Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #1 Skrevet 26. mai 2016 Har gått opp 250000 i lønn de siste 2 årene. Ferdig med studier og i full jobb. Men har ikke greid å spare opp mer enn 70000 i egenkapital sammen med min mann. Det holder jo ikke lenge. Fikk nylig avslag fra kommunen på startlån fordi vi nå tjener for godt. (506000 kr for meg, og 310000 for mannen). Så vi føler vi står mellom barken og veden. Har også 2 barn, billån på 100000 og studielån på tilsammen 700000. Føler vi har så dårlig utgangspunkt. Vi betaler i dag 12500 kr for en leiet leilighet med soverom så føler vi kunne betjent et lån på 2.4 millioner uten problem. Da ville vi kunne fått en fin leilighet med 3 soverom. Vi er ikke norske så vi har ikke mulighet til kausjonister da foreldrene våre er tyske og engelske. Finnes det håp? Anonymous poster hash: d282e...552
LillePunk Skrevet 26. mai 2016 #2 Skrevet 26. mai 2016 Var veldig strenge på det for 1 år siden i alle fall.. :/
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #3 Skrevet 26. mai 2016 De krever 15% Anonymous poster hash: 95996...428
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #4 Skrevet 26. mai 2016 Dere har jo veldig mye gjeld ved siden av da. Med det og et lån på 2.4 mill ville dere kommet opp I det samme som vi har I gjeld, og da med 5.5 i verdier Anonymous poster hash: 83736...c6e
mamma_til_verdens_beste Skrevet 26. mai 2016 #5 Skrevet 26. mai 2016 Dere må ha minst 15% egenkapital, eller kausjonister som står som sikkerhet på de 15%. Har ikke følelsen av at dere får stort mer enn 2,5 mill i lån. Avhengig av om dere har barn, billån, kredittgjeld osv.
mamma_til_verdens_beste Skrevet 26. mai 2016 #6 Skrevet 26. mai 2016 Dere må ha minst 15% egenkapital, eller kausjonister som står som sikkerhet på de 15%. Har ikke følelsen av at dere får stort mer enn 2,5 mill i lån. Avhengig av om dere har barn, billån, kredittgjeld osv. Beklager, leste åpenbart bare overskriften. Tror nok ikke dere får lån, dessverre. Dere må nok spare en stund til.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #7 Skrevet 26. mai 2016 700000 i studielån???? Anonymous poster hash: bdb8b...e67
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #8 Skrevet 26. mai 2016 700000 i studielån???? Anonymous poster hash: bdb8b...e67 Ja, er det så rart da? Ca 100 000 i året, og tre-fire års studier hver. Det blir fort 700', det. Anonymous poster hash: bcf14...91e
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #9 Skrevet 26. mai 2016 Vi fikk lån på 2.4 med kun 200.000 i ek. Som nyutdannede med studielån og barn. Banken så på betalingsevne. Vi tjente også for godt til startlån, og bor i en kommune med så høye leiepriser at vi aldri hadde klart å tjene opp egenkapital. Gå til banken og spør! Jeg kjenner mange som har fått lån med lite ek. Anonymous poster hash: 1bb81...0b4
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #10 Skrevet 26. mai 2016 Vi fikk lån på 2.4 med kun 200.000 i ek. Som nyutdannede med studielån og barn. Banken så på betalingsevne. Vi tjente også for godt til startlån, og bor i en kommune med så høye leiepriser at vi aldri hadde klart å tjene opp egenkapital. Gå til banken og spør! Jeg kjenner mange som har fått lån med lite ek. Anonymous poster hash: 1bb81...0b4 Hvilken bank fikk dere lån i? Anonymous poster hash: fd9da...757
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #11 Skrevet 26. mai 2016 Vi sjekket i alle bankene, de fleste sa nei og et par sa vel ja til et ganske lite beløp hvia vi hadde kausjonist. Til slutt spurte vi om råd i banken som er der vi kommer fra (en liten kommune, er flyttet til storby og ville kjøpe her). Damen i den banken ville ha en del opplysninger om gjeld, inntekt etc så skulle hun se på det. Fikk kjapt tilbakemelding på at hun ikke så noen problem i å gi oss fult lån ut i fra inntekten vår. Så i høst kjøpte vi leilighet til rett over 3 mill, uten kausjonist og null egenkapital! Utgangspunktet vårt er litt annerledes da. Vi hadde 180 000 i billån, og rundt 80 000 til sammen i studielån. Ellers ingen gjeld eller barn (var gravid da). Helt normal inntekt både hos meg og mannen, lavere enn dere har. Så det er mulig bare man finner den rette banken og rådgiveren tydeligvis 🙈 Anonymous poster hash: c50f9...cf9
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #12 Skrevet 26. mai 2016 Prøv hos en mindre lokalbank, de er gjerne ikke så strenge på reglene siden de trenger alle kunder de kan få. Snakker av erfaring 😊 Anonymous poster hash: d6f96...4e7
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #13 Skrevet 26. mai 2016 Hvilken bank fikk dere lån i? Anonymous poster hash: fd9da...757 Sparebanken. Anonymous poster hash: 1bb81...0b4
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #14 Skrevet 26. mai 2016 Snakk med små lokalbanker er mitt beste tips! Vi fikk ikke lån hos hverken Nordea, Skandiabanken eller DNB. Vår lokalbank var derimot villig til å gi oss 4 millioner i lån kun basert på betalingsevne. Vi kjøpte leilighet til 3 mill uten egenkapital eller kausjonist. Anonymous poster hash: 9ba64...766
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #15 Skrevet 26. mai 2016 Snakk med små lokalbanker er mitt beste tips! Vi fikk ikke lån hos hverken Nordea, Skandiabanken eller DNB. Vår lokalbank var derimot villig til å gi oss 4 millioner i lån kun basert på betalingsevne. Vi kjøpte leilighet til 3 mill uten egenkapital eller kausjonist. Anonymous poster hash: 9ba64...766 Vi fikk også lån i Sparebanken👍 Anonymous poster hash: 9ba64...766
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #16 Skrevet 26. mai 2016 Har gått opp 250000 i lønn de siste 2 årene. Ferdig med studier og i full jobb. Men har ikke greid å spare opp mer enn 70000 i egenkapital sammen med min mann. Det holder jo ikke lenge. Fikk nylig avslag fra kommunen på startlån fordi vi nå tjener for godt. (506000 kr for meg, og 310000 for mannen). Så vi føler vi står mellom barken og veden. Har også 2 barn, billån på 100000 og studielån på tilsammen 700000. Føler vi har så dårlig utgangspunkt. Vi betaler i dag 12500 kr for en leiet leilighet med soverom så føler vi kunne betjent et lån på 2.4 millioner uten problem. Da ville vi kunne fått en fin leilighet med 3 soverom. Vi er ikke norske så vi har ikke mulighet til kausjonister da foreldrene våre er tyske og engelske. Finnes det håp? Anonymous poster hash: d282e...552 Dere vil nok ikke få huslån. Ikke har dere EK og om dere hadde det ville lånebeløpet totalt for dere vært 2 610 00 kr ( tre ganger inntekt uten fratrekk for barna). Tar du da minus 700 000 kr i studielån og 100 000 kr i billån står dere igjen med 1 810 000 kr. Anonymous poster hash: d3024...61c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #17 Skrevet 26. mai 2016 Når jeg var student kjøpte vi bolig. Vi hadde ikke egenkapital, men kjøpte bolig til så mye under takst at egenkapitalen vår kom fra leiligheten vi kjøpte. Gjort det samme med alle tre boligene vi har eid, kjøpt et stykke under takst og banken har lagt taksten til grunn. Anonymous poster hash: de7c3...b64
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #18 Skrevet 26. mai 2016 Når jeg var student kjøpte vi bolig. Vi hadde ikke egenkapital, men kjøpte bolig til så mye under takst at egenkapitalen vår kom fra leiligheten vi kjøpte. Gjort det samme med alle tre boligene vi har eid, kjøpt et stykke under takst og banken har lagt taksten til grunn. Anonymous poster hash: de7c3...b64 Hvordan kunne banken retferdiggjøre dette når de som solgte boligen til dere ikke fikk takst? Hvorfor skulle dere klare å selge til takst? Anonymous poster hash: d3024...61c
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #19 Skrevet 26. mai 2016 Hvordan kunne banken retferdiggjøre dette når de som solgte boligen til dere ikke fikk takst? Hvorfor skulle dere klare å selge til takst? Anonymous poster hash: d3024...61c Vi har solgt de to foregående til langt over takst så det ordnet seg, men de har altså lagt verditakst til grunn foran markedspris, det har de gjort i huset vi bor i nå også. Her har vi pusset opp for 150.000 men verditaksten har økt med 2 millioner på tre år. Anonymous poster hash: de7c3...b64
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #20 Skrevet 26. mai 2016 Min mann kommer til å gå opp til rundt 6-700000 i lønn når han er ferdig med skolen. Han tar master nå og jobber ved siden av i en dårlig betalt jobb. Får ikke jobb i yrket hans uten master. Men har et tilbud når han er ferdig. Jeg jobber i en by, men har ingenting imot å pendle heller Anonymous poster hash: d282e...552
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #21 Skrevet 26. mai 2016 Snakk med din lokale Sparebank! Sett opp et budsjett på forhånd. Kalkuler med kommende lønn, hva dere betaler i leie nå, osv. Vis at dere har betalingsevne og er gjennomtenkte. Jeg har troen. Lykke til Anonymous poster hash: 9ba64...766
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #22 Skrevet 26. mai 2016 Rentene i Norges Bank er for tiden slik at bankene må betale for å ha egenkapitalen sin der, de er desperate etter å heller låne ut pengene og få inn renter. Det er absolutt muligheter. Anonymous poster hash: 7420a...41e
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #23 Skrevet 26. mai 2016 Dere har en samlet inntekt på over 800 000 kr, så jeg er mer bekymret for hvorfor dere ikke klarer å spare opp til egenandel? Anonymous poster hash: 8a256...7d6
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2016 #24 Skrevet 26. mai 2016 Dere har en samlet inntekt på over 800 000 kr, så jeg er mer bekymret for hvorfor dere ikke klarer å spare opp til egenandel? Anonymous poster hash: 8a256...7d6 Vi sparer jo, men vi begge har vært studenter lenge, jeg har nylig fått fast stilling og som jeg sa i hovedinnlegget gått opp noen hundretusen i lønn de siste to årene. Det siste lønnshoppet i mars var på 80000 kr. Så vi begynte å spare mer nå. Vi betaler en høy husleie for en leiet leilighet og sparer rundt 5000 ved siden av det. Så det vil nok gå noen år til før vi kommer opp. Jeg har også pendlet en god del under studiet, så en del penger gikk i begynnelsen til å betale ned et lån jeg måtte ta for å dekke flyreiser og en leilighet nummer 2 da de kun tilbød den delen av studiet i Oslo. Det har vært verdt det for den delen alene gir meg en kompetanse som gav 60000 ekstra i lønn. I tillegg var jeg også tidlig i 20-årene alene med min eldste datter som jeg fikk med en nordmann, og som er grunnen til at jeg fortsatt bor i Norge. Det var ikke lett å spare som alenemor, student og uten jobb i begynnelsen da det ikke lot seg gjøre. Det er kun de siste årene at økonomien har blitt bedre. Så jeg har mine grunner til at jeg ikke har kunnet spart så mye som jeg ønsket. Så hvorfor er du bekymret egentlig? Alle har vel sine grunner til at livet ikke er perfekt eller ble slik en ønsket. Vi sparer nå og øker jevnlig det vi kan spare. Om noen år kan vi spare mer. Men det hadde vært greit å komme inn på boligmarkedet og ha noe eget. Ihvertfall nå når jeg føler meg klar for neste steg i livet. Hi Anonymous poster hash: d282e...552
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2016 #25 Skrevet 27. mai 2016 Jeg skrev at jeg var bekymret fordi man bør være ansvarlig og ha kontroll på økonomien før man tar opp et stort boliglån. Det høres ut som dere har et høyt forbruk og det fikk det til å ringe varselklokker hos meg. Du skriver at dere bare sparer 5 000 kr per måned til sammen, og det synes jeg virker lite. Bare lønnshoppet ditt i mars utgjør jo ca. 5 000 kr mer utbetalt per måned etter skatt? Du skriver at du også har fått flere andre lønnshopp tidligere. Hvis dere virkelig er motiverte for å nedbetale gjeld og/eller øke egenkapitalen burde det være mulig å spare mye mer per mnd. Du burde f.eks. sette av alle lønnshopp-pengene til sparing. Dere klarte dere jo på pengene du tjente før lønnshoppene. M.a.o. har dere økt forbruket i takt med lønnshoppene? Dere har også veldig høy studiegjeld, som andre skriver over. De fleste jobber litt ved siden av studiene og klarer seg med mindre gjeld. Det er det ikke noe å gjøre med nå, og bankene ser på studielån på en annen måte enn f.eks. billån og kredittkortgjeld, fordi det er en investering i framtidig lønn. Men er mannen din fortsatt student? Hvis han har studert i 3–4 år, som du skriver, og nå tjener 300 000 kr, så var det litt dårlig avkastning på investeringen. Og du skriver at du måtte pendle til Oslo med fly og leie en egen leilighet der?! Jeg er absolutt for utdanning og kompetanseheving, don't get me wrong, men det virker som dere har en luksuslivstil? Jeg har aldri hørt om noen som i studietiden har pendlet til en annen by med fly og sett seg nødt til å leie en egen leilighet. Jeg tenker at dere bør ta kontakt med lokalbanken deres og snakke med en rådgiver der. Da kan dere få råd angående hva dere bør gjøre: spare mer, nedbetale gjeld osv. Og hvor mye dere må ha spart/nedbetalt før dere kan få det lånet dere ønsker dere. Anonymous poster hash: 8a256...7d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå