Gå til innhold

Noen som er operert for Hallux Valgus her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble operert for dette i november i fjor, det er nå altså over 6 mnd siden. Foten er verre nå enn før operasjonen, til tross for at kirurgen mente det gikk helt etter boken og skulle være helt uten komplikasjoner. Jeg slet med smerter lenge etter operasjonen, en brennende smerte i foten som gjorde at jeg knapt fikk sove og at jeg var sykemeldt i 10 uker og gikk på paralgin forte mer eller mindre hele tiden. Fastolegen min sa jeg hadde fått et hematom i foten, for den var veldig hoven og blårød veldig lenge og umulig å tråkke ned på før 8-9 uker etter operasjonen. Jeg er helt nummen på siden av foten og på tåen fremdeles og er veldig stiv i tåleddet. Klarer ikke bøye tåen skikkelig, da gjør det veldig vondt. Kjenner det godt inni den kulen som er tåleddet også, når jeg går mye eller løper (begynte å jobbe igjen 4 mnd etter operasjonen, tross smerter) og så ser jeg at det har kommet en kul på andre siden av foten nå, ved lilletåen. Tydeligvis leddet der som har forskjøvet seg på en eller annen måte...?? Aldri sett dette før, og det har blitt mer og mer tydelig de siste mnd. Stort sett alle sko gjør vondt å ha på. Hva er dette da? Noen som har opplevd tilsvarende? Hvor lang tid tok det før du var bra i foten igjen, og ble det i det hele tatt bedre enn det var før operasjonen? Nå angrer jeg jo på hele operasjonen. Mye styr og vondt for absolutt ingenting som det kjennes ut nå, har jo til og med fått det verreicon_frown.gif

Anonymous poster hash: 4f486...0a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har operert begge føttene for mange år siden. Høres ut som du har hatt litt dårlig flaks med så mye smerter. Det hender at flere år etterpå at jeg også får smerter spesielt vis jeg har gått veldig mye. Høyhælte sko kan du bare glemme. Du må bruke sko med god plass.

Skrevet

Så trist at du har blitt så plaget. Har operert den ene foten. Gikk bra. Gikk på hælen så lenge gipsen var på. Var sykt vondt å begynne å belaste foten igjen etter å ha fått av gipsen. Men det ble raskt bedring. Gikk likevel lang tid før jeg var helt smertefri. Men ikke mer enn ett år tror jeg... Det er nå 3,5 år siden, og foten er veldig bra. Mye bedre enn den andre foten som jeg ikke har vært spesielt plaget med. Tror jeg var heldig med legen. Skulle tatt andre foten også, men vet ikke om jeg tør å gamble på at jeg skal være like heldig med den...

Anonymous poster hash: 31e85...f14

Skrevet

Hvor gamle er dere som har fått utført denne operasjonen? Og når startet plagene?

Anonymous poster hash: e2bd1...15c

Skrevet

Jeg har operert begge føttene. Den ene er veldig bra. Ingen smerter og omtrent normal bevegelighet. Den andre er ikke bra. Svært liten bevegelighet i leddet og har ubehag/ smerter når jeg går. Men smertene er mindre enn det jeg hadde før operasjonen. Denne hadde veldig stor feilstilling før den ble operert.

Til deg som lurte på alder. Jeg ble operert som 42 åring. Har hatt smerter siden slutten av tenårene så burde nok ha gjort dette for lenge siden.

Anonymous poster hash: 5e24e...741

Skrevet

Jeg ble operert for dette i november i fjor, det er nå altså over 6 mnd siden. Foten er verre nå enn før operasjonen, til tross for at kirurgen mente det gikk helt etter boken og skulle være helt uten komplikasjoner. Jeg slet med smerter lenge etter operasjonen, en brennende smerte i foten som gjorde at jeg knapt fikk sove og at jeg var sykemeldt i 10 uker og gikk på paralgin forte mer eller mindre hele tiden. Fastolegen min sa jeg hadde fått et hematom i foten, for den var veldig hoven og blårød veldig lenge og umulig å tråkke ned på før 8-9 uker etter operasjonen. Jeg er helt nummen på siden av foten og på tåen fremdeles og er veldig stiv i tåleddet. Klarer ikke bøye tåen skikkelig, da gjør det veldig vondt. Kjenner det godt inni den kulen som er tåleddet også, når jeg går mye eller løper (begynte å JOBBE igjen 4 mnd etter operasjonen, tross smerter) og så ser jeg at det har kommet en kul på andre siden av foten nå, ved lilletåen. Tydeligvis leddet der som har forskjøvet seg på en eller annen måte...?? Aldri sett dette før, og det har blitt mer og mer tydelig de siste mnd. Stort sett alle sko gjør vondt å ha på. Hva er dette da? Noen som har opplevd tilsvarende? Hvor lang tid tok det før du var bra i foten igjen, og ble det i det hele tatt bedre enn det var før operasjonen? Nå angrer jeg jo på hele operasjonen. Mye styr og vondt for absolutt ingenting som det kjennes ut nå, har jo til og med fått det verreicon_frown.gif

Jobbe (uthevet her) skal selvsagt være joGGe...jeg begynte i jobb igjen etter 10 uker ;)

Skrevet

HI her: Jeg er 38 år og har vært plaget i mange år før jeg våget meg på å operere. Nå angrer jeg i grunn...hvis det ikke blir bedre enn dette, var det jo faktisk bedre før. Jeg kjenenr det i andre foten også, og har som sagt fått en god kul på andre siden av den opererte tåen også, men det sitter langt inne å skulle gjøre dette igjen. Høyhælte sko bryr jeg meg ikke om å bruke igjen, men jeg finner i grunn ingen sko som ikke er vonde. Før operasjonen var det enklere å finne gode sko. Det går i joggesko av ulike typer stort sett, og Toms da disse ikke presser på noen steder.

Skrevet

HI her: Jeg er 38 år og har vært plaget i mange år før jeg våget meg på å operere. Nå angrer jeg i grunn...hvis det ikke blir bedre enn dette, var det jo faktisk bedre før. Jeg kjenenr det i andre foten også, og har som sagt fått en god kul på andre siden av den opererte tåen også, men det sitter langt inne å skulle gjøre dette igjen. Høyhælte sko bryr jeg meg ikke om å bruke igjen, men jeg finner i grunn ingen sko som ikke er vonde. Før operasjonen var det enklere å finne gode sko. Det går i joggesko av ulike typer stort sett, og Toms da disse ikke presser på noen steder.

På andre siden av den opererte FOTEN mener jeg selvsagt ;) Mye skrivefeil ute å går her fra meg ser jeg :roll:

Skrevet

Hvor gamle er dere som har fått utført denne operasjonen? Og når startet plagene?

Anonymous poster hash: e2bd1...15c

Jeg var 30 da jeg ble operert. Har hatt hallux valgus siden jeg var barn, men var plaget med smerter og betennelser i 5-6 år. Startet prosessen for å få operasjon da jeg var 27. Ting tar tid i helse-norge...

Anonymous poster hash: 31e85...f14

Skrevet

Jeg var 30 da jeg ble operert. Har hatt hallux valgus siden jeg var barn, men var plaget med smerter og betennelser i 5-6 år. Startet prosessen for å få operasjon da jeg var 27. Ting tar tid i helse-norge...Anonymous poster hash: 31e85...f14

Oi! Jeg klagde på vondt i foten hos fastlegen i mars, og har nå vært på sykehus for røntgen og MR, og operasjon planlagt i august... Ville ikke før pga ferie...?

Anonymous poster hash: d6996...5e2

Skrevet

Jeg hatt ingen erfaring med dette, men jeg ville tatt kontakt med legen igjen. Har du kun snakket med fastlegen eller også med de som opererte? Fastlegen er jo ingen ekspert, så jeg hadde ikke bare godtatt at han sa det var normalt.

Anonymous poster hash: 6e6e8...ee4

Skrevet

Jeg hatt ingen erfaring med dette, men jeg ville tatt kontakt med legen igjen. Har du kun snakket med fastlegen eller også med de som opererte? Fastlegen er jo ingen ekspert, så jeg hadde ikke bare godtatt at han sa det var normalt.

Anonymous poster hash: 6e6e8...ee4

Sist jeg var på sykehuset var ca 9 uker etter operasjonen, og da mente legen der at alt var ok og så veldig flott ut - selv om jeg ikke klarte tråkke ned skikkelig på foten og fremdeles hadde mye vondt. Har ikke vært til legen/fastlegen siden angående foten, men vurderer å ta kontakt med fastlegen min igjen. Det var han som sykemeldte meg videre da jeg slet med smerter og hematomet i foten etter operasjonen, og jeg stoler nesten mer på han når det gjelder dette enn legene på sykehuset kjenner jeg...særlig siden de kun sa at alt hadde gått så fint og operasjonen var vellykket og mindre komplisert enn de først regnet med. Vel, det kjennes ikke sånn ut for meg i hvert fall.

Angående tid, så henviste fastlegen meg til sykehuset i februar 2015 og jeg kom inn til kontroll med røntgen og lege i oktober 2015 og ble operert 13. november 2015.

Takk for svar alle! Setter stor pris på det :)

Skrevet

Oi! Jeg klagde på vondt i foten hos fastlegen i mars, og har nå vært på sykehus for røntgen og MR, og operasjon planlagt i august... Ville ikke før pga ferie...?

Anonymous poster hash: d6996...5e2

Da er du heldig, at det går såpass raskt - men det kommer jo an på hvilket sykehus du skal opereres ved. Jeg er fra Bergens-området og ved Haukeland var det lang ventetid, så legen min sendte henvisning til Hagavik på Os i stede, da det skulle gå kjappere å komme til der + at dette skulle være deres spesialitet. Fikk brev fra Hagavik ca 6 mnd etter henvisningen ble sendt om at jeg kunne få bli overført til Voss om jeg ville, da det tok lengre tid enn først antatt å komme til hos de - men det var fryktelig upraktisk for meg, så jeg takket nei til det. Hadde gått med dette i mange år allerede, så et par mnd til eller fra gjorde lksom ikke noe ;) Glad jeg opererte på vinteren i hvert fall. Hadde vært utrolig kjedelig å ikke komme seg noen steder hele sommeren eller våren for eks. Jeg ble jo ganske stuck hjemme i 10 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...