Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #1 Skrevet 25. mai 2016 Mange bruker uttrykket for å si at når noen oppfører seg som dritt, er det fordi de viser "tough love". Vel, for meg er drittsekkoppførsel alltid drittsekkoppførsel, uansett hva som er meninga bak denne. Når man er glad i noen/elsker noen, så prøver man ikke såre med vilje for så å kalle det "tough love". Det blir for meg det samme som når det står i bibelen at tukt av kone og barn er uttrykk for kjærlighet. Anonymous poster hash: c6268...400
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #2 Skrevet 25. mai 2016 Tror du må lese deg litt bedre opp. Anonymous poster hash: c4b6e...b6b
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #3 Skrevet 25. mai 2016 Tror du må lese deg litt bedre opp. Anonymous poster hash: c4b6e...b6b På hva? Link? Emne? Hva konkret skal jeg lese meg opp på? Anonymous poster hash: 33507...f20
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #4 Skrevet 25. mai 2016 Mange bruker uttrykket for å si at når noen oppfører seg som dritt, er det fordi de viser "tough love". Vel, for meg er drittsekkoppførsel alltid drittsekkoppførsel, uansett hva som er meninga bak denne. Når man er glad i noen/elsker noen, så prøver man ikke såre med vilje for så å kalle det "tough love". Det blir for meg det samme som når det står i bibelen at tukt av kone og barn er uttrykk for kjærlighet. Anonymous poster hash: c6268...400 Det er nok i noen tilfeller lite "love" å spore fra dem som sier de bruker tough love ja...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #5 Skrevet 25. mai 2016 min tøffe kjærleik; guttungen spør om is rett før middag. jeg sier nei. Guttungen hyler og skriker. legger seg ned på bakken og bæler verre enn verst. jeg gir beskjed om at hvis han skal holde på sånn kan han gå på rommet sitt. hvorfor? jo; han skal spise en sunn middag og ikke spise seg mett på sukker. han må gå på rommet sitt å være der til han har roa seg, jeg orker ikke høre på skrikinga, og han slipper å dunke hodet i gulvet. skjerpe seg store gutten! = tough love. jeg kan være nazistreng. Anonymous poster hash: 69770...0ac
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #6 Skrevet 25. mai 2016 min tøffe kjærleik; guttungen spør om is rett før middag. jeg sier nei. Guttungen hyler og skriker. legger seg ned på bakken og bæler verre enn verst. jeg gir beskjed om at hvis han skal holde på sånn kan han gå på rommet sitt. hvorfor? jo; han skal spise en sunn middag og ikke spise seg mett på sukker. han må gå på rommet sitt å være der til han har roa seg, jeg orker ikke høre på skrikinga, og han slipper å dunke hodet i gulvet. skjerpe seg store gutten! = tough love. jeg kan være nazistreng. Anonymous poster hash: 69770...0ac Nå var ikke ditt eksempel helt det jeg selv hadde i tankene. Barn vet ikke alltid sitt eget beste, og jeg kan være svært streng på enkelte viktige ting i oppdragelsen selv jeg. På tannpuss er jeg helt nazi. Påstanden om "tough love" når det gjelder voksen til voksen derimot, da kan det nok i en del tilfeller hvor det ikke er en nær relasjon handle om arroganse og maktdemonstrasjon, fremfor omtanke.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #7 Skrevet 25. mai 2016 Nå var ikke ditt eksempel helt det jeg selv hadde i tankene. Barn vet ikke alltid sitt eget beste, og jeg kan være svært streng på enkelte viktige ting i oppdragelsen selv jeg. På tannpuss er jeg helt nazi. Påstanden om "tough love" når det gjelder voksen til voksen derimot, da kan det nok i en del tilfeller hvor det ikke er en nær relasjon handle om arroganse og maktdemonstrasjon, fremfor omtanke. Veldig mange voksne vet heller ikke bestandig sitt eget beste og det er ikke så ofte jeg ser uttrykket brukt. De få gangene jeg har hørt det i det virkelige liv har det vært ganske dekkende. Anonymous poster hash: 70559...ca0
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #8 Skrevet 25. mai 2016 Jeg har aldri hørt uttrykket brukt i dagligtale verken her i Norge eller da jeg bodde i England, så akkurat det kan jeg ikke kommentere. Men derimot mennesker som sier at de "snakker rett fra levra", de er i min erfaring uten unntak uhøflige og slemme, og bruker "rett fra levra" som en unnskyldning for å ikke gidde å forsøke å vise empati i ulike situasjoner. Så kanskje det blir noe av det samme. Det kommer seg selvfølgelig an på personen, og dette er bare min erfaring! Anonymous poster hash: 5dbea...f21
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #9 Skrevet 25. mai 2016 Veldig mange voksne vet heller ikke bestandig sitt eget beste og det er ikke så ofte jeg ser uttrykket brukt. De få gangene jeg har hørt det i det virkelige liv har det vært ganske dekkende. Anonymous poster hash: 70559...ca0 Det kan nok noen ganger tenkes, men samtidig var det akkurat den holdningen jeg hadde i tankene med innlegget mitt.... Selv om noen ifølge deg "ikke vet sitt eget beste", så er det tross alt snakk om voksne mennesker som er i sin fulle rett til å bestemme over eget liv. Et minimum av respekt for at andre tar andre valg enn oss selv og at vi ikke selv alltid sitter på fasiten, det mener jeg at er innsikt vi alle bør ha ervervet oss på et punkt.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 Det kan nok noen ganger tenkes, men samtidig var det akkurat den holdningen jeg hadde i tankene med innlegget mitt.... Selv om noen ifølge deg "ikke vet sitt eget beste", så er det tross alt snakk om voksne mennesker som er i sin fulle rett til å bestemme over eget liv. Et minimum av respekt for at andre tar andre valg enn oss selv og at vi ikke selv alltid sitter på fasiten, det mener jeg at er innsikt vi alle bør ha ervervet oss på et punkt. Det er det jeg mente i HI - at mennesker tar på seg oppdragerrolle og "gir konsekvenser" til andre voksne mennesker. Det er forståelig i eksempelet med trass, at foreldre oppdrar sitt barn ved å nekte barnet unødvendige ting. Jeg har hørt uttrykket brukt av en mor som truet sin 17 år gammel datter med å hive henne ut hvis hun ikke tar abort. Dette mente mor var uttrykk for "tough love". Jenta beholdt barnet og flyttet til barnefar og hans familie, så resultatet av dette "tough love"-opplegget er at datteren ikke har noe særlig kontakt med sin mor i dag. En annen gang har jeg hørt uttrykket av ei som påpekte overfor venninna at venninna var alt for tjukk og derfor ikke kunne finne seg mann. Hun mente at det var godt ment, slik at venninna skulle "våkne" og begynne å slanke og sminke seg, slik at hun slapp å forbli singel. Anonymous poster hash: 33507...f20
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 (endret) Jeg har aldri hørt uttrykket brukt i dagligtale verken her i Norge eller da jeg bodde i England, så akkurat det kan jeg ikke kommentere. Men derimot mennesker som sier at de "snakker rett fra levra", de er i min erfaring uten unntak uhøflige og slemme, og bruker "rett fra levra" som en unnskyldning for å ikke gidde å forsøke å vise empati i ulike situasjoner. Så kanskje det blir noe av det samme. Det kommer seg selvfølgelig an på personen, og dette er bare min erfaring! Anonymous poster hash: 5dbea...f21 Haha, ja det er faktisk min erfaring også . Ikke alle har skjønt dette: "Ærlighet er ikke å si alt man mener, men å mene alt man sier." Endret 25. mai 2016 av Virginia!
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #12 Skrevet 25. mai 2016 (endret) Det er det jeg mente i HI - at mennesker tar på seg oppdragerrolle og "gir konsekvenser" til andre voksne mennesker. Det er forståelig i eksempelet med trass, at foreldre oppdrar sitt barn ved å nekte barnet unødvendige ting. Jeg har hørt uttrykket brukt av en mor som truet sin 17 år gammel datter med å hive henne ut hvis hun ikke tar abort. Dette mente mor var uttrykk for "tough love". Jenta beholdt barnet og flyttet til barnefar og hans familie, så resultatet av dette "tough love"-opplegget er at datteren ikke har noe særlig kontakt med sin mor i dag. En annen gang har jeg hørt uttrykket av ei som påpekte overfor venninna at venninna var alt for tjukk og derfor ikke kunne finne seg mann. Hun mente at det var godt ment, slik at venninna skulle "våkne" og begynne å slanke og sminke seg, slik at hun slapp å forbli singel. Anonymous poster hash: 33507...f20 Da tenkte vi ganske likt. . Endret 25. mai 2016 av Virginia!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #13 Skrevet 25. mai 2016 Det kan nok noen ganger tenkes, men samtidig var det akkurat den holdningen jeg hadde i tankene med innlegget mitt.... Selv om noen ifølge deg "ikke vet sitt eget beste", så er det tross alt snakk om voksne mennesker som er i sin fulle rett til å bestemme over eget liv. Et minimum av respekt for at andre tar andre valg enn oss selv og at vi ikke selv alltid sitter på fasiten, det mener jeg at er innsikt vi alle bør ha ervervet oss på et punkt. Jeg kan gi deg et eksempel.En mann som jobbet for meg var elendig på å styre pengene sine. Det skjedde flere ganger at han ba om forskudd på lønn eller feriepenger utbetalt tidlig for å kjøpe et eller annet idiotisk. Hvis jeg hadde sakt ja ville han vært fulstendig blakk når pengene egentlig skulle blitt utbetalt. Da sa jeg nei selv om han var voksen. Et annet eksempel er en venninne som har vært veldig pysete når det gjelder å si fra om ting og snakke offentlig. Hun ville mange ganger at jeg skulle gjøre det for henne. Etter en stund begynte jeg å si nei, men i steden hjelpe henne å forberede seg. I dag er hun svært takknemlig for det. Redselen gikk over da hun hadde forsøkt noen ganger. Tøft der og da, men helt klart bedre på sikt. Anonymous poster hash: 70559...ca0
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #14 Skrevet 25. mai 2016 Jeg kan gi deg et eksempel. En mann som jobbet for meg var elendig på å styre pengene sine. Det skjedde flere ganger at han ba om forskudd på lønn eller feriepenger utbetalt tidlig for å kjøpe et eller annet idiotisk. Hvis jeg hadde sakt ja ville han vært fulstendig blakk når pengene egentlig skulle blitt utbetalt. Da sa jeg nei selv om han var voksen. Et annet eksempel er en venninne som har vært veldig pysete når det gjelder å si fra om ting og snakke offentlig. Hun ville mange ganger at jeg skulle gjøre det for henne. Etter en stund begynte jeg å si nei, men i steden hjelpe henne å forberede seg. I dag er hun svært takknemlig for det. Redselen gikk over da hun hadde forsøkt noen ganger. Tøft der og da, men helt klart bedre på sikt. Anonymous poster hash: 70559...ca0 Men du elsker jo verken kollegaen eller venninna, hvor kommer "love" inn her egentlig? Anonymous poster hash: 33507...f20
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #15 Skrevet 25. mai 2016 Men du elsker jo verken kollegaen eller venninna, hvor kommer "love" inn her egentlig? Anonymous poster hash: 33507...f20 Det kommer inn ved å vise godhet på en måte som er mot det mottageren ønsker der og da. Love trenger ikke bety forelskelse eller sex. Anonymous poster hash: 70559...ca0
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #16 Skrevet 25. mai 2016 Nå var ikke ditt eksempel helt det jeg selv hadde i tankene. Barn vet ikke alltid sitt eget beste, og jeg kan være svært streng på enkelte viktige ting i oppdragelsen selv jeg. På tannpuss er jeg helt nazi. Påstanden om "tough love" når det gjelder voksen til voksen derimot, da kan det nok i en del tilfeller hvor det ikke er en nær relasjon handle om arroganse og maktdemonstrasjon, fremfor omtanke. Enig i alt du skriver. Men en kjepphest jeg har: Vær så snill å ikke bruke uttrykket "nazi" som om det var noe positivt. Forstår hvordan du mener det, men kjære snille, bruk et annet uttrykk. Er nok følsom for dette fordi nazismen nesten ødela familien min, og moren min er voldsomt preget av det som skjedde før hun ble født. Nazisme er bare grusomt. Ingen ting positivt. Anonymous poster hash: 0e8be...1ec
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #17 Skrevet 25. mai 2016 Jeg kan gi deg et eksempel. En mann som jobbet for meg var elendig på å styre pengene sine. Det skjedde flere ganger at han ba om forskudd på lønn eller feriepenger utbetalt tidlig for å kjøpe et eller annet idiotisk. Hvis jeg hadde sakt ja ville han vært fulstendig blakk når pengene egentlig skulle blitt utbetalt. Da sa jeg nei selv om han var voksen. Et annet eksempel er en venninne som har vært veldig pysete når det gjelder å si fra om ting og snakke offentlig. Hun ville mange ganger at jeg skulle gjøre det for henne. Etter en stund begynte jeg å si nei, men i steden hjelpe henne å forberede seg. I dag er hun svært takknemlig for det. Redselen gikk over da hun hadde forsøkt noen ganger. Tøft der og da, men helt klart bedre på sikt. Anonymous poster hash: 70559...ca0 I det førstnevnte eksempelet her, så utviser du en nedlatenhet og overstyring som ikke er greit. Det er en voksen mann som bestemmer over seg selv, dette her. Og hva han velger å kjøpe seg, det er faktisk noe du ikke har noe med. Forskudd på lønn er underlig nok dessuten en lovfestet rettighet. Dette vet nok ikke han, men det burde du kunne dersom dette er jobben din. Eksempel nummer to er noe fullstendig annet. Det du gjorde her, det var å gå fra å gjøre jobben hennes for henne, til å fungere som en respektfull støttespiller og motivator
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #18 Skrevet 25. mai 2016 (endret) Det kommer inn ved å vise godhet på en måte som er mot det mottageren ønsker der og da. Love trenger ikke bety forelskelse eller sex. Anonymous poster hash: 70559...ca0 Mye maktmisbruk kamufleres som "godhet". Kun i eksempel nummer to var det omsorg å spore. Endret 25. mai 2016 av Virginia!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #19 Skrevet 25. mai 2016 Det kommer inn ved å vise godhet på en måte som er mot det mottageren ønsker der og da. Love trenger ikke bety forelskelse eller sex. Anonymous poster hash: 70559...ca0 Men en sjef bruker jo vanligvis ikke å ha noen varme følelser for sine ansatte? Du bryter forresten loven ved å nekte forskudd. Så lenge han betaler forskuddet tilbake slik han skal, er det arbeidsgiver uvedkommende hva han bruker pengene på. Anonymous poster hash: 33507...f20
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #20 Skrevet 25. mai 2016 Mye maktmisbruk kamufleres som "godhet". Kun i eksempel nummer to var det omsorg å spore. Enig. Mange sjefer mener at man skal opplyse om graviditet i uke 6, og at man alltid skal opplyse om grunnen til at man er sykmeldt. Av "omsorg". Går ikke på den. Anonymous poster hash: 33507...f20
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #21 Skrevet 25. mai 2016 Men en sjef bruker jo vanligvis ikke å ha noen varme følelser for sine ansatte? Du bryter forresten loven ved å nekte forskudd. Så lenge han betaler forskuddet tilbake slik han skal, er det arbeidsgiver uvedkommende hva han bruker pengene på. Anonymous poster hash: 33507...f20 Nei jeg bryter ikke loven ved å nekte å utbetale forskudd. I ekstreme tilfeller kunne jeg til og med måtte utbetale nye feriepenger hvis den ansatte hadde brukt dem opp før ferien begynte og derfor ikke hadde noe å leve av i selve ferien. Hvor har du det fra at forskudd er en rettighet? Hvis du mener man altid skal la voksne mennesker gjøre det de selv vil burde man vel ikke stoppe fulle folk som vil "gå ut å legge seg i snøen" heller da? De må jo få vurdere hva som er best selv. Anonymous poster hash: 70559...ca0
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #22 Skrevet 25. mai 2016 Enig i alt du skriver. Men en kjepphest jeg har: Vær så snill å ikke bruke uttrykket "nazi" som om det var noe positivt. Forstår hvordan du mener det, men kjære snille, bruk et annet uttrykk. Er nok følsom for dette fordi nazismen nesten ødela familien min, og moren min er voldsomt preget av det som skjedde før hun ble født. Nazisme er bare grusomt. Ingen ting positivt. Anonymous poster hash: 0e8be...1ec Uff, beklager . Med ordet så mente jeg virkelig ikke at det var noe positivt, brukte det mer symbolsk for å illustrere at tannpuss var noe barna mine syntes jeg var alt for beinhard på at alltid skulle gjennomføres uansett om de så lå rett ut med omgangssyken. Men forstår hva du mener, og skal ta det til meg!
Merdee Skrevet 25. mai 2016 #23 Skrevet 25. mai 2016 Nei jeg bryter ikke loven ved å nekte å utbetale forskudd. I ekstreme tilfeller kunne jeg til og med måtte utbetale nye feriepenger hvis den ansatte hadde brukt dem opp før ferien begynte og derfor ikke hadde noe å leve av i selve ferien. Hvor har du det fra at forskudd er en rettighet? Hvis du mener man altid skal la voksne mennesker gjøre det de selv vil burde man vel ikke stoppe fulle folk som vil "gå ut å legge seg i snøen" heller da? De må jo få vurdere hva som er best selv. Anonymous poster hash: 70559...ca0 Forskudd på feriepenger og forskudd på lønn er to helt ulike ting. Det kan for øvrig se ut om retten til forskudd per i dag gjelder for offentlig sektor, samt privat sektor som har dette nedfelt i tariffavtaler, noe som kan bety at det finnes bedrifter som ikke omfattes av dette. Men ellers så forstår du forhåpentligvis at det er et hav av forskjell på å forhindre en person med sterkt svekket vurderingsevne fra å gjøre noe potensielt dødelig, til å opptre som en bedrevitende tenåringsmor ovenfor en voksen mann som er klar i hodet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå