Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #3 Skrevet 29. mai 2016 Så mye du orker? Hvorfor skal det være en grense? Anonymous poster hash: 16c37...4ae
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #4 Skrevet 29. mai 2016 Hehe er gravid. Kanskje vesentlig å nevne. Anonymous poster hash: 249a2...aaf
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #5 Skrevet 29. mai 2016 Så lenge det ikke er snakk om uvanlig store mengder og det ikke er hver dag, ville jeg ikke tenkt så mye over det. Anonymous poster hash: f8bdc...34a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #6 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tror du bør holde deg under en liter eller noe i den dur. Anonymous poster hash: 143ea...53d
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #7 Skrevet 29. mai 2016 Det anbefales ikke mer enn 0,5l lett brus til gravide uansett koffein eller ei, men mener at 0,5l cola brus tilsvarer 1 kopp kaffe, så personlig ville jeg skippet brusen i dag.. Holder meg på max en kopp til dagen. (hører med at jeg drikker kaffe fra espressomaskin, og espresso inneholder mer koffein enn vanlig filter kaffe) Anonymous poster hash: 70743...297
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #8 Skrevet 29. mai 2016 Sakset fra en artikkel fra kk " Men det er også lurt å huske på at både energidrikker og Coca Cola inneholder koffein, så dersom du drikker en Cola eller to i tillegg til en kopp kaffe eller en latte, da kan du raskt komme over anbefalt dose." Anonymous poster hash: 70743...297
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #9 Skrevet 29. mai 2016 Hadde maks tatt meg et glass eller to. Kanskje mer om du ellers ikke drikker noe særlig brus med koffein. Anonymous poster hash: 88622...a5f
Kakao1234 Skrevet 29. mai 2016 #10 Skrevet 29. mai 2016 Jeg drakk mye Pepsi Max i svangerskapet, men holdt meg da til en kopp kaffe om dagen. Det gikk helt fint, -har et sunt og velskapt barn.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #11 Skrevet 29. mai 2016 Ca. ett lite glass Pepsi Max. http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-svangerskap-sykdommer/2013/02/gravide-bor-drikke-sa-lite-kaffe-som Anonymous poster hash: 4a376...0c9
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #12 Skrevet 29. mai 2016 Jeg drakk mye Pepsi Max i svangerskapet, men holdt meg da til en kopp kaffe om dagen. Det gikk helt fint, -har et sunt og velskapt barn. Det er ikke lurt å drikke "mye Pepsi Max" i svangerskapet, selv om du fikk et sunt og velskapt barn. Anonymous poster hash: 4a376...0c9
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #13 Skrevet 29. mai 2016 Drikker ca 1,5 t to liter pr dag. Er gravid. Anonymous poster hash: 1d0e9...5f3
Gjest Trøfler Skrevet 29. mai 2016 #14 Skrevet 29. mai 2016 Drikker ca 1,5 t to liter pr dag. Er gravid. Anonymous poster hash: 1d0e9...5f3 Men da gjør du det vel vitende om konsekvensene det kan få? *** "Gravide som får i seg mer enn 300 milligram koffein per dag, det vil si mer enn tre kopper kaffe, har opptil 60 prosents økt risiko for at barnet veier for lite i forhold til lengden på svangerskapet. Når mor drikker kaffe, overføres koffeinet til fosteret, som sammenlignet med moren har dårligere kapasitet til å bryte ned stoffet. Det er på ingen måte bra at babyer har for lav fødselsvekt. Å bli født for liten kan ha betydning for helsetilstanden ikke bare på kort sikt, men også i et helt livsperspektiv. Lav fødselsvekt er blant annet forbundet med en økt risiko for å utvikle diabetes og hjerte-karsykdom i voksen alder. I noen land anbefales en øvre grense på 300 milligram koffein per dag for gravide, cirka tre kopper kaffe. Flere land, deriblant Norge, anbefaler 200 milligram som øvre grense." *** 1,5 til 2 liter Pepsi Max om dagen er jo helt vilt, enten du er gravid eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #15 Skrevet 29. mai 2016 Men da gjør du det vel vitende om konsekvensene det kan få? *** "Gravide som får i seg mer enn 300 milligram koffein per dag, det vil si mer enn tre kopper kaffe, har opptil 60 prosents økt risiko for at barnet veier for lite i forhold til lengden på svangerskapet. Når mor drikker kaffe, overføres koffeinet til fosteret, som sammenlignet med moren har dårligere kapasitet til å bryte ned stoffet. Det er på ingen måte bra at babyer har for lav fødselsvekt. Å bli født for liten kan ha betydning for helsetilstanden ikke bare på kort sikt, men også i et helt livsperspektiv. Lav fødselsvekt er blant annet forbundet med en økt risiko for å utvikle diabetes og hjerte-karsykdom i voksen alder. I noen land anbefales en øvre grense på 300 milligram koffein per dag for gravide, cirka tre kopper kaffe. Flere land, deriblant Norge, anbefaler 200 milligram som øvre grense." *** 1,5 til 2 liter Pepsi Max om dagen er jo helt vilt, enten du er gravid eller ikke. Mange som tror det er lettere å føde et undervektig barn se. Anonymous poster hash: 10e9f...52f
Gjest Trøfler Skrevet 29. mai 2016 #16 Skrevet 29. mai 2016 Herregud, er det sant? Det stemmer jo ikke i det hele tatt. Fødselen blir som den blir og vekten på babyen er bare en av veldig mange ting som spiller inn på hvordan den blir. Det er uansett ikke en god grunn til å drikke så mye koffein. Det er bare ni måneder, da klarer man å kutte ned/ut.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #17 Skrevet 29. mai 2016 I pepsi max er det ca 15 mg koffein pr dl. I kaffe og te omtrent 60 mg. Det anbefales til at gravide ikke får i seg mer enn ca 200 kg koffein om dagen. Det vil si omtrent en kopp kaffe og en liter pepsi max om dagen. Anonymous poster hash: 143ea...53d
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2016 #18 Skrevet 29. mai 2016 Er det andre årsaker enn lav fødselsvekt til å ikke drikke koffein? Jeg forsøker å holde meg innenfor grensen, men ligger nok i snitt litt over anbefalt daglig inntak. Samtidig har jeg født to barn med relativt høy fødselsvekt ved samme inntak, og vekstkurven til babyen ser helt fin ut, så er ikke så bekymret for lav fødselsvekt. Med jobb, to barn, skole og alt annnet dom skal gjøres i hus og hjem er jeg ofte trøtt, og sliter veldig hvis jeg ikke kan drikke to kopper kaffe og kanskje et- to glass Pepsi Max om dagen. Sover dårlig for tiden også pga magen, halsbrann, legg kramper og at jeg hele tiden må på do, så det hjelper liksom ikke å sove mer heller.. Anonymous poster hash: 15afd...1b2
Gjest Trøfler Skrevet 30. mai 2016 #19 Skrevet 30. mai 2016 Koffein kan øke sjansen for spontanabort, men da tror jeg det er snakk om svært store mengder. Men noen drikker jo f.eks. mange doble espressoer om dagen (når de ikke er gravide), så noen får i seg veldig store mengder koffein ellers. Da bør man kutte ned i svangerskapet. Det hadde sikkert vært bedre om du drakk mindre enn to kopper kaffe og ett-to glass Pepsi Max om dagen, men jeg skjønner problemstillingen. Hvis det til sammen blir mindre enn 200 mg koffein, så går det i alle fall bra. Har du forsøkt å regne ut hvor mye koffein det blir? Det avhenger av størrelsen på koppene og glassene dine, så jeg får ikke regnet ut. Jeg pleide å drikke rundt 10 kopper koffeinholdig te om dagen og var nok avhengig av koffein. Da jeg gikk over til koffeinfri te fikk jeg hodepine og var helt utslått i noen dager. Men så gikk det over, og så klarer jeg meg fint uten koffein. Så det er mulig å kutte ut koffeinen, men kanskje dette ikke er helt riktig tidspunkt for deg.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2016 #20 Skrevet 30. mai 2016 Takk for svar, ser nok at jeg må forsøke å kutte enda litt ned på koffeinen ja. Men er i uke 34, så spontanabort er i hvert fall ikke en fare lengre:)men ønsker jo ikke en for tidlig fødsel heller. Anonymous poster hash: 15afd...1b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå