Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 Jeg har en datter som går i 1. klasse. Vi bor veldig nærme skolen uten noen bilvei, kun en liten sti. Vi har et ønske om at hun skal gå hjem alene fra SFO en dag i uken. Men dette er SFO lite samarbeidsvillige til. De sier det er så mye for assistentene å holde styr på. Å sende barn hjem på den måten. Dette er snakk om en skole som åpnet for 2 år siden og derfor kun er 1. og 2. klasse der. Ikke mange barn. De mener barna selv på passe på klokka og pakke sekken sin selv og krysse seg ut når de skal gå. Jeg har er barn på en annen skole, og der er vi vant med at de sender barn hjem hver halve time. De tar da utgangspunkt i en liste hvor det står når barna skal gå hjem selv (de som ikke blir hentet). Hvordan er det på deres skole? Blir barna sendt hjem til avtalt tid? Hadde hjulpet meg veldig i hverdagen om barnet mitt kunne gå hjem selv. Siden jeg både jobber, har et barn på en annen skole og et barnehagebarn i en barnehage i en annen retning enn skolene. Så, hva er egentlig vanlig rundt om i Norges land? Anonymous poster hash: 13536...6d9
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Her får de ikke gå hjem alene. Anonymous poster hash: 9206e...d9e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Er enig med SFO om at de må kunne pakke seg sammen og gå til rett tid selv for å kunne gå. Uten å mestre dette må barnet hentes. Men de som mestrer det må selvsagt kunne gå. Anonymous poster hash: 83213...e8e
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 Jeg ringer Sfo og da sender de barnet hjem Anonymous poster hash: f130d...81a
Ylva og Mathilde Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Jeg sender SMS om at de skal sendes hjem, eller så går de selv om vi har avtalt tid på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 SFO har d ikke lov til å nekte å sende hjem barna. Her vi bor har de ovr 100 barn på SFO og likevel klarer de å sende alle barn hjem til gitte klokkeslett (hver hele og halve time) De går rett og slett ut og bjeller til dem som er ute, og så har de et godt system slik at alle barna må feste en brikke på en tavle om hvilket rom de er i, da finner de ansatte dem fort. Barna blir sendt hjem 14.30, 15, 15.30, 16 og 16.30 alt ettersom når foreldrene har sagt at de skal gå hjem. De har lister de fyller ut, og det er aldri noe problem. Anonymous poster hash: 9d3d3...593
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 Vår SFO har eit datasystem der vi foreldre legg inn om/når barnet skal gå heim, eller om det skal bli henta. Vår førsteklassing vert sendt heim med skulebussen, men veit at kameratar av han (1.klassingar) går heim sjølve på same tid. Veit ikkje om dei får beskjed frå dei vaksne om å gå, eller veit sjølve at dei skal gå når skulebussen går. Den som kryssar dei ut på dataen sjekkar at det stemmer med det foreldra har lagt inn. Dette er ein ganske stor SFO, og det sit ein assistent med pc omtrent heile tida på slutten av dagen. Anonymous poster hash: 64f16...0c3
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #8 Skrevet 1. juni 2016 Min 2. klassing går hjem alene. (Eller sammen med 2-3 andre 2. klassinger) Her får de gå enten når vi har avtalt det med SFO, eller når vi har sendt sms om det samme dag (dersom vi har ombestemt oss eller han plutselig skal være med noen andre hjem). I det siste har vi avtalt med dem at han kan gå hjem når han sier han skal hjem, slik at vi slipper å sende SMS hver gang det er forandringer. Helt supert med fleksibilitet. Dette er en skole med ca 300 elever. Anonymous poster hash: f29b3...c40
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 Min 2. klassing går hjem alene. (Eller sammen med 2-3 andre 2. klassinger) Her får de gå enten når vi har avtalt det med SFO, eller når vi har sendt sms om det samme dag (dersom vi har ombestemt oss eller han plutselig skal være med noen andre hjem). I det siste har vi avtalt med dem at han kan gå hjem når han sier han skal hjem, slik at vi slipper å sende SMS hver gang det er forandringer. Helt supert med fleksibilitet. Dette er en skole med ca 300 elever. Anonymous poster hash: f29b3...c40 Og de ansatte hjelper dem som trenger det med å komme seg avgårde! Anonymous poster hash: f29b3...c40
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 De vil helst ha beskjed før kl 13 om barnet skal sendes hjem til et bestemt klokkeslett (eller ha fast avtale på det) De sjekker i boka jevnlig og sender hjem de som skal hjem. F.eks sier de da "Rita, nå er kl 15 så nå må du finne tingene dine å gå hjem" Anonymous poster hash: 9dbdb...5d8
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 Går i 1.klasse og hun går hjem fra Sfo. Hun kan gå kl.16 hver dag fra Sfo. Jeg er hjemme nesten rett etter at hun har kommet hjem Anonymous poster hash: cd085...f7a
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 Hos oss sender de hjem etter avtale hver hele og halve time. Barna bør huske det selv, men de sjekket at alle som skal gå et klokkeslett, faktisk har gått hjem. Anonymous poster hash: 12d90...1df
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 Så lenge vi har gitt skriftlig beskjed kan ikke sfo nekte barnet å gå hjem men de liker det ikke. Her måtte barna krysse seg ut selv når de gikk, men det var ikke noe problem. Uansett brukte ikke sfo listene til noe så det skjedde ikke noe selv om noen glemte det. Anonymous poster hash: 51acb...46f
Guttaboys Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 Er enig med SFO om at de må kunne pakke seg sammen og gå til rett tid selv for å kunne gå. Uten å mestre dette må barnet hentes. Men de som mestrer det må selvsagt kunne gå. Anonymous poster hash: 83213...e8e Ikke enig. Ja, de må kunne pakke sekken sin, men synes ikke at de må kunne passe på tiden selv for å være stor nok til å gå alene. På SFO her kan de gå alene hjem. Sønnen min går alene hjem to dager i uka, fordi han har fotballtrening, og vi sparer tid på at han går hjem selv og begynner på lekser. Ellers kan vi sende mail samme dag hvis de skal gå hjem selv. Veldig grei ordning. Han går også alene til SFO hver morgen. Vi bor 150 meter unna skolen, uten bilvei. Han går i 1. klasse. Han må pakke sekken sin og krysse seg inn/ut av SFO selv.
Yellow Brick Road Skrevet 1. juni 2016 #15 Skrevet 1. juni 2016 De burde kanskje se seg om etter en annen jobb om de ikke klarer å sende unger hjem når de skal. Jeg kan ikke love at vi aldri glemmer en som skal gå hjem på ukurante klokkeslett, for når det er riktig travelt kan det gå galt av og til. Men de to-tre gangene vi har glemt det dette skoleåret, har det ikke gått langt tid før vi oppdager det og sender barnet hjem. Vi bruker godt gammeldags listesystem hvor vi noterer ned engangmeldinger som har kommet enten på lapp eller på sms, og noen ganger muntlig, men det vil vi helst ikke ha for det er lettere å glemme. Faste meldinger ligger inne på samme lister, og disse listene bruker vi når vi roper opp, når vi går kontrollrunder for å se om vi kan se alle ungene, når vi samler ungene til mat etc. Og da ser vi jo også meldingene sånn at vi stadig blir påminnet dem. Vi sender unger hjem enten det er hele timer, halve timer, kvarter eller ti på / over / under eller hva som helst. Bortsett fra turdager, da må ungene enten hentes / sendes hjem før vi går eller når vi kommer tilbake. Foreldrene vet veldig godt når det er turdager ( i alle fall de som leser informasjonen de får), så det går helt fint.
LivetErEnLek Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 Aldri hørt at det er noe problem. Her kan vi ha faste avtaler på når de skal gå eller vi kan ringe og gi beskjed. Skjønner ikke at det er noe problem.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #18 Skrevet 1. juni 2016 Her er det ca. 230 unger på sfo og de klarer å si fra til ungene når de skal hjem. Vi har fast liste ( nå på nett, meldeboka) og skal ungen gå til annet tidspunkt enn i listen skal vi sende melding på meldeboka innen kl.12.00 samme dag. Hender de har glemt å sende hjem, men da ringer jeg de og de sender. Ikke så veldig ofte dette har skjedd. Anonymous poster hash: c9bd8...97c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #19 Skrevet 1. juni 2016 Her fyller vi ut et skjema hvor vi svarer om barna blir hentet, eller går hjem selv. I siste tilfelle fylles klokkeslettet også ut (bare hele og halve timer). Så når klokka blir f.eks. 16, får de barna det gjelder beskjed om å gå hjem. Det er ikke lov å ringe og si at NN skal gå hjem nå, det må gis beskjed på forhånd. Men ja, barna får gå hjem selv hvis foreldrene vil det. Anonymous poster hash: 1353a...06f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #20 Skrevet 1. juni 2016 Her fyller vi ut et skjema hvor vi svarer om barna blir hentet, eller går hjem selv. I siste tilfelle fylles klokkeslettet også ut (bare hele og halve timer). Så når klokka blir f.eks. 16, får de barna det gjelder beskjed om å gå hjem. Det er ikke lov å ringe og si at NN skal gå hjem nå, det må gis beskjed på forhånd. Men ja, barna får gå hjem selv hvis foreldrene vil det. Anonymous poster hash: 1353a...06f Glemte å si at skjemaet fylles ut ved skoleårets start. Dette er forresten i Oslo. Anonymous poster hash: 1353a...06f
Gemini77 Skrevet 1. juni 2016 #21 Skrevet 1. juni 2016 Så lenge man har en fast avtale eller sender med barnet lapp på skolen den dagen så ordner SFO med at barnet går hjem til en fast tid. Men kun hele og halve timer så det ikke blir altfor mye rot for de. Her går majoriteten av barna hjem selv til et fast tidspunkt. Kun noen få blir hentet. Min yngste går i 2.klasse
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #22 Skrevet 1. juni 2016 Her sier vi fra om tidspunkt ved levering. 1.klassingen blir sendt hjem. Går hjem innimellom alene. Null problem. Vi bor veldig greit til. Anonymous poster hash: 529a4...7a6
Popelko Skrevet 1. juni 2016 #23 Skrevet 1. juni 2016 Her skriver vi i meldingsboka hver dag om når han evnt skal gå hjem, da sier de bare i fra når han skal gå. En ganske enkel oppgave for de ansatte. Han pakker sekken osv selv.
<3 mine søte små<3 Skrevet 1. juni 2016 #24 Skrevet 1. juni 2016 På SFO det min 2.klassing går. Så må dei 1 bli henta den første mnd. Etter det kan de gå hjem. Vi leverte inn eit avtaleskjema der det står når han kan gå hjem. Dette er en SFO med 3 baser er ca 200 totalt.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2016 #25 Skrevet 1. juni 2016 Har barn på en av de største skolene i Oslo. Her går de voksne rundt og roper for å gi beskjed når klokka er 15, 15.30 og 16. Barna som ikke hentes må selv vite når de skal hjem. Da henter de sekken sin og krysser seg ut. På krysslistene står det oppført ved siden av barnets navn hvilken avtale som gjelder. Her hentes nok alle i 1. klasse, men fra andreklasse går noen hjem selv på avtalte tidspunkter. Men barna må kunne holde styr på når de skal hjem selv. Tviler på at de voksne kan løpe rundt for å spore opp Thomas fordi han skulle hjem klokka tre når det er over 280 barn på aktivitetsskolen. Anonymous poster hash: 94577...615
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå