Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #1 Skrevet 3. juni 2016 Jeg ville bare minne dere på det. Anonymous poster hash: 4de03...ea2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #3 Skrevet 3. juni 2016 Det er mange regler i grammatikk som burde repeteres her. Hva med rettskriving? Anonymous poster hash: feef8...e70
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #4 Skrevet 3. juni 2016 Jeg ville bare minne dere på det. Anonymous poster hash: 4de03...ea2 "men" skal aldri starte en ny setning, så aldri punktum forran. Anonymous poster hash: 34f5e...e18
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #5 Skrevet 3. juni 2016 Alltid? Du brukte jo ikke det selv i overskriften Anonymous poster hash: 2c9d9...1da
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #6 Skrevet 3. juni 2016 Ok frøken men hvordan er det foran og? Her har du de mest grunnleggende kommareglene i norsk: http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Kommaregler/ Anonymous poster hash: 536a0...fb5
Surogvanskelig Skrevet 3. juni 2016 #7 Skrevet 3. juni 2016 Jeg ville bare minne dere på det. Anonymous poster hash: 4de03...ea2 En setning skal aldri starte med men. Ville bare minne deg på det. (Mener du jeg skulle satt , foran mitt men forresten?)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #8 Skrevet 3. juni 2016 Aldri punktum foran men, da blir det en ufullstendig setning. Anonymous poster hash: bb1ee...b9a
Marriet Skrevet 3. juni 2016 #9 Skrevet 3. juni 2016 Det er mange regler i grammatikk som burde repeteres her. Hva med rettskriving? Anonymous poster hash: feef8...e70 Det er jo ikke HER det bør repeteres! Det er jo gjennomgående i hele nasjonen elendig skriftelig ferdigheter. Å tro at man på et forum skal ordne opp i dette vil jeg påstå er rimelig naivt. En helt seriøs oppfordring fra min side er at alle som virkelig har problemer med disse feilene tar lærerutdanning og sørger for at kommende generasjoner på den måten får gode skriveferdigheter. Jeg er helt enig at det er mye feil. Både setningsoppbygging, skrivefeil osv, men det er ikke unikt for dib. Det er gjennomgående i hele forbanna samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #10 Skrevet 3. juni 2016 "men" skal aldri starte en ny setning, så aldri punktum forran. Anonymous poster hash: 34f5e...e18 Tull og tøys, man kan godt bruke men som innlederord. Det bør unngås i de fleste tilfeller, men kan være nyttig dersom man skal binde sammen en konkluderende setning med tidligere informasjon og/eller påstander i teksten. Anonymous poster hash: 536a0...fb5
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #11 Skrevet 3. juni 2016 "men" skal aldri starte en ny setning, så aldri punktum forran. Anonymous poster hash: 34f5e...e18 Selvsagt kan en setning starte med "men", men det er ikke så ofte at det blir veldig godt språk ut av det. Da skal man vie hva man gjør og hvor det passer å benytte seg av det. Man kan fint sette både komme, punktum, spørsmålstegn, kolon, semikolon og utropstegn foran "men", det finnes ingen spesifikke regler mot dette. Til deg som lurte lenger opp på "og". Om det skal brukes komma foran "og eller ei er avhengig av setningene. Dersom det er snakk om å binde sammen to helsetninger skal du ikke bruke komma foran "og", ei heller i forbindelse med oppramsing hvor "og" knytter sammen de siste to leddene i oppramsingen. Utover det skal det stort sett være komma foran "og". Anonymous poster hash: 7a6a3...ba5
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #12 Skrevet 3. juni 2016 Selvsagt kan en setning starte med "men", men det er ikke så ofte at det blir veldig godt språk ut av det. Da skal man vie hva man gjør og hvor det passer å benytte seg av det. Man kan fint sette både komme, punktum, spørsmålstegn, kolon, semikolon og utropstegn foran "men", det finnes ingen spesifikke regler mot dette. Til deg som lurte lenger opp på "og". Om det skal brukes komma foran "og eller ei er avhengig av setningene. Dersom det er snakk om å binde sammen to helsetninger skal du ikke bruke komma foran "og", ei heller i forbindelse med oppramsing hvor "og" knytter sammen de siste to leddene i oppramsingen. Utover det skal det stort sett være komma foran "og". Anonymous poster hash: 7a6a3...ba5 Nei, beklager, nå roter jeg selv, hehe ... Det skal alltid være komma foran "og" i to helsetninger. Det er når subjektet ikke endrer seg at det ikke skal være komma foran "og". Anonymous poster hash: 7a6a3...ba5
Lagertha Skrevet 3. juni 2016 #13 Skrevet 3. juni 2016 Aldri punktum forran "men " da ! Sjekk fakta før du kritiserer andre 😂
Lagertha Skrevet 3. juni 2016 #14 Skrevet 3. juni 2016 Eller er det nye regler? Haha da får jeg sjekke opp også😅
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #15 Skrevet 3. juni 2016 Aldri punktum forran "men " da ! Sjekk fakta før du kritiserer andre Joda, det kan gå an. Men som det bemerkes over her, det er ikke så ofte det blir godt språk ut av det. Anonymous poster hash: 8e741...5d4
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #16 Skrevet 3. juni 2016 Eller er det nye regler? Haha da får jeg sjekke opp også Tror ikke reglene er nye, men ja, det er lov å sette punktum forn "men". Du kan for eksempel se på www.norsksidene.no under kommaregler. Anonymous poster hash: 7a6a3...ba5
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #17 Skrevet 3. juni 2016 Tror ikke reglene er nye, men ja, det er lov å sette punktum forn "men". Du kan for eksempel se på www.norsksidene.no under kommaregler. Anonymous poster hash: 7a6a3...ba5 Ikke nye regler. Anonymous poster hash: 4de03...ea2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #18 Skrevet 3. juni 2016 Jøss, jeg har lært at man ALDRI skal ha komma foran men og at det er uheldig å starte en setning med men. Det er alltid på dib jeg leser de utroligste ting, du sprer livsfarlig propaganda - er du klar over hvor mange mindre intelligente brukere det er her inne som nå kanskje tror at du bedriver folkeopplysning?! Spøk til side. Du dreit deg SKIKKELIG ut nå. Anonymous poster hash: 2e49e...7f1
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #19 Skrevet 3. juni 2016 Jøss, jeg har lært at man ALDRI skal ha komma foran men og at det er uheldig å starte en setning med men. Det er alltid på dib jeg leser de utroligste ting, du sprer livsfarlig propaganda - er du klar over hvor mange mindre intelligente brukere det er her inne som nå kanskje tror at du bedriver folkeopplysning?! Spøk til side. Du dreit deg SKIKKELIG ut nå. Anonymous poster hash: 2e49e...7f1 På hvilken måte dreit hi seg ut? Anonymous poster hash: 536a0...fb5
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2016 #20 Skrevet 3. juni 2016 Det er uheldig å starte en setning med "men". Så anbefaler ikke punktum foran ordet. Anonymous poster hash: d1811...51c
Miamimom Skrevet 4. juni 2016 #21 Skrevet 4. juni 2016 Jeg var akkurat på foredrag med Helene Uri, hun sa at man gjerne kan starte en setning med men. Dette var et foredrag om godt språk. Jeg tror hun vet hva hun snakker om.
skjotta Skrevet 4. juni 2016 #22 Skrevet 4. juni 2016 Tror ikke reglene er nye, men ja, det er lov å sette punktum forn "men". Du kan for eksempel se på www.norsksidene.no under kommaregler. Anonymous poster hash: 7a6a3...ba5 Heldigvis er det "lov" å ha dårlig språk og gramatiske småfeil her og der og. Ingen andre enn internettbaserte gramatikkregelryttere som prøver å arrestere oss for det 😂😂😂
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #23 Skrevet 4. juni 2016 På hvilken måte dreit hi seg ut? Anonymous poster hash: 536a0...fb5 Hun kommer med en bastant påstand som gir feilaktige opplysninger. Det fremstår som litt latterlig å belære andre; det hun hevder er det opplagt ingen èntydig fasit på. Anonymous poster hash: 2e49e...7f1
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #24 Skrevet 4. juni 2016 Hun kommer med en bastant påstand som gir feilaktige opplysninger. Det fremstår som litt latterlig å belære andre; det hun hevder er det opplagt ingen èntydig fasit på. Anonymous poster hash: 2e49e...7f1 At det skal være en eller annen form for tegnsetting foran men (med unntak, slik som her, men det er bare å være kranglete), er en korrekt påstand. Anonymous poster hash: 536a0...fb5
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2016 #25 Skrevet 4. juni 2016 LOOOOSERS 😂😂😂 Anonymous poster hash: a84c5...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå