Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #1 Skrevet 26. mai 2016 Roastbeef spiste jeg når jeg var litt over 4 uker på vei(visste ikke at jeg var gravid da) og har spist fårepølse på knekkebrødet til frokost hele uken, den uten svin, men leser nå at gravide ikke skal spise det! Er kun 6+4 uker på vei, kan jeg har skadet barnet på noen måte? Anonymous poster hash: 0e8f8...665
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #2 Skrevet 26. mai 2016 Nei. Det er det en uhorvelig liten sjans for. 😊 Men hold deg unna det fremover. Anonymous poster hash: ac070...107
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #3 Skrevet 26. mai 2016 Siden man anbefaler gravide å ikke spise det så er det en sjanse for at baby har tatt skade, men den er veldig liten. Størst sjanse for st det hsr gått bra. Bare hold deg unna det fra nå slik at den ikke utsettes for større risiko enn nødvendig. Baby er nok helt frisk Anonymous poster hash: e514c...895
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #4 Skrevet 26. mai 2016 Faren er vel om det er salmonella eller noe? Anonymous poster hash: 01f9f...c20
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #5 Skrevet 26. mai 2016 Faren er vel om det er salmonella eller noe? Anonymous poster hash: 01f9f...c20 Nei, det er listeria og toxoplasmose det er fare for i spekemat. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor Anonymous poster hash: 31181...d5d
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #6 Skrevet 26. mai 2016 Siden man anbefaler gravide å ikke spise det så er det en sjanse for at baby har tatt skade, men den er veldig liten. Størst sjanse for st det hsr gått bra. Bare hold deg unna det fra nå slik at den ikke utsettes for større risiko enn nødvendig. Baby er nok helt frisk Anonymous poster hash: e514c...895 Men må jeg bli syk for at fosteret blir syk, Eller kan fosteret bli skadet uten at jeg har merket noe? Hi Anonymous poster hash: 0e8f8...665
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #7 Skrevet 26. mai 2016 Men må jeg bli syk for at fosteret blir syk, Eller kan fosteret bli skadet uten at jeg har merket noe? Hi Anonymous poster hash: 0e8f8...665 Friske mennesker får sjelden symptomer om de får i seg listeria, men fosteret kan bli skadet. Sjansen er likevel minimal da, det er sjelden det er listeria i norsk pålegg. De få gangene de finner listeria i maten her kommer det i avisen. Sist det skjedde som jeg husker var i fjor da de fant det i kylling. Litt kjipt å være den som spiste av pålegget før de fant det ut, skrev i avisa og trakk partiet tilbake, men sjansen for det er liten. Senk skuldrene du og bare hold deg unna spekemat resten av svangerskapet. Anonymous poster hash: 31181...d5d
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #8 Skrevet 26. mai 2016 Det er så liten sjanse at det er ikke verdt å tenke på eller bekymre seg over. Bare hold deg unna nei-maten resten av svangerskapet. Dette går fint! Anonymous poster hash: 92116...ecf
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #9 Skrevet 26. mai 2016 min jordmor sa jeg godt kunne spise spekemat så lenge jeg var sikker på at den ikke hadde vært i kontakt med noe møkkete. Altså burde jeg vaske meg på henda før jeg tok i skivene, pga at bakterier kan gro om den da ligger en stund i kjøleskapet med bakterier på. Men det er så utrolig skjeldent at det er farlig, ellers ville hun ikke anbefalt meg det. Det samme sa legen Anonymous poster hash: 17080...be7
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #10 Skrevet 26. mai 2016 Jeg tror du kan ta blodprøve for å sjekke om du har det i blodet. Om du er engstelig er det bedre å få det sjekket selv om sjansen for at det har gått bra er veldig stor. Anonymous poster hash: a7a6b...32c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #11 Skrevet 26. mai 2016 min jordmor sa jeg godt kunne spise spekemat så lenge jeg var sikker på at den ikke hadde vært i kontakt med noe møkkete. Altså burde jeg vaske meg på henda før jeg tok i skivene, pga at bakterier kan gro om den da ligger en stund i kjøleskapet med bakterier på. Men det er så utrolig skjeldent at det er farlig, ellers ville hun ikke anbefalt meg det. Det samme sa legen Anonymous poster hash: 17080...be7 De er jo helt på jordet når de i sine stillinger som jordmor og lege går imot norske helsemyndigheter sine anbefalinger da.... Har de lov til det i det hele tatt? Anonymous poster hash: 31181...d5d
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #12 Skrevet 26. mai 2016 Svært lite sannsynlig, tror ikke du skal bekymre deg for det. Veldig mange er i tillegg immun mot den tokso-bakterien. Jeg fikk bekreftet at jeg var immun på legekontoret (har katt). Anonymous poster hash: a533f...42e
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #13 Skrevet 26. mai 2016 Ikke noe du kan gjøre med det nå uansett, men hold deg unna nei maten for gravide fremover. Hvorfor ta sjanser? Anonymous poster hash: 7b04d...aaf
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #14 Skrevet 26. mai 2016 Svært lite sannsynlig, tror ikke du skal bekymre deg for det. Veldig mange er i tillegg immun mot den tokso-bakterien. Jeg fikk bekreftet at jeg var immun på legekontoret (har katt). Anonymous poster hash: a533f...42e Her var det mye feilinformasjon, gitt. Det er IKKE mange i Norge som er immune mot Toxo. I sør-Europa er det derimot veldig vanlig. Anonymous poster hash: db90d...175
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #15 Skrevet 26. mai 2016 Her var det mye feilinformasjon, gitt. Det er IKKE mange i Norge som er immune mot Toxo. I sør-Europa er det derimot veldig vanlig. Anonymous poster hash: db90d...175 Legen sa det var rundt 1 av 10, og mange av de som var immune var katteeiere... Anonymous poster hash: a533f...42e
Gjest Trøfler Skrevet 27. mai 2016 #16 Skrevet 27. mai 2016 "I Norge har ca. 11 prosent av de gravide hatt sykdommen, og er derfor immune mot den. Bare 0,17 prosent blir smittet i løpet av svangerskapet. Om en gravid blir smittet, kan parasitten overføres til fosteret og gi lette til alvorlige skader. Alvorlighetsgraden og smitterisiko til fosteret avhenger av når i graviditeten mor smittes." http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/toksoplasmose.php
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #17 Skrevet 27. mai 2016 Sjansen er minimal for at noe er galt. Her fikk jeg beskjed om å versågod spise spekemat (i påleggsform og fra norske produsenter som gilde og grillstad. Ikke hive seg over et fenalår fra en lokal bonde), og ikke høre på hysteriet, men det klarte jeg ikke så ble heller til at jeg ønsket meg fersk loff og spekemat til jeg kom hjem fra barsel Ikke ta noen sjanser fremover, fårepølse klarer du deg uten resten av svangerskapet. Men ikke la uroen ødelegge for deg heller! Ikke noe å gjøre noe med, så slapp av og nyt graviditeten. Er du veldig urolig så snakk med jordmor når du skal på kontroll, jeg lover deg at de har hørt hundrevis av gravide stresse fordi de har spist eller drukket noe de ikke skulle :-) Gratulerer :-) Anonymous poster hash: 0b407...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå