Gå til innhold

Maximus eller Aurelius?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om disse navnene, og hvilket er fintest? Jeg elsker begge, men faren er ikke helt overbevist. Storesøster heter Octavia, og vi har ikke norskt etternavn.. Om det skulle være av betydning  :briller:

Anonymous poster hash: b8b02...ad0

Anonymous poster hash: b8b02...ad0
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144277495-maximus-eller-aurelius/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aurelius! Veldig fint! :)

Maximus ville jeg ikke likt å hete selv (om jeg var gutt;)), ikke så kult med -mus, tenker jeg.. Hva med Maximilian i stedet?

Andre forslag (hvis interessant):

Amadeus

Matheus

Amandus

Celius

Emelius

Martinus

Anonymous poster hash: c865b...4ba

Annonse

Begge er jo helt fantastiske, så virkelig vanskelig å velge! 

Forslaget om å velge Maximilian fremfor Maximus, støtter jeg egentlig. Maximus er kult, men personlig så foretrekker jeg nok et mer "tyngre" navn. Jeg er fullt klar over at Maximus er et selvstendig navn, men for meg så blir det en kortversjon av Maximilian. Jeg synes også Maximilian står bedre til Octavia enn Maximus.

Aurelius er desidert det flotteste navnet i den romerske keiserrekken! Det står svært godt med storesøsters navn. Jeg synes ikke det er feminint i det hele tatt. 

Men når ikke du har fått med deg mannen på laget, så er det jo ikke så enkelt. Been there, done that ;) Ser vi har veeeldig lik navnesmak.

Jeg er ikke veldig begeistret for begge navn, men ville da valgt Aurelius av de to.

Støtter også forslaget for Maximiliam istedenfor Maximus.

Og hva med August? Det synes jeg er kjempekult :D  og det fungerer så godt på Norsk. Og August står veldig fint til Octavia. 

Anonymous poster hash: 03fa9...655

Maximus er det lett å vri og vende på og lage vitser av. Jeg ville styrt unna. Tror ikke det er så moro å vokse opp og hete det.

Når det er sagt, klarer jeg ikke helt å se for meg en fotballspillende 8-åring med navnet Aurelius heller.

Vi har nok ulik navnesak, jeg synes det blir for pompøst og synes forslaget om August var mye bedre.

Anonymous poster hash: 7e17e...044

Annonse

Maximus - som i den aller største musa?  Og Aurelius? Seriøst? 

Anonymous poster hash: a902e...ff5

Nei, Maximus som i det romerske navnet som betyr "den største". Andre varianter av navnet er Maxim og Massimo. Gjennom historien er det mange bærere av navnet, både helgener, filosofer og generaler. Claudius Maximus var f.eks. en kjent stoiker, og læreren til keiser Marcus Aurelius. Om ikke du fulgte med i historietimene, så har du kanskje sett filmen Gladiator? Russell Crowe sin karakter heter Maximus. Romersk kultur er absolutt en stor del av vår kulturarv. Magnus er et romersk navn vi har brukt mye her til lands.

Endret av Suebird
  • 2 uker senere...

Beklager, men både Maximus og Aurelius er så pompøse at det nesten tar av. Dessuten er det stor fare for at navnet Maximus vil føre til mobbing.

Maximus kan setter etter alle ord for å beskrive en større versjon av dem på liksomlatin: Bilus Maximus, Flaskeus Maximus, Tallerkenus Maximus, Drikkeflaskeus Maximus.... For ikke å snakke om det en annen nevnte i kommbtarfeltet Maximus - den største musa

Jeg antar at du og din mann ikke er norske siden du sier at dere ikke har norsk etternavn, men dette er begge navn som kan føre til at gutten blir mobbet. Jeg ville ikke valgt noen av disse to navnene.

Anonymous poster hash: 19e70...afe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...