Gå til innhold

Når er det greit at barn begynner å se på Skam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvilken alder?

Anonymous poster hash: a5d74...588

Skrevet

Når de er modne? Prøvde med datteren min på 9, men vi så 5 minutter, vekslet blikk og skrudde av. Var enige om at dette var ikke for henne riktig ennå, og at vi venter et par år.

Skrevet

Når de ikke er barn lengre, men tenåringer..

Anonymous poster hash: 7600c...bd4
Skrevet

Datteren på 9??? Du vet de snakker om hooking, klamydia , sex , fingring ol? Målgruppa er 15-16. Selv om yngre og eldre følger med. Ingen under 14 burde følge med i mitt hode. Vente ett par år??? Til hun blir 11? Unnskyld meg men hva i den serien er passe for ei på 10-12 år? Hva er det de driver med på skam som hun burde gjøre / tenke på som 11 åring???

Anonymous poster hash: b6ad7...b84

Skrevet

Jenta mi er 12 og hun ser på skam sammen meg. Ved denne alderen kan jeg love deg at de allerede har googlet både det ene og det andre, de har hatt sexualundervisning på skolen, helsesøster har hatt jente- og guttetime og de er rett og slett ganske nysgjerrige, litt opplyste, men likevel ganske uvitende.

Jeg synes skam serien fint kan sees ved 12 årsalderen, nettopp fordi serien er lærerik og opplysende og tar for seg mange moralske aspekter.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min 11 år gamle jente følger med på det. Gutten på 9 ser innimellom når vi ser.

Skrevet

Datteren på 9??? Du vet de snakker om hooking, klamydia , sex , fingring ol? Målgruppa er 15-16. Selv om yngre og eldre følger med. Ingen under 14 burde følge med i mitt hode. Vente ett par år??? Til hun blir 11? Unnskyld meg men hva i den serien er passe for ei på 10-12 år? Hva er det de driver med på skam som hun burde gjøre / tenke på som 11 åring???

Du var muligens litt sent ute, men jeg og flere av mine venninner mistet jomfrudommen i 13-14årsalderen. Og vi hadde vært nysgjerrige lenge før den tid😉 Naivt å tro at det er så veldig mye annerledes nå enn for 15-20 år siden.

Anonymous poster hash: e5880...c1a

Skrevet

Aldri 😳

Anonymous poster hash: 51671...226

Skrevet

Nei, jeg vet ikke, for vi så kun 5 minutter og innså at det ikke var for oss. Har sett så mange med unge jenter poste at serien er så fantastisk, og en jente i klassen til datteren min har sett den, derfor sjekket vi den ut. Om hun er klar når hun er 11 vet jeg ikke, hun er en helt annen unge enn meg, mer uskyldig. Jeg debuterte seksuelt når jeg var 12, uten å ha sett noe som lignet Skam, og mamma snakket ikke med meg om slikt i det hele tatt.

Skrevet

"???"

????

Du trenger ikke å bruke en million spørsmålstegn når du skal understreke et poeng. Vi forstår hva du mener, holder med ett pr. setning.

Anonymous poster hash: 0a901...b85

Skrevet

Aldri 😳

Jeg er spent på begrunnelsen din for det. Skal du alltid skjerme henne fra livets realiteter, som skam er et innmari godt bilde på?

Skrevet

Jeg er spent på begrunnelsen din for det. Skal du alltid skjerme henne fra livets realiteter, som skam er et innmari godt bilde på?

Hun mener vel sannsynligvis at hun synes serien er dårlig tror du ikke?

Anonymous poster hash: 85193...515

Skrevet (endret)

Minimum 12- 13 mener jeg. Det handler ikke om å skjerme dem fra livets realiteter, men om å velge å ikke presse tenåringslivets realiteter på dem før de har forutsetninger for å forstå dem.

Endret av Virginia!
Skrevet

Anbefalt målgruppe er 15 år. Så tidligst 12 kanskje.

Anonymous poster hash: d6eff...dbf

Skrevet

Du var muligens litt sent ute, men jeg og flere av mine venninner mistet jomfrudommen i 13-14årsalderen. Og vi hadde vært nysgjerrige lenge før den tid😉 Naivt å tro at det er så veldig mye annerledes nå enn for 15-20 år siden.

Anonymous poster hash: e5880...c1a

Alternativt var du veldig tidlig ute. Det er også en variant å tenke på

Anonymous poster hash: f72bd...5b8

Skrevet

Jeg har og en 9-åring, nesten 10 år, og hun hadde ikke hatt noe utbytte av å se dette. Det handler om problemstillinger som hun ikke trenger forholde seg til på lenge, lenge. Det betyr jo ikke at 9-10-åringene ikke vet hva sex er, men en serie der det meste handler om hvor mye som drikkes og hvem som ligger eller kliner med hvem er jo helt utenfor hverdagen til barna.

Dette er ikke noe for de som fortsatt går på barneskolen. Antakelig mer interessant fra ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: dd937...0e8

Skrevet

Trenger ikke se skam for å miste jomfrudommen tidlig i tenårene. Jeg har selv vært ung i en gjeng som "skam", jeg lever ikke i en boble. Jeg vet derimot at det ikke trenger å være sånn, det er mange som ikke har en sluk ungdomstid. Min søster som gikk på samme både ungdomsskole og gymnas og hun var i en annen gjeng og der var det ikke sånn.

Dette er ikke virkeligheten til de fleste, til mange, men ikke alle.

NRK trenger ikke fremstille dette som den gjeldende norm, for dette trenger ikje aksept.

Skrevet

har en jente på 10, fyller straks 11 da, men hun ser.

Anonymous poster hash: e415e...56b
Skrevet

Finner det fremdeles rart dere lar unger på 10/11 år se dette. Som en nevnte alt fokuset er sex og hooking. Ja de vet hva sex er men fremstilinga og fokuset i serien er jo likevel for voksent for unger på 11 . Diverse serier på feks disney kanaler alla hannah montana er for tiåringer. Kjærestegreier der men ikke klamydiasnakk, vold og knuste flasker i hodet på noen, dop og mistanke om voldtekt, sex/ jomfrudom/ vente el ikke med sex. Lista er lang..... Dette ER ikke for barn.

Skrevet

Finner det fremdeles rart dere lar unger på 10/11 år se dette. Som en nevnte alt fokuset er sex og hooking. Ja de vet hva sex er men fremstilinga og fokuset i serien er jo likevel for voksent for unger på 11 . Diverse serier på feks disney kanaler alla hannah montana er for tiåringer. Kjærestegreier der men ikke klamydiasnakk, vold og knuste flasker i hodet på noen, dop og mistanke om voldtekt, sex/ jomfrudom/ vente el ikke med sex. Lista er lang..... Dette ER ikke for barn.

Burde vel vært 15 årsgrense da? Det er vel 12 år er det ikke? Som kjent pleier man å la f eks en 5-6-åring se på 7-årsgrense? Jeg er bare nysgjerrig. Mine barn er for unge uansett(5 og 7 år).

Skrevet

Burde vel vært 15 årsgrense da? Det er vel 12 år er det ikke? Som kjent pleier man å la f eks en 5-6-åring se på 7-årsgrense? Jeg er bare nysgjerrig. Mine barn er for unge uansett(5 og 7 år).

Det er anbefalt 15¨-års grense. For øvrig hadde jeg syntes det var utrolig kleint å se på program om sex sammen med foreldrene mine. Bare fordi det er et poppisprogram, betyr det ikke at hele Norge må se det.

Anonymous poster hash: 5d2a4...1cd

Skrevet

Det er anbefalt 15¨-års grense. For øvrig hadde jeg syntes det var utrolig kleint å se på program om sex sammen med foreldrene mine. Bare fordi det er et poppisprogram, betyr det ikke at hele Norge må se det.

Anonymous poster hash: 5d2a4...1cd

Hvem har sagt at man skal se det sammen med foreldrene sine?

Skrevet

Ja er anbefalt 15 av skaperne. Det sier jo alt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...