vond sirkel.

Spent på om legen er enig da. Og synes det var litt skummelt med svaret til hun ene her oppe som sa hun hadde problemer med å snu hodet bort fra puten.

Hi

"Og synes det var litt skummelt med svaret til hun ene her oppe som sa hun hadde problemer med å snu hodet bort fra puten."

Hvor leser du dette, er jeg helt blind?

Anonymous poster hash: e56ca...07e

Skrevet

Det er klart jeg skal drøfte det med legen. Er no tross alt han jeg må få resept fra. Men ønsker å høre om noen her har selv gitt til så små barn og om det er mulig?

Har flere venner med god erfaring med Melatonin, men da gitt til litt eldre barn.

Hi

Min eldste har adhd, og får melatonin. Han fikk det første gang da han var 9 år, nå er han snart 13.

Da han var liten, fikk han wallergan. Usikker på om jeg ville gitt det om jeg fikk enda ett barn med samme utfordringer, for han fikk en "hangover"...

Funket fint altså, men når jeg ser bilder av han fra han var baby, ser han alltid litt trøtt ut...

Snakk med legen din. Har barnet alltid vært slik eller blitt det nå? Tenner? Allergi?

Anonymous poster hash: 1b852...922

Annonse

Skrevet

Jobber med avlastning,både barn med spesielle behov og normalt fungerende barn med store søvnvansker. Familier har gjerne kommet inn i en ond sirkel når barnet ikke sover,de finner løsninger som virker der og da,men som forsterker problemet.

Som regel gir vi veiledning i hjemmet,eller er der hele netter. I ekstreme tilfeller kommer barnet til oss for å bryte ut av det negative mønsteret som er i hjemmet.

Hvordan får dere i de minste barna melatonin? Det er jo en depottablett som må svelges hel, så kan jo ikke knuse den og blande med feks syltetøy. Bare lurer :) Min svelget ikke tabletter da han var liten.

Skrevet

Hvordan får dere i de minste barna melatonin? Det er jo en depottablett som må svelges hel, så kan jo ikke knuse den og blande med feks syltetøy. Bare lurer :) Min svelget ikke tabletter da han var liten.

Kanskje de får i kapsel-form..da kan man åpne kapselen og helle det i youghurt eller syltetøy? Eller kanskje de rett og slett bare tar medisinen sin 😊

Skrevet

Kanskje de får i kapsel-form..da kan man åpne kapselen og helle det i youghurt eller syltetøy? Eller kanskje de rett og slett bare tar medisinen sin 😊

Melatonin i norge fins bare som preparatet Circadin. En ganske stor tablett forøvrig.
Skrevet

Melatonin fåes i kapselform der man kan åpne kapslene og tømme det oppi drikken. Har gjort det med mitt barn. Funket ypperlig. Og preparatet heter Melatonin.

Skrevet

"Og synes det var litt skummelt med svaret til hun ene her oppe som sa hun hadde problemer med å snu hodet bort fra puten."

Hvor leser du dette, er jeg helt blind?

Anonymous poster hash: e56ca...07e

Oops.. Nei, du er ikke blind. Jeg som leste det i en annen tråd og trodde det var herifra. Beklager! Men var hvertfall en som skrev at når hun tok Melatonin så ble hun så bedøvet at hun ikke orket å snu ansiktet bort fra puten og følte hun ble kvalt. Det synes jeg var ekkelt.

Hi

Skrevet

Gi for all del ikke Vallergan. Barnet ser ruset ut, og det er ikke anbefalt til barn under to år. Angrer på at vi forsøkte det. Ekkel opplevelse, men er mange år siden.

Anonymous poster hash: b5287...986

Skrevet

Melatonin fåes i kapselform der man kan åpne kapslene og tømme det oppi drikken. Har gjort det med mitt barn. Funket ypperlig. Og preparatet heter Melatonin.

Ja, du får det på registreringsfritak :) men da må legen fylle ut et skjema og så må apoteket du skal hente det ut fra bestille det fra produsent:)

Skrevet

Melatonin i norge fins bare som preparatet Circadin. En ganske stor tablett forøvrig.

Skjønner ikke hvorfor du sier det 😂

Jeg får cirvidin i tab, og sønnen min får melatonin i kapsel 😉😉

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du sier det 😂

Jeg får cirvidin i tab, og sønnen min får melatonin i kapsel 😉😉

Og circidin tab. er i allefall ikke store! De er jo så vidt større enn sukett 😊

Skrevet

Du har kanskje allerede sjekket dette,men vært hos manuellterapeut og sjekket for låsninger? Vært hos ørelege og sjekket mellomørebetennelse?

Vet en venninne strever med å legge sin lille som er ca like gammel. De har ikke fått melatonin til sin fordi h*n er for liten. Men ser jo at andre har fått det.

Masse lykke til. Mangel på søvn er drepen.

Anonymous poster hash: 98a5e...830
Skrevet

Circadin er jo en bitteliten tablett. Men det er vel uansett ikke sikkert at det er så enkelt å få et så lite barn til å svelge en tablett hel. Jenta vår får Melatonin 5 mg som sugetablett med sitronsmak.

Anonymous poster hash: 021e1...6ff

Skrevet

Jeg ville prøvd noe annet først. Har vært i samme situasjon selv,men fikk hjelp av Karin Naphaug. For en fantastisk dame😊

Anonymous poster hash: 76d02...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...