Gå til innhold

Edvard eller Wilhelm?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vilhelm, med V :)

Anonymous poster hash: 50fe3...45a

Ja, har tenkt litt på å skrive det sånn, ville ikke vært dumt med V i stedet for W, men leser litt "filhelm", da.. Kanskje fordi jeg tenker navnet er litt tysk.

Anonymous poster hash: 2a61e...da7

Vilhelm evt Wilhelm!

Jeg liker Edvard også, men Wilhelm er så flott klang i! Begge er klassiske og staute, så innertier uansett.

Personlig synes jeg kanskje Vilhelm ser penest ut skrevet, sånn egentlig. Mest vanlig med W, hvis det er noen betydning for dere den ene eller den andre veien.

Annonse

Vilhelm evt Wilhelm!

Jeg liker Edvard også, men Wilhelm er så flott klang i! Begge er klassiske og staute, så innertier uansett.

Personlig synes jeg kanskje Vilhelm ser penest ut skrevet, sånn egentlig. Mest vanlig med W, hvis det er noen betydning for dere den ene eller den andre veien.

Takk for svar:) Er litt usikker på skrivemåten, ja. Synes det er pent (penest?) med V, men så er det noen ganger litt rart, også;) Det blir kanskje et navn nummer to som har en c (oppkalling), påvirker det i så fall hvordan du ville skrevet Wilhelm/Vilhelm?

Takk for svar:) Er litt usikker på skrivemåten, ja. Synes det er pent (penest?) med V, men så er det noen ganger litt rart, også ;) Det blir kanskje et navn nummer to som har en c (oppkalling), påvirker det i så fall hvordan du ville skrevet Wilhelm/Vilhelm?

Det kan hende at det påvirker, ja. Det kan hende det da vil se "riktigst" ut med W - ihvertfall i mine øyne ;) 

Ta f.eks. Christian/Kristian. 

Vilhelm Kristian vs Wilhelm Kristian

Vilhelm Christian vs Wilhelm Christian

Wilhelm Kristian hadde jeg kanskje ikke stusset over sånn egentlig (selv om jeg synes V passer bedre til K), men Vilhelm Christian hadde jeg tenkt i de baner at "hm, hvorfor valgte de ikke W?!" Men jeg er langt over gjennomsnittet opptatt av symmetri i navn og søskenflokk, og jeg tør påstå at de fleste ikke tenker som meg ;)

Det er ingen fasit, men prøv å skriv navnene på ulike måter med etternavnet/etternavnene dere har tenkt. Det har hjulpet oss mye ihvertfall. 

Vi valgte selv med W, men det ble styrt av oppkalling (på tvers av kjønn). Hadde det ikke vært det, så hadde nok V vært mest riktig tatt etternavnene i betraktning. Men igjen - det er jeg som tenker slik, mye mulig ingen andre ;)

Personlig liker jeg Edvard MYE bedre enn Wilhelm. For meg er Wilhelm et navn til gråhårete menn i 60- /70- alderen. Det har sikkert noe å gjøre med at jeg kommer fra Tyskland opprinnelig. Det er bare vanskelig å forestille en baby eller liten gutt som heter Wilhelm. Jeg ville aldri ha vurdert å skrive Vilhelm forresten, for meg ser det helt feil ut. Men igjen, jeg er Tysk... 

Anonymous poster hash: 28331...f99

Personlig liker jeg Edvard MYE bedre enn Wilhelm. For meg er Wilhelm et navn til gråhårete menn i 60- /70- alderen. Det har sikkert noe å gjøre med at jeg kommer fra Tyskland opprinnelig. Det er bare vanskelig å forestille en baby eller liten gutt som heter Wilhelm. Jeg ville aldri ha vurdert å skrive Vilhelm forresten, for meg ser det helt feil ut. Men igjen, jeg er Tysk... 

Oi, W.C. som initialer er kanskje ikke så heldig, nei. Nok en grunn for å velge Edvard :-)

Takk for svar:) Ja, jeg er litt i tvil om v'en. Men det andre navnet har ikke c som første bokstav, så blir ikke WC:) Ellers et poeng.

Det kan hende at det påvirker, ja. Det kan hende det da vil se "riktigst" ut med W - ihvertfall i mine øyne ;)

Ta f.eks. Christian/Kristian.

Vilhelm Kristian vs Wilhelm Kristian

Vilhelm Christian vs Wilhelm Christian

Wilhelm Kristian hadde jeg kanskje ikke stusset over sånn egentlig (selv om jeg synes V passer bedre til K), men Vilhelm Christian hadde jeg tenkt i de baner at "hm, hvorfor valgte de ikke W?!" Men jeg er langt over gjennomsnittet opptatt av symmetri i navn og søskenflokk, og jeg tør påstå at de fleste ikke tenker som meg ;)

Det er ingen fasit, men prøv å skriv navnene på ulike måter med etternavnet/etternavnene dere har tenkt. Det har hjulpet oss mye ihvertfall.

Vi valgte selv med W, men det ble styrt av oppkalling (på tvers av kjønn). Hadde det ikke vært det, så hadde nok V vært mest riktig tatt etternavnene i betraktning. Men igjen - det er jeg som tenker slik, mye mulig ingen andre ;)

Jeg tenker på slike ting selv;) Men tenker også litt på at hvis alle skriver Wilhelm automatisk kan det være litt irriterende å hete Vilhelm. Hvis flere skrivemåter er vanlig må man stave uansett, da er det ikke så nøye.

Med Edvard vet jeg i alle fall;) Edward synes jeg ser litt rotete ut, og får et behov for å uttale det på engelsk.

Annonse

Synes begge er stødige, flotte navn - og blir bra uansett hva dere velger :-)
Når det gjelder stavemåte ville jeg valgt Wilhelm med W... Ettersom William med W er såpass utbredt frykter jeg at en Vilhelm som skriver med enkel-V må forklare dette hver eneste gang noen skal skrive navnet hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...