Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #1 Skrevet 3. juni 2016 Jeg lurer på om noen her har eller kjenner til denne sykdommen? Når fikk dere den og hvordan var utredningen? Var legen noe i tvil feks? Jeg har en sønn med magesmerter hver dag. Oppblåst mage. Generell sykdomsfølelse. Følelse av å måtte på do omtrent hele tiden. Veldig diaré, omtrent som vann iblant. Iblant vanskelig å holde på avføringen så små spor kan komme i trusa. På grensen til alvorlig undervekt. Om han er ute på aktiviteter blir magen enda verre etterpå, så det straffer seg på en måte å gjøre noe. Ikke vært på skole omtrent på seks mnd. Er ordentlig bekymret for ham nå, men skal på privat klinikk neste uke. Anonymous poster hash: fd6e7...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #2 Skrevet 3. juni 2016 Mente ikke "denne sykdommen", men "en av disse sykdommene". Min mormor hadde forøvrig ulcerøs kolitt og hva jeg har lest kan det være en arvelighetsfaktor. Mange i familien min sliter med magen (irritabel tarm), men de er jo likevel ikke i nærheten av å ha det som min sønn. Anonymous poster hash: fd6e7...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #3 Skrevet 3. juni 2016 Jeg kjenner ikke barn som har chrons eller ulcerøs kolitt. Ene jeg kjenner fikk vel påvist ulcerøs kolitt da hun var 15-16 år, men hun hadde trolig vært syk i flere år tidligere, men ikke ille. Husk også å få sjekket gutten din for cøliaki, noen med cøliaki kan også ha samme symptomene. Og be også om at han vår en utvidet test hva alle mineraler og vitaminer angår. Jeg vet om flere med chrons og ulcerøs kolitt som har spist seg helt symptomfri (og tarmene har ikke lenger vært betente!) ved å legge om kostholdet til et lavkarbokosthold med nok riktig fett, normale mengder rene proteiner og mye grønnsaker. Så om han skulle ha noen av disse sykdommene kan det være noe å ha i bakhodet. Anonymous poster hash: 0f659...b41
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #4 Skrevet 3. juni 2016 Jeg lurer på om noen her har eller kjenner til denne sykdommen? Når fikk dere den og hvordan var utredningen? Var legen noe i tvil feks? Jeg har en sønn med magesmerter hver dag. Oppblåst mage. Generell sykdomsfølelse. Følelse av å måtte på do omtrent hele tiden. Veldig diaré, omtrent som vann iblant. Iblant vanskelig å holde på avføringen så små spor kan komme i trusa. På grensen til alvorlig undervekt. Om han er ute på aktiviteter blir magen enda verre etterpå, så det straffer seg på en måte å gjøre noe. Ikke vært på skole omtrent på seks mnd. Er ordentlig bekymret for ham nå, men skal på privat klinikk neste uke. Anonymous poster hash: fd6e7...aa2 Vil bare si: stå på for gutten din og ikke gi d før du får hjelp! Det er hardt å være mamma til syke barn, men ikke gi opp selv om du blir møtt med avvisning eller andre underlige reaksjoner i helsevesenet! Masse lykke til Klem Anonymous poster hash: a2236...e0a
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #5 Skrevet 3. juni 2016 Jeg lurer på om noen her har eller kjenner til denne sykdommen? Når fikk dere den og hvordan var utredningen? Var legen noe i tvil feks? Jeg har en sønn med magesmerter hver dag. Oppblåst mage. Generell sykdomsfølelse. Følelse av å måtte på do omtrent hele tiden. Veldig diaré, omtrent som vann iblant. Iblant vanskelig å holde på avføringen så små spor kan komme i trusa. På grensen til alvorlig undervekt. Om han er ute på aktiviteter blir magen enda verre etterpå, så det straffer seg på en måte å gjøre noe. Ikke vært på skole omtrent på seks mnd. Er ordentlig bekymret for ham nå, men skal på privat klinikk neste uke. Anonymous poster hash: fd6e7...aa2 Når du leser 'Noen som har eller kjenner til noen med ulcerøs kolitt og bruker Crocs her?' Og ikke forstår spørsmålet.. Anonymous poster hash: b166d...e9c
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Jeg har uc. Jeg ble akkut syk med voldsom diare, blødninger og slim. Gikk til legen etter en uke og ble sendt rett på sykehuset. Lå inne der i 3 dager og de tok da div prøver. Blant annet Koloskopi der de så at hele tykktarmen var betent og blødende. Prøvde oss frem med medisiner og var mye sykemeldt det første året etter diagnosen som jeg fikk da jeg var 27 år. Går fast på høy dose medisiner og blir fulgt opp på sykehuset. Jobber redusert og går nå stort sett bra. Er ekstra dårlig på høsten og var netopp hjemme noen dager med diare og magesmerter. Anonymous poster hash: 59f24...1ce
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 Når du leser 'Noen som har eller kjenner til noen med ulcerøs kolitt og bruker Crocs her?' Og ikke forstår spørsmålet.. Anonymous poster hash: b166d...e9c Ha-ha Men det du skrev gjorde meg oppmerksom på at jeg over her egentlig ikke svarte på spørsmålene Hi har. De jeg kjenner til har hanglet lenge, har både selv bortforklart symptomene med irritabel tarm og stress og livspåkjenninger og opplevd å ikke bli tatt på alvor av leger etter at de begynte å ta sine plager på alvor selv. Spesielt damene har slitt mer med å bli trodd. De fleste har gått i årevis før det har blitt så akutt forverring at de har fått utredning. Tror det er fire jeg vet om som da har havnet på sykehus og vært svært alvorlig syk med blødninger fra tarm, en fikk også blodforgiftning. Jeg kjenner privat 6-8 som har en av disse sykdommene og har vært borti flere gjennom jobb. Anonymous poster hash: 0f659...b41
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 Vil bare si: stå på for gutten din og ikke gi d før du får hjelp! Det er hardt å være mamma til syke barn, men ikke gi opp selv om du blir møtt med avvisning eller andre underlige reaksjoner i helsevesenet! Masse lykke til Klem Anonymous poster hash: a2236...e0a Første runde på sykehuset endte i stort sett ingenting. Det ble tatt røntgen som kunne tolkes som forstoppelse. Noen uker senere ble det tatt ul som (bekreftet) viste at det ikke var forstoppelse. Da syntes overlegen at sønnen var ferdig behandlet 😮 At symptomene fortsatt var der brydde han seg ikke stort om. Anonymous poster hash: fd6e7...aa2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #9 Skrevet 3. juni 2016 Første runde på sykehuset endte i stort sett ingenting. Det ble tatt røntgen som kunne tolkes som forstoppelse. Noen uker senere ble det tatt ul som (bekreftet) viste at det ikke var forstoppelse. Da syntes overlegen at sønnen var ferdig behandlet At symptomene fortsatt var der brydde han seg ikke stort om. Anonymous poster hash: fd6e7...aa2 Slike erfaringer er dessverre ikke uvanlige i helsevesenet :/ Godt dere har muligheten til å gå privat! Håper dere finner ut av det snart! Jeg svarte over her også, om dere har vært i utlandet, og dere ikke finner andre årsaker til plagene, vurder å få sjekket om han kan ha pådratt seg parasitter. Men det er ikke det første som bør sjekkes ut. Er det ikke tatt blodprøver og avføringsprøver av gutten din? I så fall ville jeg vurdert å klaget på den "hjelpen" dere har fått når dere selv via det private har fått hjelp. Anonymous poster hash: 0f659...b41
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #10 Skrevet 3. juni 2016 En liten dytt nå som kvelden har kommet. Anonymous poster hash: fd6e7...aa2
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Hei, Jeg har hatt UC siden 2011, og har opplevd lange gode perioder, men også dårlige. Jeg har lest stort sett all forskning, forum og dietter som finnes, og har testet alt fra steinalderdiett, lavkarbo, sykehuset sine anbefalinger også videre. Har kommet frem til at her må vi prøve og feile selv. Prøv deg frem, og kjenn etter hva signaler kroppen gir - blir du kvalm, uggen etter 20 minutt, kan det være du ikke skal spise så mye av den maten akkurat nå. Vil anbefale et forum som har hjulpet meg mye - kommer tilbake til det. Åja, også medisiner må jeg ta med – Bruker Asacol om jeg skulle være dårlig, ellers helt medisinfri, etter omleggingen av diett. Jeg er mer og mer sikker på at grunnen til min sykdom er en ubalanse i bakterieforholdet i tarmen. Altså for mange dårlige bakterier, som ødelegger for de gode bakteriene. Derfor må vi hjelpe de gode bakteriene til å overleve i tarmen vår. For at vi skal få til det må vi spise mat som gir de gode bakteriene grobunn, så de kan slå ut de dårligeJ Jeg skiller hva jeg spiser i forhold til aktive faser og symptomfrie faser. Er jeg i en aktiv fase, med flere dobesøk til dagen, kvalme og ubehag, så er jeg back til basic som jeg kaller det: - Rent kjøtt - Kokte grønnsaker - Hardkokte kokte egg (om du tåler det, ikke alle tåler egg, men prøv). - Drikker kun vann (dessverre litt kaffe innimellom, sånn er det med dårlige vaner) Denne dietten kjører jeg i 5-7 dager, eller så lenge jeg må til symptomene forsvinner. Så begynner jeg forsiktig å legge til en og matvare til kosten min, reagerer jeg på noe, så kutter jeg det ut. (melk, brød og juice kan du bare slutte med først som sist. Suksessfaktoren min, som gjør at jeg klarer å kontrollere sykdommen er å kutte ut usunne vaner, som alt med mye sukker og karbohydrater i, som brød, snop, sjokolade, syltetøy, is også videre. Jeg holder meg også unna pizza, og mye ferdigmat som sauser på pose og suppeposer. Grønnsaker med mye stivelse, som poteter har jeg byttet ut med grønnsaker, og søtpoteter og fungerer strålende. Jeg spiser i gode perioder stort sett det samme som resten av familien, mye sunt fett, fisk, fugl og viltkjøtt, men også okse, lam og slikt. Tror egentlig det meste av kjøtt fungerer, men holder meg unna gris. Grønnsaker er en stor del av middagen min, lunsj er ofte kjøtt og mye salat, istedenfor brød. Kveldsmat og frokost er for min del kokte egg, knekkebrød av frø (fås på Rema 1000, eller bakes selv) med kjøttpålegg, hvitost eller Kaviar (kaviar har alltid fungert utmerket for min del, også i dårlige perioder). De gangene jeg har hatt et tilbakefall, faktisk kun en gang, etter jeg begynte for alvor å legge om kostholdet, skyldtes snop, sjokolade og brødspising over en lengre periode. Jeg følte lenge før tilbakefallet at det var noe i gjerdet, men overså symptomer som luft, litt kvalme og slikt. Hadde jeg gått tilbake til «basic» så hadde jeg nok unngått det tipper jeg. Jeg tar noe helsekost, som: Ingefærtabletter, Gurkemeie, Slippery elm og hvitvinseddik (bland en liten dæsj ut i vann, og det fjerner surheten i kropp og mage, funker på meg). En siste viktig ting er VSL#3 for min del, som jeg bestiller på amason fra USA. Dette er Probiotiske bakterier i konsentrert form, som virkelig gjør nytten for meg om jeg kjenner det murrer litt i magen. Husk nok søvn, og kvitt deg med grunnløse bekymringer, som ubetalte regninger, jobbproblemer som du kan løse opp i, riper i lakken på bilen. Kjøp heller en rose til fruen, og skvær opp i problemene på hjemmebane, det er så viktig for at problemene ikke skal sette seg i magen. Sjekk ut forumet: IHAVEUC.com og kjøp gjerne boka til Mike, der, eller bare les deg opp på forumet, det er mer enn nok informasjon der til å gjøre noe med situasjonen. Sykehusene i Norge har virkelig ikke peiling på dette, og du er din egen herre med denne sykdommen. Gjør noe med din egen hverdag, og start i dagJ Anonymous poster hash: 2eaef...cd8
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Har han ikke fått tatt koloskopi????? Hvis han har vært dårlig så lenge, og ikke vært på skolen på 6 mnd, bør de legene få opp farta!! Stakkars gutt!! Anonymous poster hash: f7cec...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå