Gå til innhold

Barn og spikking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna deres da de fikk lov å spikke med skarp kniv alene? Jeg var 7 år husker jeg. Men er ikke helt komfortabel med å la min snart 8 åring gjøre det. Ikke at han ikke forstår alvoret med skarpe kniver. Uhell kan skje alle. Og man må jo øve for å bli god med bruk av kniver ol. Kjenner jeg ikke liker helt tanken, men ønsker jo at han skal få gleden av å lage ting med egen hender og kjenne på ansvaret med å håndtere en kniv. Husker selv hvor glad jeg var i lage ting på den måten.

Hva tenker dere om dette? Er ikke snakk om at han får lov å gå fritt hvor han vil med kniv, men under oppsyn av oss foreldre.

Anonymous poster hash: 91d02...e3c

Skrevet

Mine barn på 3 og 5 spikker i barnehagen. Friluftsbarnehage.

Anonymous poster hash: 6d9d0...d41

Skrevet

Min 4åring spikker. Vi er jo i nærheten, men hun har egen barnekniv og sitter gjerne noen meter fra oss.

De barneknivene er temmelig sløve, så det skal svært stor innsats til for å skade seg.

Antar hun får en skarpere kniv om et par år. Alt etter interesse og hvordan hun håndterer den hun har.

Hun fikk forøvrig den kniven da hun var 3.5.

De spikker også i barnehagen, lager pil og bue osv. Og da er ungene fra ca 3 år.

Anonymous poster hash: 11a69...583

Skrevet

Jeg hadde spikkekurs for 4-åringer i bhg. Spikket da med skikkelige spikkekniver, men med butt spiss. Av 40 barn totalt, fordelt på 2 år, med spikking hver uke i 2 mnd, var det behov for plaster 3 ganger ;)

Anonymous poster hash: 0aad6...bcb
Skrevet

Tja fra de kunne holde i kniv og øks på en fornuftig måte egentlig. Viktig at den er skarp. Veldig lett å skade seg på sløve kniver.

Anonymous poster hash: 90797...237

Skrevet

De har hatt egen speiderkniv og spikket fra de var 3-4 år. Vi foreldre er rundt dem da, de løper ikke rundt i nabolaget alene med kniv 😉

Anonymous poster hash: e539c...d8e

Skrevet

Takk for svar 😀 Kjøpte akkurat en speiderkniv. Skal sette oss å spikke litt senere i dag. Har en glad og stolt andreklassing her.

Anonymous poster hash: 91d02...e3c

Skrevet

Frem til de var ca 6 har de bare fått lov mens vi voksne så på. Fra de begynte på skolen har de fått bruke kniv også når de har vært alene ute.

Anonymous poster hash: 01bcc...85c

Skrevet

Min fikk kniv da han var fire. Barnekniv med gummigrep og butt tupp. Alvorlige knivskader er stikkskader, ikke skjæreskader. Så kniven er skarp og går an å skjære seg på, men det er umulig for ham å stikke den i magen av vanvare.

Anonymous poster hash: 77b58...da5
Skrevet

Min har spikket fra hun var 4 år, men ikke fått lov å drive med kniv uten at voksne er i nærheten.

Skrevet

Frem til de var ca 6 har de bare fått lov mens vi voksne så på. Fra de begynte på skolen har de fått bruke kniv også når de har vært alene ute.

6 åringer som løper alene rundt med kniv :sjokkert: Det hadde ikke jeg turt, synes det høres uansvarlig ut

Anonymous poster hash: c0cad...ffe

Skrevet

6åringen har spikket siden hun var 4år.

Anonymous poster hash: 0e79b...07d

Skrevet

6 åringer som løper alene rundt med kniv :sjokkert: Det hadde ikke jeg turt, synes det høres uansvarlig ut Anonymous poster hash: c0cad...ffe

De vet godt at man ikke løper rundt med kniv. Når de ikke bruker den har de den i sliren.

Nå har jeg jenter. De er jo ofte et år eller tre mer modne og ansvarsbevisste enn gutter. Man må jo se ann barna og hvilken opplæring de har fått.

Skrevet

Det er som svigerfar sier: skarpe kniver gir pene arr😉

Lær barnet riktig bruk av kniv.

Her har våre hatt kniv og øks fra de var 4 år gamle. Kun datteren vår som har skjært seg, og da dro hun tommelen langs knivbladet for å se om den var skap...

Skrevet

Spikk i vei! Viktig at kniven er ordentlig kvass, en skjemt kniv er mye farligere enn den kvasse.

Anonymous poster hash: 86838...968

Skrevet

Her begynte de i 4-årsalderen. Fra 6 år fikk de ta kniven alene ut i skogen.

De kan reglene og følger de til punkt og prikke.

Kniven er laget for barn og legges i sliren når den ikke brukes.

Anonymous poster hash: 97b73...57f

Skrevet

Mine begynte å bruke kniv når de var mellom 1 og 2 år gamle.

Vi følger knivreglene.

• Ikke lek med kniven.
  • Når kniven ikke skal brukes skal den være i slira.
  • Når vi spikker skal vi sitte støtt (når du blir flink kan du stå oppreist, men du skal aldri gå og spikke samtidig).
  • Spikk aldri mot deg selv eller mot andre.
  • Når du skal gi kniven til noen andre må du gi den fra deg på riktig måte: Den som gir, holder i bladet på den siden som ikke er skarp, slik at den som tar imot kan ta skaftet.

Du bør helst ikke gå rundt med kniven uten å ha den i slira. Dersom du alikevel må gå med kniven i hånden bør du holde kniven slik at bladet peker bakover, og at eggen peker utover og vekk fra kniven.

Viktig at kniven ikke er sløv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...